Sluis - Nouan-le-Fuzelier 24 september 2020

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Sluis - Nouan-le-Fuzelier 24 september 2020

Bericht door Davy » wo 23 sep 2020, 12:47

Morgen vanuit Sluis met de auto naar Nouan-le-Fuzelier. Buiten de zaken rond Corona (oranje gebieden doe ik uitsluitend transit), zijn er nog bijzondere zaken om rekening mee te houden? Wat is zo'n beetje de beste tijd/route om Parijs vlot te passeren?

Dank bij voorbaat!

Chris
Moderator

Re: Sluis - Nouan-le-Fuzelier 24 september 2020

Bericht door Chris » wo 23 sep 2020, 12:51

Ik moest even opzoeken waar dat was, bleek ik daar recentelijk nog vlakbij op de camping gestaan hebben (Salbris). Nouan-le-Fuzelier is dus in de Sologne tussen Orléans en Vierzon.

De passage van Parijs valt vooral samen met timing. Er zijn velen op het forum die een voorkeur hebben via de westelijke route omdat die over het algemeen minder druk is, de Duplex Tunnel werkt als een natuurlijke barrière tegen vrachtverkeer. In de spits kan de westelijke route overigens ook wel filegevoelig zijn, maar vaak wel minder dan de oostelijke route(s) rond Parijs.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 sep 2020, 13:30

Als ik nu midden op de dag kijk naar de file-informatie, zie je geen grote drukte. Dat lijkt me wel de grootste tijdstip-tip om mee te geven: midden op de dag gaat altijd beter. Verder is mijn mantra bij het benaderen van Parijs "ken je opties". Dan is het een kwestie van tijdig kijken/luisteren (SANEF 107.7 of France Bleu Ile de France) waar de vertragingen zijn en dan je keuze maken.

Nog samenvattend de opties.

Oostelijk:
- Vanaf A1 via A3-Périférique oost-A6-A10
- Vanaf A1 via A3-A86-A6-A10
- Als absolute fallback nog A/N104, maar dat is echt een heel eind op weg naar de A10

Westelijk:
- Vanaf A1 via A86/Duplextunnel en N118 naar A10
- A1 afrijden en Périférique west tot aan A6 en dan de A10 op
- A1 afrijden en Périférique west tot aan de Porte de St Cloud, dan door Boulogne-Billancourt naar de N118, die je naar de A10 brengt

De twee eerste opties aan de oostkant zijn het kortste in afstand, maar ook het meest filegevoelig (Périférique wat korter, maar ook filegevoeliger). Van de westelijke opties is Duplextunnel tien kilometer langer dan de oostelijke, dus dat is dan wel een nadeel. De andere twee Périférique-opties hangen daar een beetje tussenin. Wat langer dan oostelijk. Die door Boulogne is de kortere van de twee, maar dan ga je wel een stukje echt door de voorstad. Rijdt midden op de dag meestal wel redelijk door, maar geen reden om daaraan te beginnen wanneer het aan de oostkant goed doorrijdt.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 24 sep 2020, 8:03

Dank voor de tips.
Op de heenreis zometeen eens de Duplex uitproberen, nog nooit gereden daar.