Afbeelding

[AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

woutero
stadsweg

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door woutero » do 03 sep 2009, 18:58

Deze zomer vanuit Montenegro ook even een dagje naar Albanië geweest (omgeving Shkoder). Wat mij opviel:

- Wegen die ik heb gezien zijn over het algemeen in goede staat (beter dan in Montenegro...).
- Bevolking is arm, maar erg vriendelijk. Als ze geen Engels spreken, dan zoeken ze iemand op die wel Engels of Italiaans spreekt.
- Veel fietsers in Shkoder.
- Er wordt behoorlijk geïnvesteerd in infrastructuur.
- Sfeer is heel ontspannen en de economie (hoewel hij niet veel voorstelt) lijkt meer te kloppen dan in bijvoorbeeld Servië of Montenegro (waar meer een contrast tussen superrijk en arm is). Je hebt niet het gevoel dat mensen je willen oplichten o.i.d.
- Moskeeën zijn inderdaad allemaal nieuw, platteland is inderdaad bezaaid met bunkertjes.

Een paar foto's:
Brug over de Bunnes in de weg van Montenegro (Ulcinj) naar Shkoder. Eén baan, zonder stoplicht o.i.d. Honderd meter verderop wordt gelukkig een nieuwe brug gebouwd. locatie:
Afbeelding

Eindelijk aan de beurt. Lekker wegdek:
Afbeelding

Autovrije straat in het centrum:
Afbeelding

Beetje een rommeltje:
Afbeelding

Voorkeur voor oude Mercedessen:
Afbeelding

Weggetje op het platteland langs het meer van Shkoder (geen belangrijke verkeersfunctie, loopt dood in een dorpje verderop):
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 03 sep 2009, 19:10

Leuke foto's. Als er een land is dat de laatste 20 jaar een echte inhaalslag heeft gemaakt, is het wel Albanië. Ik zou er graag ook wel eens willen zien, ik heb ook voornamelijk positieve verhalen gehoord van mensen die er geweest zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » zo 13 sep 2009, 22:57

Heel mooie foto's woutero! Heel interessant land.

Hoe kwam je op het idee daar heen te gaan?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2009, 0:26

Niet zo raar toch als je in Montenegro zit?

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » ma 14 sep 2009, 9:05

Vanuit Montenegro inderdaad een kleine stap.

Maar als ik nog een keer zou gaan zou ik de kust van Montenegro overslaan en direct doorrijden naar Albanië. Ik vond Albanië een erg prettig land. De kust van Montenegro is nogal druk en volgebouwd. Bovendien is Montenegro een land waar vooruitgang vooral door buitenlandse investeringen lijkt te komen (m.n. Russen) en de sociale en economische structuur nog steeds behoorlijk op z'n kop lijkt te staan door de oorlog die er is geweest. Veel landbouwgrond ligt braak, veel onafgebouwde huizen, sowieso heel veel zwerfafval, wat samen een nogal rommelig beeld oplevert. Zodra je in Montenegro buiten gebieden komt die teveel door mensenhanden zijn aangeraakt is het echter prachtig.

Als je de grens oversteekt naar Albanië lijkt dat eigenlijk veel meer geordend en ontwikkelder (tot je ziet waar mensen in wonen...). In Albanië wordt gewerkt aan de infrastructuur en zijn mensen druk bezig op hun stukje grond, in hun winkeltje e.d. Ouderwets, maar men is wel hard bezig. Het lijkt zich meer te ontwikkelen vanuit de bevolking zelf. Direct over de grens zit trouwens ook een camping ("owned by Dutch people" stond er op het bordje).

Maar goed, dit is van 1 dag observatie. Hecht er niet teveel waarde aan.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » ma 14 sep 2009, 11:46

Vaak zijn zulke indrukken nog vrij accuraat dus waarom zou het niet kloppen zou ik zeggen.
Het feit dat je erg geinteresseerd bent geraakt en je op je gemak voelde en nu terug wilt, is een goed teken.

Met een stel goede wegen zou dit natuurlijk alleen maar makkelijker worden. Daar hebben ze in ieder geval genoeg goede plannen voor.

Hoe zit het op de balkan trouwens met grensovergangen en de formaliteiten? Kom je overal (Crna Gora,Albania) makkelijk in en uit? (wachttijden e.d.)

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » ma 14 sep 2009, 16:22

Dat gaat op zich vrij makkelijk (land in/uit). Ze zijn aan de Albanese grens alleen erg streng op alles wat met je auto te maken heeft. Albanië en Montenegro blijken nogal populaire plekken te zijn om gestolen auto's op de markt te brengen. In Montenegro reden zelfs veel auto's met Amerikaans kenteken. Dus zorg ervoor dat je papieren in orde zijn. Als je aan de beurt bent duurt het zo’n 10 minuten om Albanië in te komen (alles wordt gecheckt). Albanië uit, Montenegro in, moest ook de kofferbak open.

Op de terugweg nog wel een fraai staaltje Albanese corruptie. Dat ging ongeveer zo:
Man met uniform: You must pay .. uhm … two euros
Ik: Why?
Man met uniform: Tax.
Ik: What kind of tax?
Man met uniform: Albanian tax
Ik: Albanian tax? What kind of tax?
Man: Tax. For Albania.
Ik: I would like a receipt for that.
Man: You pay. Albanian tax.
Ik: Yes. I would like to have a receipt.
Man: Tax. Pay.
Ik: But Albania does not use Euros.
Man: Two Euros.
Ik: Yes. Receipt.
Man: Tax.
Ik stap uit en vraag anderen die er werken: This guy wants two Euros. Can anybody explain why?
Rest van de mensen kijkt verbaasd om zich heen.

Toen werd helaas mijn aandacht afgeleid door de dame die me kwam melden dat m’n groene kaart was verlopen. Ik gaf de Albanese man zijn Albanian Tax om van het gezeur af te zijn en ging op zoek naar mijn juiste groene kaart (die ik overigens pas bij thuiskomst vond achterin het onderhoudsboekje, dus ik heb ook nog €12 uitgegeven aan een Montenegrijnse autoverzekering).

Het gaat me uiteraard niet om die twee euro, maar zo iemand moet wel door gaan krijgen dat openheid en democratie niet alleen iets abstracts is wat ze in Tirana hebben bedacht.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » ma 14 sep 2009, 18:30

Vanuit ons perspectief is dit bijzonder vervelend maar deze mensen verdienen heel weinig en zien geen geel nummerbord maar een zak met geld en mogelijkheden.
Ik praat het niet goed, maar deze mensen doen het liever ook niet denk ik dan altijd. In een land als Oekraine levert de overheid ook al een jaar of wat strijd tegen de DAI ( deze is zelfs door Yushenko in zijn geheel ontbonden na een akkefietje met deze zelfde Yushenko ). Het zit in het systeem, ambtenaren krijgen de mogelijkheid en zien het eerder als een fooi dan als boete, helaas! Want dit zijn
wel dingen die deze landen minder aantrekkelijk maken!
Gelukkig was het maar 2 euro!

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 14 sep 2009, 22:01

Ergens kan ik met die kleine bedragen zo meer leven als met de Nederlandse flitsterreur. Beide ambtenaren zijn aan het "stelen". Het verschil is dat de één steelt omdat hij anders z'n kinderen niet fatsoenlijk te eten kan geven en dat de andere dat doet om de schatkist aan te vullen...
Al kan het soms vervelend zijn. In Kirgizië stonden we elk half uur langs de kant omdat ze geld nodig hadden. Had je niks gedaan dan bedachten ze wel wat.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » ma 14 sep 2009, 22:17

Mee eens duikgek89.

Maar in Nederland verzinnen ze geen dingen. Ze houden je wel aan voor 4km/h ofzo, maar ze verzinnen niet iets.
Het is in veel gevallen in Nederland natuurlijk verkapte belasting: trajectcontroles bij 80km/h.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » ma 14 sep 2009, 22:31

Absoluut niet mee eens. Het ene is diefstal en machtsmisbruik, het andere is een boete voor een verkeersovertreding, wat ik makkelijk kan voorkomen door me aan de regels te houden. Ik betaal liever €20 voor 4km te hard rijden dan €2 voor het feit dat ik een geel nummerbord heb. Als ik een arme man wil helpen is dat mijn beslissing, niet die van hem.

Begrijp me niet verkeerd: ik snap die man ook goed. Maar als je dat zonder er iets van te zeggen toestaat, stimuleert dat niet tot eerlijk gedrag. Hij kan beter vriendelijk zijn zodat ik graag nog eens terugkom en de volgende keer nog wat meer Leks uitgeef in zijn land zodat de regering zijn salaris wat kan verhogen en een fatsoenlijke school voor zijn kinderen kan bouwen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 sep 2009, 23:07

Ik heb dan liever dat het land tolwegen invoert, en mensen een concessie krijgen om voor een bepaald, met een door de regering vastgesteld maximumtarief kosten in rekening te brengen. Dat is in ieder geval veel eerlijker, en die mensen krijgen dan ook gelijk een rechtvaardige vorm van inkomsten (tenslotte is tollenaar zijn ook een vak).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 14 sep 2009, 23:19

roebftb schreef:Mee eens duikgek89.

Maar in Nederland verzinnen ze geen dingen. Ze houden je wel aan voor 4km/h ofzo, maar ze verzinnen niet iets.
Het is in veel gevallen in Nederland natuurlijk verkapte belasting: trajectcontroles bij 80km/h.
Klopt. In KZ verzinnen ze ook niks en daar is het omkopen, zeker in Almaty, ook een stuk minder geworden. In Kirgizië verzinnen ze wel vanalles. Maar uiteindelijk moet je de overheid verwijten dat de agenten zo'n hongerloontje krijgen dat ze deze praktijken erop na moeten houden.
Verder vind ik al die boetes die uitgeschreven worden voor minimale overtredingen op een snelweg waar je niet harder mag als op een doorsnee weggetje buiten de bebouwde kom echt niet kloppen.
woutero schreef:Het ene is diefstal en machtsmisbruik, het andere is een boete voor een verkeersovertreding, wat ik makkelijk kan voorkomen door me aan de regels te houden.
Trajectcollecte met een veel te lage maximumsnelheid op een goede weg vind ik ook bijna diefstal en machtsmisbruik. Het is bijna onmogelijk om je aan de snelheid te houden zonder cruise control, en met cruise control val je in slaap.
Begrijp me niet verkeerd: ik snap die man ook goed. Maar als je dat zonder er iets van te zeggen toestaat, stimuleert dat niet tot eerlijk gedrag.
Salaris verhogen zodat hij er niet meer van afhankelijk is en daarna ook zorgen dat je controles uitvoert met mystery guests of iets dergelijks zodat de pakkans verhoogt. Dat is de oplossing. Die vent heeft dat geld gewoon nodig, en als hij geen fatsoenlijk salaris krijgt dan moet hij wel zulke dingen uithalen.
Hij kan beter vriendelijk zijn zodat ik graag nog eens terugkom en de volgende keer nog wat meer Leks uitgeef in zijn land zodat de regering zijn salaris wat kan verhogen en een fatsoenlijke school voor zijn kinderen kan bouwen.
Die mensen zijn waarschijnlijk zo druk bezig met vandaag overleven dat ze er helemaal niet aan denken dat de toerist nog terug kan komen om meer geld naar zijn land te brengen. Misschien komt dat wel omdat de regering vroeger ook geen fatsoenlijke school voor hem kon bouwen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 15 sep 2009, 13:10

duikgek89 schreef:Ergens kan ik met die kleine bedragen zo meer leven als met de Nederlandse flitsterreur. Beide ambtenaren zijn aan het "stelen". Het verschil is dat de één steelt omdat hij anders z'n kinderen niet fatsoenlijk te eten kan geven en dat de andere dat doet om de schatkist aan te vullen...
100% Onzin. Dat is een houding die de eigen verantwoordelijkheid wegwuift. Je kan het niet eens met met snelheidsbeperkingen en handhavingen - als je een bon krijgt is het je eigen schuld. Dit benoemen als diefstal gaat veel te ver. Je kan immers zelf voorkomen dat je die bon krijgt (in tegenstelling tot bv. belastingen of vage omkoopbedragen in het buitenland).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » di 15 sep 2009, 21:21

Palance schreef:
duikgek89 schreef:Ergens kan ik met die kleine bedragen zo meer leven als met de Nederlandse flitsterreur. Beide ambtenaren zijn aan het "stelen". Het verschil is dat de één steelt omdat hij anders z'n kinderen niet fatsoenlijk te eten kan geven en dat de andere dat doet om de schatkist aan te vullen...
100% Onzin. Dat is een houding die de eigen verantwoordelijkheid wegwuift. Je kan het niet eens met met snelheidsbeperkingen en handhavingen - als je een bon krijgt is het je eigen schuld. Dit benoemen als diefstal gaat veel te ver. Je kan immers zelf voorkomen dat je die bon krijgt (in tegenstelling tot bv. belastingen of vage omkoopbedragen in het buitenland).
Deels met je eens, maar het spijt me; ik moest laatst 30 euro betalen voor 6 km/h te hard. (24e + 6e ADMINISTRATIEKOSTEN!!). Dit lijkt mij een randgevalletje.

Laten we de discussie terugbrengen op de wegen..

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 15 sep 2009, 23:31

Palance schreef:
Wettelijk gezien en zwart-wit gezien heb je helemaal gelijk. Gevoelsmatig voel ik me in beide gevallen bestolen. Dat was waar ik op doelde.
En je hoort mij echt niet zeuren als ik met bijvoorbeeld 140 langs een gatso ben gereden, eigen schuld. Maar als ik op een 2x4 stuk van de A12 bij Woerden stiekem 130 rijd als het een keer niet druk is (en de 1e strook constant vrij, 2e strook bijna constant vrij) en ik wordt geflitst dan voel ik me toch echt bestolen.

Maar goed, laten we inderdaad maar weer terug ontopic gaan naar de Albanese wegen. :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 sep 2009, 22:46

woutero schreef:Bovendien is Montenegro een land waar vooruitgang vooral door buitenlandse investeringen lijkt te komen (m.n. Russen) en de sociale en economische structuur nog steeds behoorlijk op z'n kop lijkt te staan door de oorlog die er is geweest. Veel landbouwgrond ligt braak, veel onafgebouwde huizen, sowieso heel veel zwerfafval, wat samen een nogal rommelig beeld oplevert.
In Montenegro is nauwelijks oorlog geweest.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 26 sep 2009, 19:37

Slechts de NAVO was zo stoer om 10 jaar geleden daar ongestraft een aantal bommen te dumpen

Autosnelwegen.net

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 29 sep 2009, 21:42

Beetje off-topic dit, maar waar ik op doelde was niet op lokale oorlogsrestanten in Montenegro, maar het effect van oorlog op de ontwikkeling van het land. De Montenegrijnen hebben nog lang een leger gedeeld met de Serviërs (tot 2003 het Joegoslavische leger, daarna de 'krijgsmacht van Servië en montenegro' en hebben daarmee behoorlijk lang geleefd met oorlogen en waren internationaal niet erg populair. Waar Kroatië en Slovenië al jaren hebben kunnen werken aan een overschakeling naar een nieuwe economie, is dit proces in Montenegro eigenlijk nog maar net begonnen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 okt 2009, 20:28

A1 Durrës - Morinë (Kosovo)

Foto's van de nieuwe A1, die door het gebergte in noord Albanië loopt. Aan deze foto's is te zien dat de snelweg officiëel de A1 heet, de eerste keer dat ik daadwerkelijk foto's van dit nummer zie.

route:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

detail:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 okt 2009, 20:41

Opvallend is dat de Albanese accenten achterwege gelaten worden. Het is eigenlijk Morinë, Kukës en Durrës.

Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 17 okt 2009, 21:07

Chris schreef:
Afbeelding
Dat is een wel heel lange tunnel.

:D

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 18 okt 2009, 16:34

Chris schreef:de eerste keer dat ik daadwerkelijk foto's van dit nummer zie.
Zie je eigen post van 17 juli op de vorige blz....

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 okt 2009, 17:11

woutero schreef:Op de terugweg nog wel een fraai staaltje Albanese corruptie. Dat ging ongeveer zo:
Man met uniform: You must pay .. uhm … two euros
Ik: Why?
Man met uniform: Tax.
Ik: What kind of tax?
Man met uniform: Albanian tax
Ik: Albanian tax? What kind of tax?
Man: Tax. For Albania.
Ik: I would like a receipt for that.
Man: You pay. Albanian tax.
Ik: Yes. I would like to have a receipt.
Man: Tax. Pay.
Ik: But Albania does not use Euros.
Man: Two Euros.
Ik: Yes. Receipt.
Man: Tax.
Ik stap uit en vraag anderen die er werken: This guy wants two Euros. Can anybody explain why?
Rest van de mensen kijkt verbaasd om zich heen.
Omkoping? De uitreisbelasting (en inreisbelasting) voor buitenlanders is pas onlangs afgeschaft, dus het kan heel goed zijn dat die toen nog gold. En die moest in euro's worden afgerekend. Bedrag verschilde wel per grensovergang en men was niet altijd even strikt met de inname er van. Het kan dus goed dat je niet bij de inreis hoefde te betalen en wel bij de uitreis. Formeel bestond die uitreisbelasting echter wel, dus om te stellen dat de man helemaal fout zat... Het paspoortstempel was dan het bewijs dat je had betaald.

Dat er in euro's moet worden afgerekend is ook niet zo raar; dat moet in Turkije voor het visum ook, daar mag je niet eens in Turkse lira betalen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 19 okt 2009, 15:37

Mooi landschap 8-)
Die bewegwijzering is bijna helemaal overgenomen uit Italië.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 jan 2010, 20:44

Dit soort tankstations worden gangbaarder in Albanië. Als je bang bent voor aangelegde brandstof met water, kun je het beste bij dit soort grote tankstations tanken denk ik.

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 jan 2010, 21:28

Wesso schreef:Die bewegwijzering is bijna helemaal overgenomen uit Italië.
Kleine bumb:
Niet alleen de bewegwijzering, maar ook de verkeersborden, wegmarkeringen en ik denk ook de geleiderails. Waarom zou je álles overnemen vraag ik me altijd af. Het is toch veel leuker om een eigen systeem te hebben? :roll:

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » wo 13 jan 2010, 21:38

Maar ook veel duurder ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 jan 2010, 17:29

Wat OWN in Albanië, de SH4 in het zuiden van het land.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

grens met Griekenland.
Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 14 jan 2010, 21:33

Snelwegfreak schreef: Niet alleen de bewegwijzering, maar ook de verkeersborden, wegmarkeringen en ik denk ook de geleiderails. Waarom zou je álles overnemen vraag ik me altijd af. Het is toch veel leuker om een eigen systeem te hebben? :roll:
In de tijd van het communisme hadden ze er helemaal niets. Italie wordt in Albanie toch een beetje als het grote westerse voorbeeld gezien. En als je niets had en snel iets moet ontwikkelen is het de makkelijkste weg om een en ander kant en klaar uit een ander land (in dit geval Italie) te halen.
De kans is groot dat er in de toekomst langzamerhand aanpassingen in komen, zodat er langzaam een Albanees systeem ontstaat.