[AL] Albanië - Albania - Shqipëria
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria
In Zuid-Italië woont daarnaast van oudsher een Albanese minderheid, en het Albanees is, door vele leenwoorden, verwant aan de Romaanse talen (zoals het Italiaans).
Terug ontopic: Ik heb deze reportage op SSC gezien, inclusief de bewegwijzering. Die ziet er op zich prima uit, maar waarom verwijzen de Albanezen nergens over de grens? Er is geen grensoverschrijdend doel te vinden, blijkbaar kan men het isolationisme van weleer toch op een bepaalde manier niet loslaten.
Terug ontopic: Ik heb deze reportage op SSC gezien, inclusief de bewegwijzering. Die ziet er op zich prima uit, maar waarom verwijzen de Albanezen nergens over de grens? Er is geen grensoverschrijdend doel te vinden, blijkbaar kan men het isolationisme van weleer toch op een bepaalde manier niet loslaten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
Die foto staat al minstens 3 keer op dit forum en ik heb hem ook op andere fora gezien...
De beste wegen lijken nu toch vooral in het midden van het land te liggen, plus de noord-zuidroute van Montenegro naar Griekenland.
De beste wegen lijken nu toch vooral in het midden van het land te liggen, plus de noord-zuidroute van Montenegro naar Griekenland.
-
- 2x3 autosnelweg
In dit topic en in het Grensborden en grensovergangen-topic ben ik 'm anders niet tegengekomen. Wel de moderne variant van het grensbord (2 keer gezien).Chris schreef:Die foto staat al minstens 3 keer op dit forum en ik heb hem ook op andere fora gezien...
-
- 4x5 autosnelweg
De eerste autosnelweg dateert toch van eind jaren '90? Dit bord lijkt me veel ouder...Je kan veel over Albanië zeggen, maar vindingrijk was men er wel.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Nee, de eerste snelweg is van 2009.
Tiranë - Durrës kan je geen snelweg noemen met erfaansluitingen. Wel 2x2 en deels ongelijkvloers. De gehele route is omgeven door bedrijven en winkels, de shopping mall van Albanië.
Tiranë - Durrës kan je geen snelweg noemen met erfaansluitingen. Wel 2x2 en deels ongelijkvloers. De gehele route is omgeven door bedrijven en winkels, de shopping mall van Albanië.
-
- 2x4 autosnelweg
Het idee van zo'n bord zal wel linea recte uit Italie overgenomen zijn, zonder na te denken of de wegcategorieen die erop staan wel allemaal in Albanie voorkomen.Vinny schreef:De eerste autosnelweg dateert toch van eind jaren '90? Dit bord lijkt me veel ouder...
-
- autoweg
Het bord is/was toendertijd gewoon toekomstbestendig.
Je kunt beter een wegcategorie opnemen die je nu weliswaar niet hebt, dan dat je alle borden aan de grens moet vervangen als je er eenmaal voor kiest een wegcategorie "autosnelweg" te introduceren.

*11-08-2017 L.M.
-
- 4x5 autosnelweg
Maar als je een bord heel ver van te voren plaatst - zoals hier - dan is het tegen die tijd dat alles klopt al aan vervanging toe. Zoals dit bord. Vervangen moet je toch.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Er is een nieuwe snelwegcorridor aangekondigt, de Tiranë - Elbasan-snelweg.
lengte: 31 kilometer
tunnels: 2.3 en 2.1 kilometer
rijstroken: 2x2
viaducten: 21
aansluitingen: 3
Vmax: 110 km/uur

lengte: 31 kilometer
tunnels: 2.3 en 2.1 kilometer
rijstroken: 2x2
viaducten: 21
aansluitingen: 3
Vmax: 110 km/uur

-
- 2x2 autosnelweg
Wat voor kaart is dit? Ik zie voor het eerst wegnummering (tot nu toe ken ik alleen kaarten waar er hoogstens twee of drie op staan in het hele land).
-
- Moderator
De nieuwe 2x2 tunnel van de A1 tussen Durrës en Kukës. De tunnel ligt bij het dorp Kalimash niet ver van Kukës.
- SPOILER: TOON
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Die Albanese borden blijven echt spuuglelijk.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Dit is dan wel weerl geen slecht bord, maar waarom gebruiken de Albanezen nu weer een eigen symbooltje voor de grensovergangen?

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Dat symbool heb ik in Italië ook wel een paar keer gezien. Zie bijvoorbeeld deze foto van Marcel. Geen fantastisch symbool om vanuit een rijdende auto te begrijpen, en dan druk ik mezelf licht uit.
-
- 2x4 autosnelweg
Aangezien de hele Albanese bewegwijzering een kopie van Italie is, zullen ze dat aparte symbooltje eveneens een op een uit Italie hebben overgenomen.
-
- 4x5 autosnelweg
Tsja, echt origineel zijn de Albanezen niet, nee. Dat Italiaanse symbooltje kende ik nog niet, maar het is dus geen verassing het ook in Albanië terug te vinden.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Zo op de foto is best duidelijk. Maar goed ik heb er eigenlijk nooit opgelet, wat voor een symbool ze gebruiken om de grens aan te geven. Aan de andere kant Macedonie staat ook op de borden, dus je kan sowieso zien dat deze weg richting de grens gaat.
-
- 4x3 autosnelweg
Ben de symbooltjes in Italië tegengekomen. Mijn voornaamste bezwaar tegen het symbool is dat je de slagboom nauwelijks ziet. Die is te dun en ook nog eens met vrij kleine rode vlakken uitgevoerd. In de praktijk zie je als weggebruiker dus een mannetje met een auto ernaast. Dat kan ik maar moeilijk tot een grensovergang herleiden.
Mijn favoriete grensovergangs-symbool is nog altijd het Zuid-Afrikaanse symbool met de twee vlaggetjes. Valt weliswaar in de categorie "je moet het maar weten", maar als je de kennis hebt, is het door haar eenvoud zeer eenvoudig te herkennen vanaf de borden. Daarom dus veel beter dan het Italiaanse priegelwerk of (wat je in Europa nog wel eens ziet) een douane-bord dat nou ook niet direct is ontworpen om in het klein op een wegwijzer te worden gezet.
Mijn favoriete grensovergangs-symbool is nog altijd het Zuid-Afrikaanse symbool met de twee vlaggetjes. Valt weliswaar in de categorie "je moet het maar weten", maar als je de kennis hebt, is het door haar eenvoud zeer eenvoudig te herkennen vanaf de borden. Daarom dus veel beter dan het Italiaanse priegelwerk of (wat je in Europa nog wel eens ziet) een douane-bord dat nou ook niet direct is ontworpen om in het klein op een wegwijzer te worden gezet.
-
- Moderator
De bekende brug bij Shkodër:

Wordt vervangen door een nieuwe brug:

Nog wat foto's vanuit Shkodër richting Tiranë (Tirana).

Wordt vervangen door een nieuwe brug:

Nog wat foto's vanuit Shkodër richting Tiranë (Tirana).
- SPOILER: TOON
-
- Moderator
A1 Durrës - Morinë
Wat foto's van de A1 door de Albanische Alpen. Dit geldt toch wel als één van de mooiere snelwegen van Europa.

Wat foto's van de A1 door de Albanische Alpen. Dit geldt toch wel als één van de mooiere snelwegen van Europa.

-
- 2x2 autosnelweg
-
- Voorzitter
Die weg ligt er prima bij en voert door een zeer mooie omgeving! 

-
- Secretaris
Prachtige weg, maar wel met een welhaast Noord-Koreaanse autodrukte. Is de foto op een speciale (rustige) dag genomen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Moderator
Een paar dagen geleden... Albanië is nog vrij arm en autogebruik is niet erg hoog en bovendien loopt deze snelweg door nogal afgelegen gebied, er liggen slechts een paar dorpjes op de route. In de zomer schijnen toch wel iets van 10.000 voertuigen van de A1 gebruik te maken, met name Kosovaren die naar de Albanische badplaatsen gaan.
Over badplaatsen gesproken, Sarandë doet niet onder voor Italiaanse badplaatsen:

Tussen Vlorë en Sarandë loopt de SH8, één van de mooiste kustwegen van Europa. Hier Llogera pas:

Vere 2010 202 by Kaloresi, on Flickr
Over badplaatsen gesproken, Sarandë doet niet onder voor Italiaanse badplaatsen:

Tussen Vlorë en Sarandë loopt de SH8, één van de mooiste kustwegen van Europa. Hier Llogera pas:

Vere 2010 202 by Kaloresi, on Flickr
-
- Voorzitter
Sarandë is al enkele jaren een geliefde bestemming voor dagjestoeristen vanaf Corfu. Het is een uurtje met de boot. De bevolking van Sarandë bestaat grotendeels uit etnische Grieken.Chris schreef:Over badplaatsen gesproken, Sarandë doet niet onder voor Italiaanse badplaatsen:
-
- Moderator
In de zomer van 2009 is ten westen van Shkodër een nieuwe grensovergang geopend bij het dorp Muriqan. Dit is een alternatief voor Hani i Hotit die ten noorden van het Shkodermeer ligt, maar komt richting Podgorica niet zo handig uit.

Bij Shkodër lag de klassieke houten brug over de rivier de Buna. Sinds 2010 wordt er een nieuwe, veel bredere brug naast gebouwd. Deze is bijna af.

Bij Shkodër lag de klassieke houten brug over de rivier de Buna. Sinds 2010 wordt er een nieuwe, veel bredere brug naast gebouwd. Deze is bijna af.

-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben benieuwd hoelang de grensovergang operationeel blijft. Grappig is ook die Europese vlag terwijl zowel Montenegro als Albanië niet in de EU zitten.
-
- Moderator
Typische misvattingAlfa schreef:Grappig is ook die Europese vlag terwijl zowel Montenegro als Albanië niet in de EU zitten.