Ik ga komende zomer met mijn eigen auto naar Albanië (als onderdeel van een Balkan roadtrip). Je maakt me toch wel een beetje zenuwachtig, maar als BMW-rijder moet ik blijkbaar gewoon agressief meedoen.Afrit13 schreef: zo 11 mei 2025, 21:29 Ik ben net terug van een week in Albanië, en heb daar een auto gehuurd om van Tirana naar het meer van Ohrid (Pogradec) te rijden, en vanuit daar enkele dagtripjes in de omgeving te maken. Een auto is ook wel nodig, omdat er quasi geen treinen meer rijden en het busnet ook niet heel eenvoudig te gebruiken is. Wat opvalt:
1) Rijden in Tirana vergt verkeersinzicht, maar soms ook een gebrek eraan. Albanezen zijn echt een ster in verkeersopstoppingen veroorzaken, geholpen door een beroerde weginrichting en een wegennet wat het eigenlijk niet meer aan kan.
2) Rijden op snelwegen/ongelijkvloerse wegen is goed te doen, deze zijn ook relatief rustig, behalve de ring van Tirana en de weg naar Durrës (SH2).
3) Langere afstanden op gewone wegen kunnen soms vrij intens zijn, met name door een rare weginrichting en het weggedrag. Er wordt op de raarste plekken ingehaald, borden die een snelheidslimiet of inhaalverbod aangeven staan er louter ter versiering.
Dit alles betekent echter niet dat er per se agressief gereden wordt. Vaak genoeg word je ertussen gelaten, en indien mogelijk (en een chauffeur niet op z'n telefoon zit) wordt er ook ruimte gemaakt om in te halen op enkelbaans wegen. Toch zou ik niet iedereen aanraden om er zelf te gaan rijden.
Ik ga niet naar Tirana, maar alleen naar de kleinere stadjes (Berat, Gjirokastër en Shkodër). Volgens mij moet ik het wel overleven.