Benaming wegen - routenummer of straatnaam?
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Benaming wegen - routenummer of straatnaam?
Het verschilt natuurlijk per weg. Ik heb in mijn ouderlijke omgeving nog nooit iemand de ... even opzoeken ... N360 horen gebruiken. Iedereen gebruikt gewoon "Rijksweg" of "Damsterdiep" als naam.
Maar hier in de buurt hoor ik mensen regelmatig over N236 spreken, als de weg van Amsterdam Zuidoost naar Hilversum. Maar dat is dan ook een weg die 4 namen heeft (waarvan 1 naam zelfs "aftakt" van het wegnummer).
En ook op mijn werk hoor ik chauffeurs het regelmatig over de N-wegen hebben als ze een bepaalde route willen rijden.
Maar hier in de buurt hoor ik mensen regelmatig over N236 spreken, als de weg van Amsterdam Zuidoost naar Hilversum. Maar dat is dan ook een weg die 4 namen heeft (waarvan 1 naam zelfs "aftakt" van het wegnummer).
En ook op mijn werk hoor ik chauffeurs het regelmatig over de N-wegen hebben als ze een bepaalde route willen rijden.
-
- Moderator
Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?
Het lijkt mij dat mensen die regelmatig op de weg zitten wel de N-nummers kennen van wegen die ze vaak rijden. Maar je kan niet verwachten dat mensen zo uit hun hoofd N-nummers van wegen aan de andere kant van hun provincie kennen, of het moet een notoire weg zijn. Het probleem van wegnamen is juist dat ze teveel op elkaar lijken: rijksweg of een variant daarop komt tig keer voor zelfs binnen een relatief kleine regio. Alleen in Flevoland zijn wegnamen denk ik bekender dan N-nummers. Het ligt er ook een beetje aan wat de provincies in hun communicatie gebruiken. Regionale media nemen persberichten / twitterberichten vaak vrijwel letterlijk over dus als wegbeheerder kan je nogal sturen op namen of nummers.
-
- 4x3 autosnelweg
Hoewel ik goed overweg kan met wegnummering kan ik ook lang niet alle provinciale wegen lokaliseren. Meestal wel de provincie, maar in welke hoek van de provincie?
In de omtrek van mijn ouderlijk huis kan ik ze wel allemaal benoemen en vinden.
In de omtrek van mijn ouderlijk huis kan ik ze wel allemaal benoemen en vinden.
-
- 4x5 autosnelweg
Mijn gemeente heeft geen provinciale genummerde wegen binnen haar grenzen, dus dat is lekker makkelijk
De dichtstbijzijnde is de N492 aka S102 in de buurgemeente.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Wisselt....
Naar mijn moeder (Marum - Stadskanaal) heb ik het toch vaak over de N34 (ipv over Gieten als mijn wijlen vader zou zeggen), maar als ik via Zuidbroek/Veendam ga (met uitbouw N33/N366 een best prettige route geworden) dan zeg ik steevast nog altijd 'achterlangs'.
Maar de N378 heet gewoon de van Veelen weg, de N366 zit S10 ook nog in het hoofd en de weg Stadskanaal-Borger noemen we nog altijd de autoweg naar Borger (ondanks dat hij die status kwijt is).
Drachten - Leeuwarden is ook steevast Waldwei, maar de weg A7 - Grijpskerk noemt iedereen wel weer N388. Raar
Naar mijn moeder (Marum - Stadskanaal) heb ik het toch vaak over de N34 (ipv over Gieten als mijn wijlen vader zou zeggen), maar als ik via Zuidbroek/Veendam ga (met uitbouw N33/N366 een best prettige route geworden) dan zeg ik steevast nog altijd 'achterlangs'.
Maar de N378 heet gewoon de van Veelen weg, de N366 zit S10 ook nog in het hoofd en de weg Stadskanaal-Borger noemen we nog altijd de autoweg naar Borger (ondanks dat hij die status kwijt is).
Drachten - Leeuwarden is ook steevast Waldwei, maar de weg A7 - Grijpskerk noemt iedereen wel weer N388. Raar
-
- 2x3 autosnelweg
Wat dat betreft ben ik hier in de gemeente Haarlemmermeer iets meer verwend.
Door de gemeente lopen: A4, A5, A9, A44, r104, r106, s106 ("Amsterdamse Baan"), N196 ("Kruisweg"), A200, N200 ("Haarlemmerweg"), N201, N202, s102, A205, N205 ("Driemerenweg"), N207, N231, N232 ("Schipholweg"), N519 ("IJweg") en N520 ("Hoofdweg").
-
- 4x3 autosnelweg
Toch dreigt die te grote gelijkenis ook wel bij wegnummers, en dubbel in het driecijferige segment. Ik noem altijd maar E313-E314 in België om het inzichtelijk te maken. Of je N-nummers gebruikt in het dagelijks taalgebruik zal wel samenhangen met de vraag of er een sterke ‘gewone’ naam voor is zoals Waldwei of desnoods een gangbare omschrijving als “over Gieten”. Een plaats waar die bijvoorbeeld ontbreekt is het gebied tussen Rotterdam, Zoetermeer en Delft - waar N-wegen als de N471, N472 en N473 voor tenminste aanzienlijke delen nieuw zijn aangelegd in de afgelopen 25 jaar en bij opening al meteen met N-nummer bewegwijzerd zijn. Ja, wie gaat dan nog moeite doen?Chris schreef: ↑zo 04 okt 2020, 18:30 Het lijkt mij dat mensen die regelmatig op de weg zitten wel de N-nummers kennen van wegen die ze vaak rijden. Maar je kan niet verwachten dat mensen zo uit hun hoofd N-nummers van wegen aan de andere kant van hun provincie kennen, of het moet een notoire weg zijn. Het probleem van wegnamen is juist dat ze teveel op elkaar lijken: rijksweg of een variant daarop komt tig keer voor zelfs binnen een relatief kleine regio.
Nou goed, de N-nummers zijn natuurlijk het belangrijkste voor ter plaatse volkomen onbekenden. Van hen geen alledaags taalgebruik, maar ze zullen altijd zeggen dat ze over de Nxxx de regio in rijden. En ook primair op nummer rijden en veel minder op doel.
-
- autoweg
Daarvan ken ik van de niet A-varianten alleen de 201. Terwijl ik wel alle namen ken die je opnoemt. Dat zegt genoeg. Over mijn kennis en gebruik van N (en S) nummers tenminste. Net als de Jaagweg ten noorden van Amsterdam; ik heb geen flauw idee wat het nummer is.Rein schreef: ↑zo 04 okt 2020, 21:26Wat dat betreft ben ik hier in de gemeente Haarlemmermeer iets meer verwend.
Door de gemeente lopen: A4, A5, A9, A44, r104, r106, s106 ("Amsterdamse Baan"), N196 ("Kruisweg"), A200, N200 ("Haarlemmerweg"), N201, N202, s102, A205, N205 ("Driemerenweg"), N207, N231, N232 ("Schipholweg"), N519 ("IJweg") en N520 ("Hoofdweg").
-
- Wegnummerfotograaf
Ik heb de helft van mijn leven langs die weg gewoond (*) en verbaas me toch iedere keer weer dat "leken" die weg N360 noemen. Dat gebeurt best wel vaak.
Ik heb de N360 trouwens nog nooit "Damsterdiep" horen noemen! Die naam wordt gebruikt voor het gedempte deel binnen de ring van Groningen (geen N360 meer).
(*) OK, in mijn beginjaren was het de N41...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
In Amsterdam waren die s-nummers vooral nuttig als afritnummers van de A10. Bij de invoering van afritnummers in Nederland zijn daarom de afritten op de A10 volgens de bestaande s-nummers genummerd.
-
- 2x3 autosnelweg
De N-nummers tot de 400 zullen stuk bekender zijn. Bij mij in de buurt zijn de N201 en N236 wel gemeengoed al hoor ik ook vaak Gooilandseweg gebruikt worden voor N236, al heeft maar een deel van de route die naam. Voor de N201 heeft het deel Hilversum - Vreeland de naam Vreelandseweg die nog wel eens gebruikt wordt.
Maar een nummer als N523 heb ik nog nooit iemand in mijn omgeving horen gebruiken.
Maar een nummer als N523 heb ik nog nooit iemand in mijn omgeving horen gebruiken.
-
- stadsweg
Voor de S112 heb ik de Gooise weg en Wibautstraat gehoord en de S116 heet "Nieuwe Leeuwarderweg". De S114 wordt ook wel de IJburglaan genoemd. De N203 wordt de Kennemerstraatweg genoemd, als je N203 gebruikt weet niemand over welke weg je spreekt. En de N245 wordt steevast S3 genoemd door een paar van mijn vrienden. De N247 heet op bepaalde delen de Zesstedenweg. Echter wordt de N9 wel weer stelselmatig N9 genoemd en ik ken er (buiten Alkmaar) geen andere naam voor.
De meesten van die Amsterdamse S-wegen zijn het vermelden nauwelijks waard. Het is nauwelijks meer dan een 30 km/h weg in een andere gemeente. De meesten zijn voorzien van allerlei verkeersremmende maatregelen. De enige uitzonderingen zijn de S116/S112.
De meesten van die Amsterdamse S-wegen zijn het vermelden nauwelijks waard. Het is nauwelijks meer dan een 30 km/h weg in een andere gemeente. De meesten zijn voorzien van allerlei verkeersremmende maatregelen. De enige uitzonderingen zijn de S116/S112.
-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
Wellicht komt dat wel dat juist op het stuk waar de N203 over de Kennemerstraatweg loopt die weg helemaal niet bewegwijzerd wordt. Alleen aan beide uiteinden (N9 en N513) van dat stuk staat het op de borden. Het hele stuk door Limmen en Heiloo komt het wegnummer verder nergens op borden voor.
Overigens schat ik zo in dat het wegvak iets zuidelijker, tussen Limmen en Uitgeest, wel bij velen bekend is als N203. Dit stuk weg wordt ook nog steeds vaak Provincialeweg genoemd, maar dat is zo'n algemene naam dat een wegnummer sneller ook gebruikt zal worden. Andere veelgebruikte naam voor dat wegvak is trouwens 'dodenweg'

-
- Secretaris
In de omgeving Emmen wordt de N381 vaak als de 'weg Emmen - Drachten' aangeduid, of met 'Frieslandroute' wat volgens mij de officiële straatnaam is binnen de gemeente Emmen. Nabij Smilde heet de N381 echter de 'Twee Provinciënweg'; geen idee of die benaming in die streek ook veel gebruikt wordt.
Verder ken ik vooral benamingen met 'over ...', met name 'over Gieten' (via N34 en N33), 'over Ter Apel' (via N391 of N379 en N366) of 'over Beilen' (via N381 en A28).
Ik ken eigenlijk geen wegen die nog met de oude S/T/Q-nummering worden aangeduid in Drenthe. Misschien de Q365 bij Meppel nog wel eens soms?
Verder ken ik vooral benamingen met 'over ...', met name 'over Gieten' (via N34 en N33), 'over Ter Apel' (via N391 of N379 en N366) of 'over Beilen' (via N381 en A28).
Ik ken eigenlijk geen wegen die nog met de oude S/T/Q-nummering worden aangeduid in Drenthe. Misschien de Q365 bij Meppel nog wel eens soms?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- verkeersader
Hier in de omgeving staat de N289 bekend als Oude Rijksweg. Er wordt ook veel gesproken over routes "via" (met name over objecten als de Zeelandbrug, de (Oosterschelde)kering of de (Westerschelde)tunnel. De N62 staat ook duidelijk bekend als Tracaat/Sloeweg - ook in de lokale media, evenals de N256 - Deltaweg. Gezien er maar 1 snelweg is rijd je over de "snelweg" en niet de A58.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- verkeersader
Als A9: Gaasperdammerweg, Burgemeester van Sonweg en natuurlijk Wijkertunnel.
Als N9: Heilooër Tolweg, Martin Luther Kingweg, Steve Bikoweg, Kanaaldijk, Rijksweg.
Van al die N9-namen heb eigenlijk alleen de Gaasperdammerweg en Wijkertunnel ooit horen gebruiken, de N9-namen zeker niet (behalve Kanaaldijk) maar ik ken werk in Alkmaar voor Connexxion, dus ik ken eigenlijk alleen wegen met busroutes erop en die gaat niet over de ring.
Maar het is wat willekeurig. Voor de oostelijke ring heb ik alleen nog maar N242 gehoord (geen Westerweg), terwijl men regelmatig "A.C. de Graafweg" gebruikt voor N241 of Westfrisiaweg voor de N307. Maar de N239 heb ik dan weer nooti als Westerzeedijk/Dijkweg horen benoemen.
Ik als inwoner van de gemeente 020 maar tot 2013 niet de plaats Amsterdam, doe graag mee met Amsterdam-BashenDe meesten van die Amsterdamse S-wegen zijn het vermelden nauwelijks waard. Het is nauwelijks meer dan een 30 km/h weg in een andere gemeente. De meesten zijn voorzien van allerlei verkeersremmende maatregelen. De enige uitzonderingen zijn de S116/S112.

-
- verkeersader
In het Eindhovense wordt altijd de Kennedylaan gebezigd ipv N265, net zoals het eerder de Eisenhowerlaan is dan de N270.
De N2 heet nog altijd in de volksmond de Randweg , en het gedeelte langs Veldhoven heet officieel de Poot van Metz, al wordt dat niet gebruikt in spreektaal geloof ik.
De N2 heet nog altijd in de volksmond de Randweg , en het gedeelte langs Veldhoven heet officieel de Poot van Metz, al wordt dat niet gebruikt in spreektaal geloof ik.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is ondertussen toch geen N265 meer?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 4x3 autosnelweg
Die bestaat al zo'n 14 jaar niet meer, vanaf de opening van de A50.
-
- 4x5 autosnelweg
De Gaasperdammerweg werd vroeger ook gebruikt in de verkeersinformatie. De enige naam die ik nu kan bedenken die nog gebruikt wordt is de 'Afsluitdijk', hoewel dat ook telt als objectnaam. Voor de meeste mensen gelden dat voor autosnelwegen in principe altijd het nummer gebruikt wordt, en alleen voor de voor hen belangrijkste N wegen ook.Van al die N9-namen heb eigenlijk alleen de Gaasperdammerweg
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Voor de N57 is Dammenroute dacht ik een vrij gangbare naam, voor de N14 Landscheidingsweg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Wegnummerfotograaf
Misschien als je erop woont

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator

-
- stadsweg
Wouter N14, je verbaast mij... Je gebruikersnaam op dit forum verwijst naar de N14, maar je twijfelt nog? Ik heb hier ergens in een verhuisdoos nog een oude kaart van Wassenaar, ergens van rond 1990, waar de Landscheidingsweg ook op staat, net als op een oude kaart van Den Haag (uit 1987?) die ik in datzelfde 'kaartenmuseum' (doos vol oude stadskaarten) bewaar.Wouter N14 schreef: ↑di 06 okt 2020, 21:41 Voor de N57 is Dammenroute dacht ik een vrij gangbare naam, voor de N14 Landscheidingsweg.

https://nl.wikipedia.org/wiki/S200_(Den_Haag)
Helaas kan ik de doos nu niet voor je open maken en inscannen wordt helemaal lastig, aangezien ik nooit geleerd heb hoe ik foto's op dit forum kan publiceren (een plaatjesserver uitkiezen is mij te lastig), maar als ik het me goed herinner hoort de naam Landscheidingsweg vooral bij het stuk weg wat achter renbaan Duindigt om richting een militaire kazerne loopt, waar veel later de Hubertustunnel is gebouwd.
https://www.openstreetmap.org/#map=14/5 ... 3&layers=N
Nu is het met die N14 wel een beetje een nummercircus geworden, want de N14 loopt van de A12 naar de N44, waarna de N14 in de N440 verandert en daarna volgt binnen Den Haag een S-nummer. Volgens OpenStreetMap loopt de Landscheidingsweg echter ten minste door tot aan de Bezuidenhoutseweg, dus is er in elk geval een overlap met de N14. Ik vermoed trouwens dat het nummer N14 veel bekender is dan N440.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
- 4x3 autosnelweg
Het was hoe dan ook de gangbare naam van het project, dat als bekend decennia op planken heeft gelegen. In de tussentijd verbaast het niet dat in Leidschendam en Voorburg de naam Sijtwendetunnel ingeburgerd is geraakt. Maar die was er in een groot deel van de planningsfase niet ...Wouter N14 schreef: ↑di 06 okt 2020, 22:49 Naar mijn idee was het in de regio een gebruikelijke naam, ook voor de aanleg van de N14 voor het deel langs Duindigt. Maar ik kan het mis hebben![]()
-
- 2x5 autosnelweg
Als ik naar mijn eigen gemeente kijk dan hebben we de N226 en de N227 als provinciale wegen. Beide wegen worden vrijwel altijd bij de straatnaam genoemd: Arnhemseweg voor de N226, Doornseweg voor de N227. Wat ik merk is dat namen uit het verleden in de volksmond gewoon heel lang aanwezig blijven. De straatnamen bestonden al voordat de wegnummers werden ingevoerd, dus wordt er onwillekeurig vastgehouden aan de straatnaam. De aansluiting van de N226 op de A28 wordt nog steeds Hertekop genoemd, terwijl de horecagelegenheid waar deze naam naar verwijst al in de jaren 50 is gesloopt ten behoeve van de aanleg van de A28.
-
- autoweg
Dat klopt in zekere zin, de originele weg is gebouwd op het voormalige spoortrace tussen de Bezuidenhoutseweg en de Oude Waalsdorperweg en werd/wordt de Landscheidingsweg genoemd (de grens tussen Rijn- en Delfland loopt namelijk langs dat trace). In de Haagse Beeldbank is daar ook een hoop van terug te vinden. Het begrip 'N14' hoort daar niet bij, want dat kwam pas boven tafel toen de verbinding tussen de Bezuidenhoutseweg en de A4 werd aangelegd. In de volksmond kom ik 'de Sijtwendetunnels' nog wel eens tegen als men het over die route heeft.MotelMioveni schreef: ↑wo 07 okt 2020, 0:50 maar als ik het me goed herinner hoort de naam Landscheidingsweg vooral bij het stuk weg wat achter renbaan Duindigt om richting een militaire kazerne loopt, waar veel later de Hubertustunnel is gebouwd.
-
- Moderator
De naam Landscheiding loopt dan ook tot aan Rotterdam, is ook daar te vinden in straatnamen en is dan ook gekoppeld aan het gehele tracé van de rw14.
-
- autoweg
Wellicht, maar dat maakt bij lange na niet een gangbare benaming voor het deel dat als N14 genummerd is.