Benaming wegen - routenummer of straatnaam?
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?
Dan kan het zijn weggesleten de afgelopen jaren. Maar goed, het is nog altijd beter bekend dan de projectnaam NoRaH 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg
De Landscheidingsweg stond gewoon in de jaren 70-90 op de straatnaambordjes van de weg tussen de Bezuidenhoutseweg en de afslag Waalsdorpervlakte, grotendeels N440. De rest (grootste deel N14) bestond niet en had alleen een projectnaam. De tunnel(s) worden wellicht eerder gezien als een verlengstuk van de Landscheidingweg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Wegnummerfotograaf
Dit topic gaat dan ook meer over de vraag "hoe noemen de mensen deze weg?" dan over "hoe heet de weg officieel?"
Dat er een Landscheidingsweg geweest is bij Wassenaar (en ook een stukje bij de afrit van de A4) staat buiten kijf.
De Landscheiding loopt trouwens dwars door Leidschendam en wordt daar met 18e-eeuwse palen gemarkeerd.
Dat er een Landscheidingsweg geweest is bij Wassenaar (en ook een stukje bij de afrit van de A4) staat buiten kijf.
De Landscheiding loopt trouwens dwars door Leidschendam en wordt daar met 18e-eeuwse palen gemarkeerd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
Even een sideonderwerp: Waar kan ik de officiële definitie vinden van de routes van N- en vooral S-wegen? Voor de S-wegen van Amsterdam vond ik het nergens op amsterdam.nl of de VRA.
Het viel mij op dat er voor de Amsterdamse S-wegen nogal verschil zit tussen de kaartjes op wikipedia, de tekst op Wikipedia en Openstreetmap.
Het viel mij op dat er voor de Amsterdamse S-wegen nogal verschil zit tussen de kaartjes op wikipedia, de tekst op Wikipedia en Openstreetmap.
-
- 2x3 autosnelweg
Wikipedia bevat heel veel onderwerpen die al 10 jaar niet ge-update zijn. Wat wegen betreft kan je beter de Wegenwiki gebruiken.
-
- 4x5 autosnelweg
En ondanks dat in Amsterdam al heel lang S nummers bestaan worden die in het dagelijks spraakgebruik nauwelijks gebruikt. Ik ken maar een paar mensen, buiten dit forum, in mijn omgeving die ze ook daadwerkelijk gebruiken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
Tsja, ik wel. Maar dat is omdat we in werkcontext over wegen hebben en dam zijn wegnummers vaak wel handig.
Vandaag had iemand het tegen mij (in de context van Medemblik en buslijn 655) dat die niet zijn normale route (over de IJsselmeerdijk) kon rijden maar over "De Dijk" moest. Ik interpreteerde dat als de IJsselmeerdijk maar in zijn hoofd is "De Dijk" (de oude Zuiderzeedijk van Medemblik vóór de inpoldering van de Wieringermeer) de N239 en de IJsselmeerdijk echt de "Zuiderdijk(weg)"... Dan zijn wegnummers toch wel handig.
Vandaag had iemand het tegen mij (in de context van Medemblik en buslijn 655) dat die niet zijn normale route (over de IJsselmeerdijk) kon rijden maar over "De Dijk" moest. Ik interpreteerde dat als de IJsselmeerdijk maar in zijn hoofd is "De Dijk" (de oude Zuiderzeedijk van Medemblik vóór de inpoldering van de Wieringermeer) de N239 en de IJsselmeerdijk echt de "Zuiderdijk(weg)"... Dan zijn wegnummers toch wel handig.
-
- verkeersader
Leuk! Ik hou van plaatselijk bekende namen. Ik heb regelmatig bij een overleg van de Provincie gezeten waar de wegafsluitingen van de komende maanden werden besproken (met hulpdiensten en ons, de busmaatschappij) en regelmatig ging het over kruisingen als "Hertekop" en "Quatre Bras" die met Google Maps niet te vinden waren. Moest ik voor de 3e keer in een overleg vragen waar iets was. Leuk om de geschiedenis daarbij te kennen.boe! schreef: ↑wo 07 okt 2020, 9:03 De straatnamen bestonden al voordat de wegnummers werden ingevoerd, dus wordt er onwillekeurig vastgehouden aan de straatnaam. De aansluiting van de N226 op de A28 wordt nog steeds Hertekop genoemd, terwijl de horecagelegenheid waar deze naam naar verwijst al in de jaren 50 is gesloopt ten behoeve van de aanleg van de A28.
-
- 2x5 autosnelweg
Quatre Bras is inderdaad ook nog een leuke. Volgens mij zijn er meerdere kruispunten in Nederland die Quatre Bras worden genoemd, maar bij 'ons' is dat het kruispunt van de N227 (Amersfoort - Maarn) en de N224 (Woudenberg - Zeist). Quatre Bras is een verwijzing naar een restaurant dat daar ooit zat.
-
- 2x4 autosnelweg
Vrijwel iedere kruising is een viersprong dus niet heel verwonderlijk. Ik denk maar 1 komnaam aan de N355
Friesland dat QB heet, maar er zullen nog wel gehuchten ook zo heten.
Friesland dat QB heet, maar er zullen nog wel gehuchten ook zo heten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- stadsweg
Die laatste noemen wij inderdaad de Gabrielweg.Jackbauer1350 schreef: ↑ma 05 okt 2020, 12:25 De N-nummers tot de 400 zullen stuk bekender zijn. Bij mij in de buurt zijn de N201 en N236 wel gemeengoed al hoor ik ook vaak Gooilandseweg gebruikt worden voor N236, al heeft maar een deel van de route die naam. Voor de N201 heeft het deel Hilversum - Vreeland de naam Vreelandseweg die nog wel eens gebruikt wordt.
Maar een nummer als N523 heb ik nog nooit iemand in mijn omgeving horen gebruiken.
Vreelandseweg zeggen vooral Hilversummers, want je hebt meer wegen die zo heten. Namelijk in Nigtevecht, Loenen, Nederhorst den Berg en dus in Hilversum.
Bij de N201 ri Hilversum hebben wij het ook wel over de Diependaalselaan, wat ooit ook de N201 was maar is afgewaardeerd of overgedragen.
Richting Utrecht loopt nog de N402 dacht ik, maar die noemt iedereen de Rijksstraatweg of Straatweg.
-
- 4x5 autosnelweg
Zowel de N218 als de N492/S102 als de N493 staan hier in de regio bekend als de Groene Kruisweg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Maar waar is de officiële vastlegging? Wie bepaalt dat eigenlijk voor S-wegen?
-
- 4x5 autosnelweg
Voor wat betreft Rotterdam: Die informatie heeft op de website van de gemeente gestaan (aan de hand van kaartjes). Ik weet niet of het er nog is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- woonerf
Ik denk ook dat het wel te maken heeft met leeftijd.
Mijn vader (1948) woont al z'n hele leven in Vinkeveen en noemt de N201 steevast de "Provincialeweg" en de N212 de "Ingenieur Enschedeweg". Ik weet mede dankzij hem die laatste zo heet, maar ik en eigenlijk iedereen die ik ken noemt het gewoon de N212.
Een ander voorbeeld: het oude tracé van de N201 door Uithoorn ken ik nog als N201, maar heeft inmiddels een "gewone" straatnaam. Ik en de mensen die ik ken refereren aan dat weggedeelte als "de oude N201", terwijl de allerjongste generatie snel niet meer zal weten dat die weg ooit een N-weg was.
Dus het is denk ik maar net waarmee je bent opgegroeid.
Mijn vader (1948) woont al z'n hele leven in Vinkeveen en noemt de N201 steevast de "Provincialeweg" en de N212 de "Ingenieur Enschedeweg". Ik weet mede dankzij hem die laatste zo heet, maar ik en eigenlijk iedereen die ik ken noemt het gewoon de N212.
Een ander voorbeeld: het oude tracé van de N201 door Uithoorn ken ik nog als N201, maar heeft inmiddels een "gewone" straatnaam. Ik en de mensen die ik ken refereren aan dat weggedeelte als "de oude N201", terwijl de allerjongste generatie snel niet meer zal weten dat die weg ooit een N-weg was.
Dus het is denk ik maar net waarmee je bent opgegroeid.
-
- Moderator
Tja, zo worden in Steenbergen nog altijd de voormalige wegnummers N257 en N259 gebruikt. Dat zit er nog heel hardnekkig in, maar ook om praktische redenen natuurlijk. Bovendien komen de nummers nog steeds terug op kaartjes en in webapplicaties.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
Andersom lijkt mij. Het restaurant werd vernoemd naar het vierarmige kruispunt.
Van alle Quatre Bras-kruispunten lijkt mij het Vierarmenkruispunt in Tervuren (Brusselse Ring) wel het bekendst (tenminste, voor degenen die weleens de Belgische filemeldingen op de radio luisteren

-
- 4x3 autosnelweg

-
- Wegnummerfotograaf

Hoe dan ook, sinds die tijd zijn er veel kruispunten in NL die "in het niets" lagen Quatre Bras genoemd. Ook bijvoorbeeld eentje aan de N348 bij Gorssel.
En dat dus allemaal dankzij Napoleon.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Het kruispunt was er uiteraard als eerste. Het naastgelegen landgoed heet nog steeds landgoed De Viersprong, maar vrijwel niemand kent of gebruikt die naam. Quatre Bras was een restaurant dat korte tijd gevestigd was bij dat landgoed. Uiteindelijk is de naam Quatre Bras blijven hangen en niet de al oudere naam Viersprong.
-
- 2x3 autosnelweg
Het deel tussen t Hemeltje en de komgrens heet Randweg. Aan de andere zijde van Nederhorst heeft menigeen het steevast over de Spiegelweg en Dammerweg. Geeft nog wel eens verwarring want de hele route heeft opeenvolgend de namen Gabrielweg - Randweg - ( Nieuwe Overmeerseweg - Dammerweg - Nieuwe Dammerweg met parallel de oude weg die Dammerweg heet )- Spiegelweg - Dammerweg.Berrychello schreef: ↑do 08 okt 2020, 8:32Die laatste noemen wij inderdaad de Gabrielweg.Jackbauer1350 schreef: ↑ma 05 okt 2020, 12:25 De N-nummers tot de 400 zullen stuk bekender zijn. Bij mij in de buurt zijn de N201 en N236 wel gemeengoed al hoor ik ook vaak Gooilandseweg gebruikt worden voor N236, al heeft maar een deel van de route die naam. Voor de N201 heeft het deel Hilversum - Vreeland de naam Vreelandseweg die nog wel eens gebruikt wordt.
Maar een nummer als N523 heb ik nog nooit iemand in mijn omgeving horen gebruiken.
Tussen haakjes is het ongenummerde deel door de kom.
-
- 2x5 autosnelweg
Zo ken ik dat kruispunt ook, omdat er familie in de buurt woont die het zo noemt. Kon het uit logica lange tijd nog niet herleiden.boe! schreef: ↑do 08 okt 2020, 13:09Het kruispunt was er uiteraard als eerste. Het naastgelegen landgoed heet nog steeds landgoed De Viersprong, maar vrijwel niemand kent of gebruikt die naam. Quatre Bras was een restaurant dat korte tijd gevestigd was bij dat landgoed. Uiteindelijk is de naam Quatre Bras blijven hangen en niet de al oudere naam Viersprong.
-
- 2x3 autosnelweg
Het kruispunt 's-Gravelandseweg/Geert van Mesdagweg/Bussumergrintweg in Hilversum wordt ook Quatre Bras genoemd, naar de naastgelegen parkflat ontworpen door Dudok.
De naam er van staat in het plantsoen voor de flat bij de kruising: https://goo.gl/maps/K49AkrVoEUeBZy6a8
De naam er van staat in het plantsoen voor de flat bij de kruising: https://goo.gl/maps/K49AkrVoEUeBZy6a8
-
- 2x4 autosnelweg
Het Quatrebras bij Hardegarijp heeft zelfs een gehuchtbord.
-
- 2x5 autosnelweg
N65 kruispunt Udenhout wordt ook zo genoemd naar een restaurant dat daar ooit heeft gestaan. Ik ben van 1989 en herinner me dat restaurant niet, dus hoe ver die naam al terug gaat?boe! schreef: ↑do 08 okt 2020, 7:34 Quatre Bras is inderdaad ook nog een leuke. Volgens mij zijn er meerdere kruispunten in Nederland die Quatre Bras worden genoemd, maar bij 'ons' is dat het kruispunt van de N227 (Amersfoort - Maarn) en de N224 (Woudenberg - Zeist). Quatre Bras is een verwijzing naar een restaurant dat daar ooit zat.

Verder hoor ik in regio Midden-Brabant de rijkswegen vaak wel bij hun nummer genoemd worden, net als de N261 en N279.
-
- 2x3 autosnelweg
Voor de N261 hoor ik de naam van de weg, Midden-Brabantweg, ook regelmatig genoemd worden.
Bij de N279 heb ik even moeten opzoeken welke naam die heeft. Een deel schijnt Kanaaldijk te heten en een stuk heet Rijksweg.
Voor de Utrechtsebaan heb ik het idee dat A12 meer als aanduiding gebruikt wordt. Bij de Rotterdamsebaan heb ik het idee dat die naam en misschien de tunnelnaam meer gebruikt gaat worden dan het nummer S107.
Bij de N279 heb ik even moeten opzoeken welke naam die heeft. Een deel schijnt Kanaaldijk te heten en een stuk heet Rijksweg.
Voor de Utrechtsebaan heb ik het idee dat A12 meer als aanduiding gebruikt wordt. Bij de Rotterdamsebaan heb ik het idee dat die naam en misschien de tunnelnaam meer gebruikt gaat worden dan het nummer S107.
-
- 2x2 autosnelweg
Voor mijn werk bij de gemeente heb ik ook regelmatig overleg met bewoners over een bepaalde verkeerssituatie. Bewoners noemen vaak de straatnaam van de provinciale weg. Als je daarna in overleg moet met de provincie om de verkeerssituatie te bespreken is het wel altijd schakelen. Wij binnen de gemeente kennen vaak ook de straatnamen van de weg, maar die zijn bij een provincie niet altijd bekend.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Secretaris
De Landscheiding (tussen Delfland en Rijnland) heet met een oud woord ook wel de Sytwende. Die naam zie je soms nog wel eens terug.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- Secretaris
Tja, wèlke Jaagweg bedoel je. Er zijn zoveel jaagwegen geweest langs kanalen.
Direct noordelijk van Amsterdam lopen twee Jaagwegen: de N247 (Broek in Waterland-Volendam) en de N235 ('t Schouw-Purmerend).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])