[Game] De beste hybrid tol/non-tol transit route door FR/SP/P

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Jeff
autoweg

[Game] De beste hybrid tol/non-tol transit route door FR/SP/P

Bericht door Jeff » do 08 okt 2020, 20:37

Doordat COVID-19 voor de meeste een lelijke streep gezet heeft voor buitenlandreisjes, maar ik hier vaak wel mooiste suggesties voorbij zie komen, dacht ik: Ik maak er een game van :mrgreen:

FR, SP en PT zijn bij de meeste forummers wel bekend om eigenlijk 1 ding: Veel infra, met TOL. (He getver, aftikken/stoppen/stressen/"verzin een excuus")

Spelregels:
* Punten worden uitgedeeld per sectie van 100km. Is er een mix van onderdelen, dan maak je een telling naar ratio. (max 2 getallen achter de komma)
Voorbeeld:
45 km autoroute tolvrij, 45km tolroute en 10 km dorpsweg tolvrij is (0,45 x 4) + (0,45x-2) + (0,1 x 1) = 1,00 punt(-en) voor die sectie

* Internationale Ferry Routes (via de Oceaan) zijn per definitie vals spelen en worden gewaardeerd met -1.000 punten ( :wijsvinger: )
* De route start mag voor iedereen verschillen, maar moet altijd vermeld worden en is altijd ergens in de BENELUX.
* De route moet over bestaande wegen gaan en mogen geen verkeersregels breken.
* Websites / tools om tol te bereken zoals Mappy zijn toegestaan, onder voorwaarde dat deze website/tool publiekelijk toegankelijk is.
* Geef aan of de route enkel of retour is. Voor retour geldt: Er staan geen strafpunten op het gebruik van dezelfde route terug.
* Vignette (AT, CH, enz) zijn officieel gezien tol, maar vallen voor deze game niet in de tolroutes.
* Toltunnels/-bruggen binnen de BENELUX gaan wel door voor de strafpunten op tolroutes.
* De bestemmingen zijn kiesbaar uit het volgende lijstje:
SP:
-> Barcelona
-> Algeciras
-> Madrid
-> Bilbao

PT:
-> Porto
-> Lisboa (Lissabon)
-> Faro

CH:
-> Geneve
-> Basel

Overig:
-> Monaco-Ville
-> Andorra la Vella

Score:
>> Tolvrij <<
* 4 punten voor een tolvrije autoroute/autopista (bijv. A20 Vierzon <-> Limoges)
* 3 punten voor een tolvrije voie express/autovia met min. 2x2 (ongelijkvloers, vangrails,enz) (bijv. N227 Lille/Rijssel)
* 2 punten voor een tolvrije hoogwaardige (hoofd-)weg (2+2 gelijkvloers/ongelijkvloers, 2+1 gelijkvloers, 1x2 ongelijkvloers) (bijv. D2020 Toury <-> Artenay)
* 1 punt voor de overige tolvrije wegen

>> Tol <<
* -2 punten voor een autoroute / autopista / voie express / autovia
* -10 punten zodra het tolbedrag boven de 100 euro uitkomt per enkele rit.
* -2 punten voor elke 50 KM afwijking t.o.v. de beste route (GM) per enkele rit

Succes !
Laatst gewijzigd door Jeff op vr 09 okt 2020, 9:56, 2 keer totaal gewijzigd.

BHJ
verkeersader

Re: [Game] De beste hybrid tol/non-tol transit route door FR/SP/P

Bericht door BHJ » do 08 okt 2020, 22:21

^^
Is een vignetplichtige Zwitserse Autobahn/Autoroute tol?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 08 okt 2020, 22:39

^^ De korte stukjes rond Basel / Geneve zijn door de vignette officieel gezien tol.
Voor deze game vallen ze onder de "niet-tol" ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 okt 2020, 23:03

Dit wordt een aardige manier om de opties te scoren die we vaak in het reisadviezen-forum hebben langs zien komen. Maar er is één element wat ik dan niet helemaal snap in de beoordeling, namelijk de score per 100 kilometer. Dat suggereert dat je een hogere score kunt bereiken met enorme omwegen over tolvrije snelwegen? Zou je niet naar een systeem moeten waar het de bedoeling is om zo laag mogelijk te scoren, waarvoor je hoogwaardige tolvrije wegen met één punt per kilometer scoort en hogere puntenaantallen per kilometer rekent wanneer sprake is van tol of langzamere route?

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 09 okt 2020, 0:07

^^ Valide punt, Pino.
Ik weet dat er ook mensen zijn die een "compleet idiote route" nemen, maar omdat voor die groep de vakantie al begonnen is bij grens - boeit dat die groep totaal niet.
Ook dat kleine clubje wil ik de ruimte geven in de game.

Maar alsnog: heb je een suggestie op de puntentelling, kom maar door :top:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 okt 2020, 9:22

^^ Het is jouw spel, dus laat die optie er vooral in zitten. Het maakt het alleen wat minder bruikbaar als objectieve score van een route. Zou het best aardig vinden om na te denken over zo’n objectievere methodiek (al loopt die onvermijdelijk aan tegen de subjectieve vraag hoe je wegtypen en tol scoort ten opzichte van het ideaaltype tolvrije snelweg), maar daar is dit dan geen goede draad voor.

Voor wat het waard is: het model laat zich ook wat “ondermijnen” bij duurdere toltunnels en -bruggen. Een Mont Blanctunnel waarvoor je een 40 euro verder bent voor acht kilometer. Dat zou ergens toch wat negatiever moeten scoren dan de 8x-2 en eventueel aan het einde de strafpunten van >100 euro tol.

Je ziet, ik zit nogal in valsspeel-mode ;)

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 09 okt 2020, 9:46

Test me ;)

Strafpuntjes toegevoegd op basis van afstand.
Nog meer suggesties?

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » vr 09 okt 2020, 9:49

^^ Tolwegen binnen de BeNeLux (neem de Liefkenshoek- of Westerscheldetunnel). Tellen die ook?

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 09 okt 2020, 9:57

^^ TS even aangevuld. Dank voor de scherpe vraag.

In het kort: bruggen en tunnels in de BENELUX met TOL gaan door voor strafpunten.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 09 okt 2020, 10:07

Hoe wil je de output hebben. Moet ik alle wegen in een lijstje gaan zetten met de kilometers erbij? Dat is voor een route naar Madrid nogal een werk, zeker als je tolwegvermijdend gaat werken.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » vr 09 okt 2020, 10:38

Jeff schreef:
vr 09 okt 2020, 9:46
Strafpuntjes toegevoegd op basis van afstand.
Nog meer suggesties?
Strafpunten op basis van extra tijd misschien?

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 09 okt 2020, 10:48

@Egbert:
Of je een beknopt lijstje met wegnummers || punten maakt of een link van bijv. G Maps copy-paste met de score erbij, maakt mij niet zoveel uit.

@BHJ:
Tijd vind ik een lastige. 1 of meerdere regenbui(-en)/ baustelle(-s) en de tijd is compleet anders.
Maar doe eens een suggestie hoe je die wou invullen?

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » vr 09 okt 2020, 11:25

^^ Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb nu zelf gekeken naar de kortste reistijd via GMaps.
Ik start de game met de route Middelburg - Genève (888 km via aanbevolen route).
Ik gebruik de volgende kleuren in mijn plaatjes:

Afbeelding

Allereerst de route zoals deze wordt gegeven via Google Maps zonder het mijden van tolwegen. We hebben nu een extreem slechte score van wel -99 punten per 100 km:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Vervolgens bekijken we de volledig tolvrije route zoals deze op Google Maps gegeven wordt, met een respectabele 302 punten per 100 km. Deze route is volledig tolvrij, maar voert wel over minstens één pas. Deze route is met 827 km wel beduidend korter dan de tolroute:

Afbeelding
En als laatste mijn beste score, waarbij het gegeven dat een vignet geen tol is handig van pas komt :woop:. We rijden hier voor een groot deel door Zwitserland, en komen dan uit op 372 punten per 100 km.:

Afbeelding

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 09 okt 2020, 12:22

^^ Mooie weergave :top:
En ook nog eens de strafpunten voor "meer dan 50 km afwijking" ontweken.