Km357 schreef: ↑di 27 okt 2020, 19:19
xboct schreef: ↑di 27 okt 2020, 19:12
Zoals ik al zei zijn er nog best wat gebiedsontsluitingswegen met een lage verkeersintensiteit die al niet als een racebaan zijn ingericht. Het is inderdaad niet mogelijk om alle wegen zo in te richten dat de snelheid gehandhaafd kan worden. Het geld is er niet en er kleven andere problemen aan, o.a. langere aanrijdt tijden voor de hulpdiensten. Als de wet wordt aangenomen heeft de wetgever een goede mogelijkheid om ook de onduidelijk weg te nemen m.b.t. sober ingerichte 30 km/h zones en de niet-handhaving daarvan, zodat de rechtspraak en o.a. het OM en politie zich daar aan moet conformeren.
Gaan elektrische fietsen ook beboet worden als ze 45 doen in de stad dan? Of geldt die handhaving enkel tegenover gemotoriseerd vervoer dat gepest dient te worden omdat ze nog niet genoeg getaxeerd worden.
Die snelheid geldt voor al het gemotoriseerde verkeer, ook voor speedpedelecs. Elektrische fietsen zijn begrensd tot 25 km/h, anders zit je in de constructie met een geel plaatje of evt blauw plaatje. Er zijn wel dingen scheef naar mijn mening, zoals BPM, veel te hoge geldboetes i.p.v. een puntensysteem maar het valt vind ik nog wel mee.
CasablancaMarocco schreef: ↑di 27 okt 2020, 19:34
Het is wel een beetje de trend waarin we tegenwoordig leven, alles verbieden omdat er mogelijk ongelukken kunnen gebeuren.
Ook lees je wel eens 'meer verkeersdoden dan 5 jaar geleden' , maar dat is toch ook logisch als er veel meer inwoners bij zijn gekomen ?
Overdag op de snelwegen 100, buiten de bebouwde kom op veel plekken 60 en in de stad 30 .... En als veel mensen dit soort idiote snelheden negeren, dan kan je wachten op een geschokte politicus die pleit voor 'hogere boetes' .. Een race naar de bodem.
Is van alle tijden hoor. Jaren 70, autogordels verplichten? Nou, de Nederlanders vonden het zelfs schending van hun mensenrechten. Alleen omdat je verplicht een autogordel te dragen? Kijk maar hoe daar nu over wordt gedacht. Verkeersslachtoffers waren juist enorm aan het dalen, ook toen de bevolking hard groeide. Wat discipline van de weggebruiker mag ook gewoon verwacht worden. Je ziet echt wel een 30km/h bord, houd je er dan zoveel mogelijk aan. Geen smoesjes. En ja, uiteraard heb je van die situaties wat nergens op slaat. Zoals wegwerkzaamheden in de stad van 30 km/h ipv 50 km/h waar er letterlijk een paar pionnen staan en dat is het. Ook plaatsen de aannemers geen einde beperkingen bord neer.
Hogere boetes of de hoogte van de huidige boetes vind ik werkelijk absurd. Het zorgt ervoor ongelijkheid in de zin dat rijken zich veel grove verkeersovertredingen makkelijk kunnen veroorloven, terwijl de middenklasse en minima veel harder gestraft worden. Een puntenrijbewijs ook na die 5 jaar zou enorm helpen, dan kunnen de boetehoogtes wel wat omlaag.
Chris schreef: ↑di 27 okt 2020, 20:18
Vrijwel alle gemeenten in Nederland hebben financiële problemen doordat ze teveel taken op zich hebben gekregen van het Rijk. Je ziet dat investeringen in de infrastructuur achteruit worden geschoven of opgeknipt. Grote herinrichtingen zijn best kostbaar en als zoiets niet in een stadscentrum of ander prestigegebied ligt is er vaak moeilijk geld voor te krijgen.
Maar ik heb sowieso de indruk dat de Nederlandse steden niet volliggen met 50 wegen die beter 30 hadden kunnen zijn. Her en der heb je zo'n grijze weg maar die zijn niet de norm in het gemeentelijk wegennet, dus in de praktijk zal deze motie weinig nut hebben behalve een bordencircus.
De decentralisatieslag, eerder de kaalslag is niet een succes. Kijk naar jeugdzorg, dramatisch. Kabinet had ook naar Denemarken kunnen kijken, waar ze dit jaren geleden hadden gedaan en veel problemen hadden met deze decentralisatie. Geldt ook voor de weg, minder geld betekend minder goede infrastructurele aanpassingen. Ik denk dat het ook geen slecht gegeven is dat je in de stad 30km/h standaard mag rijden, maar uiteraard wel 50 km/h of sneller op sommige speciaal daarvoor bestemde wegen.