Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door paolie » vr 03 dec 2021, 13:40

Vinny schreef: vr 03 dec 2021, 12:23
paolie schreef: do 02 dec 2021, 20:43 ^^ ja en nee. Je kan het doen, maar dan voldoet de weg niet aan de inrichtingseisen en intensiteiten die gesteld worden aan een zone-30, hetgeen vrijwel altijd tot een negatief advies van de politie op het verkeersbesluit leidt. En door bewoners kan succesvol bezwaar gemaakt worden tegen zo’n plan. Bij ongevallen kan het zelfs tot schadeclaims leiden.
Maar wat willen de gemeenten in Den Haag dan bereiken? Dat ze dan niet hoeven te voldoen aan de inrichtingseisen en intensiteiten voor een zone-30? Dus het komt er op neer dat ze een nog grotere puinhoop willen creëren dan het al is (met het Amsterdamse snorfietsenbeleid en de milieuzones in het achterhoofd) en de burger flink boetes laten betalen?
Feitelijk dat er een wettelijke basis komt voor GOW-30. En dat om praktische redenen een algemene limiet van 30 ingesteld wordt, waarbij 50 een vergelijkbare uitzondering wordt als momenteel al bij 70 het geval is. Netto zou dat enorm in bebording schelen.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » wo 15 dec 2021, 11:57

Rotterdam wil vanaf 2023 de maximumsnelheid in een deel van de stad verlagen naar 30 kilometer per uur. Om dat op tijd voor elkaar te krijgen, wordt nu al begonnen met de voorbereidingswerkzaamheden. Komend jaar en in 2023 gaat de snelheid al in achttien straten van 50 naar 30.

Van straten zoals de Witte de Withstraat en het Haagseveer snap ik het plan wel. Maar waarom nu de Willemsbrug... :dontknow:

Bron: https://www.ad.nl/rotterdam/wen-er-maar ... Rtrnkj-8qI

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 15 dec 2021, 12:10

Ach, mevrouw Bokhove weer. De enige persoon in heel Rotterdam die het weghalen van 1 rijstrook per richting in het tunneltracé goed vindt werken. :emo:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 15 dec 2021, 12:13

Het aantal ongevallen zal volgens het college afnemen als er op minder wegen 50 gereden mag worden.
Cijfers, iemand? Judith?
Volgens wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit wordt 30 kilometer per uur de norm. ,,Hoe we het in de hele stad gaan invoeren, bekijken we nog.
Oh we hebben geen idee wat we aan het doen zijn? Zorgen voor later!

Denkt ze zo te kunnen scoren met de verkiezingen :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 19 jan 2022, 22:37

In Haarlem gaat men door met het plan om zoveel mogelijk wegen 30 te maken: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/298067/s ... er-per-uur
Voor 53 straten gebeurt dat al binnen een paar weken. Blijkbaar vooral op wegen die eigenlijk al geschikt zijn voor 30, maar in de toekomst moeten alle wegen naar 30 gaan waar weinig auto's rijen, en waar geen bussen rijden...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 19 jan 2022, 22:53

Je ziet het in steeds meer steden de norm worden, ook buiten Nederland. Een goed voorbeeld is Brussel, en binnenkort ook Parijs.

Het Spaanse Salou is sinds dit jaar ook grotendeels een zone 30 geworden.
Afbeelding

Een bijkomend nadeel is dat je straks voor elke zijstraat moet stoppen, want ja rechts in de voorrang in dat soort zones. :geenlach:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 22 jan 2022, 22:20

Vanavond was er een uitgebreide rapportage van Nieuwsuur over dit onderwerp, met video:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/241410 ... sch-schild
Na de video gekeken te hebben, zie je toch ook veel situaties waar de snelheid helemaal geen invloed heeft op de veiligheid.
Het lijkt mij vooral een kwestie van veilige weginrichting als ik dit allemaal zo zie.
Als het aan Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht ligt, mag er in die steden straks overal nog maximaal 30 kilometer per uur gereden worden. En er is al een nieuwe techniek waardoor auto's automatisch begrensd kunnen worden. Maar juridisch zijn er nog veel drempels. Daarom schreven de burgemeesters in december een brandbrief naar de Tweede Kamer.
Elke dag vallen er twee doden en 70 zwaargewonden in het verkeer. 80 procent van de verkeerongelukken gebeurt op wegen waar de maximumsnelheid 50 kilometer is.

Drempels niet altijd wenselijk
Nu is het juridisch zo geregeld dat een weg waar de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is, daar dan ook op aangepast moet worden met bijvoorbeeld versmallingen, drempels of klinkers. "Dat is natuurlijk ondoenlijk om in de hele stad door te voeren", zegt Judith Bokhove, wethouder vervoer in Rotterdam.
Op de Coolsingel in Rotterdam geldt daarom nu bijvoorbeeld alleen een 'adviessnelheid' van 30 kilometer per uur. "Het liefst zou ik dit de verplichte maximumsnelheid maken, maar dit is ook een belangrijke aanrijroute voor de politie, brandweer en ambulance die wil je niet helemaal vol leggen met drempels."
Verkeersonderzoeker Geert Kloppenburg leest niet alleen rapporten, maar filmde ook twaalf dagen lang op straat en legde elke dag tientallen verkeersongelukken vast. Hij schrikt zich dan vaak kapot. "Mijn gescheld moet ik er later uitknippen":

'En dan vragen ze zich af waarom er zoveel ongelukken gebeuren'
Volgens Marco te Brömmelstroet, professor stedelijke mobiliteit, moet het probleem in de auto zelf opgelost worden. "In plaats van dat we al decennialang de snelheid van die auto voor lief nemen en de omgeving aanpassen, zouden we de snelheid uit de auto moeten halen", vindt hij.
Dat kan met ISA, de Intelligente Snelheid Assistent. ISA is een slimme camera op de voorruit die verkeersborden scant en de auto automatisch afremt tot de maximum snelheid. Vanaf 1 juli dit jaar moet in alle nieuwe modellen het ISA-systeem worden gebouwd. En vanaf 2024 moet het zelfs in elke nieuwe auto die van de band komt rollen zitten.

'Magisch schild' om de stad
ISA werkt ook op basis van GPS. Gemeenten kunnen dan zelf virtuele zones instellen. "Een soort magisch schild", noemt Sander Buning het, manager mobiliteit bij BAM. "Op sommige drukke verkeerskruispunten, waar bijvoorbeeld trams, fietsers en auto's samenkomen zijn drempels of verkeerslichten geen optie", legt hij uit. "Op dat soort plaatsen heb je deze nieuwe techniek echt nodig om de snelheid omlaag te brengen."
Een virtuele zone kan ook heel lokaal worden ingesteld. "Je kunt bijvoorbeeld een blokje rond een school of een kruispunt leggen", vertelt Buning. "Voertuigen die binnen die zone komen krijgen een signaal. Dat kan zijn dat de auto meteen wordt afgeremd, maar het kan ook alleen een waarschuwing zijn, dat kan flexibel worden ingesteld."

Meerderheid in Tweede Kamer
Inmiddels wordt het voorstel van de gemeenten om het makkelijker te maken om de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur te krijgen, bekeken door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat gemeenten meer mogelijkheden moeten krijgen, maar de VVD twijfelt nog.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 23 jan 2022, 0:36

^^^ Verbetering:
(..) Dat kan met ISA, de Intelligente Snelheid Assistent. ISA is een slimme camera op de voorruit die verkeersborden scant en de auto automatisch afremt tot de maximum snelheid. Vanaf 1 juli dit jaar moet in alle nieuwe modellen het ISA-systeem worden gebouwd. En vanaf 2024 moet het zelfs in elke nieuwe auto die van de band komt rollen zitten. (..)
Dit kan niet kloppen, 2x 'nieuwe modellen'. Zover ik begrepen heb is het vanaf 1 juli een verplichte standaard bij personenwagens maar vrijwillig te gebruiken / te overschrijden door de bestuurder. Vanaf 2024 dan niet meer.. indien de gemeenten dan die GPS schilden in orde hebben..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ISA omdopen in IGA.Wellicht gaat dat een beetje helpen in de praktijk.
(..)Kan het slimmer?
ISA is nu voornamelijk gericht op maximumsnelheid. Dat is weliswaar een belangrijke eerste stap. Maar gedrag van verkeersdeelnemers is meer dan maximumsnelheid alleen. Zo is gestaag rijden veilig en voelt voor andere verkeersdeelnemers ook veiliger. Ook is het slim om bij ISA relaties te leggen met wegontwerp, met voorzichtigheid en roekeloosheid, met remmen en optrekken, met oplettendheid en afleiding én met de aanwezigheid andere kwetsbare verkeersdeelnemers. Zullen we ISA meteen omdopen in Intelligente GedragsAdaptatie (IGA)? (..)
https://www.verkeerskunde.nl/blog/isa-a ... -lancering

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 23 jan 2022, 0:44

Het is inderdaad een combinatie van factoren, helaas zijn vaak de automobilisten in dit soort fragmenten de zondebok.

In Nederland hebben we ontzettend veel fietsers in de steden, dit aantal zal vast de komende jaren blijven stijgen, gezien de steden steeds meer autoluw worden gemaakt. En vooral fietsers houden zich niet altijd aan de regels.

Een klein voorbeeld, ik reed hier rond 22:00, en ik moest rechtdoor. En op het laatste moment schoten 2 fietsers zonder licht naar links, ik moest flink remmen om een aanrijding te voorkomen, het waren jongeren van een jaar of 16...
Hun waren fout om zonder fietsverlichting en richting over te steken, maar als automobilist moet je al rekening houden dat zoiets zou kunnen gebeuren op dit soort kruisingen.

Alles heeft te maken met het inschatten van risico's, als je gewoon je gezonde verstand gebruikt, en anticipeert op dit soort kruisingen is een algeheel limiet van 30 echt niet nodig, dat wekt alleen maar irritatie op. En autorijden gaat er niet leuker op worden, met allemaal automatische hulpsystemen in de auto.
Afbeelding

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 23 jan 2022, 2:03

Vraag me af hoe makkelijk hoe zoiets weg te schrijven is, die ingebouwde limiet van 250km/h was ook zo weg...

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 23 jan 2022, 8:22

^^ Denk eerlijk gezegd dat het andersom zal werken, verzekering en justitie gaan meer dan hun wenkbrauwen fronsen als je de slimme 30km/h begrenzing hebt laten uitschrijven.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » zo 23 jan 2022, 9:58

80 procent van de verkeerongelukken gebeurt op wegen waar de maximumsnelheid 50 kilometer is.
En straks gebeurt 80% van de verkeersongelukken op wegen waar de maximumsnelheid 30 km/h is.
Wat ga je dan doen?

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 23 jan 2022, 10:08

Verlagen naar 15. Dan naar 7.5. Dan naar 3.75.
Vervolgens concluderen dat de voetgangers met 6km/h te hard lopen, die een ISA chip implementeren, kenteken erin brandmerken en flitspalen opstellen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 23 jan 2022, 14:05

Wordt ook leuk met hulpdiensten. Wordt dan even ISA ontgrendeld zodat iedereen zich uit de voeten kan maken? En ik neem aan dat bussen en trams ook braaf 30 gaan rijden of ben ik dan naïef :shutup:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 23 jan 2022, 14:42

Speed Pedelecs in de stad trekken zich nu al weinig aan van 30km/h limieten, want die lijken te denken dat dat enkel voor auto's geldt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 23 jan 2022, 15:10

^^ Een aanzienlijk deel van de fietsers trekt zich van weinig verkeersregels wat aan: spookrijden (op een eenrichtingsfietspad), zonder verlichting rijden (in het donker), door rood rijden, geen hand uitsteken en niet kijken bij afslaan, niet goed voorsorteren, rechts inhalen, niet uiterst rechts houden, over het trottoir fietsen, etc etc etc. :nuts:

Oorzaken: ik denk een stuk gewoonte en gemakzucht, een stuk cultuur, een piepklein beetje onkunde (c.q. gebrek aan kennis van de regels) en vooral het volledig ontbreken van enige vorm van handhaving. :yes:

En ondertussen steken de politiek en belangengroepen (VVN, Fietsersbond etc) de kop volledig in het zand wanneer het aantal (ernstige) ongevallen met/door fietsers niet daalt (of zelfs stijgt). :shutup:

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » zo 23 jan 2022, 18:43

Rein schreef: zo 23 jan 2022, 15:10 ^^ Een aanzienlijk deel van de fietsers trekt zich van weinig verkeersregels wat aan: spookrijden (op een eenrichtingsfietspad), zonder verlichting rijden (in het donker), door rood rijden, geen hand uitsteken en niet kijken bij afslaan, niet goed voorsorteren, rechts inhalen, niet uiterst rechts houden, over het trottoir fietsen, etc etc etc. :nuts:
Ja maar dat is juist het probleheem! En dat moeten we áánpakken! En daarom moet je langzamer rijden met de auto zodat dat niet zo gevaarlijk is!

Begrijp dat nou toch.
VVN en Fietsersbond en ANWB begrijpen het al, nu de rest van Nederland nog.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 23 jan 2022, 18:52

Rein schreef: zo 23 jan 2022, 15:10 geen hand uitsteken
Er worden echter wel vingers opgestoken. :EE:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 24 jan 2022, 9:12

Wouter N14 schreef: zo 23 jan 2022, 14:05 Wordt ook leuk met hulpdiensten. Wordt dan even ISA ontgrendeld zodat iedereen zich uit de voeten kan maken? En ik neem aan dat bussen en trams ook braaf 30 gaan rijden of ben ik dan naïef :shutup:
Een tram is niet gebonden aan de reguliere Vmax. Een bus wel, en daarom blijven de meeste busroutes Vmax 50, ook voor auto's. Je zal wel hier en daar krijgen dat een vrijliggende busbaan Vmax 50 is en de reguliere baan Vmax 30.

Hulpvoertuigen mogen met sirene en lichten dacht ik 30 km/h "te hard". Vermoedelijk zullen busloze aanrijroutes van ziekenhuizen en brandweerkazernes daarom ook wel Vmax 50 blijven...
Laatst gewijzigd door Peter op ma 24 jan 2022, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 24 jan 2022, 19:31

^^ Voorrangsvoertuigen die blauw en geluid gebruiken, mogen volgens de richtlijnen de geldende maximum snelheid met maximaal 40 km/h overschrijden. Dus bij 30 maximaal 70. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 24 jan 2022, 19:32

^^ Tja, wie gaat ze beboeten mochten ze daar over gaan?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 24 jan 2022, 22:09

Het gaat vaak om aansprakelijkheid bij ongevallen en verzekeringen daarmee,niet zozeer boetes. En als er drempels en slingers komen om 30 af te dwingen wordt 80 lastig. In principe kunnen omwonenden ook via de gemeente handhaving afdwingen via dwangsommen aan de werkgever ( het ziekenhuis of brandweerkazerne)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

WouterF
zandpaadje

Bericht door WouterF » di 25 jan 2022, 15:32

Rein schreef: zo 23 jan 2022, 15:10 Een aanzienlijk deel van de fietsers trekt zich van weinig verkeersregels wat aan:
rechts inhalen
Volgens mij is deze niet verboden...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jan 2022, 15:56

^^ Klopt, artikel 11, lid 3:

Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 25 jan 2022, 16:02

Het ligt er alleen een beetje aan hoe fietsers rechts inhalen? Als dat gebeurt met een marginale tussenafstand zou ik dat voor de veiligheid van de fietser zelf ontraden.

fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy » di 25 jan 2022, 22:39

Chrysa schreef: zo 23 jan 2022, 2:03 Vraag me af hoe makkelijk hoe zoiets weg te schrijven is, die ingebouwde limiet van 250km/h was ook zo weg...
Mijn motor uit 1983 heeft ook geen ingebouwde limiet.
En verder helemaal eens, eigen auto dus zelf kiezen. Ik zou zoiets er ook uit laten programmeren.

Ik vraag me af hoe zo'n doorgaande 30kmh weg ingericht moet worden zodat
- Het OV niet gehinderd wordt (dus een brede weg met niet teveel drempels voor de passagiers)
- De hulpdiensten de aanrijdtijden kunnen halen (dus een brede weg met inhaalruimte en niet teveel drempels)
- Iedereen 30 rijdt (dus veel drempels en een niet te brede weg)

Het spreekt elkaar lijnrecht tegen. Het zal wel op een compromis uitdraaien waarbij de meeste mensen alsnog 40-50 zullen rijden omdat ze dat gewend waren. Als je op de ringweg van een grote stad nu keurig de maximumsnelheid op de teller rijdt op de linkerstrook tijdens de spits heb je altijd wel een bumperklever. Ik denk dat dan straks binnen de stad niet anders is met dit soort limieten.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » di 25 jan 2022, 23:55

Om een voorbeeld in de omgeving te noemen.
Deze weg is ergens in 2016 gedegradeerd van 50 naar een 30 km zone. Ik denk dat de meeste hier wel 40/50 rijden tussen de drempels door.

Afbeelding

Afbeelding
free file hosting url

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 26 jan 2022, 0:24

fonsoy schreef: di 25 jan 2022, 22:39Ik vraag me af hoe zo'n doorgaande 30kmh weg ingericht moet worden zodat
- Het OV niet gehinderd wordt (dus een brede weg met niet teveel drempels voor de passagiers)
- De hulpdiensten de aanrijdtijden kunnen halen (dus een brede weg met inhaalruimte en niet teveel drempels)
- Iedereen 30 rijdt (dus veel drempels en een niet te brede weg)

Het spreekt elkaar lijnrecht tegen. Het zal wel op een compromis uitdraaien waarbij de meeste mensen alsnog 40-50 zullen rijden omdat ze dat gewend waren.
Als de eerste twee mogelijk zijn kunnen autos er ook best 50, waar op zich niks mis mee is, dus gewoon lekker toestaan...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 26 jan 2022, 8:38

fonsoy schreef: di 25 jan 2022, 22:39 Het zal wel op een compromis uitdraaien waarbij de meeste mensen alsnog 40-50 zullen rijden omdat ze dat gewend waren.
De stedelijke verkeerskundige inrichting ís vaak al een compromis.
CasablancaMarocco schreef: di 25 jan 2022, 23:55 Om een voorbeeld in de omgeving te noemen.
Prachtig :facepalm:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 26 jan 2022, 8:44

CasablancaMarocco schreef: di 25 jan 2022, 23:55 Om een voorbeeld in de omgeving te noemen.
Deze weg is ergens in 2016 gedegradeerd van 50 naar een 30 km zone. Ik denk dat de meeste hier wel 40/50 rijden tussen de drempels door.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
free file hosting url
Wauw! Een bordje plaatsen en je bent klaar :lol:
Hoe kun je dit nou rechtvaardigen als gemeente om dit zo te doen?
Politie zal hier niet eens gaan controleren lijkt me.