Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Via » zo 14 mei 2023, 8:19

Chris schreef: do 11 mei 2023, 13:26 Er is een CROW handreiking 'voorlopige inrichtingskenmerken GOW30' gepubliceerd: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... rken-gow30

De regering heeft ervoor gekozen om de algemene maximumsnelheid in de bebouwde kom niet te verlagen van 50 naar 30 km/h. Het blijft dus '50, tenzij'.

In de CROW handreiking worden eisen opgesteld voor het inrichten van een gebiedsontsluitingsweg (GOW) met een maximumsnelheid van 30 km/h. Het uitgangspunt is dat wegen een geloofwaardige snelheidslimiet moeten hebben en dat dit niet alleen met bebording afgedwongen kan worden.
Ik heb het eens doorgelezen, maar het stuk verduidelijkt de situatie voor een weggebruiker denk ik absoluut niet.

Het had duidelijker gekund op de volgende onderdelen:
- Middenscheiding. Nu wordt voor een GOW30 een middenscheiding niet aanbevolen terwijl wel een bolgestrate klinkerstrook zonder markering mogelijk is?! Zou beter zijn om op een GOW50 dan altijd een asmarkering te eisen;
- Markering. In basis snap ik de keuze om fietsstroken als optie op de ETW30 te laten vallen, dat past niet bij elkaar. Hoop wel dat bestaande ETW30 dan ook snel worden ontdaan van alle (lelijke) markeringen;
- Fietspaden vrijliggend. Hier begaat men de grootste fout als je het mij vraagt door een GOW30 met vrijliggende fietspaden mogelijk te maken. Logischer was geweest om bij vrijliggende fietspaden altijd GOW50 toe te passen, bij GOW30 fietsstroken in markering en bij ETW30 een volledig gemengd profiel zonder markeringen.
- Kruispunten. Vreemd om voor voorrangskruispunten standaard een plateau voor te schrijven. Veel mensen (ook professionals) associëren een plateau toch met gelijkwaardigheid. Het was beter geweest om die eis juist aan te scherpen op dat punt en voor de GOW30 standaard een uitritconstructie of voorrangskruising zonder plateau voor te schrijven.

In de praktijk denk ik dat het er zowel voor ontwerpers als weggebruikers alleen maar onduidelijker op wordt en veel wegen worden afgewaardeerd naar ongeloofwaardig 30 km/h zonder al te veel aanpassingen om hulpdiensten, bussen en vrachtverkeer niet te hinderen. Tel uit je winst. :roll:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 14 mei 2023, 11:23

hneel schreef: za 13 mei 2023, 19:17 Busverkeer hoort sowieso niet in de bebouwde kom plaats. Bushaltes worden nu al massaal naar de randen van de bebouwde kom verplaatst.
OV hoort juist in de bebouwde kom, zeker in steden. Wanneer men vanaf de voordeur te ver moet om bij een bushalte te komen kan je de bus net zo goed afschaffen
Bussen horen idd iet in de woonwijken met smalle straatjes maar wel over de 50 km/u wegen die de woonwijken ontsluiten. En juist dat soort wegen wil bijvoorbeeld Amsterdam ook vernachelen naar 30 km/u wegen.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » zo 14 mei 2023, 11:56

Jackbauer1350 schreef: zo 14 mei 2023, 11:23
hneel schreef: za 13 mei 2023, 19:17 Busverkeer hoort sowieso niet in de bebouwde kom plaats. Bushaltes worden nu al massaal naar de randen van de bebouwde kom verplaatst.
OV hoort juist in de bebouwde kom, zeker in steden. Wanneer men vanaf de voordeur te ver moet om bij een bushalte te komen kan je de bus net zo goed afschaffen
Bussen horen idd iet in de woonwijken met smalle straatjes maar wel over de 50 km/u wegen die de woonwijken ontsluiten. En juist dat soort wegen wil bijvoorbeeld Amsterdam ook vernachelen naar 30 km/u wegen.
Vertel dat maar tegen de busmaatschappijen. Die denken daar heel anders over.
Wij hadden hier een bushalte in het dorp, 1 km vanaf de rand van de bebouwde kom, via een 50km straat (de enige in het dorp, by the way).
Die bushalte moest daar dus weg, want dat koste de bussen extra reistijd. Nu is er dus een nieuwe halte aangelegd aan de rand van het dorp. Het was volstrekt uitgesloten dat de oude halte zou kunnen blijven bestaan.
En deze situatie is niet uniek. Zo gaat het in alle dorpen door het hele land.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 14 mei 2023, 12:13

^^ Die 50 km-weg in Dinteloord loopt wel dood op allerlei 30-km zones. In dat geval kan ik mij wel voorstellen dat de busmaatschappijen zo'n halte overslaan omdat je na een paar minuten weer op hetzelfde punt bent aanbeland. Bij doorgaande 50 km-wegen of doorgaande routes zal dat anders zijn.