Ik heb het eens doorgelezen, maar het stuk verduidelijkt de situatie voor een weggebruiker denk ik absoluut niet.Chris schreef: ↑do 11 mei 2023, 13:26 Er is een CROW handreiking 'voorlopige inrichtingskenmerken GOW30' gepubliceerd: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... rken-gow30
De regering heeft ervoor gekozen om de algemene maximumsnelheid in de bebouwde kom niet te verlagen van 50 naar 30 km/h. Het blijft dus '50, tenzij'.
In de CROW handreiking worden eisen opgesteld voor het inrichten van een gebiedsontsluitingsweg (GOW) met een maximumsnelheid van 30 km/h. Het uitgangspunt is dat wegen een geloofwaardige snelheidslimiet moeten hebben en dat dit niet alleen met bebording afgedwongen kan worden.
Het had duidelijker gekund op de volgende onderdelen:
- Middenscheiding. Nu wordt voor een GOW30 een middenscheiding niet aanbevolen terwijl wel een bolgestrate klinkerstrook zonder markering mogelijk is?! Zou beter zijn om op een GOW50 dan altijd een asmarkering te eisen;
- Markering. In basis snap ik de keuze om fietsstroken als optie op de ETW30 te laten vallen, dat past niet bij elkaar. Hoop wel dat bestaande ETW30 dan ook snel worden ontdaan van alle (lelijke) markeringen;
- Fietspaden vrijliggend. Hier begaat men de grootste fout als je het mij vraagt door een GOW30 met vrijliggende fietspaden mogelijk te maken. Logischer was geweest om bij vrijliggende fietspaden altijd GOW50 toe te passen, bij GOW30 fietsstroken in markering en bij ETW30 een volledig gemengd profiel zonder markeringen.
- Kruispunten. Vreemd om voor voorrangskruispunten standaard een plateau voor te schrijven. Veel mensen (ook professionals) associëren een plateau toch met gelijkwaardigheid. Het was beter geweest om die eis juist aan te scherpen op dat punt en voor de GOW30 standaard een uitritconstructie of voorrangskruising zonder plateau voor te schrijven.
In de praktijk denk ik dat het er zowel voor ontwerpers als weggebruikers alleen maar onduidelijker op wordt en veel wegen worden afgewaardeerd naar ongeloofwaardig 30 km/h zonder al te veel aanpassingen om hulpdiensten, bussen en vrachtverkeer niet te hinderen. Tel uit je winst.