Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Jackbauer1350 »

Probleem is dat er doorgaande wegen naar 30 worden gebracht die qua uitstraling er als doorgaande wegen blijven uitzien en daar 30 rijden onnatuurlijk blijft aanvoelen. Die wegen aanpassen door bijvoorbeeld versmallen en vol drempelen (voor zever er al niet veel drempels in zitten) kost veel geld en heeft ook weer praktische bezwaren vanwege hulpdiensten en vrachtverkeer.
Verder ziet Amsterdam er niet meer uit door al die 30-borden overal, ze moeten bij elke kruising herhaald worden. Dat gaat in andere steden die dit regime gaan invoeren uiteraard ook zo zijn. Alleen in Amsterdam was het al een bordenwoud geworden enkele jaren geleden door al die extra borden vanwege de snorfietsers wel of niet op de rijbaan.
Het ziet er nu iig raar uit. Doorgaande wegen met Vmax 30 en dan zijwegen die binnen een zone-30 horen. Rijd je de zone-30 uit met het idee, ah ik kom nu op een weg waar je sneller mag vanwege bord "einde zone-30", o nee die weg is nu ook 30.
Het bordenwoud met 30-borden zal kunnen verdwijnen wanneer de algemene Vmax binnen de kom op 30 km/u wordt gezet. Maar daar moet de wet voor gewijzigd worden en dat zal nog wel jaren duren. Dan kunnen alle 30-borden weg (ook zone-30 borden) en 50-borden geplaatst langs het spaarzame aantal wegen die nog 50 km/u blijven.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als gezegd, het gaat heel snel in je systeem zitten. Ik rijd nou nooit een zone 30 uit met het gevoel “ha ik kan weer”. Bordenwoud is esthetisch weinig bevredigend, maar valt ook wel weer in de serie “first world problems”.

Verder uiterlijk van de weg is wat lastiger, en om te beginnen wordt het hier ook maatwerk waarbij gemeentes de juiste keuze moeten maken welke wegen in het tussengebied 30 moeten worden. Wat je in Amsterdam vrij veel ziet: parkeerstrook langs de weg of geen afgescheiden fietsstrook -> 30. Verder loop je op enig moment uit je excuses om er 30 van te kunnen maken. Ladingen drempels of bloembakken zie ik zelf niet zitten en die zijn ook niet voorzien. Wel zie je dat best wel wat straten nu structureler worden aangepast met wat smallere rijbanen en meer ruimte voor fietsers. Zul je wel terugzien als binnenkort het groot onderhoud aan de Middenweg klaar is bijvoorbeeld. Bij kleiner onderhoud gebeuren er soms ook ronduit stomme dingen. Hier op de Meteorenweg is de belijning zo aangepast dat er brede fietsstroken liggen aan weerszijden en de auto’s een baan delen. Allemaal mooi ge-DV’d ware het niet dat men de eilandjes heeft laten liggen. Vast tijdelijk, maar dat is echt dodelijk … :facepalm:
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik rij bijna nooit meer in Amsterdam maar afgelopen zaterdag wel hier:
https://maps.app.goo.gl/qnDPAxMUCnfrU8jUA

Er stond een flitspaal van de politie. Wordt er al op 30 gehandhaafd? :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Ja.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nou staat deze flitspaal er al ruim langer - de Kattenburgerstraat is onderdeel van mijn vaste zaterdag-zwemles-boodschappenrondje waar ook de genoemde Meteorenweg in zit. Ik meen dat het een (geautoriseerde) testlocatie was om op 30 te handhaven. Maar men had daar op zich ook wel goed een lege kast zichtbaar kunnen neerzetten. Iedereen remt daar braaf tot 29 km/h op de teller en geeft even later weer gas. De meeste naar zo'n 40 km/h zoals vrijwel iedereen tegenwoordig doet op dit soort wegen in Amsterdam.
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Pino schreef: vr 25 okt 2024, 12:15 We hebben nog steeds zoiets als een beginsel dat een beleidsvrijheid bestaat hoe je handhaaft. Bij de politie en het OM. Verhaal uit de enorm oude doos, maar mijn vader is bij de geboorte van mijn zus ooit als een dolle nog een keer heen en weer gereden tussen het ziekenhuis en thuis om iets op te halen. Werd staande gehouden, vertelde het verhaal aan de agent van dienst en mocht door. Dat is ook een soort menselijke maat waarop de politie zich laat voorstaan - al komt hij er echt niet altijd uit.
Ik snap deze redenering niet zo.

30 km wordt primair gedaan voor de veiligheid, dus als een dolle heen en weer rijden is onveilig, vooral voor anderen. Dan vind ik het raar als een agent zegt "O u bent op weg naar het ziekenhuis, dan is het prima als u extra risico neemt dat u een ander het ziekenhuis in rijdt" (door te hard te rijden).

En van de andere kant: als je willens en wetens, om wat voor goede redenen dan ook, bereid bent harder te rijden, wees dan ook een man en accepteer ook het risico van de boete. En ga niet achteraf zeiken over "menselijke maat".

Menselijke is voor mij (1) een ander niet het ziekenhuis in rijden en (2) de consequenties van je eigen gedrag accepteren.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Eens dat je weinig ruimte hebt om te zeiken als je het moet hebben van het idee dat de politie je wel een "menselijke maat" coulance wil geven. Maar tegelijkertijd verwachten we, over de hele linie en ook buiten het verkeer, dat de politie die menselijke maat toepast en niet het systeem en de samenleving belast men onnodig pennenlikken. We hebben nog niet het punt bereikt dat mensen dat van de politie gaan eisen, omdat daarmee het theoretische risico dat iemand het ziekenhuis in wordt gereden vergroot. Wat mij betreft prima zo.

Uiteindelijk hangt de hele inrichting van de weg en de bijbehorende verkeersregels aan elkaar van defensief redeneren op basis van grote gemene delers. Het feit dat ontheffingen mogelijk zijn (te beginnen met wat je met licht- en geluidssignalen mag doen) geeft al weer dat de marge wat meer kan worden opgezocht, zonder dat je meteen praat over mensen het ziekenhuis in. Het opportuniteitsbeginsel -dat de politie/het OM kiest of ze acteren op overtredingen- ligt recht in het verlengde daarvan. Laat ze dat dan ook vooral toepassen met het vertrouwen dat we de politie daarin geven.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In Barendrecht is recent een voorstel afgeschoten om 30 in het centrum in te voeren en 50 op de rondwegen (dat nu voornamelijk 50 en 70 is). Hoofdreden: Een bord neerzetten is makkelijk maar het moet wel overeenkomen met de weginrichting.

https://barendrechtsdagblad.nl/Lokaal/g ... arendrecht
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het argument komt wat gemakkelijk over, vind ik.

De hele 50/30-discussie gaat over wegen die aan geen enkele vastomlijnde vorm van weginrichting voldoen. Ze zijn in DV-termen gebiedsontsluitingsweg en erftoegangsweg tegelijk, dus zitten naar hun aard ergens in het midden. Dan vind ik zo'n wethouder wel heel stellig wanneer hij suggereert dat bijvoorbeeld dit in zijn inrichting nou 50 ademt en dus niet naar 30 zou kunnen zonder de inrichting helemaal om te gooien. Of misschien wat anders gezegd: het mag zo zijn dat mensen op dit soort wegen van oudsher wel 50 verwachtten, en pas rekenen op 30 wanneer het een smal woonstraatje is, maar juist dat is (van de grotere steden uit) aan het veranderen. Net zoals men enkele decennia terug het verwachtingspatroon van de 30-straten heeft weten te veranderen, niet alleen met andere inrichting.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ik zou ook niet weten waarom dat naar 30 zou moeten. Vrijliggend fietspad, voorrangsweg. De enige reden om daar 30 van te maken is inderdaad het dogma "langzamer is veiliger".
En dan vraag ik me af waarom er überhaupt nog 50 gereden mag worden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De parkeerplaatsen langs de weg, en het bijbehorende gegeven dat daar dus van tijd tot tijd voetgangers op de weg zullen zijn. Dat is althans hoe daar in DV-termen tegenaan wordt gekeken (en wat deze weg ook onderscheidt van de 50-GOW's in nieuwere delen van Barendrecht). In ieder geval in Amsterdam zie je dat wegen met vrijliggend fietspad stante pede wisselen van 50 naar 30 wanneer er parkeerplaatsen direct aan de rijbaan komen. Bovenstaande is verder geen mening, maar beschrijvend van hoe ik de praktijk zie. Don't blame the messenger.

Een algemeen "hoe langzamer hoe veiliger"-principe is volkomen kansloos. Het bouwwerk zoals het er nu zo'n beetje staat is geredeneerd vanuit het mogelijke slachtoffer en statistieken wat voor soort impact nog mogelijk is zonder groter letsel. En dan is het dat een onbeschermde verkeersdeelnemer een impact van 30 km/h kan hebben, dus dat drijft de maximumsnelheid op wegen waar je zeer veel contact met voetgangers of fietsers zult hebben. Andere DV-snelheden zijn weer gebaseerd op de impact die je kunt hebben wanneer je je in de beschermde constructie van een auto bevindt. Dat veronderstelt dan dus wel dat contact met onbeschermde verkeersdeelnemers dus minimaal is; hoogstens plaatsvindt op oversteekplaatsen met hun eigen niveau van bescherming.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Pino schreef: do 12 dec 2024, 13:45 ^^ De parkeerplaatsen langs de weg, en het bijbehorende gegeven dat daar dus van tijd tot tijd voetgangers op de weg zullen zijn.
Maar... dat is toch ELKE weg? Op elke weg kunnen toch auto's parkeren en dus voetgangers op de weg zijn?
Een algemeen "hoe langzamer hoe veiliger"-principe is volkomen kansloos. Het bouwwerk zoals het er nu zo'n beetje staat is geredeneerd vanuit het mogelijke slachtoffer en statistieken wat voor soort impact nog mogelijk is zonder groter letsel. En dan is het dat een onbeschermde verkeersdeelnemer een impact van 30 km/h kan hebben, dus dat drijft de maximumsnelheid op wegen waar je zeer veel contact met voetgangers of fietsers zult hebben. Andere DV-snelheden zijn weer gebaseerd op de impact die je kunt hebben wanneer je je in de beschermde constructie van een auto bevindt. Dat veronderstelt dan dus wel dat contact met onbeschermde verkeersdeelnemers dus minimaal is; hoogstens plaatsvindt op oversteekplaatsen met hun eigen niveau van bescherming.
Dus wegen met een fietssuggestiestrook: 30 km/h
Wegen met een parkeestrook: 30 km/h
Wegen waar geparkeerd kan worden: 30 km/h.

Ja, zo begrijp ik wel waarom er opeens gedacht wordt dat alles naar 30 km/h moet.

Gaan we ook eens wat doen aan het 50 km/h bij zebrapaden? Een paar dagen geleden nog bijna van de sokken gereden door iemand die niet wilde of kon stoppen of mij gewoon niet gezien had.
Sorry hoor, maar ik vind het wel een beetje ver gaan.

En waarom zou je binnen de bebouwde kom met fietsers 30 km/h moeten hebben terwijl je buiten de bebouwde kom met fietsers 60 km/h kunt hebben ( :zone-60: ).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Egbert schreef: do 12 dec 2024, 14:39 Maar... dat is toch ELKE weg? Op elke weg kunnen toch auto's parkeren en dus voetgangers op de weg zijn?
Nee, op steeds meer gebiedsontsluitingswegen wordt dat je actief onmogelijk gemaakt of op zijn minst zwaar bemoeilijkt. In ieder geval in de zin dat er geen parkeerhavens zijn, of een stoep waarop je even makkelijk je auto neerzet. Dit soort werk, veel plezier met parkeren.
En waarom zou je binnen de bebouwde kom met fietsers 30 km/h moeten hebben terwijl je buiten de bebouwde kom met fietsers 60 km/h kunt hebben ( :zone-60: ).
Wederom statistiek. Lagere intensiteiten, in zowel de gemotoriseerde weggebruiker als het aantal onbeschermde. Kans op een aanrijding daarmee een stuk kleiner dan in de bebouwde kom. Niet dat de klap, wanneer je dan toch een aanrijding krijgt, minder hard aankomt. Iets dat feitelijk ook geldt voor de voetganger die op een zebra over een 50-weg van de sokken wordt gereden.

En als je vindt dat dit ver gaat: ga ervoor, ik leg hier de dominante denkwijze uit en don't blame the messenger. Ik zou hoogstens nog toevoegen dat het inderdaad enorm betuttelend is, maar dat daarbij wel de kanttekening past dat in dit verhaal een onderscheid zit tussen de sterke weggebruiker die betutteld wordt en degene om wie het hier gaat - namelijk de zwakke weggebruiker en de omwonenden. Er is principieel gekozen dat de automobilisten geen recht hebben om de omwonenden en niet-automobilisten maar op te leggen dat zij maar beter moeten uitkijken.
wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 »

Km357 schreef: di 27 okt 2020, 18:18
mavas schreef: di 27 okt 2020, 17:30 Maar gelukkig is het een motie en is het nog geen wet. Dus er bestaat nog een mogelijkheid dat de maatregel niet doorgaat?
Probleem is dat zulke "progressieve standpunten" nogal snel door de media opgeklopt worden en dat dan ineens "hopen mensen" dat ook willen en dan moet de politiek uiteraard volgen.

Gebeurt wel vaker tegenwoordig, hoe een kleine minderheid het beleid zodanig beïnvloedt dat een gewone democratie met meerderheid op zich niet zo belangrijk meer is. Lobbywerk vanuit een progressieve minderheid heeft veel meer macht.
Alweer een paar jaar geleden dit bericht, maar goed... Hoe kan het dat lobbywerk vanuit een progressieve minderheid veel meer macht heeft?
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Omdat het misschien geen progressieve minderheid is? Denk dat op dit forum nogal een vertekende populatie zit, want het gros van de mensen vindt het wel best.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Er is bestuurlijk draagvlak voor snelheidsverlagingen onder de zittende coalities in gemeenten. En de meeste kiezers zal het weinig kunnen schelen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ sterker nog, in de gemeente waar ik voor werk komen behoorlijk veel verzoeken binnen om wegen af te waarderen naar gow-30. En dan betreft het niet bepaald een linkse gemeente.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Progressief lobbywerk de schuld geven van alles wat je niet bevalt - tekenend voor de toenemende rechtse invloed op de media. Altijd maar weer de Deep State aan het werk :shutup:

Om Via aan te vullen: datgene wat groot draagvlak heeft, is verkeersveiligheid. Een woonomgeving waarin de mens niet ondergeschikt is aan de auto en die ruimte laat voor fouten die mensen nu eenmaal maken in het verkeer. 30 mag iedere automobilist bloedirritant vinden; als voetganger in de eigen omgeving vragen we erom. Ik vermoed dat dat ook veroorzaakt wat Paolie ziet. Dat er dan een politieke tegenstelling bestaat tussen rechtse anti-regeltjes partijen (de enige regel waar die voor zijn is het aan banden leggen van "de ander”) en linkse partijen die opener staan voor regels voor een betere leefomgeving - tja.

Ik denk ook dat dat ergens past in de juridische zorgplichten van wegbeheerders (al moet de eerste schadeclaim tegen een gemeente denk ik nog worden ingediend) en dat de keuze uiteindelijk ook logisch samenhangt met hetzelfde denken over gevaarzetting dat bepaalt hoe de letselschade van niet-automobilisten bij aanrijdingen wordt verdeeld. Simpele wetten van natuurkunde betekenen weinig anders dan dat een personenauto van gemiddeld 1500 kilo bij 50 km/h een potentieel moordwapen is. Daar past bij dat degene die die 1500 kilo onder zijn kont heeft zich extra voorzichtig gedraagt.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 16 dec 2024, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Maar om nu allerlei boulevards tot verblijfsgebied te bestempelen, dat is doordraven. En zolang er zoveel uitzonderingen gemaakt worden op 30, zou ik gewoon 50 behouden en daarbinnen zones 30 creëren.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik zie geen algemene 30 ontstaan, dus zal het mensenwerk blijven of je 50, 30 of zone 30 krijgt. Je praat in DV-termen over grijze wegen. Wanneer wegen in zo'n mandje moeten worden gebracht, worden onmiskenbaar menselijke fouten gemaakt. Wat centrale richtlijnen zouden kunnen helpen, zeker ook naar wat kleinere gemeenten toe.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 16 dec 2024, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

waldo79 schreef: ma 16 dec 2024, 8:44 Maar om nu allerlei boulevards tot verblijfsgebied te bestempelen, dat is doordraven. En zolang er zoveel uitzonderingen gemaakt worden op 30, zou ik gewoon 50 behouden en daarbinnen zones 30 creëren.
Daar ben ik het mee eens. Maar ik zou in het kader van borden saneren denk ik op termijn de boel omdraaien. Standaard zonder borden 30 en de wegen waarop 50 of 70 is toegestaan beborden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik denk dat je dat niet moet doen. Het zijn in de regel snelheidsverlagingen die met borden, zones of portalen herkenbaar gemaakt worden. Zeker bij 30 km/h, wat in veel gevallen als een zeer lage snelheid ervaren wordt zolang het geen smalle woonstraat is. Met een duidelijk begin en en einde is het ook beter herkenbaar.

Een verhoging, zoals 70 km/h bibeko, komt nog maar weinig voor, of alleen op wegen die er in de praktijk amper als binnen de kom ervaren worden.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

70 is toch niet zo zeldzaam? Nou kom ik uit de buurt van Eindhoven (dat moet haast de hoofdstad van 70km wegen zijn) dus ben misschien wat verwend, maar ook in de andere grote Brabantse steden zijn er 70km wegen te vinden (Ringbaan-Zuid en Baroniebaan/Bredaseweg in Tilburg bijvoorbeeld, de westelijke Randweg van Den Bosch, de Backer en Ruebweg in Breda).
Zelfs in kleinere plaatsen komt het wel voor. De randweg van Schijndel is bijvoorbeeld max 70 (maar dan juist andersom, had ook bubeko kunnen zijn), een gedeelte van de randweg van Sint Oedenrode is dat ook. En bijvoorbeeld het vierstrooksgedeelte van de Corridor in Veghel (op een industrieterrein). En hier en daar nog altijd een doorgaande route die dwars door een plaats heen loopt zoals de N270 door Helmond (ook goeddeels 70).
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Chris schreef: ma 16 dec 2024, 10:54 (..)

Een verhoging, zoals 70 km/h bibeko, komt nog maar weinig voor, of alleen op wegen die er in de praktijk amper als binnen de kom ervaren worden.
Er is zo'n 0,7 kilometer aan asfalt met deze snelheid recent bijgekomen. Op de N233, randweg-Oost Veenendaal. De nieuwe kruising met de toekomstige woonwijk is opgeleverd. Het is een stukje bibeko geworden, dus na/voor de kruising wordt de kom opgeheven (nabij de Esso's) en mag er kortstondig 80 km/h gereden worden. Al vrees ik dat vele weggebruikers dit niet opmerken, want er is geen snelheidsbord voor 80 geplaatst, slechts de nieuwe einde kom bebording (dus eigenlijk is er juridisch geen sprake van een bibeko maar goed, er staan wel borden met 70 erop. ).
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Steyn_E schreef: wo 18 dec 2024, 18:43 70 is toch niet zo zeldzaam? Nou kom ik uit de buurt van Eindhoven (dat moet haast de hoofdstad van 70km wegen zijn) dus ben misschien wat verwend, maar ook in de andere grote Brabantse steden zijn er 70km wegen te vinden (Ringbaan-Zuid en Baroniebaan/Bredaseweg in Tilburg bijvoorbeeld, de westelijke Randweg van Den Bosch, de Backer en Ruebweg in Breda).
Zelfs in kleinere plaatsen komt het wel voor. De randweg van Schijndel is bijvoorbeeld max 70 (maar dan juist andersom, had ook bubeko kunnen zijn), een gedeelte van de randweg van Sint Oedenrode is dat ook. En bijvoorbeeld het vierstrooksgedeelte van de Corridor in Veghel (op een industrieterrein). En hier en daar nog altijd een doorgaande route die dwars door een plaats heen loopt zoals de N270 door Helmond (ook goeddeels 70).
Ik heb sowieso het gevoel dat 70 in het zuiden van het land op grote doorgaande aders meer de norm is inderdaad. In Venlo hebben we de Eindhovenseweg en Nijmeegseweg die 70 zijn en de Klagenfurtlaan 80. In Roermond zijn de N280, 80 en de Maastrichterweg/Rijksweg 70. In Weert is de hele Ring 70 en in Maastricht zijn de Hoge Weerd, Köbbesweg en het Noorderbrugtracé 70 en in Parkstad zijn er nog een flink stuk meer 70. Nog best veel stukken dus.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

sven_engelen schreef: vr 20 dec 2024, 10:18 .. in Maastricht zijn ... de Köbbesweg 70...
Dat was het ooit wel, maar inmiddels is ook daar de snelheid verlaagd naar 50. Dit vanwege de onveiligheid op de kruisingen met de afritten van de A2 en de Molensingel.

Stukken weg in Maastricht binnen de bebouwde kom die voorheen 70 waren zijn er nog wel meer trouwens. Delen van de Rijksweg bij De Heeg, Meerssenerweg bij Nazareth en het Kennedybrugtracé kenden ook stukken met Vmax 70 km/u.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

sven_engelen schreef: vr 20 dec 2024, 10:18
Steyn_E schreef: wo 18 dec 2024, 18:43 70 is toch niet zo zeldzaam? Nou kom ik uit de buurt van Eindhoven (dat moet haast de hoofdstad van 70km wegen zijn) dus ben misschien wat verwend, maar ook in de andere grote Brabantse steden zijn er 70km wegen te vinden (Ringbaan-Zuid en Baroniebaan/Bredaseweg in Tilburg bijvoorbeeld, de westelijke Randweg van Den Bosch, de Backer en Ruebweg in Breda).
Ik heb sowieso het gevoel dat 70 in het zuiden van het land op grote doorgaande aders meer de norm is inderdaad. In Venlo hebben we de Eindhovenseweg en Nijmeegseweg die 70 zijn en de Klagenfurtlaan 80. In Roermond zijn de N280, 80 en de Maastrichterweg/Rijksweg 70. In Weert is de hele Ring 70 en in Maastricht zijn de Hoge Weerd, Köbbesweg en het Noorderbrugtracé 70 en in Parkstad zijn er nog een flink stuk meer 70. Nog best veel stukken dus.
Wat betreft hoofdstad van 70 km-wegen: ik denk dat Lelystad ook een goede kans maakt op die titel, ook al is het minder dan vroeger.

Maar 70 zie ik niet als specifiek iets van het zuiden. In het noorden zie je het ook nog best veel.

In Zwolle is 70 km/u de snelheid op grote delen van de ringweg (Ceintuurbaan, Oldeneelallee, IJsselallee), een klein deel van de Zwartewaterallee, de Hasselterweg en de Westenholterallee.

In Assen is 70 km/u de snelheid op de Europaweg, m.u.v. de Europaweg-Zuid ten oosten/noorden van de Graswijk, en een kort stukje Europaweg-Noord tussen de Peelo en de Mahatma Gandhiweg. 70 km/u is ook de Vmax op de Haarweg. Echter andere wegen waar 70 km/u logisch zou zijn, zoals de Peelo en Peelo Oost, en een deel van de Balkenweg bij Kloosterveen, zijn wel op 50 km/u begrensd.

In Leeuwarden hebben de Anne Vondelingweg en een deel van de Groningerstraatweg Vmax 70. Maar nieuwe wegen waarop dit ook logisch zou zijn hebben dan weer Vmax 50.

Tot 10-15 jaar geleden had je ook her en der nog wel wat provinciale wegen met kompassages met Vmax 70, zoals Hommerts en Jutrijp op de N354, Nieuwleusen op de N377, en de meest vreemde (die er nog altijd is): Slochteren op de N387. Formeel geen kompassage, want met gehuchtborden, maar bij mijn weten ook nog steeds aanwezig: de N351 in Nijeberkoop.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

^^
Ik moest inderdaad ook aan Zwolle denken. Maar in Lelystad is buiten de N309/Oostranddreef en de Houtribdreef niet zoveel meer over. Hooguit de laatste eindjes de bebouwde kom uit. Maar het ging juist over 70 in duidelijk bebouwde omgeving, en dan denk ik dat Eindhoven wel de meest opvallende is. Vrijwel de gehele ring is max 70, de Kennedylaan tot aan de ring, de N270/Eisenhowerlaan, de Boschdijk vanaf de Spaaihoefweg tot aan Vredeoord, de Tilburgseweg (afrit 30 van de N2). Da's vast geen complete lijst trouwens, en het was ooit nog beduidend meer.

Veldhoven is trouwens ook wel opvallend, zowel de Heerbaan als de Kempenbaan zijn max 70. Best een aardig stuk voor zo'n relatief kleine plaats.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

In Zoetermeer zijn de hoofdwegen ook 70.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Steyn_E schreef: ma 23 dec 2024, 16:31Maar in Lelystad is buiten de N309/Oostranddreef en de Houtribdreef niet zoveel meer over. Hooguit de laatste eindjes de bebouwde kom uit.
Natuurlijk zijn er wel wat 2x2-delen die eerst 70 waren en nu 50, maar het is echt nog wel meer dan dat. Larserdreef, Kustendreef, Visarenddreef, Zuigerplasdreef, Binnenhavenweg (die is 1x2).