Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10677
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Peter »

Nu zijn er natuurlijk geen trams of treinen zonder concessie. Dus alles is ook zo te regelen wellicht. Wel bussen waarvan een klein deel commercieel, lijnbus en vermoedelijk privaat, zoals flixbus. Maar misschien mag flixbus alleen met ontheffing over de lijnbusbaan en met buslichten mee. Net als taxis.

Ik stel ook geen hard bewijs, maar circumstancial evidence. Wat is er nog meer verboden of verplicht zonder boetebedrag (of maximum straf bij een misdrijf) in het wegverkeer ? Dronken op straat lopen, zonder formeel openbare dronkenschap ? Ik kom niet heel ver.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Attietattie »

Ik heb geen tijd ze op te zoeken. Maar zo uit het hoofd weet ik in ieder geval dat het bij groen licht verplicht is om op te rijden. Er is geen feitcode voor als je stil blijft staan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door verfmeer95 »

^^ Bij groen licht is er toch juist de verplichting om te blijven staan zolang de overkant van de kruising niet vrij is? Die plicht om op te rijden zou daar direct mee in tegenspraak zijn.
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10677
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Peter »

Voor veel verboden is er de overmachtuitzondering. Zoals stoppen langs een gele streep in een file, het blokkeren van een zebra als dat de enige mogelijkheid is de kruisende weg in te kijken, het stilstaan op een kruispunt als je linksaf wil slaan bij tegenliggers, het terug of achteruit rijden bij een langdurig geblokkeerde eenrichtingsweg (twijfelgeval auto/snelweg zonder hulpdienstbegeleiding), etc
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Wouter N14 »

In het RVV staat alleen maar dat groen betekent doorgaan. Of dat ook inhoudt dat niet doorgaan een overtreding is...?
En verkeersregels gaan voor tekens, dus het niet-blokkeren (art.14) weegt zwaarder dan het doorgaan bij groen (art.68).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Attietattie »

Wouter N14 schreef: di 27 jan 2026, 19:53 In het RVV staat alleen maar dat groen betekent doorgaan. Of dat ook inhoudt dat niet doorgaan een overtreding is...?
Je houdt je dan toch niet aan het gebod?
Wouter N14 schreef: di 27 jan 2026, 19:53En verkeersregels gaan voor tekens
Euh... nee.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Wouter N14 »

Meen je dat nou :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
H_BD
dorpsstraat
Berichten: 212
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door H_BD »

Attietattie schreef: di 27 jan 2026, 19:35 Ik heb geen tijd ze op te zoeken. Maar zo uit het hoofd weet ik in ieder geval dat het bij groen licht verplicht is om op te rijden. Er is geen feitcode voor als je stil blijft staan.
R601?
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Attietattie »

^^ :worship: Dan denk ik dat die feitcode niet altijd heeft bestaan. Of... ik zal er vast gewoon naast hebben gezeten. :yesyesyes:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15699
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Via »

https://nos.nl/artikel/2606450-gemeente ... s-uitdelen
Handhaving is er vrijwel niet gezien de weginrichting tot frustratie van gemeentes.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Palance »

Dan moeten die gemeentes daar dus zelf wat aan doen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4806
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door paolie »

^^ ware het niet dat ze daar meestal niet het geld voor hebben (en dat de huidige CROW-richtlijnen voor inrichting van GOW-30 vanuit oogpunt van wegbeheer dramatisch zijn, klinkerstroken of -vlakken of streetprint is echt niet wat je wil op wegen met wat hogere intensiteiten en meer zwaar verkeer).
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Attietattie »

^^ Als je het niet kunt betalen, moet je het niet invoeren.

Mij is geleerd dat als je geen brood kunt betalen, je die ook niet kunt kopen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Chris »

In Zwolle hebben ze dat wel gedaan op een paar wegen en dat was al na een paar maanden aan het verzakken, en nu na een jaar ligt die straat er compleet vervormd bij, het lijkt ook elke week zowat slechter te worden.

Een weginrichting die niet past bij het gebruik.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4806
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door paolie »

Attietattie schreef: ma 16 mar 2026, 9:26 ^^ Als je het niet kunt betalen, moet je het niet invoeren.

Mij is geleerd dat als je geen brood kunt betalen, je die ook niet kunt kopen.
Eens hoor. Alleen heb je te maken met bewoners en bestuurders die soms weer wel dingen willen. En vanuit verkeersoogpunt is er wel wat voor te zeggen om wegen zonder vrijliggende voorzieningen voor fietsers een lagere snelheid te geven. Alleen de voorwaarden waaronder dat nu kan, zijn tegenstrijdig.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4806
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door paolie »

Chris schreef: ma 16 mar 2026, 9:27 In Zwolle hebben ze dat wel gedaan op een paar wegen en dat was al na een paar maanden aan het verzakken, en nu na een jaar ligt die straat er compleet vervormd bij, het lijkt ook elke week zowat slechter te worden.

Een weginrichting die niet past bij het gebruik.
Dit dus inderdaad.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Pino »

Lijkt me typisch voor het fenomeen grijze wegen, die de voornaamste wegen zijn die worden getroffen door de wissel van 50 naar 30. Ze worden gewoon veel gebruikt, anders waren ze al veel eerder 30 geworden. Asfaltering hoort daar gewoon wel bij, vind het ook moeilijk vol te houden dat mensen dan op basis van het wegbeeld zouden kunnen denken dat ze dan wel 50 mogen.

Ik moest denken aan deze Nijmeegse straat, die naar mijn gevoel al heel vroeg zone 30 werd (in de tijd dat mijn oma daar in de buurt woonde - en die is al 25 jaar dood). Ik heb de inrichting daar zien veranderen, maar het is altijd een asfaltstraat gebleven. Hartstikke zone 30, ik denk dat de weginrichting ook wel zorgt dat mensen daar amper boven de 30 kunnen rijden, maar hij is dus niet handhaafbaar? Ik zeg opdoeken dat element; al was het maar voor de grijze wegen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 17 mar 2026, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Alfa »

Via schreef: ma 16 mar 2026, 6:10 https://nos.nl/artikel/2606450-gemeente ... s-uitdelen
Handhaving is er vrijwel niet gezien de weginrichting tot frustratie van gemeentes.
Wees blij dat er bij jullie nog een correlatie gemaakt wordt tussen weginrichting en maximumsnelheid. Dat is in België absoluut niet het geval. Hier wordt de maximumsnelheid als heilig aanzien, los van de weginrichting. Gemeentes kunnen via de GAS-reglement boetes uitdelen zoveel ze willen, er staat geen rem op. Met als gevolg dat de handhaving hier totaal doorgeslagen is en tegenwoordig zelfs in de eerste plaats een inkomstenbron is voor de gemeenten.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Palance »

Ik wist niet dat Amersfoort ook al met het 30-virus besmet was. De gehele Leusderweg (verlengde N227) staat vol met :A1-30: Alsof Amersfoort teveel budget over had. En dat terwijl de zijstraten zone 30 zijn, staat hier na elke kruising een bord 30.

Ik weet niet hoe lang dat al zo is, ik zag het vanavond toen ik de stad inreed. Ik reed hier een paar maanden geleden ook, ik kan me niet herinneren dat dat toen ook al zo was.
Laatst gewijzigd door Palance op ma 16 mar 2026, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door boe! »

^^ Amersfoort heeft op 30 januari op meer wegen 30 km/u ingevoerd.
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Durashift »

^^ Jup, ook al in dit draadje besproken, december vorig jaar (pagina 15). Op pagina 16 worden nog andere gemeentes genoemd die 30 km/h straten invoeren, zoals Heemstede en per juli a.s. ook in Utrecht een hele uitrol.
Palance schreef: ma 16 mar 2026, 21:16 (..)
De gehele Leusderweg (verlengde N227) staat vol met :A1-30: Alsof Amersfoort teveel budget over had. En dat terwijl de zijstraten zone 30 zijn, staat hier na elke kruising een bord 30. (..)
Ja, dat heeft te maken met de functie van de weg; het heeft geen verblijfsfunctie maar is een doorstroom weg, heeft dus een verkeersfunctie. Met andere woorden: de 30 km/h zone kan niet zomaar uitgebreid worden door ff de bordjes te verplaatsen. ;)
(..)
30km/uur-wegen
Geactualiseerd
1 maart 2026

Ongeveer 70% van de wegen binnen de bebouwde kom in Nederland heeft een limiet van 30 km/uur. Er zijn tegenwoordig twee typen 30km/uur-wegen: erftoegangswegen (ETW30) en gebiedsontsluitingswegen (GOW30). De ETW30 ligt in principe in een 30km/uur-zone; een gebied van aaneengesloten erftoegangswegen met een verblijfsfunctie. De GOW30 heeft net als de ETW30 een snelheidslimiet van 30 km/uur, maar is een gebiedsontsluitingsweg en heeft dus óók een verkeersfunctie. Dit leidt ook tot een andere inrichting. (..)
https://swov.nl/nl/factsheet/30kmuur-wegen
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10677
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Peter »

Die straten in Amersfoort waren mij ook al opgevallen. Het is een absurd bordenwoud, met inderdaad naast de vroegere begin/einde zones in de zijstraten ook Vmax 30 borden op de "doorgaande weg" na iedere kruising. Soms rijdt er eens per uur een bus, dus wellicht zijn drempels niet erg handig.

Maar er zal ook nu vermoedelijk niet gehandhaafd worden, dus waarom niet alles Zone 30 maken. Omdat er een richtlijn is ? Die richtlijn die ook zegt dat je een Vmax 30 weg moet herinrichten, wat je ook niet doet. De meeste voorrangswegen zijn denk ik vervangen door voorrangskruisingen. Geld uitgegeven aan nieuwe borden, maar niets veranderd.

Alleen Amsterdam (binnen de snelwegring) geldt nu geloof ik als (juridische) proeftuin voor de handhaving met camera's van Vmax 30 wegen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
Datakneder
woonerf
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 16 jan 2026, 18:39
Locatie: Kalkar

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Datakneder »

Peter schreef: di 17 mar 2026, 11:06 Maar er zal ook nu vermoedelijk niet gehandhaafd worden, dus waarom niet alles Zone 30 maken. Omdat er een richtlijn is ? Die richtlijn die ook zegt dat je een Vmax 30 weg moet herinrichten, wat je ook niet doet. De meeste voorrangswegen zijn denk ik vervangen door voorrangskruisingen. Geld uitgegeven aan nieuwe borden, maar niets veranderd.
Volgens mij is een richtlijn iets waarvan je mag afwijken. Het lijkt me dus niet dat het probleem ligt bij de richtlijn.

Voor zover ik weet is er ooit een beroep gegrond verklaart op het feit dat de weg er niet geloofwaardig uitzag voor de daar geldende snelheidbeperking. (Als iemand een link weet naar de uitspraak ben ik zeker geïnteresseerd). Of er in die uitspraak verwezen is naar de richtlijn weet ik niet. Als dat wel zo is, zou ik niet meer spreken van een richtlijn.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Pino »

Peter schreef: di 17 mar 2026, 11:06 Alleen Amsterdam (binnen de snelwegring) geldt nu geloof ik als (juridische) proeftuin voor de handhaving met camera's van Vmax 30 wegen.
Dat zijn er ook maar een paar en ook uit Amsterdam klinkt in het artikel het gemor over hoe ze klem zitten op straten als de Amstelveenseweg. En dan hebben ze in de hoofdstad nog wat budget gehad voor vormen van herinrichting, bijvoorbeeld de Diepenbrockstraat met de 30 geschilderd op het wegdek.

Wat betreft status richtlijn: ook al is er weinig (misschien zelfs geen?) rechtspraak die beboete weggebruikers verweermiddelen biedt op plaatsen waar wegbeeld en maximumsnelheid niet matchen, politie en OM hebben wel hun eigen vrijheid om te beslissen hoe ze handhaven. En met dat uitgangspunt weten we dat de bereidheid om te handhaven wanneer wegbeeld en maximumsnelheid niet matchen zeer beperkt is. Dat was in Amsterdam al een discussiepunt tussen de politie en de politiek/ambtenarij, toen de 30 werd ingevoerd.

Ik heb eigenlijk geen idee of die discussie ook is gevoerd toen vanaf 1990 de zones 30 opkwamen. In die tijd was hoe dan ook duidelijk dat, waar eerst vooral borden werden neergezet, de fysieke weginrichting er het meest verantwoordelijk voor zou zijn om de snelheid omlaag te krijgen. Op smallere woonstraatjes zorgde inrichting er altijd al voor dat meer dan 30 niet echt haalbaar was; wat bredere straten werden in de loop van de jaren '90 opnieuw ingericht. Handhaving door de politie lag op dit soort straten nooit op tafel, zelfs niet in de jaren voorafgaand aan die herinrichtingen van de wat bredere straten binnen zones 30. Het past nogal bij de al genoemde problematiek van de grijze wegen, met méér verkeer, dat handhaving door de politie nu pas in beeld komt. Waarbij juist ook deze straten allemaal redenen geven om maar beperkt aan de inrichting te kunnen morrelen. Er moeten tenslotte ook hulpdiensten snel over deze grijze wegen kunnen.
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15699
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Via »

Chris schreef: ma 16 mar 2026, 9:27 In Zwolle hebben ze dat wel gedaan op een paar wegen en dat was al na een paar maanden aan het verzakken, en nu na een jaar ligt die straat er compleet vervormd bij, het lijkt ook elke week zowat slechter te worden.

Een weginrichting die niet past bij het gebruik.
Je ziet inderdaad dat een combinatie asfalt met klinkervakken vaak niet goed gaat. De klinkers verzakken of drukken het asfalt bij de aansluitingen omhoog. Wat mij betreft vervalt ook het uitgangspunt 30=klinkers.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19025
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door mavas »

https://nos.nl/artikel/2614957-automobi ... nen-helpen

Kunnen we niet gewoon concluderen dat het hele GOW30-verhaal is mislukt?
Wat ik een beetje mis in de "evaluatie": Als je het hele land inricht met lage snelheden van 30 en 60, dan wordt het ook niet realistisch meer voor de weggebruiker. Je kunt van de weggebruiker toch niet verwachten dat die op zijn hele rit met continue snelheidsbeperkingen te maken heeft?
De basis van Duurzaam Veilig met een goed ingericht wegennet was namelijk: Het langste deel van de rit over de meest veilige weg, en daarvoor hebben we de indeling in 3 wegtypen gekregen met een bepaalde maaswijdte. Een weggebruiker verwacht op zijn rit na enige tijd wel een hoogwaardige weg, maar door alle aanpassingen komen steeds meer weggebruikers over wegen die niet hoogwaardig zijn, en steeds vaker komen ze dat niet meer tegen en is bijna of over de hele lengte hun rit over laagwaardige wegen.
mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1510
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door mvalkenburg »

Ah, prachtig onderzoek van onderzoeksbureau “De Open Deur”. Dit was natuurlijk exact te verwachten.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Chris »

Van 50 naar 30 is een te grote stap op doorgaande wegen. 30 km/h is extreem langzaam op alles wat niet een smalle woonstraat is. Dit is ook geen baanbrekende constatering, maar al decennia bekend, en genegeerd door de zogenoemde experts.

30 km/h is niet handhaafbaar op doorgaande wegen, tenzij je een extreem krap wegontwerp bouwt of repressieve handhaving instelt. Dat er een gemiddelde snelheid van 35 en een V85 van 44 km/h is, vind ik dan ook niet vreemd en valt eigenlijk ook wel te tolereren.

Er is een tunnelvisie op 30 km/h en als je onrealistische doelen stelt, ga je die ook niet halen.
Klaasje
stadsweg
Berichten: 251
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Klaasje »

Als deze gemiddelden en V85 significant lager dan voorheen zijn kan je het alsnog een succes noemen overigens.
Raamkozijn31
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 30 okt 2024, 23:05

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Raamkozijn31 »

Spanje spant wat dat betreft de kroon als het gaat om onrealistische snelheidslimieten. Andere weggebruikers zullen het je niet altijd in dank afnemen als je je netjes aan de regels houdt.

Afbeelding
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.