Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Via »

We maken het ook allemaal veel te ingewikkeld. Kies gewoon als uitgangspunt: vrijliggende fietspaden = 50 km/h en overig is 30 km/h. En stap sowieso af van die flauwekul dat er altijd klinkers in een 30-zone zouden moeten liggen, dat is vanuit beheer en geluid vaak helemaal niet handig op wegen met hoge intensiteiten.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is wel een grote grijze zone daartussen: grote delen van Nederland zijn ontwikkeld in een tijd dat er geen vrijliggende fietspaden waren, maar fietsstroken langs relatief rechte en brede wegen. Dat is juist het pijnpunt om die ook naar 30 km/h te verlagen terwijl ze weinig conflictpunten hebben en het verkeer in dezelfde richting beweegt.

Sommige gemeenten gaan hierin volledig over the top door de fietsstroken weg te halen en wegen te versmallen en intensief autoverkeer met intensief fietsverkeer te mixen, wat voor beide weggebruikers niet fijn is.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Via schreef: di 19 mei 2026, 15:03 We maken het ook allemaal veel te ingewikkeld. Kies gewoon als uitgangspunt: vrijliggende fietspaden = 50 km/h en overig is 30 km/h.
Buiten de grotere steden heb je vrijwel geen vrijliggende fietspaden en dan ga je toch echt wel naar kilometers lang 30 rijden. Ik zou dat in mijn woonplaats niet willen.
Noord-zuid 1,7 km, oost-west is ondertussen 6 km bebouwde kom geworden met een stuk van 800 meter vrijliggend fietspad.

In dat oost-west stuk is ook een stuk wat van buiten bebouwde kom met vrijliggend fietspad (ouderwets smal) naar binnen bebouwde kom met fietsers op de weg is gegaan. En dan zou dat nu naar 30 afgewaardeerd moeten worden? Ik vind dat dat een mooi voorbeeld van de gekte in afwaarderen is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Via schreef: di 19 mei 2026, 15:03 We maken het ook allemaal veel te ingewikkeld. Kies gewoon als uitgangspunt: vrijliggende fietspaden = 50 km/h en overig is 30 km/h. En stap sowieso af van die flauwekul dat er altijd klinkers in een 30-zone zouden moeten liggen, dat is vanuit beheer en geluid vaak helemaal niet handig op wegen met hoge intensiteiten.
Sowieso eens met het laatste. Wat betreft het eerste: er wordt ook ingezet op 30 km/h waar aan de rijbaan parkeerhavens zijn en je dus rekening moet houden met meer onbeschermd verkeer op de rijbaan. Ik heb er wel sympathie voor om dat te handhaven.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Chris schreef: di 19 mei 2026, 15:20 Er is wel een grote grijze zone daartussen: grote delen van Nederland zijn ontwikkeld in een tijd dat er geen vrijliggende fietspaden waren, maar fietsstroken langs relatief rechte en brede wegen. Dat is juist het pijnpunt om die ook naar 30 km/h te verlagen terwijl ze weinig conflictpunten hebben en het verkeer in dezelfde richting beweegt.
Als het rechte en brede wegen betreft, kun je die fietsstroken toch ook omzetten in vrijliggende fietspaden? Dat heeft hoe dan ook de voorkeur boven afwaarderen naar GOW-30, wat feitelijk alleen een noodmaatregel is voor gebiedsontsluitingswegen die echt niet aan de inrichtingskenmerken kunnen voldoen.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Wordt knap lastig om dit soort wegen om te bouwen: https://maps.app.goo.gl/ixMKnQuWxvvKdPKP9
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Het kan wel, maar je zult alle bomen moeten kappen of verplaatsen, zodat er ruimte ontstaat voor een fietspad aan de rechterzijde van de parkeerstrook.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

mavas schreef: di 19 mei 2026, 15:55 Wordt knap lastig om dit soort wegen om te bouwen: https://maps.app.goo.gl/ixMKnQuWxvvKdPKP9
Hier lukte het wel. Kwestie van keuzes maken. En als de bomen heilig zijn, dan toch maar afwaarderen naar 30 (al zullen de bussen daar niet blij van worden). https://maps.app.goo.gl/jYedSk7jCnTnfHSe8

Zo zou het trouwens ook nog kunnen, met behoud van bomen: https://maps.app.goo.gl/Sgzc2JvkJmZh2bGc7
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Het is op dit soort plekken altijd vervelende keuzes maken. Bomen weg is ook niet erg gewenst. Niet vanwege de pracht en praal, maar voor wat schaduwwerking op zonnige dagen, al kunnen we ons er momenteel weinig bij voorstellen. Misschien over een paar dagen wel.

Door de haltes en andere obstakels kan in het voorbeeld de Rustenburgerlaan in Haarlem - als ik het zo van een afstand achter het scherm moet inschatten - overdag toch nauwelijks harder gereden worden dan 30-40. Verlagen naar 30 gaat weinig doen, behalve de onderbuik bespelen. Ik zie niet in waarom je in deze straat perse een vrijliggend fietspad (aan beide zijden?) zou moeten willen maken om aan die 50 vast te houden met de opoffering van zowel bomen als (veel) parkeerplaatsen. Dat gaat echt niemand leuk vinden. Zowel de lokale vroem-vroemer niet die dan wel 50 kan maar de auto niet meer kwijt kan als degenen die pleiten voor wat meer groen in de versteende omgeving.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

paolie schreef: di 19 mei 2026, 15:45
Chris schreef: di 19 mei 2026, 15:20 Er is wel een grote grijze zone daartussen: grote delen van Nederland zijn ontwikkeld in een tijd dat er geen vrijliggende fietspaden waren, maar fietsstroken langs relatief rechte en brede wegen. Dat is juist het pijnpunt om die ook naar 30 km/h te verlagen terwijl ze weinig conflictpunten hebben en het verkeer in dezelfde richting beweegt.
Als het rechte en brede wegen betreft, kun je die fietsstroken toch ook omzetten in vrijliggende fietspaden? Dat heeft hoe dan ook de voorkeur boven afwaarderen naar GOW-30, wat feitelijk alleen een noodmaatregel is voor gebiedsontsluitingswegen die echt niet aan de inrichtingskenmerken kunnen voldoen.
Op de Thorbeckelaan in Assen lukte dat wel aan één zijde, maar aan de andere zijde niet vanwege de parkeervakken: https://www.google.nl/maps/@53.0011051, ... FQAw%3D%3D

In dezelfde buurt heeft de Nobellaan een heel kort stukje tussen twee kruispunten waar alleen fietsstroken liggen en geen vrijliggende fietspaden, omdat de bomen hier iets dichter langs de rijbaan staan. Ik zie ook niet hoe je het hier anders zou kunnen doen, en voor een heel kort stukje de Vmax verlagen naar 30 is ook weer zoiets, al helemaal als je de weg niet kan/wil inrichten conform de vereisten voor Vmax 30, wat gezien de continuïteit hier niet wenselijk is: https://www.google.nl/maps/@53.0022021, ... FQAw%3D%3D
verfmeer95
expressweg

Coen Tunnel schreef: di 19 mei 2026, 16:57
Op de Thorbeckelaan in Assen lukte dat wel aan één zijde, maar aan de andere zijde niet vanwege de parkeervakken: https://www.google.nl/maps/@53.0011051, ... FQAw%3D%3D
Het lijkt mij dat rijbaan - parkeervakken - groenstrook/smalle stoep - fietspad - stoep hier echt wel zou kunnen passen. Dan zou je iets als dit krijgen.
In dezelfde buurt heeft de Nobellaan een heel kort stukje tussen twee kruispunten waar alleen fietsstroken liggen en geen vrijliggende fietspaden, omdat de bomen hier iets dichter langs de rijbaan staan. Ik zie ook niet hoe je het hier anders zou kunnen doen, en voor een heel kort stukje de Vmax verlagen naar 30 is ook weer zoiets, al helemaal als je de weg niet kan/wil inrichten conform de vereisten voor Vmax 30, wat gezien de continuïteit hier niet wenselijk is: https://www.google.nl/maps/@53.0022021, ... FQAw%3D%3D
Past het fietspad hier niet achter de bomen langs of vertekent het beeld vanuit de Streetviewauto te veel?
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Chris schreef: di 19 mei 2026, 12:42 Van 50 naar 30 is een te grote stap op doorgaande wegen. 30 km/h is extreem langzaam op alles wat niet een smalle woonstraat is. (...)
Voorbeeld in Sneek wat inmiddels vanaf het bruggetje nu ook :zone-30: is (SV beeld toont dit nog niet) waarbij er fysiek/optisch niets veranderd is...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Coen Tunnel schreef: di 19 mei 2026, 16:57
Hier is echt ruimte genoeg om parkeerstrook en fietsstrook om te wisselen.
Hier zou ikzelf kiezen voor een pragmatische aanpak: klein stukje 30, fietstsroken verbreden naar 2 meter (als ze dat niet al zijn), aan begin en eind een asfaltdrempel toevoegen (50 km-drempel, want een 30-drempel is wel erg fors op een GOW-weg).
verfmeer95
expressweg

paolie schreef: di 19 mei 2026, 16:22 Zo zou het trouwens ook nog kunnen, met behoud van bomen: https://maps.app.goo.gl/Sgzc2JvkJmZh2bGc7
Wat voor extra bescherming geeft dit nog ten opzichte van een fietsstrook? Fietsers rijden nog steeds in de deurzone van de geparkeerde auto's en er is ook geen harde stoeprand meer om auto's op de rijbaan te houden.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

GuteFahrt schreef: di 19 mei 2026, 17:12
Chris schreef: di 19 mei 2026, 12:42 Van 50 naar 30 is een te grote stap op doorgaande wegen. 30 km/h is extreem langzaam op alles wat niet een smalle woonstraat is. (...)
Voorbeeld in Sneek wat inmiddels vanaf het bruggetje nu ook :zone-30: is (SV beeld toont dit nog niet) waarbij er fysiek/optisch niets veranderd is...
Poeh, dit slaat echt nergens op. Gigantisch veel ruimte voor vrijliggende fietspaden, maar er wordt overduidelijk voor de goedkope oplossing gekozen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

verfmeer95 schreef: di 19 mei 2026, 17:15
paolie schreef: di 19 mei 2026, 16:22 Zo zou het trouwens ook nog kunnen, met behoud van bomen: https://maps.app.goo.gl/Sgzc2JvkJmZh2bGc7
Wat voor extra bescherming geeft dit nog ten opzichte van een fietsstrook? Fietsers rijden nog steeds in de deurzone van de geparkeerde auto's en er is ook geen harde stoeprand meer om auto's op de rijbaan te houden.
De schuine band tussen rijbaan en fietsstrook zou wat robuuster mogen inderdaad. Voordeel is wel dat verkeer echt wel wat minder snel op het fietspad rijdt met zo'n band ertussen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

verfmeer95 schreef: di 19 mei 2026, 17:11Het lijkt mij dat rijbaan - parkeervakken - groenstrook/smalle stoep - fietspad - stoep hier echt wel zou kunnen passen. Dan zou je iets als dit krijgen.
Dat zou misschien wel passen, ja. Maar dat zal ongetwijfeld een grotere uitgave worden dan het fietspad aan de andere zijde van de weg, waar de verkeerssituatie eenvoudiger is.
Past het fietspad hier niet achter de bomen langs of vertekent het beeld vanuit de Streetviewauto te veel?
De stoep heeft hier een normale breedte en de groenstrook is niet heel breed. Als je niet aan de tuintjes van mensen wil zitten, en zo groot zijn die voortuinen hier ook niet, dan lijkt mij dit geen realistische optie.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

paolie schreef: di 19 mei 2026, 17:14 Hier zou ikzelf kiezen voor een pragmatische aanpak: klein stukje 30, fietstsroken verbreden naar 2 meter (als ze dat niet al zijn), aan begin en eind een asfaltdrempel toevoegen (50 km-drempel, want een 30-drempel is wel erg fors op een GOW-weg).
De meest pragmatisch en meest goedkope aanpak is gewoonweg niets doen. Ik zie er echt totaal het nut niet van in om op dit soort wegen de Vmax te verlagen of kostbare ingrepen te doen om coûte que coûte verkeersstromen te scheiden. Zijn dit soort wegen nou echt zo onveilig dat er aan de lopende band ongevallen gebeuren? En zou een formele verlaging van de Vmax dan een meetbare verbetering in de verkeersveiligheid opleveren? Sorry hoor, maar ik heb de indruk dat teveel ambtenaren en beleidsbepalers hun oren iets te veel laten hangen naar gezochte argumenten van de Fietsersbond en commerciële adviesbureaus. Verkeersveiligheid ben ik helemaal voor, maar baten en lasten lijken mij op dit soort onderwerpen totaal buiten verhouding.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Er zit veel hobbyisme bij gemeenten. Ik zie hier ook regelmatig projecten uitgevoerd worden met een nogal discutabel nut. Een tijdje terug hebben ze parkeerplaatsen opgebroken en alle bomen gekapt om er een serie klimaatbestendige infiltratiekratten onder te bouwen. Kostbaar, alle groen na 30 jaar groei weg, terwijl er niet bepaald wateroverlast was. Of hele dure herinrichtingen van wegen terwijl het voor een fractie van de kosten ook met een nieuwe deklaag opgelost had kunnen worden. Of fietspaden vervangen door beton omdat het langer mee gaat, terwijl er binnen een paar maanden of jaren veel breuken en scheve platen liggen.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Dat ben ik ook wel met je eens. We slaan af en toe echt wel door in herinrichtingen en verkeerskundig gehobby. Persoonlijk vind ik de kosten-baten vooral bij snelfietsroutes uit het lood. Veel bla-bla en mooi lijntjes op een netwerkkaart inkleuren, maar hoeveel extra fietskilometers levert het nu echt op?
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Over die fietsroutes is wel off-topic hier wellicht, maar ik moet zeggen dat ik nu wat meer fiets en het is toch wel een genot om lange rechte stukken op een asfalt-pad van goede kwaliteit te rijden. Dat zijn de stukken waar ik wat sneller de fiets voor pak. Een dorp als Heerhugowaard vermijd ik dus als het enigszins kan vanwege allerlei volslagen debiele constructies zoals fietspaden als verkeersremmende drempels, onoverzichtelijke rotondes met 2-richtingsfietspaden enzovoorts.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Chris schreef: di 19 mei 2026, 18:25 ^^ Er zit veel hobbyisme bij gemeenten.
Ik weet niet of het echt hobbyisme is. Het zullen meerdere redenen zijn, ook bv. onvoldoende kennis in huis hebben, prestatiedrang van een wethouder ("kijk eens wat ik heb bereikt"), een college dat (te) graag luistert naar de politiek/bewoners/belangenclubs, te veel invloed van bordenboeren ("kijk eens hoe duurzaam deze oplossing is"), te veel vrijheden als wegbeheerder (BABWe doen maar wat). Plus dat gemeenten aan te veel wensen en belangen moeten voldoen en dat een "oplossing" dus van alles wat is maar ook vlees noch vis.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

verfmeer95 schreef: di 19 mei 2026, 15:57 ^^ Het kan wel, maar je zult alle bomen moeten kappen of verplaatsen, zodat er ruimte ontstaat voor een fietspad aan de rechterzijde van de parkeerstrook.
En hier dan? https://www.google.nl/maps/@51.4506282, ... FQAw%3D%3D

En zo zijn er veel straten waar de weg te smal is om de fietssuggestiestroken niet te gebruiken en waar te weinig ruimte is om vrijliggende fietspaden te maken.
En 30 vind ik hier niet aangemeten.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Chris schreef: di 19 mei 2026, 18:25 ^^ Er zit veel hobbyisme bij gemeenten. Ik zie hier ook regelmatig projecten uitgevoerd worden met een nogal discutabel nut.
Ik denk dat het vooral de dwangmatige gang naar langzamer en veiliger is en dat dat met alle middelen gerealiseerd moet worden. En op plekken waar dat niet goed kan krijg je slechte oplossingen maar wel een oplossing waar 30 theoretisch afgedwongen wordt.
En die dwangmatige gang is dan weer vanwege het mantra "verkeersveiligheid", terwijl de absolute verbetering miniem is maar de kosten hoog. En dat vind ik een onwenselijke ontwikkeling. Je kunt je geld beter besteden. Of niet besteden, en dan hoef je niet zoveel belasting te heffen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ afwaarderen naar GOW-30 is juist helemaal niet duur. Fatsoenlijk als GOW-50 inrichten is dat wel.
En tsja, de ongevallencijfers stijgen, terwijl er een ambitie van 0 is beloofd. Politiek en bewoners morren en willen daadkracht en maatregelen zien….
verfmeer95
expressweg

Egbert schreef: wo 20 mei 2026, 8:28
verfmeer95 schreef: di 19 mei 2026, 15:57 ^^ Het kan wel, maar je zult alle bomen moeten kappen of verplaatsen, zodat er ruimte ontstaat voor een fietspad aan de rechterzijde van de parkeerstrook.

En zo zijn er veel straten waar de weg te smal is om de fietssuggestiestroken niet te gebruiken en waar te weinig ruimte is om vrijliggende fietspaden te maken.
Deze woonstraat is voor mij een typische 30 km/u-straat. Een basisschool, huizen dicht langs de weg, veel opritten of kleine zijstraten en veel voetgangers en fietsers. Kan jij mij uitleggen waarom deze straat 50 zou moeten blijven? Verkeer van de Venloseweg naar de Venrayseweg kan je beter via de A73 sturen.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Ik zie het probleem wel. De straat is onderdeel van een soort van centrumrondweg, maar de vraag is inderdaad of je dat op deze manier moet willen behouden en of het doorgaande verkeer niet beter via de Westsingel gestimuleerd kan worden. Ik ken de lokale dynamiek niet om dat in te kunnen schatten.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

verfmeer95 schreef: wo 20 mei 2026, 8:53
Egbert schreef: wo 20 mei 2026, 8:28

Deze woonstraat is voor mij een typische 30 km/u-straat. Een basisschool, huizen dicht langs de weg, veel opritten of kleine zijstraten en veel voetgangers en fietsers. Kan jij mij uitleggen waarom deze straat 50 zou moeten blijven? Verkeer van de Venloseweg naar de Venrayseweg kan je beter via de A73 sturen.
Zulke straten, waarvan er volgens mij miljoenen zijn, zou ik het liefst op 40km/h zien. Daar waar 30 origineel voor bedoeld was 30 en dat beetje dat nog 50 mag blijven kan ook wel naar 60.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Ik vind de Tooroplaan in Ede altijd wel een mooi voorbeeld van hoe het ook kan: https://maps.app.goo.gl/aTD4EcWn2fwHKh52A

Optimaal is het niet, maar zo kun je met beperkt profiel wel alle weggebruikers een beetje eigen ruimte geven en ziet het straatbeeld er ook nog een beetje fraai uit.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon