Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Kaaiman »

duikgek89 schreef: wo 20 mei 2026, 11:25Zulke straten, waarvan er volgens mij miljoenen zijn, zou ik het liefst op 40km/h zien. Daar waar 30 origineel voor bedoeld was 30 en dat beetje dat nog 50 mag blijven kan ook wel naar 60.
Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken: alle iets smallere straten met langsparkeren, veel uitritten en scherpe bochten standaard naar 40.

En inderdaad de betere ontsluitingswegen van 50 naar 60.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Op sommige plaatsen bestaat dat al:

https://maps.app.goo.gl/jGRgtNHpmn5DS6VAA?g_st=ac
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Kaaiman schreef: wo 20 mei 2026, 14:28 met beperkt profiel
Met alle respect, maar dat is geen beperkt profiel, dat is een hele brede weg die in een andere tijd en plek misschien zelfs 2+2 was geweest.
Op veel plekken kun je die twee vrijliggende fietspaden wegstrepen en zijn de stoepen maar 5 of 6 tegels breed en is dat je profiel. Dan praat je al gauw over 4 meter minder breedte.
Bij mij in het dorp is op verschillende plekken 5 stoeptegels aan beide zijden en fietssuggestiestroken op de weg die je als automobilist moet (en uiteraard mag) gebruiken als er tegenliggers zijn, dus die weg zal 6, misschien 7 meter breed zijn. En uiteraard mag je op de weg parkeren.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Kijk maar eens eindje verder in dezelfde straat. Daar is de stoep op sommige plekken maar 3 tegels breed. En zijn er ook geen parkeerplaatsen natuurlijk.
🇳🇱🇪🇺
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Dat is ter hoogte van de Nassaulaan en Emmalaan. Daar lijkt - als het echt moet - wel wat geschoven te kunnen worden voor een tegeltje winst aan de noordzijde. En je zou je zelfs kunnen afvragen - als het er echt op aankomt - of de parkeervakken hier wel nodig zijn, omdat alle huizen in dit stuk een eigen oprit hebben, vaak met plek voor meer dan een auto. Het grootste deel van de Tooroplaan heeft best ruimte.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

https://maps.app.goo.gl/Cd93Snrsei5npqLe8?g_st=ac
https://maps.app.goo.gl/joWV9vJWUtbs6cvQ8?g_st=ac
Dit lijkt wel een beetje op dat profiel in Ede. Al had ik hier wel de parkeervakken en fietsstrook omgedraaid. En als je dan tussen de parkeervakken je bomen plant dan is het ook minder een wijd open profiel dat uitnodigt om gas te geven.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Via schreef: do 21 mei 2026, 8:44 Al had ik hier wel de parkeervakken en fietsstrook omgedraaid. En als je dan tussen de parkeervakken je bomen plant dan is het ook minder een wijd open profiel dat uitnodigt om gas te geven.
De parkeervakken op het trottoir plaatsen, scheelt aan 1 kant conflicten met bestuurders door openzwaaiende deuren bij het uitstappen. Als je auto ingeklemd zit tussen rijbaan en fietspad, is er niet echt een veilige uitstap aan 1 kant.

Bovendien oogt een straat met parkeren op het trottoir bij weinig geparkeerde auto's veel vriendelijker, omdat de parkeerplaatsen dan visueel deel uitmaken van het trottoir en er geen eigen ruimte met duidelijke verkeerskenmerken is die leegstaat.

Snelheid beperken door onoverzichtelijkheid te creëren met beplantingselementen is tot daar aan toe, maar als je dat wilt doen door geparkeerde auto's met potentieel openzwaaiende deuren en uitstappende kinderen te doen vind ik eerder sadistisch.

We hebben het hier wel over een GOW, niet over verblijfsgebied. Vanwege de verkeersfunctie is overzicht hier wel gewenst, en die wordt mijns inziens het beste gecreëerd door de geparkeerde auto's zo veel mogelijk aan de kant te schuiven.

En ja, het heeft ook nadelen, want fietsers ervaren meer onveiligheid omdat ze dichter op de rijbaan moeten fietsen. Zeker bij naast elkaar fietsen, zoals ouder met kind. Maar ten opzichte van fietsstroken, en daar hadden we het tenslotte over, vind ik het Ede-profiel een hele verbetering. Zowel verkeerskundig als stedenbouwkundig.
🇳🇱🇪🇺
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik kom voornamelijk met lijnbussen door Ede, maar op de Jan Tooroplaan is 50 echt aan de snelle kant.
Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet »

Kaaiman schreef: do 21 mei 2026, 9:21
Via schreef: do 21 mei 2026, 8:44 Al had ik hier wel de parkeervakken en fietsstrook omgedraaid. En als je dan tussen de parkeervakken je bomen plant dan is het ook minder een wijd open profiel dat uitnodigt om gas te geven.
De parkeervakken op het trottoir plaatsen, scheelt aan 1 kant conflicten met bestuurders door openzwaaiende deuren bij het uitstappen. Als je auto ingeklemd zit tussen rijbaan en fietspad, is er niet echt een veilige uitstap aan 1 kant.

Bovendien oogt een straat met parkeren op het trottoir bij weinig geparkeerde auto's veel vriendelijker, omdat de parkeerplaatsen dan visueel deel uitmaken van het trottoir en er geen eigen ruimte met duidelijke verkeerskenmerken is die leegstaat.

Snelheid beperken door onoverzichtelijkheid te creëren met beplantingselementen is tot daar aan toe, maar als je dat wilt doen door geparkeerde auto's met potentieel openzwaaiende deuren en uitstappende kinderen te doen vind ik eerder sadistisch.

We hebben het hier wel over een GOW, niet over verblijfsgebied. Vanwege de verkeersfunctie is overzicht hier wel gewenst, en die wordt mijns inziens het beste gecreëerd door de geparkeerde auto's zo veel mogelijk aan de kant te schuiven.

En ja, het heeft ook nadelen, want fietsers ervaren meer onveiligheid omdat ze dichter op de rijbaan moeten fietsen. Zeker bij naast elkaar fietsen, zoals ouder met kind. Maar ten opzichte van fietsstroken, en daar hadden we het tenslotte over, vind ik het Ede-profiel een hele verbetering. Zowel verkeerskundig als stedenbouwkundig.
Ik ben benieuwd wat je van der herinrichting van de Kastanjelaan te Bergen op Zoom vindt dan. https://maps.app.goo.gl/6K7TFewuYdF39Lno7

Iets verder terug zit een winkelcentrum, dus de straat trekt aardig wat verkeer.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Utrecht is zich aan het voorbereiden op de 30km vanaf 10 juli. In de stad zijn al diverse zone 30-bordjes opgehangen met een sticker erop en RTV Utrecht heeft er vorige week ook over geschreven: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/405114 ... er-30-km-u
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Palance schreef: ma 22 dec 2025, 18:37 Rotterdam is ook aardig bezig met straten van 50 naar 30 aan te passen. Ik vond het hier wel bijzonder een onderbordje te zien dat trams uitgezonderd zijn, omdat er in deze straat helemaal geen tram rijdt. Wel aan de andere kant van het water, maar daar heb je hier niks mee te maken.

Helaas geen scherpe foto kunnen maken. Ik zat in een rijdende tram :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Locatie streetview: https://maps.app.goo.gl/1oVkG7C4aAMtYAMT9
Op de Westersingel dezelfde situatie.
Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Het wordt echt steeds gekker in dit land :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge