Via schreef: do 21 mei 2026, 8:44 Al had ik hier wel de parkeervakken en fietsstrook omgedraaid. En als je dan tussen de parkeervakken je bomen plant dan is het ook minder een wijd open profiel dat uitnodigt om gas te geven.
De parkeervakken op het trottoir plaatsen, scheelt aan 1 kant conflicten met bestuurders door openzwaaiende deuren bij het uitstappen. Als je auto ingeklemd zit tussen rijbaan en fietspad, is er niet echt een veilige uitstap aan 1 kant.
Bovendien oogt een straat met parkeren op het trottoir bij weinig geparkeerde auto's veel vriendelijker, omdat de parkeerplaatsen dan visueel deel uitmaken van het trottoir en er geen eigen ruimte met duidelijke verkeerskenmerken is die leegstaat.
Snelheid beperken door onoverzichtelijkheid te creëren met beplantingselementen is tot daar aan toe, maar als je dat wilt doen door geparkeerde auto's met potentieel openzwaaiende deuren en uitstappende kinderen te doen vind ik eerder sadistisch.
We hebben het hier wel over een GOW, niet over verblijfsgebied. Vanwege de verkeersfunctie is overzicht hier wel gewenst, en die wordt mijns inziens het beste gecreëerd door de geparkeerde auto's zo veel mogelijk aan de kant te schuiven.
En ja, het heeft ook nadelen, want fietsers ervaren meer onveiligheid omdat ze dichter op de rijbaan moeten fietsen. Zeker bij naast elkaar fietsen, zoals ouder met kind. Maar ten opzichte van fietsstroken, en daar hadden we het tenslotte over, vind ik het Ede-profiel een hele verbetering. Zowel verkeerskundig als stedenbouwkundig.