Bron: https://www.om.nl/actueel/nieuws/2020/1 ... -het-stuur(..) Afleiding is een groot risico voor de verkeersveiligheid. Daarom is het vasthouden van mobiele apparaten achter het stuur niet toegestaan. Dit is vastgelegd in artikel 61a RVV. Het gaat dan om het vasthouden van allerlei mobiele elektronische apparaten, bedoeld voor communicatie of informatieverwerking. De boete voor het overtreden van dit verbod is 240 euro.
Slimme camera’s
(..) De camera maakt foto’s van elke passant, waarbij te zien is of de bestuurder zijn mobiele telefoon wel of niet vasthoudt. Omdat er schuin naar beneden wordt gefotografeerd, is het gezicht van de bestuurder niet in beeld. Het kenteken wel, en op de foto is duidelijk en scherp te zien of iemand achter het stuur een mobiel apparaat vasthoudt. (..)
Bij het CJIB voert een BOA de definitieve beoordeling uit. Hierna wordt een verkeersboete op kenteken verstuurd. (..)
De foto’s kunnen door de kentekenhouder worden opgevraagd en de kentekenhouder kan in beroep gaan tegen de opgelegde boete.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik heb zo maar het idee dat dit type camera langs de N233 is geplaatst. Bij Rhenen en bij Veenendaal-Oost (of ze hebben de set camera's al van Rhenen naar Veenendaal verplaatst. Ik zag ze vorige week bij Rhenen staan, vanavond bij Veenendaal, thv de tankstations.
Het is een statief met 2 camera's (lijkt op ANPR) waarbij 1 gericht is op de zijkant van de voertuigen (kijkt haaks de weg op dus) en de andere camera is schuin op de weg gericht (voor het kenteken, neem ik aan). Beide rijrichtingen hebben een statief.
Locaties zijn goed gekozen in die zin dat dit filegevoelige stukken zijn ivm de verkeerslichten / rotonde. In spitstijden kruipt het verkeer daar op.. mensen komen net van / naar het werk.. auto rijdt niet hard, dus ff naar de telefoon 'grijpen' is een makkelijk moment. Niet goed natuurlijk, maar beter in een slome file.. dan met 80 km/h en afbuigend naar de andere weghelft.. denk ik dan maar.
Wees gewaarschuwd.
(PS: als dit onderwerp bij het draadje met snelheid- en TC controle's moet, is dat mij ook goed hoor).