Vraagje over rijbewijs
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Vraagje over rijbewijs
Ik weet niet of deze vraag helemaal bij dit forum past, maar hoop van wel.
Vroeger was het in België zo dat als je rijbewijs B haalde, je A automatisch kreeg bijgeschreven (tot 1989). Duitsers en Fransen met oude B rijbewijzen mogen in voertuigen rijden waar nu een C1 rijbewijs voor nodig is.
In Nederland kreeg je vroeger ook automatisch E bijgeschreven (tot 1984).
Stel een EU-land besluit een categorie weer gewoon bij te schrijven. Dus als je B haalt, krijg je automatisch E. Kunnen ze dat zomaar doen?
Van C en CE begrijp ik best dat ze van elkaar losgekoppeld zijn, omdat CE moeilijker is. Maar het verschil tussen C en D is veel minder groot, dit rechtvaardigt m.i. niet dat je er een apart rijbewijs voor moet halen. Gewoon gelijktrekken.
Je krijgt nu rare situaties. Iemand met een C rijbewijs, kan goed rijden met een busje voor maximaal 16 passagiers, maar alleen omdat er stoelen in zitten, mag hij er niet in rijden.
Anderzijds, iemand met een D rijbewijs, maar zonder C1, kan makkelijk in een zware camper rijden, die is immers veel kleiner en lichter dan een bus. Alleen hij mag het niet.
Vroeger was het in België zo dat als je rijbewijs B haalde, je A automatisch kreeg bijgeschreven (tot 1989). Duitsers en Fransen met oude B rijbewijzen mogen in voertuigen rijden waar nu een C1 rijbewijs voor nodig is.
In Nederland kreeg je vroeger ook automatisch E bijgeschreven (tot 1984).
Stel een EU-land besluit een categorie weer gewoon bij te schrijven. Dus als je B haalt, krijg je automatisch E. Kunnen ze dat zomaar doen?
Van C en CE begrijp ik best dat ze van elkaar losgekoppeld zijn, omdat CE moeilijker is. Maar het verschil tussen C en D is veel minder groot, dit rechtvaardigt m.i. niet dat je er een apart rijbewijs voor moet halen. Gewoon gelijktrekken.
Je krijgt nu rare situaties. Iemand met een C rijbewijs, kan goed rijden met een busje voor maximaal 16 passagiers, maar alleen omdat er stoelen in zitten, mag hij er niet in rijden.
Anderzijds, iemand met een D rijbewijs, maar zonder C1, kan makkelijk in een zware camper rijden, die is immers veel kleiner en lichter dan een bus. Alleen hij mag het niet.
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Vraagje over rijbewijs
T rijbewijs, die is nog redelijk nieuw, krijg je ook automatisch bijgeschreven bij halen van B, zelfde voor bromfiets met AM die krijg je ook cadeau.
De T er zo erbij is eigenlijk wel apart want een personenwagen besturen is toch wel iets anders dan die grote landbouwcombinaties.
De T er zo erbij is eigenlijk wel apart want een personenwagen besturen is toch wel iets anders dan die grote landbouwcombinaties.
-
- dorpsstraat
@Jackbauer1350,
Het T rijbewijs krijg je alleen bijgeschreven als je al een B-rijbewijs had op het moment dat het T rijbewijs werd ingevoerd (2015). Daarvoor mocht je zomaar op een trekker (met aanhanger) stappen, zonder enig bewijs van rijvaardigheid, zolang je niet in bedrijfsmatig op de trekker reed.
Een oom van mij is boer, en ik heb vaak op een trekker gereden, ik moet wel zeggen dat het snel went om op een trekker te rijden. Maar het is wel heel anders dan een auto. Zeker als je twee zware aanhangers trekt.
Het T rijbewijs krijg je alleen bijgeschreven als je al een B-rijbewijs had op het moment dat het T rijbewijs werd ingevoerd (2015). Daarvoor mocht je zomaar op een trekker (met aanhanger) stappen, zonder enig bewijs van rijvaardigheid, zolang je niet in bedrijfsmatig op de trekker reed.
Een oom van mij is boer, en ik heb vaak op een trekker gereden, ik moet wel zeggen dat het snel went om op een trekker te rijden. Maar het is wel heel anders dan een auto. Zeker als je twee zware aanhangers trekt.
-
- expressweg
Om de vraag te beantwoorden: wat op je rijbewijs staat is geldig, overal waar het geldig is. Dwz, als er geen opmerking bij staat "alleen geldig in Nederland" bij je gratis gekregen E, dan is dat ook geldig in het buitenland.
Want in het buitenland kunnen ze niet controleren of je het hebt gekregen op dezelfde methode als dat ze het in het buitenland zouden hebben moeten halen.
Want in het buitenland kunnen ze niet controleren of je het hebt gekregen op dezelfde methode als dat ze het in het buitenland zouden hebben moeten halen.
-
- 2x2 autosnelweg
Zelfs mèt een C(E) of D(E) rijbewijs mag je nog steeds niet zomaar beroepsmatig goederen- of personenvervoer verrichten, daarvoor heb je namelijk een code 95 op je rijbewijs nodig. En die zijn voor het C- en D-rijbewijs ook nog eens erg verschillend van elkaar.
Veel 'cadeautjes' krijg je in Nederland niet meer. Bij mijn weten krijg je wel nog steeds het AM-rijbewijs bijgeschreven als je je B hebt gehaald en krijg je BE bijgeschreven als je je CE of DE hebt gehaald.
Afgezien van die rijbewijscategorieën en codes kunnen landen volgens mij gewoon zelf een heel eind invulling geven aan hoe ze het systeem invullen. Er zijn zelfs landen (zoals België) waar je geen meter zelf gereden hoeft te hebben om al aan het verkeer te mogen deelnemen.
Veel 'cadeautjes' krijg je in Nederland niet meer. Bij mijn weten krijg je wel nog steeds het AM-rijbewijs bijgeschreven als je je B hebt gehaald en krijg je BE bijgeschreven als je je CE of DE hebt gehaald.
Afgezien van die rijbewijscategorieën en codes kunnen landen volgens mij gewoon zelf een heel eind invulling geven aan hoe ze het systeem invullen. Er zijn zelfs landen (zoals België) waar je geen meter zelf gereden hoeft te hebben om al aan het verkeer te mogen deelnemen.

-
- expressweg
Ze zijn het wel een beetje aan het inperken in België. Je moet voor het theorieexamen geslaagd zijn en je mag niet zelfstandig rijden.
Maar goed, de praktijk dat je het leert van iemand zonder didactische kwaliteiten die het heeft geleerd van iemand die het niet heeft geleerd resulteert wel in het rijgedrag waar de Belgen om bekend staan.
-
- dorpsstraat
Ik heb alleen B, AM, en T. AM en T heb ik automatisch, maar had ook al een scootercertificaat. Maar mij lijkt het verschil qua rijden in een vrachtauto en bus niet zo groot om een apart rijbewijs te rechtvaardigen. Code 95 kan dat verschil prima overbruggen m.i.
In België waren ze vroeger nog makkelijker. Tot 1967 kon iedereen die oud genoeg was achter het stuur stappen, je had geeneens een rijbewijs nodig. Scheelt wel veel rompslomp.
In België waren ze vroeger nog makkelijker. Tot 1967 kon iedereen die oud genoeg was achter het stuur stappen, je had geeneens een rijbewijs nodig. Scheelt wel veel rompslomp.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik vermoed dat met name het theorie-examen behoorlijk anders is tussen C en D (in beide gevallen zonder aanhanger dus). Voor de praktijk (je rijdt neem ik aan af in een lege bus) zal het niet zoveel meer schelen, zeker voor nieuwere voertuigen met video, sturende achterwielen voor langere voertuigen en zonder complexe koppeling (double clutch).
Heeft er wel eens iemand op dit forum een (poging of) examen gedaan voor een touringcar ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb zelf geen D-rijbewijs, maar ik heb van collega's gehoord die een D-rijbewijs nà hun CE hebben behaald dat het verschil in rijden weinig voorsteld, 10 lessen max. CE halen als je nog alleen C hebt (of BE als je alleen B hebt) is veel lastiger.
-
- stadsweg
BE hebben ze dag-cursussen voor. 's Ochtends en begin van de middag les. Eind van de middag afrijden.
Of is dat alleen als je al ervaring met een aanhanger hebt?
Of is dat alleen als je al ervaring met een aanhanger hebt?
-
- autoweg
Zou je denken, toch lijkt het me in een bus heel anders rijden, en wel vanwege de positie van de voorwielen. Bij een bus bevinden die zich, om ruimte te maken voor de voorste instapdeur(en), een heel eind achter de chauffeur. Zou je net als in een vrachtauto of personenauto de bocht insturen, dan blijft er weinig wegmeubilair meer heel

-
- 2x2 autosnelweg
In een personenauto zit je achter de voorwielen, in een vrachtwagen zit je er bovenop en in een bus zit je er vóór. Dat zal wel wàt verschil maken, maar ten opzichte van een vrachtwagen is de wielbasis gelijk of zelfs kleiner, waardoor het voor de draaicirkel weinig verschil maakt. Een grotere wielbasis of wel of geen meesturende assen maakt een groter verschil.
-
- autoweg
Mijn vader heeft in de jaren 70 zijn B rijbewijs gehaald (dus direct BE), en ook zijn CE+DE tegelijkertijd gehaald, E kreeg je er gratis bij immers. Zijn lesvrachtwagen was een heuse Opel Blitz. En daarmee kreeg je dus ook gelijk DE.

Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
- Moderator
Ik heb een keer een proefles met een stadsbus gedaan, als actie van de HTM. Het stuurgedrag vraagt heel veel gewenning, zo ontzettend veel later moet je beginnen met sturen en zoveel moet je rekening houden met de uitzwaai achter. Was wel een geweldige ervaring!JB81 schreef: ↑do 03 dec 2020, 16:56Zou je denken, toch lijkt het me in een bus heel anders rijden, en wel vanwege de positie van de voorwielen. Bij een bus bevinden die zich, om ruimte te maken voor de voorste instapdeur(en), een heel eind achter de chauffeur. Zou je net als in een vrachtauto of personenauto de bocht insturen, dan blijft er weinig wegmeubilair meer heel![]()

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- dorpsstraat
Ik heb trouwens nog een vraag. Er zijn landen waar je met een gewoon rijbewijs in een voertuig mag rijden tot circa 12.000 kg. Stel je rijdt hier in Nederland met zo'n rijbewijs, en je stapt op een vrachtwagen van meer dan 7500 kg (dan heb je hier dus een C-rijbewijs nodig), mag je dan gewoon rijden, als de vrachtwagen onder de 12.000 kg is?
-
- 2x4 autosnelweg
In principe wordt een buitenlands rijbewijs voor een buitenlander geaccepteerd, zoals in vrijwel alle landen. Alleen als de buitenlander (ik dacht langer dan 6 maanden) in Nederland woont moet hij zijn rijbewijs laten omzetten. Zelfde voor andere EU-landen. Hoe dat gaat zal per herkomstland buiten de EU verschillen. Niet alle rijbewijzen (met name uit landen waar ze te koop zijn) worden geaccepteerd als inwisselbaar. Of maar deels, bijvoorbeeld alleen voor auto's. Wel binnen de EU+, voorzover ik weet, waar de regels vrijwel gelijk zijn (NL was een van de weinige landen zonder tractorrijbewijs).
Er zijn wel landen die een rijtest eisen voor sommige buitenlanders, ook al zijn ze op bezoek of kortere duur. Met een Indiaas rijbewijs mag je niet rijden in Oman bijvoorbeeld. Misschien wel als toerist (max 6 weken of zo). Maar mensen uit India zijn voor 99% werkers.
Er zijn wel landen die een rijtest eisen voor sommige buitenlanders, ook al zijn ze op bezoek of kortere duur. Met een Indiaas rijbewijs mag je niet rijden in Oman bijvoorbeeld. Misschien wel als toerist (max 6 weken of zo). Maar mensen uit India zijn voor 99% werkers.
-
- autoweg
Qua rijden misschien niet (heb ik weinig verstand van), maar misschien de lading ook wel mee

-
- dorpsstraat
Daarom denk ik dus dat code 95 wel moet volstaan. Om zo'n verschil te overbruggen.
-
- dorpsstraat
Klopt, 6 maanden in Nederland. Maar dat geldt toch niet voor mensen uit de EU?Peter schreef: ↑vr 04 dec 2020, 13:58 In principe wordt een buitenlands rijbewijs voor een buitenlander geaccepteerd, zoals in vrijwel alle landen. Alleen als de buitenlander (ik dacht langer dan 6 maanden) in Nederland woont moet hij zijn rijbewijs laten omzetten. Zelfde voor andere EU-landen. Hoe dat gaat zal per herkomstland buiten de EU verschillen. Niet alle rijbewijzen (met name uit landen waar ze te koop zijn) worden geaccepteerd als inwisselbaar. Of maar deels, bijvoorbeeld alleen voor auto's. Wel binnen de EU+, voorzover ik weet, waar de regels vrijwel gelijk zijn (NL was een van de weinige landen zonder tractorrijbewijs).
Wel vreemd, stel ik heb hier mijn familie uit Amerika op bezoek en ik heb een vrachtwagen nodig, voor een verhuizing ofzo (zelf geen C of C1 rijbewijs), en één van mijn familieleden gaat daar in rijden, maar dat zal niet al te soepel gaan, de politie houdt hem aan, hij laat een Amerikaans rijbewijs zien (Amerikaanse versie van het B-rijbewijs) en zegt dat hij bevoegd is te rijden tot 12 ton. Dan zal de politie wel even raar opkijken.
-
- stadsweg
Ik mocht met mijn behaalde C-theorie ook gewoon voor D aan de gang is mij toen verteld (met max half jaar na het het halen van het examen)Peter schreef:Ik vermoed dat met name het theorie-examen behoorlijk anders is tussen C en D (in beide gevallen zonder aanhanger dus). Voor de praktijk (je rijdt neem ik aan af in een lege bus) zal het niet zoveel meer schelen, zeker voor nieuwere voertuigen met video, sturende achterwielen voor langere voertuigen en zonder complexe koppeling (double clutch).
Heeft er wel eens iemand op dit forum een (poging of) examen gedaan voor een touringcar ?
-
- Voorzitter
Oman en India zijn beiden verdragspartner in de Conventie van Genève van 1949 waarin de internationale rijbewijzen geregeld worden. In ieder geval, beiden erkennen de IDP 1949. Ergo: volgens het vedrag mag je bij een toeristisch verblijf in Oman dus gewoon met een Indiaas rijbewijs, indien nodig voorzien van een IDP (internationaal rijbewijs) model 1949, rijden.Peter schreef: ↑vr 04 dec 2020, 13:58Er zijn wel landen die een rijtest eisen voor sommige buitenlanders, ook al zijn ze op bezoek of kortere duur. Met een Indiaas rijbewijs mag je niet rijden in Oman bijvoorbeeld. Misschien wel als toerist (max 6 weken of zo). Maar mensen uit India zijn voor 99% werkers.
Ik heb ook de AM erbij, en ik krijg bij verlenging ook T erbij. Ik vind het ridicuul, want je zou mij ook niet zomaar op een scooter moeten laten rijden met 45 km/u. Ik heb nog nooit met zo'n ding gereden maar ik zou er wel zo mogen opstappen.Jackbauer1350 schreef: ↑wo 02 dec 2020, 19:05 T rijbewijs, die is nog redelijk nieuw, krijg je ook automatisch bijgeschreven bij halen van B, zelfde voor bromfiets met AM die krijg je ook cadeau.
-
- 2x3 autosnelweg

Vrachtwagenchauffeurs moeten diverse (dure) rijopleidingen en opfriscursussen volgen om met zware voertuigen over de weg te mogen. En dan zou iemand met een B-rijbewijs die automatisch T er bij heeft op zo'n apparaat mogen rondrijden. Ook al hoort de snelheid officieel beperkt te zijn, die grote trekkers kunnen toch wel 60 km/u halen.
-
- dorpsstraat
@Coen Tunnel,Coen Tunnel schreef: ↑vr 04 dec 2020, 18:25Ik heb ook de AM erbij, en ik krijg bij verlenging ook T erbij. Ik vind het ridicuul, want je zou mij ook niet zomaar op een scooter moeten laten rijden met 45 km/u. Ik heb nog nooit met zo'n ding gereden maar ik zou er wel zo mogen opstappen.Jackbauer1350 schreef: ↑wo 02 dec 2020, 19:05 T rijbewijs, die is nog redelijk nieuw, krijg je ook automatisch bijgeschreven bij halen van B, zelfde voor bromfiets met AM die krijg je ook cadeau.
Ik begrijp je punt, maar ik vind het wel terecht. Tot 2015 mocht je zomaar op een trekker stappen, zonder rijbewijs van wat voor categorie dan ook. stel, iemand rijdt al jaren trekker, en heeft een b-rijbewijs (een boer bijvoorbeeld), dan zou die apart een rijbewijs erbij moeten halen. Tot 2015 kon je je certificaat laten omzetten in een T-rijbewijs. Ik denk dat ze dat gedaan hebben omdat mensen die in 2015 al een b-rijbewijs hadden ook op een trekker mochten rijden en (in principe) voldoende verkeerservaring hebben. Zelfde geldt voor de brommer, dat went heel snel. Alleen geldt daar de beperking niet dat je voor een bepaald jaar je b-rijbewijs moest hebben.
Dit is een zelfde soort regeling als met het E-rijbewijs van voor 1984. Mijn moeder mag met een zware aanhanger rijden, maar dat gaat haar niet lukken denk ik, ik zou het wel kunnen, maar mag niet. Alleen mensen die in '84 al een rijbewijs hadden, hadden toen al het recht om met een aanhanger te rijden, dus dat kan hun niet worden afgenomen. Volgens mij heeft dat er mee te maken dat een wet nooit met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd.
-
- Voorzitter

In Genemuiden rijden dit soort semi-vrachtwagens, terminal trekkers genaamd, zonder kenteken op de openbare weg: https://www.google.nl/maps/@52.6225483, ... 312!8i6656Jackbauer1350 schreef: ↑vr 04 dec 2020, 18:51Ik vind een scooter dan nog wel wat anders dan met dit soort combinaties over de openbare weg rijden zonder enige vorm van opleiding. Van die grote tractoren met diverse soorten grondbewerkingsmachines voor- en/of achterop.
Vrachtwagenchauffeurs moeten diverse (dure) rijopleidingen en opfriscursussen volgen om met zware voertuigen over de weg te mogen. En dan zou iemand met een B-rijbewijs die automatisch T er bij heeft op zo'n apparaat mogen rondrijden. Ook al hoort de snelheid officieel beperkt te zijn, die grote trekkers kunnen toch wel 60 km/u halen.
Lekker met een volle 40 ft zeecontainer er achter.

Vaak enorm zwaar beladen met tapijten die tussen fabriek en magazijn vervoerd moeten worden. Met lage snelheid weliswaar, maar toch. Het industrieterrein van Genemuiden stikt van die dingen. En voor de combinatie op de foto is een rijbewijs T voldoende. Ergo: aangezien ik mijn rijbewijs B voor 2015 heb gehaald, mag ik er ook mee rijden.
-
- dorpsstraat
Dat komt omdat de relaxte wetgeving qua besturen van een trekker uit een tijd komt waarin de trekkers er nog zo uitzagen, met bijbehorende max van 16 km/u uiteraardJackbauer1350 schreef: ↑vr 04 dec 2020, 18:51Ik vind een scooter dan nog wel wat anders dan met dit soort combinaties over de openbare weg rijden zonder enige vorm van opleiding. Van die grote tractoren met diverse soorten grondbewerkingsmachines voor- en/of achterop.

-
- dorpsstraat
Mooi toch, stel je moet eens zo'n ding besturen, dan hoef je daar tenminste geen examen meer voor te doenCoen Tunnel schreef: ↑vr 04 dec 2020, 19:14
Vaak enorm zwaar beladen met tapijten die tussen fabriek en magazijn vervoerd moeten worden. Met lage snelheid weliswaar, maar toch. Het industrieterrein van Genemuiden stikt van die dingen. En voor de combinatie op de foto is een rijbewijs T voldoende. Ergo: aangezien ik mijn rijbewijs B voor 2015 heb gehaald, mag ik er ook mee rijden.

-
- polderweggetje
Toch is het grappig dat veel nieuwe geledebussen juist géén meesturende achteras meer hebben, in tegenstelling tot veel van het spul uit de jaren '80 en '90. Veel chauffeurs in de regio Waterland klaagden daarover toen in 2006 Connexxion verdreven werd door Arriva. Connexxion had alleen maar Duvedec's en (daarvoor) MB200's in gebruik in Waterland, Arriva vernieuwde (uiteraard...) de complete vloot. Ineens reden er gelede Scania Omnilinks (wat een rotdingen) en Mercedes Citaro's (ook geen fan van, al was de vervolgserie beter).
En beiden hadden geen meesturende achteras. Dat zorgde voor heel wat meegenomen stoepen in het begin.
Toen in Zaandam de Citea's hun intrede deden, waren veel chauffeurs dolblij, omdat die (met hun dubbele achteras waar er 1 van meestuurt) wél gemakkelijk door de bocht onder het nieuwe stadhuis van Zaandam kwamen, waar het met de Citaro's een erg krappe bedoening was.
Waarschijnlijk is het verplaatsen van de motor naar achteren de reden dat de achteras niet meestuurt (ik vind het al knap dat het zo lang goed gaat... dat harmonica-gedeelte krijgt me wat rare krachten te verduren...)
Pessies

Cool! Ik heb ooit, als 8-jarige of zo, een gelede-stadsbus mogen starten, gezeten op de bestuurders-stoel. Het ding stond in de werkplaats, daar niet van (het was een open dag van de (toen nog) NZH), maar wauw, dat ik nieuwsgierig alleen maar binnenstapte en de monteur die er was toen zei dat ik mocht gaan zitten en 'm mocht starten... Wat een uitzicht naar achteren heb je in zo 'n ding!Wouter N14 schreef: ↑do 03 dec 2020, 20:12 Ik heb een keer een proefles met een stadsbus gedaan, als actie van de HTM. Het stuurgedrag vraagt heel veel gewenning, zo ontzettend veel later moet je beginnen met sturen en zoveel moet je rekening houden met de uitzwaai achter. Was wel een geweldige ervaring!
![]()
Hele uitleg (waar ik geen donder van begreep natuurlijk) gekregen waarom 'ie in de werkplaats stond en waarom er geen meter mee gereden kon worden.
Ik denk er nog wel eens aan om iets met buschauffeur te doen. Niet met lijnbusdiensten, dat trek ik absoluut niet, maar touringcars, het lijkt me wel grappig (en misschien valt ook dat vies tegen)
Gelukkig hebben brommers een gashendel en geen aan/uit knopCoen Tunnel schreef: ↑vr 04 dec 2020, 18:25 Ik heb ook de AM erbij, en ik krijg bij verlenging ook T erbij. Ik vind het ridicuul, want je zou mij ook niet zomaar op een scooter moeten laten rijden met 45 km/u. Ik heb nog nooit met zo'n ding gereden maar ik zou er wel zo mogen opstappen.

Maar ik snap je punt wel. Op heftruck-cursus alleen op elektrische voertuigen gelest, terwijl er op m'n werk alleen een brandstof-heftruck is. Nou, ook dat is zo anders dat ik liever had gezien dat ik daar apart cursus voor had gekregen.
Vorig jaar op m'n werk wat op trekkers gereden om ze te reinigen. Je wordt gewoon bang van het koppel van die dingen. Zelfs op de schildpad-stand hebben die dingen genoeg koppel om bij te vlot op laten komen van de koppeling een wheelie te trekken. En dat zijn dan de oudjes waar aan gerefereerd werd, absoluut geen moderne machines.Coen Tunnel schreef: ↑vr 04 dec 2020, 19:14De meeste mensen zijn gelukkig verstandig genoeg om zelf niet op zo'n voertuig te stappen. Ik ga geen trekker rijden en ook geen scooter. Puur omdat ik er geen ervaring mee heb. Ik mag het wel, maar ik wil het niet.
Ah, heten die zo. Weer wat geleerd! (rijden ook in de Achtersluispolder in Zaandam, maar ik lijk ze wat minder te zien dan een paar jaar terug)Coen Tunnel schreef: ↑vr 04 dec 2020, 19:14 In Genemuiden rijden dit soort semi-vrachtwagens, terminal trekkers genaamd, zonder kenteken op de openbare weg: [plaatje van terminal-trekker]
Lekker met een volle 40 ft zeecontainer er achter.![]()
Ook ik snap dat verschil niet helemaal... Geen kenteken oké, maar dat je er met een T-rijbewijs op mag rijden vind ik echt absurd gezien de lengte en manier van insturen die je moet beheersen.
-
- 2x2 autosnelweg
Het touringcarwerk was volgens mij pré-corona al erg onzeker. Ik vraag me af of je daar (zeker als Nederlander) nog wel makkelijk tussen komt, ook als de reisbranche straks weer aantrekt.
-
- 2x4 autosnelweg
Waarom niet ? De gemiddelde pakketreiziger of stedentripper zit niet te wachten op een chauffeur die geen Nederlands spreekt. Voor de Flixbussen ligt dat wellicht anders, maar dan concurreer je met Duitsers en Belgen.
-
- 2x4 autosnelweg
Nee. Ook zonder ervaring, zoals ik.
Overigens is de ervaring nu wel opgedaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje