Vraagje over rijbewijs

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Vraagje over rijbewijs

Bericht door Attietattie » vr 25 dec 2020, 10:39

Coen Tunnel schreef: vr 04 dec 2020, 18:25Ik vind het ridicuul, want je zou mij ook niet zomaar op een scooter moeten laten rijden met 45 km/u. Ik heb nog nooit met zo'n ding gereden maar ik zou er wel zo mogen opstappen.
Of op een elektrische eenwieler. Mag ook zonder rijbewijs. ;)

Of aan het roer van een boot van 15+ meter met een klein vaarbewijs, zonder enige praktijkervaring. Vind ik ook nergens op slaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » do 21 apr 2022, 0:35

Okay, ff een schopje.. het is ook niet echt een vraag..meer een nieuwsbericht over Zweden die in Roemenië een rijbewijs 'behalen'. ;)
(..) In Roemenië is het halen van een rijbewijs een stuk makkelijker en goedkoper. En dat scheelt volgens de correspondent al snel honderden euro's vergeleken met de prijs in Zweden. “Maar wat vooral ook blijkt is dat het onder vluchtelingen heel populair is”. Ook zou het land voor een zachte prijs rijbewijzen van buiten de EU omzetten naar een Roemeens rijbewijs, die vervolgens weer kan worden overgezet naar een Zweedse, volgens Michels. “Daardoor is het een soort all-inclusive-route voor mensen uit bijvoorbeeld Syrië of Eritrea naar een geldig Zweeds rijbewijs”. (..)
https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenl ... llen-halen

Lijkt mij dat dit in NL ook wel voor komt, prijsbewust als 'ons volk' kan zijn?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
wizi99 schreef: vr 04 dec 2020, 19:31
Coen Tunnel schreef: vr 04 dec 2020, 19:14
Vaak enorm zwaar beladen met tapijten die tussen fabriek en magazijn vervoerd moeten worden. Met lage snelheid weliswaar, maar toch. Het industrieterrein van Genemuiden stikt van die dingen. En voor de combinatie op de foto is een rijbewijs T voldoende. Ergo: aangezien ik mijn rijbewijs B voor 2015 heb gehaald, mag ik er ook mee rijden.
Mooi toch, stel je moet eens zo'n ding besturen, dan hoef je daar tenminste geen examen meer voor te doen :top: :wow:
Ik verwacht wel dat de meeste bedrijven die veelvuldig met terminal trekkers (of terug gekeurde ex-vrachtwagentrekkers) werken, de bemensing daarop voorziet van een terminal trekker certificaat. Al is dat maar uit verzekering(kosten)oogpunt.

https://westpoort.nl/cursus-terminaltrekker/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jeroen schreef: do 24 dec 2020, 16:23 Het touringcarwerk was volgens mij pré-corona al erg onzeker. Ik vraag me af of je daar (zeker als Nederlander) nog wel makkelijk tussen komt, ook als de reisbranche straks weer aantrekt.
Begin van het jaar had de Betuwe Express in Andelst toch een hele touringcar bekleedt met de wervingtekst voor opleiden tot nieuwe chauffeurs met baangarantie.

(ik vind het toch wel opvallend..zo kort na de coronaperiode én hun reorganisatie. Lukt het dan echt niet om voormalige chauffeursl weer terug achter stuur te halen? Of is het wel best voor de werkgever om, vooral, die 'grijze mannen' kwijt te zijn en voordelig de jonge garde binnen te halen?
(ze betalen via het werken uiteindelijk grotendeels de opleidingskosten weer terug aan de WG.. :woop: :geenlach: )

In het OV busvervoer heb ik de wervingsposters op bussen (Hermes. Synthus) ook al gespot.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 26 mei 2022, 12:42

Durashift schreef: do 21 apr 2022, 0:35
wizi99 schreef: vr 04 dec 2020, 19:31
Coen Tunnel schreef: vr 04 dec 2020, 19:14
Vaak enorm zwaar beladen met tapijten die tussen fabriek en magazijn vervoerd moeten worden. Met lage snelheid weliswaar, maar toch. Het industrieterrein van Genemuiden stikt van die dingen. En voor de combinatie op de foto is een rijbewijs T voldoende. Ergo: aangezien ik mijn rijbewijs B voor 2015 heb gehaald, mag ik er ook mee rijden.
Mooi toch, stel je moet eens zo'n ding besturen, dan hoef je daar tenminste geen examen meer voor te doen :top: :wow:
Ik verwacht wel dat de meeste bedrijven die veelvuldig met terminal trekkers (of terug gekeurde ex-vrachtwagentrekkers) werken, de bemensing daarop voorziet van een terminal trekker certificaat. Al is dat maar uit verzekering(kosten)oogpunt.

https://westpoort.nl/cursus-terminaltrekker/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik heb al aardig wat jongens gesproken die op zo'n ding rijden/reden, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van iemand die er een speciaal certificaat voor heeft moeten halen.

Is het verstandig dat iemand met alleen B- of T-rijbewijs zo'n ding bestuurd? Nee, in mijn optiek zeker niet, vooral niet als er ook mee op de openbare weg gereden wordt...

Durashift schreef:
Jeroen schreef: do 24 dec 2020, 16:23 Het touringcarwerk was volgens mij pré-corona al erg onzeker. Ik vraag me af of je daar (zeker als Nederlander) nog wel makkelijk tussen komt, ook als de reisbranche straks weer aantrekt.
Begin van het jaar had de Betuwe Express in Andelst toch een hele touringcar bekleedt met de wervingtekst voor opleiden tot nieuwe chauffeurs met baangarantie.

(ik vind het toch wel opvallend..zo kort na de coronaperiode én hun reorganisatie. Lukt het dan echt niet om voormalige chauffeursl weer terug achter stuur te halen? Of is het wel best voor de werkgever om, vooral, die 'grijze mannen' kwijt te zijn en voordelig de jonge garde binnen te halen?
(ze betalen via het werken uiteindelijk grotendeels de opleidingskosten weer terug aan de WG.. :woop: :geenlach: )

In het OV busvervoer heb ik de wervingsposters op bussen (Hermes. Synthus) ook al gespot.
Die grijze mannen willen ze in deze tijd juist nog zo veel mogelijk inzetten. Mijn schoonpa zit ook in het personenvervoer, is inmiddels bijna 70 jaar en maakt nog steeds weken van meer dan 40 uur (op een contract voor 16 uur overigens...) Volgens mij is het voor het bedrijf juist aantrekkelijk, omdat ze dan geen pensioenpremies meer af te hoeven dragen.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » vr 21 apr 2023, 13:01

Wanneer men zijn CE behaalt heeft men ook recht op de categorieën T en BE (en eventueel DE), een verlenging (en ook een categorie uitbreiding) kan men eenvoudig online aanvragen hij het RDW/CBR. Maar, wanneer men catogerieen "cadeau" krijgt, worden deze dan automatisch erbij gezet op je nieuwe pasje, krijg je deze al te zien bij het aanvragen voor controle welke categorie(ën) je aanvraagt of moet je dan toch echt naar het gemeentehuis?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 21 apr 2023, 13:14

^^ Het is al even geleden... maar voor CE ben ik gewoon bij het gemeentehuis een nieuw rijbewijs aan gaan vragen en toen kreeg ik BE en C1E er gewoon bij; T was toen nog niet. Later bij een verlenging heb ik wel T erbij gekregen. Stelde verder niet veel voor en hoefde daar ook niet moeilijk om te doen.

Of het online gewerkt had, weet ik niet, dat was toen nog niet. Als ik jou was zou ik voor de eerste keer even naar de gemeente rijden. Je hebt ook je gezondheidsverklaring van de dokter enzo waar je rekening mee moet houden.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » vr 21 apr 2023, 13:37

Durashift schreef: do 21 apr 2022, 0:35 Lijkt mij dat dit in NL ook wel voor komt, prijsbewust als 'ons volk' kan zijn?
Ik heb indertijd verschillende leeftijdsgenoten wel gehoord over een rijbewijs halen op de Antillen. Meen dat dat tegenwoordig lastiger was.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 21 apr 2023, 14:16

^^ Voor mijn wederhelft heb ik eens zitten kijken om haar in Polen in te schrijven, daar het UA rijbewijs in een PL-EU rijbewijs om te wisselen en dan weer uit te schrijven.

Al met al leek dat zoveel koppijn op te leveren dat een paar lessen + examen goedkoper en makkelijker waren. Bovendien leken me die paar lessen wel een verstandig idee

Het komische is, daarvoor mocht ze in Duitsland niet rijden omdat ze daar meer dan 6 maanden woonde, maar met mij ernaast reed ze in de Benelux wel het nodige. Initieel was het niet gevaarlijk, maar wel heel erg wennen om gas te geven bij het invoegen, om rechts voor links situaties goed te zien, om met relatief smalle wegen (en een berg idiote Nederlandse inrichtingen) om te gaan en om op de snelweg soepel met ander verkeer samen te werken; maar dat ging al vrij snel vrij goed.
In principe, als je in een ander land gaat wonen, loopt je originele rijbewijs af als je net aan het andere land gewend bent.

Waarom ze wat mij betreft toch die lessen moedt doen, was met name omdat ik vond dat ze haar handelingen iets te laat en te gehaast uitvoerde, al schakelend en remmend met de koppeling ingetrapt de rotonde op bijvoorbeeld, in plaats van voor de rotonde klaar zijn in de juiste versnelling.

Edit:

Zo beleef ik ook het verschil tussen B en C. Met C moet je alles net iets eerder en rustiger doen en net iets meer ruimte pakken; verder stelt het rijden in de meeste situaties wat mij betreft niet extreem veel voor.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » vr 21 apr 2023, 14:22

duikgek89 schreef: vr 21 apr 2023, 13:14 ^^ Het is al even geleden... maar voor CE ben ik gewoon bij het gemeentehuis een nieuw rijbewijs aan gaan vragen en toen kreeg ik BE en C1E er gewoon bij; T was toen nog niet. Later bij een verlenging heb ik wel T erbij gekregen. Stelde verder niet veel voor en hoefde daar ook niet moeilijk om te doen.

Of het online gewerkt had, weet ik niet, dat was toen nog niet. Als ik jou was zou ik voor de eerste keer even naar de gemeente rijden. Je hebt ook je gezondheidsverklaring van de dokter enzo waar je rekening mee moet houden.
De bijschrijving van mijn categorie B bij AM kon ik online doen, dit werd gezien als verlenging. Maar bij B krijg je er niks bij, als je al AM hebt. Vandaar mijn vraag of je met online verlenging / categorie uitbreiding met cadeau rijbewijzen dit automatisch wordt bijgezet en te zien is in de online omgeving, of specifiek dan wél naar gemeentehuis moet,

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 21 apr 2023, 14:24

^^ Ik kan je alleen mijn ervaring delen. Het zal ook per gemeente anders zijn vrees ik. Ik zou zeggen, probeer het uit, bel je gemeente op of ga voor zoiets belangrijks gewoon even naar het gemeentehuis.

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » vr 21 apr 2023, 22:18

^^ Ik weet niet welke online omgeving je bedoelt, Alex. MijnCBR?

Het is logisch dat je bij B er verder niks 'bij krijgt' omdat je ook niet voor iets anders examen gedaan hebt. Het CBR geeft aan het RDW door welke categorieën toegestaan zijn op je rijbewijs. Via de gemeente wordt dit dan uitgevoerd. Van de laatste keer aanvragen (ivm nieuwe code95) herinner ik mij wel een opsomming, van de categorieën welke ik op mijn nieuwe rijbewijs zou krijgen, op het aanvraagformulier. Maar ik was daarvoor gewoon nog 'analoog' naar het gemeentehuis gegaan. Wél vooraf digitaal een afspraak moeten inplannen. :x

In 2016, bij het ' bijschrijven' van mijn E achter C kreeg ik er dus wel BE 'gratis' bij. Andersom wordt, gelukkig, nog niet gedaan. :woop:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 apr 2023, 23:35

Durashift schreef: vr 21 apr 2023, 22:18 ^^ Ik weet niet welke online omgeving je bedoelt, Alex. MijnCBR?
In steeds meer gemeenten hoef je daarvoor ook niet meer apart naar het gemeentehuis, de aanvraag kan in sommige gemeenten ook via de erkende fotografen, die dan de foto gelijk digitaal doorsturen naar het RDW. Het tweede deel van de aanvraag kun je dan vervolgens zelf online afhandelen, en je hoeft alleen naar het gemeentehuis toe om je rijbewijs op te halen, maar dus niet meer voor de aanvraag.
Durashift schreef: vr 21 apr 2023, 22:18Het is logisch dat je bij B er verder niks 'bij krijgt' omdat je ook niet voor iets anders examen gedaan hebt.
AM krijg je er altijd bij als je die nog niet hebt en je rijbewijs A of B hebt behaald. Maar in het geval van Alex had hij al AM en kwam B er bij, ja, dan krijg je verder niks extra.

Ik heb nog nooit op een brommer of scooter gereden, maar ik mag het wel, omdat ik AM bij B heb gekregen.
Alex52889 schreef: vr 21 apr 2023, 13:01 Wanneer men zijn CE behaalt heeft men ook recht op de categorieën T en BE (en eventueel DE), een verlenging (en ook een categorie uitbreiding) kan men eenvoudig online aanvragen hij het RDW/CBR. Maar, wanneer men catogerieen "cadeau" krijgt, worden deze dan automatisch erbij gezet op je nieuwe pasje, krijg je deze al te zien bij het aanvragen voor controle welke categorie(ën) je aanvraagt of moet je dan toch echt naar het gemeentehuis?
Je krijgt gewoon de categorieën erbij waar je recht op hebt. Dat hoef je niet apart aan te vragen. Ik heb examen gedaan in B en kreeg toen een rijbewijs met B en AM, en bij de verlenging twee jaar geleden kreeg ik T er automatisch bij. Er wordt simpelweg gewoon in het systeem gekeken welke rijbewijzen je hebt behaald, als één van die rijbewijzen ook recht geeft op een andere categorie krijg je die er bij. Dus als je een CE hebt krijg je BE er automatisch bij, en indien je D hebt DE ook. En T krijg je er ook bij, maar dat is gebonden aan het behalen van rijbewijs B voor 1 juli 2015, niet aan C of CE. Heb je na die datum je rijbewijs B gehaald, dan moet je apart examen doen voor T, en ik geloof dat ook C en D dan niet automatisch recht geven op T.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 21 apr 2023, 23:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » zo 23 apr 2023, 18:05

Ook je C na 1 juli 2015 geeft je recht op T en evt BE
Je B geeft alleen recht op T indien behaald vóór 1 juli 2015.

Omdat het theoriegedeelte grotendeels overeenkomen bij C en T heb je bij C wél recht op T

Zie deze link

En deze site
Iedereen die een C-rijbewijs heeft behaald of zal behalen, mag voertuigen van categorie T (blijven) besturen. TLN heeft dit met succes in Den Haag bepleit. Dit geldt dus ook als men het C-rijbewijs pas na 1 juli 2015 behaalt, maar dan wordt categorie T meteen bijgeschreven i.p.v. bij de reguliere verlenging van het C-rijbewijs.
Bij het behalen van C krijgt men dus T cadeau. Bij CE krijgt men BE cadeau

En inderdaad, zoals Coentunnel aangaf hoef je in sommige gemeenten voor de aanvraag/verlenging van je rijbewijs niet naar het gemeentehuis, wel afhalen naar gemeentehuis.

Zie rdw voor meer informatie. Categorie uitbreiding is volgens het rdw een verlenging.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2023, 16:04

Alex52889 schreef: zo 23 apr 2023, 18:05Zie rdw voor meer informatie. Categorie uitbreiding is volgens het rdw een verlenging.
Dat is inderdaad als je een nieuw examen hebt gedaan. Stel dat je B hebt en je hebt C gehaald, dan moet je een nieuw rijbewijs aanvragen met die categorie er op.

Heb je echter recht op T omdat je je B voor 1 juli 2015 hebt behaald en is je huidige rijbewijs nog geldig, maar nog niet voorzien van categorie T, dan mag je toch een trekker rijden, omdat daarvoor ook een B-rijbewijs van voor 1 juli 2015 voldoende is. Die categorie T hoeft dan niet expliciet vermeld te staan op je pasje.

Goed, dat is nog iets meer dan 2 jaar relevant, daarna zijn alle rijbewijzen uitgegeven voor 1 juli 2025 verlopen.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 24 apr 2023, 17:30

Ik moet dit jaar m’n rijbewijs verlengen, moet ik dan zelf aangeven dat ik T erbij wil hebben of staat dat er straks automatisch bij? Ik kreeg een brief maar daarin staat alleen dat B en AM verlopen (de huidige categorieën) maar over T stond er niks in die brief.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2023, 18:03

^^ Krijg je er automatisch bij. Je hoeft geen specifieke categorie aan te vragen, alle categorieën waar je volgens de gegevens van het CBR op dat moment recht op hebt komen op je rijbewijs. Dat zal bij jou dus AM, B en T zijn.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » ma 24 apr 2023, 18:09

^^ Klopt. Ik kreeg bij mijn verlenging in 2014 categorie AM automatisch erbij, daarvoor had ik een mooie roze flap met enkel categorie B erop.
Ik heb categorie AM dus niet bewust op de pas laten zetten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2023, 18:13

^^ Idem dito voor mijn verlenging in 2020, toen ik T erbij kreeg.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 24 apr 2023, 18:38

Ah, da's mooi. Niet dat ik 'm nodig denk te hebben maar beter mee verlegen dan om verlegen.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » ma 24 apr 2023, 20:00

Coen Tunnel schreef: ma 24 apr 2023, 18:13 ^^ Idem dito voor mijn verlenging in 2020, toen ik T erbij kreeg.
Ten overvloede misschien. Op mijn huidige rijbewijs staan streepjes bij categorie T, maar ik mag met dit rijbewijs wel een trekker besturen, omdat je destijds met een categorie B een trekker mocht besturen. Dat recht wordt je niet afgenomen.
Ik ga er dus vanuit dat bij de volgende verlenging T erbij geschreven wordt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2023, 20:06

^^ Ja, die zul je er zonder er wat voor te hoeven doen bij krijgen.