Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door sven_engelen » di 22 dec 2020, 0:44

Hoi Forummers!

Ik ben vandaag weer eens door België gereden en er vielen me een aantal zaken zo erg op dat ik besloot er een topic over te maken. Dat de Belgen niet zo van onderhoud houden wisten we al maar ik ben op mijn rit naar Charleroi en een aantal maanden geleden naar Antwerpen zoveel aan achterstalligheid en onveiligheid tegengekomen...

Hieronder een overzicht:
SPOILER: TOON

Knooppunt E42/R3. Kapotte RIMOB
Afbeelding

Knooppunt E42/A54. Kapotte RIMOB
Afbeelding

A54 Courcelles. Onderbreking tussen RIMOB en vangrail
Afbeelding

A54 Ransart. Kapotte vangrail op betonnen rand
Afbeelding

Knooppunt A54/R9. Geen obstakelbeveiliging bij betonnen rand
Afbeelding

A12 Ekeren. Behoorlijk ingedeukte vangrail bij talud
Afbeelding

A12 Ekeren. Idem
Afbeelding

Knooppunt A12/R1. Van alles aan kapotte vangrail
Afbeelding
Dit is nog maar een kleine greep uit wat ik allemaal nog meer aan onveilige situaties ben tegen gekomen. Als hierbij ongelukken gebeuren zijn de gevolgen heel groot door het achterstallig onderhoud aan deze veiligheidselementen op de Belgische snelwegen ben ik bang. :nahzeg:
Svenlo

tompie
autoweg

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door tompie » di 22 dec 2020, 6:50

^^ Het is nu eenmaal zo dat beschadigde vangrail in België weken- of soms maandenlang onaangeroerd blijft. Al zeker in Wallonië maar daar is wel beterschap merkbaar.
Is het een gebrek aan geld of een mentaliteitsverschil? Ik weet het niet maar vast een combinatie van beiden.
belgie is zo slecht nog niet

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 22 dec 2020, 17:57

Ik heb wel eens een compilatie gemaakt van een stuk of 10 ernstig beschadigde geleiderails binnen 10 km op de E19 Antwerpen-Brussel. Ik verbaas me nergens meer over aldaar. Ik heb de indruk dat compleet kapotgereden geleiderails en rimobs er inderdaad weken of maanden zo bij liggen. In Nederland wordt dat meestal direct of dezelfde dag nog hersteld.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 22 dec 2020, 18:55

^^ In Duitsland wordt zelfs voor zulke gevallen de snelheid tijdelijk verlaagd omwille van de veiligheid. In België laten ze alles maar zo liggen. Nee laat geen goeie indruk achter.
Svenlo

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 dec 2020, 19:58

tompie schreef: di 22 dec 2020, 6:50 ^^ Het is nu eenmaal zo dat beschadigde vangrail in België weken- of soms maandenlang onaangeroerd blijft. Al zeker in Wallonië maar daar is wel beterschap merkbaar.
Is het een gebrek aan geld of een mentaliteitsverschil? Ik weet het niet maar vast een combinatie van beiden.
Ik vermoed zelf vooral een gebrek aan geld en mankracht. 25 jaar geleden was het overigens nog een stuk erger in België (ook in Vlaanderen). Het is echt wel verbeterd. En in Nederland zijn we wellicht ook wat verwend, hier ligt het wegennet er over het algemeen spic en span bij, ook beter dan in Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld. Vlaanderen is minder goed en Wallonië was nog slechter, maar is momenteel wel wat aan het moderniseren. Afgelopen zomer vond ik dat de wegen er beter bij lagen dan ze in jaren hadden gedaan, maar nog wel minder goed dan de buurlanden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » di 22 dec 2020, 20:11

Los van het feit dat ik het eens ben met de kritiek dat het herstellen van beschadigde vangrails vaak te lang op zich laat wachten, valt het mij op dat obstakelbeveiliging soms gewoonweg afwezig is waar dat noodzakelijk is.

Op de E40 tussen knooppunt Sint-Stevens-Woluwe en de afrit Sterrebeek bevindt zich bv. een portaal in de berm dat niet is afgeschermd van de snelweg. Bij het bekijken van de oude streetviewbeelden blijkt ook dat het portaal al meer dan 10 jaar onafgeschermd naast de snelweg staat. Ik verbaas me erover hoe dit mogelijk is.

De E40 beschikt hier nota bene over geen pechstrook:
https://www.google.be/maps/@50.86929,4. ... 92!5m1!1e1
Laatst gewijzigd door Lambo19 op di 22 dec 2020, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 22 dec 2020, 20:13

sven_engelen schreef: di 22 dec 2020, 0:44 Knooppunt A54/R9. Geen obstakelbeveiliging bij betonnen rand
Afbeelding
Er is toch duidelijk een stoeprand, zodat je daar eerst op moet rijden voor je tegen de betonnen rand komt. Veilig toch? :wall:

Welkom in België. En waar ik moet zeggen dat ze in Wallonië niet zo van het onderhoud zijn, zijn ze in Vlaanderen echt niet beter qua wegveiligheid, al komt er de laatste jaren verbetering in.
Maar ik heb in 2015-ish nog ergens hagelnieuw asfalt met over langere afstand een suicide lane (3 rijstroken voor tweerichtingsverkeer, met tweemaal onderbroken streep ertussen) gezien. Het was niet hier (inmiddels weggehaald) maar wel ergens op doorreis van Boutersem naar Beringen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 dec 2020, 21:00

Lambo19 schreef: di 22 dec 2020, 20:11De E40 beschikt hier nota bene over geen pechstrook:
:schrikreactie: Dit is echt levensgevaarlijk. Hier van de weg raken resulteert in een zeer hoog risico op ernstig letsel (of erger).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 22 dec 2020, 21:26

^^ Maar er is trajectcontrole, dan is het toch hartstikke veilig? :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 22 dec 2020, 23:14

IIVQ schreef: di 22 dec 2020, 20:13 [

Welkom in België. En waar ik moet zeggen dat ze in Wallonië niet zo van het onderhoud zijn, zijn ze in Vlaanderen echt niet beter qua wegveiligheid, al komt er de laatste jaren verbetering in.
Maar ik heb in 2015-ish nog ergens hagelnieuw asfalt met over langere afstand een suicide lane (3 rijstroken voor tweerichtingsverkeer, met tweemaal onderbroken streep ertussen) gezien. Het was niet hier (inmiddels weggehaald) maar wel ergens op doorreis van Boutersem naar Beringen.
Ik moet hier toch de opmerking maken dat Vlaanderen tegenover onze Waalse landgenoten ondertussen mijlenver voorstaat qua algemene uitrusting van de wegenis.

Los van het feit dat ons budget tegenwoordig het tienvoudige al gepasseerd is, heeft het Vlaams gewest de voorbije tien jaar een modernisering doorgevoerd (die tot in de kleinste details gaat) die bij ons Waalse vrienden jammer genoeg nog altijd ontbreekt. Dat gaat dan over reflectoren (die men daar niet kent) tot bewegwijzering en innovaties op vlak van wegdektypes tot wegmarkering en verlichting.

Daarnaast is in het zuiden van het land het wegbeeld ondertussen een Ratjetoe aan stijlen en normen geworden. Alles hangt er vanaf door welke wegenbouwer het project is aangelegd (Vlaams of buitenlands) die door gebrek aan lokale normen die uit het thuisland overnemen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 22 dec 2020, 23:15

Wouter N14 schreef: di 22 dec 2020, 21:26 ^^ Maar er is trajectcontrole, dan is het toch hartstikke veilig? :emo:
Zeg het niet verder maar deze trajectcontrole heeft nog nooit gewerkt. :lol:

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 12 jan 2021, 23:41

Zie post hieronder
Laatst gewijzigd door Mikhail op di 12 jan 2021, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 12 jan 2021, 23:43

Wimpie25 schreef: di 22 dec 2020, 23:14
IIVQ schreef: di 22 dec 2020, 20:13 [

Ik moet hier toch de opmerking maken dat Vlaanderen tegenover onze Waalse landgenoten ondertussen mijlenver voorstaat qua algemene uitrusting van de wegenis.

Los van het feit dat ons budget tegenwoordig het tienvoudige al gepasseerd is, heeft het Vlaams gewest de voorbije tien jaar een modernisering doorgevoerd (die tot in de kleinste details gaat) die bij ons Waalse vrienden jammer genoeg nog altijd ontbreekt. Dat gaat dan over reflectoren (die men daar niet kent) tot bewegwijzering en innovaties op vlak van wegdektypes tot wegmarkering en verlichting.

Daarnaast is in het zuiden van het land het wegbeeld ondertussen een Ratjetoe aan stijlen en normen geworden. Alles hangt er vanaf door welke wegenbouwer het project is aangelegd (Vlaams of buitenlands) die door gebrek aan lokale normen die uit het thuisland overnemen.
Wallonie is zijn achterstand op nieuwe vangrails en reflectoren ook aan het inhalen, een mooi voorbeeld hiervan is de E19 tussen Woutersbrakel en Charleroi. Het is dus niet allemaal kommer en kwel in het zuiden :top:

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 13 jan 2021, 13:23

^^ Het is wel jammer dat het nu pas opgelost wordt. Dat had al veel eerder gemoeten
Svenlo

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 jan 2021, 13:38

^^ En daarnaast zou het fijn zijn als grote geleiderailschades direct hersteld worden en niet vele weken/maanden later pas (of nooit).
Enne gojje mins blieft altied leave.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 14 jan 2021, 12:41

^^ Inderdaad. De risico's op een dodelijke afloop zijn met die grote schades veel groter dan wanneer de geleiderail gewoon op orde is. Het is hopen dat de Belgen echt aandacht gaan besteden aan de verkeersveiligheid in hun land.
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 11 mar 2021, 20:38

Lambo19 schreef: di 22 dec 2020, 20:11 Los van het feit dat ik het eens ben met de kritiek dat het herstellen van beschadigde vangrails vaak te lang op zich laat wachten, valt het mij op dat obstakelbeveiliging soms gewoonweg afwezig is waar dat noodzakelijk is.

Op de E40 tussen knooppunt Sint-Stevens-Woluwe en de afrit Sterrebeek bevindt zich bv. een portaal in de berm dat niet is afgeschermd van de snelweg. Bij het bekijken van de oude streetviewbeelden blijkt ook dat het portaal al meer dan 10 jaar onafgeschermd naast de snelweg staat. Ik verbaas me erover hoe dit mogelijk is.

De E40 beschikt hier nota bene over geen pechstrook:
Hier had ik graag terug op ingepikt. Kort na jouw bericht heb ik deze situatie doorgegeven op Meldpunt Wegen. Van de week merkte ik dat men op deze plaats een nieuwe dubbelhoge vangrail geplaatst heeft.
Moraal van het verhaal, het Meldpunt doet zijn werk en het kan nooit kwaad iets door te geven!

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » do 01 jul 2021, 17:06

^^
Inmiddels ook zichtbaar op Streetview, dit is een grote verbetering :top:
Ubi volentia est, via est

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 02 jul 2021, 1:19

Chris schreef: di 22 dec 2020, 21:00
Lambo19 schreef: di 22 dec 2020, 20:11De E40 beschikt hier nota bene over geen pechstrook:
:schrikreactie: Dit is echt levensgevaarlijk. Hier van de weg raken resulteert in een zeer hoog risico op ernstig letsel (of erger).
Inderdaad, ik klikte op de link en zag niet meteen het gevaar. Maar ten tijde van de post stond die vangrail er dus nog niet.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 02 jul 2021, 1:20

^^ Mja... mja... het is nu opgelost ja... maar dat er eerder geen inzicht was om er een vangrail voor te plaatsen doet mij nog steeds gigantisch verbazen...

Overigens wel fijn dat die is opgelost maar er zijn nog wel wat meer problemen in Vlaanderen aanwezig als het om obstakelbeveiliging gaat. Zoals het plaatsen van een betonnen barrier voor een portaal :nothanks:
Afbeelding

Of het in de obstakelvrije zone plaatsen van een grote wegwijzer.
Afbeelding

En om het maar even te benadrukken is de afstand tot zo'n bord in Nederland veel groter. Hier zit nog een vluchtstrook en stuk gras tussen rijstrook 2 en het bord.
Afbeelding

En tsja, toen ik over Antwerpen terug reed naar huis vanuit Bergen op Zoom kwam ik deze vangrail tegen...
Afbeelding
Dit kun je gewoon niet goedpraten...

En zie hier aan de linkerzijde... wéér geen obstakelbeveiliging. Hier moeten ongelukken gebeuren voor men het eindelijk inziet.
Afbeelding

Volgende portaal: Zelde probleem.
Afbeelding
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 02 jul 2021, 9:42

Je kan er natuurlijk altijd slechte voorbeelden uithalen, maar wat obstakelbeveiliging betreft in Vlaanderen gaat het zeker en vast de goede kant op. Je krijgt een historisch deficit niet in enkele maanden weggewerkt. Nieuwe wegen moeten aan strenge vereisten voldoen, diegene die er al langer liggen moeten waar mogelijk bijgewerkt worden. Dat laatste ligt nu op het voorplan.

Overal zie je nu van die constructies verschijnen die het schanseffect van vangrails en stootbanden ongedaan moeten maken.

Trouwens, een licht vervormde vangrail of een botsveilig verkeersbord lijkt me nu niet het meest prioritair als er genoeg anderen overblijven die compleet platgereden zijn of helemaal ontbreken ;)

Ik kan het alleen maar aanraden; geef het door aan meldpunt wegen.

Ook hier bij Heverlee ontbraken enkele jaren geleden in (mijn ogen) toch wel essentiele vangrails. Gemeld op Meldpunt wegen en enkele weken geleden was alles afgeschermd. Ik voel mij met momenten een vrijwilliger bij het AWV :mrgreen:

https://www.google.be/maps/@50.8599238, ... 384!8i8192

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 02 jul 2021, 10:06

Wimpie25 schreef: vr 02 jul 2021, 9:42 Trouwens, een licht vervormde vangrail of een botsveilig verkeersbord lijkt me nu niet het meest prioritair als er genoeg anderen overblijven die compleet platgereden zijn of helemaal ontbreken ;)
Ik ben geen vangrailexpert, maar meen wel eens gehoord te hebben dat een vervormde vangrail feitelijk geen goede botsabsorbende rol meer vervult (en er dus net zo goed geen vangrail kan staan). Het is dus niet uitsluitend een cosmetisch iets.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 02 jul 2021, 10:12

^^
Dat kan ik zeker geloven, maar ik vermoed dat er toch nog ergens een onderscheid kan gemaakt worden tussen een lichte vervorming of een zwaardere aanrijding? Ik ben zelf natuurlijk ook geen expert.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 02 jul 2021, 10:20

^^ Dat gebeurt in Nederland inderdaad ook. Maar (ik ben ook geen expert), ik heb wel het gevoel dat die grens in België anders ligt dan in Nederland.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 02 jul 2021, 10:23

De grens zal in Vlaanderen anders liggen, en in Wallonië nog ergens op een heel ander punt ;)

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 02 jul 2021, 23:11

Wimpie25 schreef: vr 02 jul 2021, 9:42 Je kan er natuurlijk altijd slechte voorbeelden uithalen, maar wat obstakelbeveiliging betreft in Vlaanderen gaat het zeker en vast de goede kant op. Je krijgt een historisch deficit niet in enkele maanden weggewerkt. Nieuwe wegen moeten aan strenge vereisten voldoen, diegene die er al langer liggen moeten waar mogelijk bijgewerkt worden. Dat laatste ligt nu op het voorplan.

Overal zie je nu van die constructies verschijnen die het schanseffect van vangrails en stootbanden ongedaan moeten maken.

Trouwens, een licht vervormde vangrail of een botsveilig verkeersbord lijkt me nu niet het meest prioritair als er genoeg anderen overblijven die compleet platgereden zijn of helemaal ontbreken ;)
Het valt mij wel op dat je serieuze misstanden in de Vlaamse wegen constant goed aan het praten bent. Dit zijn serieuze safety hazards die gewoon voor ongelukken kunnen zorgen. Een vervormde vangrail hoort gewoon per direct gerepareerd te worden. Obstakels horen gewoon beveiligd te zijn. Een bord dat in de obstakelvrije zone staat hoort gewoon verplaatst te worden of beveiligd met een vangrail. Het is geen excuus om te zeggen dat een historisch deficit niet in enkele maanden is weggewerkt. Dit had jaren geleden al moeten gebeuren. Het doorgeven aan het meldpunt is 1 ding maar het is de taak van zowel de Vlaamse, als Waalse als Brusselse overheid om dit soort grote fouten waarbij de verkeersveiligheid zwaar in het geding komt, in de hand te hebben.
Svenlo

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 02 jul 2021, 23:17

^^ In elk land zal je wel kapotte vangrail vinden. Je weet niet hoe lang die vangrail al aangereden is, dat kan net zo goed vorige week zijn. Een structureel probleem lijkt er me niet te zijn. Het gaat ook om de evolutie, die is er ontegensprekelijk.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 02 jul 2021, 23:21

Rein schreef: vr 02 jul 2021, 10:06
Wimpie25 schreef: vr 02 jul 2021, 9:42 Trouwens, een licht vervormde vangrail of een botsveilig verkeersbord lijkt me nu niet het meest prioritair als er genoeg anderen overblijven die compleet platgereden zijn of helemaal ontbreken ;)
Ik ben geen vangrailexpert, maar meen wel eens gehoord te hebben dat een vervormde vangrail feitelijk geen goede botsabsorbende rol meer vervult (en er dus net zo goed geen vangrail kan staan). Het is dus niet uitsluitend een cosmetisch iets.
Het hangt er helemaal vanaf hoeveel en in welke richting de vangrail vervormd is. Een klein beetje plastische vervorming hoeft nog niet een dermate sterk effect op de sterkte van het staal te hebben om het enorm veel te verzwakken.
De vorm na deformatie kan natuurlijk wel de geleidende eigenschap beïnvloeden.

De factoren samen kunnen zeer zeker betekenen dat de vangrail niet de werking heeft die je graag wilt, maar ik denk dat de bewering dat je net zo goed geen vangrail kunt hebben voor sommige situaties iets te kort door de bocht is.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 02 jul 2021, 23:30

sven_engelen schreef: vr 02 jul 2021, 23:11Het valt mij wel op dat je serieuze misstanden in de Vlaamse wegen constant goed aan het praten bent. Dit zijn serieuze safety hazards die gewoon voor ongelukken kunnen zorgen.
Jij bent ook een lekker potje aan het België-bashen. Terwijl er enorm veel op orde gemaakt is en zeker Vlaanderen tegenwoordig heel veel zaken best goed voor elkaar heeft.
Dan kunnen wij Nederlanders met onze dikke nek arrogant blijven doen... Maar in Nederland zijn op veel andere terreinen de zaken ook niet goed voor elkaar.

Veel van de zaken die je basht zorgen overigens niet voor ongelukken, ze kunnen de gevolgen verergeren. Tenzij je het raken van een bord als ongeval ziet, maar het raken van een geleiderail als een doodnormale dagelijkse bezigheid.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 02 jul 2021, 23:57

duikgek89 schreef: vr 02 jul 2021, 23:30 Veel van de zaken die je basht zorgen overigens niet voor ongelukken, ze kunnen de gevolgen verergeren. Tenzij je het raken van een bord als ongeval ziet, maar het raken van een geleiderail als een doodnormale dagelijkse bezigheid.
Dat zou al voldoende moeten zijn om actie te ondernemen. Als er ernstig letsel wordt veroorzaakt doordat de obstakelbeveiliging of een vangrail niet op orde is, wil je dat als overheid niet op je geweten hebben. Het maakt de Belgische snelwegen onveiliger. Dat is een feit. Zeggen dat het bashen is, is in mijn ogen het probleem negeren.
Svenlo