Zie hier een heel topic daarover: viewtopic.php?f=31&t=22092verfmeer95 schreef: ↑do 12 aug 2021, 15:15Waar zijn er in Nederland nog 80 km-wegen zonder fietspad of fietsverbod? Ik ken er geen een.
Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg

Een tractorsluis zoals dat heet. Om een sluipweg voor auto's af te zetten. Kortweg een betonblok van zo'n 10cm hoog, met 3 reflectoren midden in de weg waar fietsers dan rond moeten.
Ziet er volgens mij niet veilig uit voor fietsers en een SUV cruist er nog altijd over, dus waarvoor dient zo'n ding buiten letsels veroorzaken die konden vermeden worden met de standaard paaltjes?
Bron:
Brakel-Oost Vlaanderen, stadsbestuur die beretrots is op dit ding. Gepost door een vriendin van me op vriendjesboek.
-
- 2x5 autosnelweg
Als je paaltjes plaatst dan kan die tractor er niet meer door.
-
- 2x2 autosnelweg
Kan je oplossen met zo'n slimme paal met code, voor die paar keer dat er per dag een tractor naar z'n weiland moet...
-
- 2x5 autosnelweg

-
- autoweg
Kan best flink hoog zijn, die tractorsluizen. Hoger dan een bussluis.
Toevallig probeerde ik dinsdag zo'n tractorsluis nabij Haps te slechten met de werkauto. Koelvin, oliecarter ging er net bovenlangs.. maar het asframe daarachter liep er iets op vast. Jammer.
Maar goed, dit betonblok lijkt mij toch aardig gevaarlijk te liggen voor de (snel)fietsers.
Kan nooit goed gaan, ondanks bebording.
Heel breed moet de tractor ook niet zijn, lijkt mij. Is een smal paadje.. bij dit betonding is het het breedst, volgens mij.
Toevallig probeerde ik dinsdag zo'n tractorsluis nabij Haps te slechten met de werkauto. Koelvin, oliecarter ging er net bovenlangs.. maar het asframe daarachter liep er iets op vast. Jammer.

Maar goed, dit betonblok lijkt mij toch aardig gevaarlijk te liggen voor de (snel)fietsers.
Kan nooit goed gaan, ondanks bebording.
Heel breed moet de tractor ook niet zijn, lijkt mij. Is een smal paadje.. bij dit betonding is het het breedst, volgens mij.

-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Of wegen waar gewoon een bordje 60 is opgehangen, wat vervolgens door iedereen genegeerd wordt, zoals hierRein schreef: ↑do 12 aug 2021, 15:54 Er zullen gerust nog wel wat secundaire wegen in beheer bij gemeentes zijn die nog niet formeel afgewaardeerd zijn naar 60 zone (en waar dus 80 km/h formeel de limiet is) waar fietsers op de weg mogen en zullen fietsen. Grotere en meer doorgaande wegen en zeker provinciale wegen zullen er niet heel veel meer zijn met Vmax 80 km/h en fietsers op de weg.
https://www.google.be/maps/@51.7581519, ... 6?hl=en-be
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x2 autosnelweg
Semantics...
Die standaard paaltjes vijs je er uit indien nodig, en de slimme palen zijn ondertussen zo bekend, dat ze ook bij de standaard behoren, ook al zijn ze was "intelligenter".
-
- autoweg
Dat blok is wel hetzelfde ja (maar dan vooral aan de bovenzijde beschadigd / gestreept.

De inrichting rondom het blok is niet zo netjes meer, dat herken ik niet terug.
De sluis zit op de Bengels.
https://www.google.nl/maps/@51.6878204, ... 312!8i6656
(situatie is nu anders, het weiland is verdoosd zeg maar.

-
- 2x5 autosnelweg
Ziet er inderdaad niet veilig uit. De zichtbaarheid laat heel erg te wensen over! Alleen 3 reflectoren is niet genoeg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x3 autosnelweg
Zo'n slimme paal is zeer duur en onderhoudsgevoelig. Voor dit soort locaties minder ideaal dan een fysieke oplossing.
Soms zie je ook een zandbak als tractorsluis.
-
- 4x3 autosnelweg
Het is gewoon wachten tot hier een fietser tegen dat betonblok stoot en daarbij behoorlijk risico op ernstige kwetsuren oploopt 

-
- Secretaris

Klinkt als de negatieve variant op 'Kras de vakjes open. Als u 3x hetzelfde plaatje hebt, maakt u kans op een lot voor de hoofdprijs van €1.000.000 ter waarde van €25.'

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- autoweg
Understatement

-
- 2x2 autosnelweg
Voor zover ik kan zien staan er waarschuwingsborden en uiteindelijk betreft ook maar een landweg. Men had de hoeken misschien iets minder scherp kunnen maken maar voor de rest zou ik het niet levensgevaarlijk noemen.
-
- Hoofdmoderator
Hier zou de Fietsersbond (zowaar terecht) op hun achterste benen staan.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x2 autosnelweg
Je kan ook overal valkussens aan gaan binden, maar je moet ergens een grens trekken en op de verantwoordelijkheid van de mensen rekenen 

-
- verkeersader

Als je zo'n betonplaat neerlegt, kun je op z'n minst voor wat kleurencontrast zorgen. Het betonblok in de witte verf, neerleggen op zwart asfalt bijvoorbeeld. Zoals het er nu ligt, is alles na een paar weken verwering dezelfde kleur grijs. En met een regenbui spat het zand op tegen de reflectortjes waardoor je die ook bijna niet meer ziet.
-
- Hoofdmoderator
Deze opmerking maakt perfect duidelijk hoe gemakzuchtig er in België nog gedacht wordt over verkeersveiligheid.
En ja, Nederland schiet regelmatig veel te ver door, maar in deze draad staan genoeg voorbeelden die niet meer kunnen als je écht wilt werken aan minder verkeersslachtoffers.
-
- 2x5 autosnelweg

Serieus, zoals Sibren zegt, maak opvallende contrasten tussen de elementen, zodat de zichtbaarheid in alle gevallen geborgd is.
Gebruik wat meer rood-wit bv.
-
- Hoofdmoderator
Inleidende markering zou ook geen kwaad kunnen. Dit is voor (oudere) fietsers met recht levensgevaarlijk. Dit soort punten zijn de laatste jaren in Nederland onder een vergrootglas komen te liggen door de opruk van ouderen op elektrische fietsen. Ik vermoed dat, zoals gebruikelijk, over een aantal jaar dezelfde tendens in België volgt.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik word ook niet warm van de vorm van het blok, scherpe hoeken zouden nooit mogen toegepast worden in het verkeer, maar de rest van de reacties verbaasd me eerlijk gezegd toch wel. Dit is een landweg, amper een stap boven een grindpad. Vlaanderen ligt vol met dit type landbouwwegen die in de laatste jaren ook populair geworden zijn bij fietsers omdat er (terecht) hard gewerkt is aan het knooppuntennetwerk en gesignaleerde toeristische routes.
Gaan jullie die allemaal uitrusten met wegmarkeringen en geleidende chevrons? Leg er anders nog wat drempels op en zet er camera's bij...
Het charme van deze routes is net het ruwe toeristische karakter. In Vlaanderen is fietsen als ontspanning of sport heel belangrijk, misschien zelfs meer dan in Nederland.
Gaan jullie die allemaal uitrusten met wegmarkeringen en geleidende chevrons? Leg er anders nog wat drempels op en zet er camera's bij...

Het charme van deze routes is net het ruwe toeristische karakter. In Vlaanderen is fietsen als ontspanning of sport heel belangrijk, misschien zelfs meer dan in Nederland.
-
- 4x3 autosnelweg
En nog komen daar fietsers met snelheden van aan 30 of hoger doorheen. Dit heeft m.i. niet mee te maken met het onderscheid in recreatief fietsen en pendelverkeer. Fietsen is fietsen.
-
- Voorzitter
En bij dat ruwe toeristische karakter hoort een blok beton?
Met kleine ingrepen, door inleidende markering toe te passen en het blok in contrasterende kleuren te schilderen, kan dit een stuk veiliger worden gemaakt. Want in de schemering of bij wat regen zal de zichtbaarheid zoals het er nu ligt best slecht zijn. Het is wachten tot een fietser op dat blok klapt. Dat kan voor aardig wat persoonlijke en materiële schade zorgen. Met kleine ingrepen is deze situatie al veel veiliger te maken, en dat doet dan echt niks af van het ruwe toeristische karakter.
-
- 2x2 autosnelweg

En wat met de locaties waar geen wegverharding ligt? Daar zijn de mogelijkheden qua markering gans beperkt.
-
- 4x5 autosnelweg
Als je niet wilt investeren in een goed stukje verharding ter plaatse van een obstakel, plaats dan ook geen obstakel. Een enkel motorvoertuig op zo'n weggetje is minder verkeersonveilig dan zo'n betonblok.
-
- Voorzitter
Niet relevant, want dat is in deze situatie niet het geval.
En als er geen wegverharding ligt, dan moet je je afvragen of zo'n tractorsluis echt nodig is. Dat lijken me niet de wegen met veel sluipverkeer. Als dat wel zo is, dan hoop ik dat men niet gewoon een betonblok zonder fundering neerlegt, maar dat men het rond dat betonblok ook verharding toepast. Dan kun je ook markering toepassen.
En zelfs als je dat niet doet, dan kun je er op z'n minst voor kiezen dat betonblok in bv. rood-wit te schilderen, dat valt veel meer op dan drie lullige reflectortjes die binnen een paar dagen toch al vuil zijn geworden van opspattend zand.
Een tractorsluis als het genoemde Nederlandse model bereikt overigens hetzelfde effect en is een stuk vriendelijker voor fietsers. Als je daar frontaal tegenaan rijdt is het een hoge drempel; niet prettig maar dan heb je een stuk betere kansen. Dat ding bij Brakel levert gegarandeerd een gemene val op.
-
- 2x2 autosnelweg
Goed, om tot een compromis te komen. We zijn het erover eens dat de vorm van die betonblok in Brakel dus helemaal niks waard is. Van scherpe hoeken in het verkeer ben ik zelf absoluut geen fan, en nog minder van gemeenten die zichzelf op de borst kloppen omdat ze denken het warm water binnen de verkeersveiligheid uitgevonden te hebben... 

-
- autoweg

En als ik zie hoe smal dat paadje is: daar past een moderne trekker niet eens... Dus het nut ontgaat me ook. Dan maar een enkele illegale auto over dit pad, veel beter dan dit gedrocht.