Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid
Moderator: Moderatoren
-
verfmeer95
- expressweg
-
Tommy
- autoweg
Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid
Dat is net (zeker voor verzekeringen) al genoeg om over te discussiëren. Als er pakweg één vrachtwagen aan de haaientanden voor de tweede rotonde stilstaat... Is er dan al sprake van file? Als je het mij vraagt staat die dan reglementair voorrang te verlenen aan de tweede rotonde, maar staat die *niet* reglementair stil op de eerste rotonde...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het doet mij eigenlijk een beetje denken aan deze situatie in Sint-Niklaas waar je een verkeerslicht net na een rotonde hebt. https://www.google.be/maps/@51.1692956, ... FQAw%3D%3D. Daar is wel nog plaats voor 1 wachtend voertuig, wellicht dat dit bij deze dubbele rotonde ook zo is.
-
Egbert
- expressweg
Is dat Google wat dat zegt of is dat AI?Tommy schreef: di 07 apr 2026, 10:55
Google zegt me: 'In België is stoppen op een rotonde strikt verboden, tenzij om voorrang te verlenen aan bestuurders op de rotonde, voetgangers/fietsers bij een oversteekplaats, of bij file...'
Als er dus verkeer zit op de tweede rotonde moét je wel óp de eerste rotonde stoppen. De infrastructuur is er dus zodanig aangelegd dat de wegcode niet steeds correct kan worden toegepast.
A.u.b. een wettekst voordat je dit soort zekerheden plaatst.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Vanwaar zo aanvallend? Je kan dat zelf toch ook wel controleren?
Voor rotondes gelden dezelfde regels als voor kruispunten; stilstaan erop is verboden, tenzij het overige verkeer je daartoe dwingt.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het genuanceerde antwoord is dat er een onderscheid is tussen stoppen enerzijds en stilstaan/parkeren anderzijds. Stoppen is onvrijwillig (bv door file), stilstaan is vrijwillig. Er is op rotondes enkel een stilstaan- en parkeerverbod, geen verbod om te stoppen. Artikel 24 van de wegcode regelt wanneer er een stilstaan- en parkeerverbod geldt. Rotondes worden niet specifiek genoemd, maar een rotonde geldt als kruispunt en er is in dat artikel opgenomen dat je niet mag stilstaan en parkeren nabij een kruispunt.
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
3° op de overwegen;
4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;
6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;
9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;
10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden;
11° op de verhoogde inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.
De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Degene die iets stellig beweert mag dat onderbouwen. En offensief is het zeker niet bedoeld. Bovendien was de vraag aan Tommy gericht en u voelt zich aangesproken...Wimpie25 schreef: di 07 apr 2026, 15:48
Vanwaar zo aanvallend? Je kan dat zelf toch ook wel controleren?
Voor rotondes gelden dezelfde regels als voor kruispunten; stilstaan erop is verboden, tenzij het overige verkeer je daartoe dwingt.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Inderdaad hetgene ik al eerder aangaf, voor rotondes gelden dezelfde modaliteiten als kruispunten. En eentje dat velen ook niet beseffen is dat men in de nabijheid van een kruising evenzeer niet mag stilstaan of parkeren. Voor die reden heeft men in de nieuwe wegcode de "stilstandverbodmarkering" terug in het leven geroepen.Alfa schreef: di 07 apr 2026, 17:02
Het genuanceerde antwoord is dat er een onderscheid is tussen stoppen enerzijds en stilstaan/parkeren anderzijds. Stoppen is onvrijwillig (bv door file), stilstaan is vrijwillig. Er is op rotondes enkel een stilstaan- en parkeerverbod, geen verbod om te stoppen. Artikel 24 van de wegcode regelt wanneer er een stilstaan- en parkeerverbod geldt. Rotondes worden niet specifiek genoemd, maar een rotonde geldt als kruispunt en er is in dat artikel opgenomen dat je niet mag stilstaan en parkeren nabij een kruispunt.

-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
De opmerking was naar Egbert en blijkbaar voel jij je aangesproken?waldo79 schreef: di 07 apr 2026, 19:27En offensief is het zeker niet bedoeld. Bovendien was de vraag aan Tommy gericht en u voelt zich aangesproken...
Erg knap dat jij weet dat de opmerking niet offensief bedoeld was.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Tommy
- autoweg
Daarom reageerde ik dus ook niet. Het was wel aanvallend naar mij toe. Helaas is die toon op het forum niet meer nieuw.
Het exacte artikel heb ik op wegcode.be niet gevonden. Maar ik weet gewoon nog vanop mijn rijopleiding dat je niet mag stoppen op een rotonde. Tenzij om voorrang te verlenen aan andere weggebruikers op de rotonde of file. Tja.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Egbert
- expressweg
Of omdat de verkeerssituatie daarvoor zorgt. En nu moet je iemand anders voorrang verlenen, dus de verkeerssituatie zorgt daarvoor. Ik zie niet hoe dit niet in de normale stroom van verkeer zit. Dat je niet zomaar zonder reden op een rotonde stil moet staan dat weet ik ook wel, maar het wordt even neergezet alsof niet stoppen op een rotonde een onbreekbare regel is, en dat is het niet.
Het is niet alsof je op een spoorwegovergang stil staat.
Het is niet alsof je op een spoorwegovergang stil staat.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
De Wegcode zelf geeft ook aan dat deze regel onderhevig is aan force majeure. Aan de andere kant kunnen we ons ook de vraag stellen dat de Wegbeheerder niet zomaar vrijgesteld is van verantwoordelijkheid, zeker wat betreft de maatschappelijke plicht om duidelijke en veilige verkeersinfrastructuur aan te leggen.