Alfa schreef: zo 26 jul 2026, 14:03
Maar wat is het voordeel om een bushalte zo in te richten?
De chauffeur kan ook zorgeloos de deuren aan beide kanten openen. Maar ik betwijfel of dit hier een groot voordeel is, gezien het vermoedelijk lage volume aan reizigers.
Het doet mij wat denken aan de metro in Brussel-Zuid, waar je ook perrons aan beide zijden van het spoor hebt, zodat opstappende reizigers op het ene perron klaar staan, en afstappende reizigers via het andere perron het metrostel verlaten. Bij vervoer met hoge volumes zorgt dat voor een optimale doorstroming.
De chauffeur kan ook zorgeloos de deuren aan beide kanten openen. Maar ik betwijfel of dit hier een groot voordeel is, gezien het vermoedelijk lage volume aan reizigers.
Er zijn maar heel weinig bussen die aan twee kanten deuren hebben. Ik kan me zo snel in Nederland geen voorbeelden bedenken. Trams hebben vaak ook maar aan één kant deuren; en in Zürich hebben ze dan eerder een extra kruiswissel aangelegd zodat eilandperrons in de tramtunnel bediend kunnen worden, dan dat het materieel is aangepast.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris schreef: zo 26 jul 2026, 14:13
Autoverkeer kan dan niet een bus inhalen. Op zich vinden sommige beleidsmakers dat concept al fantastisch. Maar er speelt ook mee dat bijvoorbeeld kinderen die uit de bus stappen, niet onbesuisd de weg voor de bus over steken en dan worden aangereden.
Joshua schreef: zo 26 jul 2026, 16:34
Belgische trams hebben net zoals gelijk bij treinen altijd deuren aan beide kanten.
Enkel op plaatsen waar er een dubbele stuurpost is en er geen lussen liggen op de eindpunten. In Brussel, Charleroi, Gent en Luik zijn er tweerichtingstrams met dus deuren aan beide kanten. Maar aan de Kust en in Antwerpen rijden enkel eenrichtingtrams, met dus maar aan 1 zijde deuren.
De nieuwste Antwerpse CAF-trams zijn ook tweerichtings. Maar voorlopig worden ze nog ingezet als eenrichtingstrams zolang de infrastructuur niet aangepast is.
Chris schreef: zo 26 jul 2026, 10:10
In Zwolle hebben ze zoiets al een jaar of 20 op de Nieuwe Deventerweg.
Maar in Zwolle rijdend de stadsbussen een groot deel van de dag vrijwel leeg rond, dus de kans dat ze er stoppen is niet zo heel groot.
Maar je hebt dan 24/7 een wegversmalling zonder nut of noodzaak.
Alleen maar beter, dan is het eindelijk een keer afgelopen met die opgehitste, soms ronduit asociale gevaarlijke typetjes die lijnbussen gaan inhalen als ze aan een halte aan de rijbaan staan.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Dan zijn er weer mensen die aan de verkeerde kant van de middengeleider de bus inhalen, wat weer gevaarlijke situaties oplevert omdat bijv. overstekende voetgangers dat niet verwachten.
Maar in Zwolle rijdend de stadsbussen een groot deel van de dag vrijwel leeg rond, dus de kans dat ze er stoppen is niet zo heel groot.
Alleen maar beter, dan is het eindelijk een keer afgelopen met die opgehitste, soms ronduit asociale gevaarlijke typetjes die lijnbussen gaan inhalen als ze aan een halte aan de rijbaan staan.
Ik snap niet hoe dat onder "alleen maar beter valt" als de bussen er toch al vrijwel niet stoppen.
En ik snap ook niet hoe het beter is dan een haltebocht aan te leggen zodat de bus normaal kan halteren en het andere verkeer er dan voorbij kan rijden.
Oh, en ook al haal je technisch gesproken geen geparkeerde auto's in, hoe is dat anders dan een stilstaande bus voorbijrijden?
Een bus staat veelal ietsje minder lang stil dan een geparkeerde auto. Daarnaast heb je ook het tegemoetkomende verkeer waar vaker niet dan wel goed zicht op is, omdat een bus toch best een groot voertuig is en je er niet doorheen kunt kijken. Een haltekom had inderdaad ook een optie geweest kunnen zijn, maar als die er niet is (of als men de halte een snelheidsremmende functie wil geven) is dit m.i. een prima oplossing.
Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik, als buschauffeur, misschien een net even iets andere kijk heb op zaken dan de gemiddelde automobilist die koste wat het kost om de grote boze bus heen wil.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
ThatPCDude schreef: ma 27 jul 2026, 11:52 Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik, als buschauffeur, misschien een net even iets andere kijk heb op zaken dan de gemiddelde automobilist die koste wat het kost om de grote boze bus heen wil.
Uiteraard wil je daar aan voorbij want anders moet je elke keer dat die bus stopt ook achter die bus stoppen. Dus ik ben ook altijd heel blij als een bus die voor mij rijdt in een haltebocht moet stoppen. Ik dacht dat dat daarvoor juist bedacht was, dat halterende bussen het overige verkeer zo min mogelijk hinderen. Deze oplossing lijkt gemaakt te zijn om het overige verkeer zoveel mogelijk te hinderen, en dat soort ingevingen begrijp ik gewoon niet. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat iemand zo'n verkeerssituatie ontwerpt.
Ze lokken dat wel uit door alle haltebochten te verwijderen. Vroeger waren bushaltes vaak naast de rijbaan, zodat verkeer gewoon kon passeren. Maar dan kwamen er richtlijnen dat in de bebouwde kom alle bussen plots op de rijbaan moesten halteren, ook bij haltes die vrij druk zijn en waar het halteren van bussen aardig wat verkeershinder veroorzaakt (op sommige gewestwegen bv). De doorstroming van de bus wordt dan belangrijker geacht dan de doorstroming van het verkeer. Terwijl er al regels waren dat een bus die een halte verlaat voorrang heeft, dus in principe hoeft dit geen vertraging voor de bus te veroorzaken.
boe! schreef: ma 27 jul 2026, 11:27 Dan zijn er weer mensen die aan de verkeerde kant van de middengeleider de bus inhalen, wat weer gevaarlijke situaties oplevert omdat bijv. overstekende voetgangers dat niet verwachten.
Met een middengeleider/eiland dat lang genoeg is die kans al veel kleiner dan als er niks staat.