[E] Mooiste (snel)wegen in Spanje

Moderator: Moderatoren

Stroomweg
woonerf

[E] Mooiste (snel)wegen in Spanje

Bericht door Stroomweg » ma 04 jan 2021, 17:41

Omdat er in Spanje naar mijn mening een best indrukwekkend en uitgebreid snelwegennet ligt, vroeg ik mij af: wat zijn de mooiste snelwegen of autowegen in Spanje? Of zijn er andere bijzonder mooie wegen? In welke gebieden liggen de meest spectaculaire of mooie (snel)wegen?

P.S. Als er een topic bestaat hier over, mijn excuus voor het aanmaken van deze.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [E] Mooiste (snel)wegen in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2021, 18:17

Persoonlijk vind ik de AP-8 tussen de grens bij Behobia en Bilbao een mooie weg. Verder in Baskenland is de A-1 tussen San Sebastián en Altsasu ook leuk rijden.

Andalusië heeft ook de nodige mooie wegen. Op de AP-7/A-7 langs de Costa del Sol waarbij je bij helder weer al ergens rond Fuengirola een eerste blik krijgt op het Afrikaanse continent is het genieten, ook al kan de substandaard A-7 die soms direct langs het strand loopt razend druk zijn. De A-45 ten noorden van Málaga en de A-44 rond Granada zijn ook niet mis. En ook oostelijk van Málaga is de A-7 als kustsnelweg best de moeite waard.

De A-4 geeft je als noord-zuid-route ook heerlijke Spaanse landschappen, met de kruising van de Despeñaperros als hoogtepunt. Ten noorden daarvan lange rechte stukken over de grote hoogvlakte, de regio van Don Quixote.

In Catalonië vind ik de achtbaan die de C-16 is wel een leuke weg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 jan 2021, 20:03

Ik heb inmiddels aardig wat door Spanje gereden.

Een aantal mooie autosnelwegen:

* A-1 over de Etzegarate pas in Baskenland. Bijzonder stukje sturen
* A-7 tussen Valencia en Alicante, vooral de zuidzijde daarvan, woestijnachtig gebied en mooi uitzicht
* AP-7 rond Alicante, tolweg door Arizona voor je gevoel
* A-7 op veel trajecten door Andalusië
* A-8 door Bilbao, bijzonder stedelijk traject
* diverse delen van de A-8 langs de noordkust, bergen & zee
* A-15 Pamplona - San Sebastián, door de bergen
* A-21 autovía de Pirineo. De naam zegt het al. Mooie uitzichten
* A-23 over de Monrepós pas ten noorden van Huesca. Verder mooie hellingen her en der tussen Zaragoza en Valencia
* A-44 Granada - Motril, door de Sierra Nevada. Deel ten zuiden van Jaén schijnt ook wel mooi te zijn maar die heb ik nog niet gehad
* A-50 Ávila - Salamanca, mooie vergezichten
* A-52 bijna de hele route door Galicia is afwisselend en bergachtig. Oostelijk deel is vlakker en wat saaier
* A-66 diverse trajecten van Sevilla naar Salamanca
* AP-66 spectaculair traject door de bergen tussen León en Oviedo
* A-92 Almería - Granada, door de Tabernaswoestijn en verderop door de Sierra Nevada, één van de hoogste snelwegen van Europa

Dat er zoveel al op te lepelen valt geeft toch aan dat Spanje wel een bijzonder mooi land is om doorheen te reizen. En dan zijn er nog wel meer delen die niet zo spectaculair, maar toch wel aardig zijn om te rijden. Alleen trajecten over de Meseta zijn vaak wat monotoon. Denk aan de A-43 of A-62 en delen van de radiale routes van Madrid buiten de bergketens om.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2021, 20:22

De A-62 heb ik meermaals tussen Burgos en Salamanca gereden, in beide richtingen. Die is wel erg saai, omdat het landschap daar ook niet heel bijzonder is. Op de eveneens rechte A-4 heb je qua landschap in ieder geval meer die echt typisch Spaanse vibes.

De A-383 in Andalusië wil ik trouwens ook nog noemen. Inprikkertje richting Gibraltar. Geweldige afdaling richting de rots:
https://www.google.nl/maps/@36.2231685, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@36.220605,- ... 312!8i6656
Chris schreef:
ma 04 jan 2021, 20:03
* A-44 Granada - Motril, door de Sierra Nevada. Deel ten zuiden van Jaén schijnt ook wel mooi te zijn maar die heb ik nog niet gehad
Is inderdaad een aardig stukje weg, maar er is genoeg mooiers in Andalusië. Gigantisch veel olijfbomen langs dat deel van de A-44, want het gaat dwars door het grootste olijfolieproductiegebied van Europa.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 jan 2021, 21:25

Eigenlijk ken ik Spanje niet zo goed met alleen wat ervaring in Andalusië en Catalonië.