Als je bezit terug kan dringen (door betere alternatieven, niet (teveel) door ontmoediging), lopen die km's vanzelf terug.
En in bestaande wijken komt er veel meer ruimte voor groen, omdat je met minder parkeerruimte af kan.
Moderator: Moderatoren
Maar wel voorbeelden waar je toch wel meestal een rijbewijs voor nodig hebt, daar ging het mij om.Piles schreef: ↑di 05 sep 2023, 16:33 Dit zijn bij uitstek de (incidentele) voorbeelden waar je dus niet 24/7 een auto voor de deur voor moet hebben. Laat het bezorgen, vraag een vriend, gebruik een deelauto, bel een taxi.
Want voor deze voorbeelden heb je 1 uur per week een auto nodig, en de andere 167 uur staat dat ding enorm veel ruimte in te nemen. Net als die van je buren.
Tja, ik woon in de grootste stad van het land waar de gemeente het 15-minutenstad-model in probeert te programmeren, maar qua voorzieningen de boel gewoon teveel heeft uitgekleed. Buiten de incrowd-wijken rond het centrum nog het meest. Te vaak moet je voor het een of ander gewoon naar de andere kant van de stad. Misschien zouden ze daar eens mee moeten beginnen, in plaats van de bal bij de bewoners te leggen langs de lijn “als jij zelf nog een auto hebt, maak je vast wel wat overbodige ritjes.”
Mijn dochter heeft het, van nature, soms wel moeilijk met drukte maar toch staat zij met haar 13,5 jaar al wel in de startblokken om over enkele jaren de rijbewijs te halen. Lijkt haar vet, zei ze laatst.
Ik doe even een wilde gok dat jouw jongvolwassen kinderen niet op het platteland in het noorden of het oosten van het land wonen? Want daar halen de meesten het liefst zo snel mogelijk hun rijbewijs.Teetje schreef: ↑di 05 sep 2023, 14:32Ik merk aan mijn eigen jongvolwassen kinderen al dat de auto eigenlijk geen rol speelt, het halen van een rijbewijs daardoor ook niet. Ze vinden het verkeer te druk, er is geen parkeerruimte in de stad en de kosten staan volgens hen niet in verhouding tot het gemak of de flexibiliteit. Natuurlijk is het OV verre van perfect, maar dat is de auto in hun ogen evenmin.
Ja ja ,je hebt werkelijk waar niet waar dat toe gaat leiden? Leuk bedacht maar is wel erg typisch van het management denken van het heden een korte termijn oplossing die dan ook alleen maar problemen gaat geven.
Ik merk dat je je nogal boos maakt? Doe maar rustig hoor, met agressie komen we niet ver.
Ik kan me voorstellen dat het in de regio's die je noemt anders is dan in andere delen van het land, ja.Coen Tunnel schreef: ↑wo 06 sep 2023, 17:01Ik doe even een wilde gok dat jouw jongvolwassen kinderen niet op het platteland in het noorden of het oosten van het land wonen? Want daar halen de meesten het liefst zo snel mogelijk hun rijbewijs.
Mijn steun heb je, maar ik kan je vertellen dat dergelijke kop-boven-het-maaiveld denkrichtingen voor velen hier te problematisch zijn om zich überhaupt zich in te verplaatsen laat staan te overwegen. Het begrip automobiel wordt niet voor niets wel vaker een heilige koe genoemd.Teetje schreef: ↑wo 06 sep 2023, 23:16 Het gaat om het gedachten experiment: iets nieuws bedenken waarbij je al het bekende wegstreept van de lijst met mogelijkheden. Dus als je wilt nadenken over mobiliteit in de toekomst, probeer dan óók je eens af te vragen of een dergelijke radicale oplossing mogelijk kan zijn, welke voorwaarden daar aan verbonden zijn en welke andere zaken dan eerst goed opgelost moeten zijn.
Mijn post was dan ook puur hypothetisch.
Of op elke andere plek buiten de grote stad. Het OV wordt steeds meer gesloopt en uitgekleed en als je iets meer wilt dan opgesloten zitten in je dorp heb je gewoon een auto nodig.Coen Tunnel schreef: ↑wo 06 sep 2023, 17:01Ik doe even een wilde gok dat jouw jongvolwassen kinderen niet op het platteland in het noorden of het oosten van het land wonen? Want daar halen de meesten het liefst zo snel mogelijk hun rijbewijs.Teetje schreef: ↑di 05 sep 2023, 14:32Ik merk aan mijn eigen jongvolwassen kinderen al dat de auto eigenlijk geen rol speelt, het halen van een rijbewijs daardoor ook niet. Ze vinden het verkeer te druk, er is geen parkeerruimte in de stad en de kosten staan volgens hen niet in verhouding tot het gemak of de flexibiliteit. Natuurlijk is het OV verre van perfect, maar dat is de auto in hun ogen evenmin.
Dat je de vraag stelt is interessant en je kunt zo'n gedachte experiment best doortrekken als je vragen gaat stellen over de praktische uitvoering.Teetje schreef: ↑wo 06 sep 2023, 23:16Ik merk dat je je nogal boos maakt? Doe maar rustig hoor, met agressie komen we niet ver.
Anyway.
Het gaat om het gedachten experiment: iets nieuws bedenken waarbij je al het bekende wegstreept van de lijst met mogelijkheden. Dus als je wilt nadenken over mobiliteit in de toekomst, probeer dan óók je eens af te vragen of een dergelijke radicale oplossing mogelijk kan zijn, welke voorwaarden daar aan verbonden zijn en welke andere zaken dan eerst goed opgelost moeten zijn.
Mijn post was dan ook puur hypothetisch.
Mijn ervaring hier in Amsterdam is dat het vooral import-millennials zijn die dergelijke meningen erop na houden. Waarschijnlijk om zich af te zetten tegen de regio waar ze daadwerkelijk zijn opgegroeid. Geboren en getogen Amsterdammers die ik ken willen gewoon hun auto voor de deur behouden. Dat geldt ook voor vrijwel iedereen uit de generatie X en ouder.
Maar we willen ook naar een betere toekomst, en dan ideeen benaderen als vanuit wie het komt en hoe het gebracht wordt is zowat het minst nuttig om naar een betere toekomst te gaan. Naar mijn idee wil je juist wel de radicale zaken overwegen, om er dan door rationele afweging achter te komen dat ook die niet de beste optie zijn. En daarmee kan je alle emotionele bagage en reflexneigingen lekker buiten de discussie laten, wel zo rustgevend.duikgek89 schreef: ↑do 07 sep 2023, 9:12 Dat je de vraag stelt is interessant en je kunt zo'n gedachte experiment best doortrekken als je vragen gaat stellen over de praktische uitvoering.
Maar het idee is nogal radicaal. En zoals je het brengt komt het bovendien, door de geschiedenis en praktijk, over als de arrogante stadsmens die provincialen maar minderwaardige boeren vind waar je toch geen rekening mee moet houden.
Het is uiteraard niet mijn bedoeling hier mensen te schofferen of belachelijk te maken vanwege hun achtergrond of waar men woont, laat staan als minderwaardig weg te zetten. Het is ook niet mijn bedoeling mensen de wet voor te schrijven, op de manier van: ‘zo is moet het en niet anders’, dat soort uitspraken.
Precies dat was mijn insteek, niet meer, niet minder.Lekkere Kwal schreef: ↑do 07 sep 2023, 10:26Naar mijn idee wil je juist wel de radicale zaken overwegen, om er dan door rationele afweging achter te komen dat ook die niet de beste optie zijn.
Deelauto. Werkt prima. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik op zaterdagmiddag naar de bouwmarkt ‘moet’ om iets toch even snel te halen.
Met die redeneringen kun je alles dood slaan, waarbij het lachwekkend is dat je wel alles afzeikt maar totaal niet constructief probeert te zijn.Lekkere Kwal schreef: ↑do 07 sep 2023, 21:05 Een grasmaaier past misschien nog in de auto, maar had je dat ook met een koelkast of een bankstel gedaan? Daar geldt hetzelfde probleem voor, en dat lossen mensen toch doorgaans ook op een manier op die geen eigen vervoermiddel vereist. Vraag me daarnaast ook een af hoe je het als zinnig kan zien door bij een dergelijke gedachtengang meteen vanuit je eigen-ik-voorop en in een vertel-maar-hoe-moet-ik-dat-dan-doen vs een ik-verzin-wel-wat / can do mentaliteit te benaderen. Oftewel vooral negatieve instelling en maar bar weinig ratio.
Inkoppertje is daarnaast natuurlijk dat het bijna lachwekkend is dat je het hebt over het ‘moeten’ oplossen van zaken die puur je eigen behoefte zijn (op zaterdag nog het maaien van het gras afronden). Volgens mij moeten we helemaal niks en zijn sommige oplossingen handiger dan anderen. Daarnaast is bij ‘moeten’ toch stiekem vaker een sprake van comfortabele dan noodzakelijke tijdbesparing.
Die was niet thuis.
Volgens mij was de suggestie dat mensen die niet beroepsmatig onderweg zijn geen rijbewijs nodig hebben? Misschien dat een deel skelter+kar nog gaat...
Geen gek idee ;-) Ik zal het eens voorleggen aan de heitje voor een karweitje kinderen die langs komen.
Eventjes omdat misschien niet iedereen dit inziet, maar als je alle vervoersacties per taxi gaat doen zullen er veel meer kilometers gereden worden. Want die taxi die jou van A naar B brengt moet dan eerst naar C rijden om de volgende klant naar D te brengen. En dan weer van D naar B om jou op te pakken om dan weer van B naar A te gaan.
Op zich zou dat te doen moeten zijn. Ooit met een vriend op de achterkant van een bierviltje zitten rekenen. Onder allerlei aannames (uiteraard) kwamen we toen uit op een klant of vijf per auto om uit de kosten te kunnen komen. Natuurlijk wel klanten die regelmatig (1-2 keer per week en ook wel eens een lang weekend of vakantie) reserveren.