Toekomstperspectief Automobiliteit

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Piles
autoweg

Re: Toekomstperspectief Automobiliteit

Bericht door Piles » di 05 sep 2023, 17:46

^^ Snap ik, maar het terugdringen van km's is knap lastig 'als er toch een auto voor de deur staat'. Merk ik uit eigen ervaring. Ik woon in een stad die uitstekend fietsbaar is, maar pak heel makkelijk de auto.
Als je bezit terug kan dringen (door betere alternatieven, niet (teveel) door ontmoediging), lopen die km's vanzelf terug.
En in bestaande wijken komt er veel meer ruimte voor groen, omdat je met minder parkeerruimte af kan.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 05 sep 2023, 17:58

Piles schreef: di 05 sep 2023, 16:33 Dit zijn bij uitstek de (incidentele) voorbeelden waar je dus niet 24/7 een auto voor de deur voor moet hebben. Laat het bezorgen, vraag een vriend, gebruik een deelauto, bel een taxi.
Want voor deze voorbeelden heb je 1 uur per week een auto nodig, en de andere 167 uur staat dat ding enorm veel ruimte in te nemen. Net als die van je buren.
Maar wel voorbeelden waar je toch wel meestal een rijbewijs voor nodig hebt, daar ging het mij om.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 05 sep 2023, 19:43

Piles schreef: di 05 sep 2023, 17:46 ^^ Snap ik, maar het terugdringen van km's is knap lastig 'als er toch een auto voor de deur staat'. Merk ik uit eigen ervaring. Ik woon in een stad die uitstekend fietsbaar is, maar pak heel makkelijk de auto.
Tja, ik woon in de grootste stad van het land waar de gemeente het 15-minutenstad-model in probeert te programmeren, maar qua voorzieningen de boel gewoon teveel heeft uitgekleed. Buiten de incrowd-wijken rond het centrum nog het meest. Te vaak moet je voor het een of ander gewoon naar de andere kant van de stad. Misschien zouden ze daar eens mee moeten beginnen, in plaats van de bal bij de bewoners te leggen langs de lijn “als jij zelf nog een auto hebt, maak je vast wel wat overbodige ritjes.”

Overigens is dit ook de gemeente die wel een beetje op gentrification speelt door bepaalde straten aantrekkelijk te maken met leuke winkeltjes, die echter alleen rendabel kunnen zijn als er mensen naartoe komen die niet op fietsafstand wonen. En de gemeente met een eerde matig track record waar het gaat om groen. Maar goed, iedere stad zijn eigen verhaal. En ieder mens zijn eigen verhaal. Je kunt heel kritisch op jezelf zijn over te gemakkelijk de auto pakken, maar voor een deel praat je ook over de druk die het moderne leven op je legt (mede onder de invloed van een overheid die zich alle kanten uit terugtrekt) en daar nog enigszins op inspelen zonder op een gegeven moment echt gestrest te raken. Kom je op de hockey én de muziekles van je kinderen die Ds79m noemt, in combinatie met het tweeverdieners-model dat ik weer eerder noemde. Ja, daardoor doe ik één keer in de week boodschappen voor een gezin van vier - wat dan een volle achterbak oplevert - in plaats van dat ik een paar keer in de week bij de supermarkt binnenstuimel. “Lieve Mona, moet ik nu in luie autorijderstherapie?”

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 06 sep 2023, 1:31

Teetje schreef: di 05 sep 2023, 14:32 (..)

Ik merk aan mijn eigen jongvolwassen kinderen al dat de auto eigenlijk geen rol speelt, het halen van een rijbewijs daardoor ook niet. (..)
Mijn dochter heeft het, van nature, soms wel moeilijk met drukte maar toch staat zij met haar 13,5 jaar al wel in de startblokken om over enkele jaren de rijbewijs te halen. Lijkt haar vet, zei ze laatst. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 sep 2023, 17:01

Teetje schreef: di 05 sep 2023, 14:32Ik merk aan mijn eigen jongvolwassen kinderen al dat de auto eigenlijk geen rol speelt, het halen van een rijbewijs daardoor ook niet. Ze vinden het verkeer te druk, er is geen parkeerruimte in de stad en de kosten staan volgens hen niet in verhouding tot het gemak of de flexibiliteit. Natuurlijk is het OV verre van perfect, maar dat is de auto in hun ogen evenmin.
Ik doe even een wilde gok dat jouw jongvolwassen kinderen niet op het platteland in het noorden of het oosten van het land wonen? Want daar halen de meesten het liefst zo snel mogelijk hun rijbewijs.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 sep 2023, 18:08

Dat verhaal dat jongeren geen interesse meer hebben in een rijbewijs wordt al 20 jaar verspreid maar doorgaans duurt het niet lang voordat ze toch hun rijbewijs gaan halen, op een gegeven moment ben je geen student meer, kom je er achter dat je mobiliteitsbehoefte groter is dan op de fiets en wat met het openbaar vervoer te doen is (en te betalen, als je geen OV studentenkaart meer hebt). Uit de statistieken blijkt ook gewoon dat het rijbewijsbezit al vele decennia gelijkmatig oploopt. Soms wat later dan voorheen, maar dat rijbewijs komt er uiteindelijk toch wel. Dit gebeurde ook met de Millennials uiteindelijk, waarvan destijds ook gezegd werd dat ze geen interesse in een auto en rijbewijs zouden hebben.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 06 sep 2023, 21:00

Teetje schreef: di 05 sep 2023, 14:32 [

Dus: wat nou als we eens zouden stoppen met het afgeven van rijbewijzen aan mensen die dat niet voor hun beroep (lees: beroepschauffeurs) nodig hebben?
Ja ja ,je hebt werkelijk waar niet waar dat toe gaat leiden? Leuk bedacht maar is wel erg typisch van het management denken van het heden een korte termijn oplossing die dan ook alleen maar problemen gaat geven.
Je hebt het hier over het afwijzen van rijbewijzen voor mensen die de auto wellicht nodig hebben want daar heb je niet over nagedacht of wel?
Zo ongelooflijk kortzichtig,veel plezier met boodschappen doen als je in Drouwen woont en de PicNic komt niet bij je langs.
Wat is dat dan beroepschauffeur?
Is dan een huisarts die huisbezoeken een beroepschauffeur?
Een timmerman een beroepschauffeur?
Wie gaat dat bepalen? De overheid???
Dat jouw kids het te druk vinden op de weg en geen auto nodig denken te hebben prima maar zoals Chris al zei het de mobiliteit neemt niet af en deze voorstellen zullen de economie niet helpen.
Maar briljant plan vooral met de grote hoeveelheid vacatures met banen waar je een auto nodig hebt zoals in de zorg, techniek, bouw en ga maar door die hebben toch geen rijbewijs nodig niet?
Je idee is gewoonweg belachelijk!

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » wo 06 sep 2023, 23:16

Taran 5 schreef: wo 06 sep 2023, 21:00Je idee is gewoonweg belachelijk!
Ik merk dat je je nogal boos maakt? Doe maar rustig hoor, met agressie komen we niet ver.

Anyway.

Het gaat om het gedachten experiment: iets nieuws bedenken waarbij je al het bekende wegstreept van de lijst met mogelijkheden. Dus als je wilt nadenken over mobiliteit in de toekomst, probeer dan óók je eens af te vragen of een dergelijke radicale oplossing mogelijk kan zijn, welke voorwaarden daar aan verbonden zijn en welke andere zaken dan eerst goed opgelost moeten zijn.

Mijn post was dan ook puur hypothetisch.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » wo 06 sep 2023, 23:25

Coen Tunnel schreef: wo 06 sep 2023, 17:01Ik doe even een wilde gok dat jouw jongvolwassen kinderen niet op het platteland in het noorden of het oosten van het land wonen? Want daar halen de meesten het liefst zo snel mogelijk hun rijbewijs.
Ik kan me voorstellen dat het in de regio's die je noemt anders is dan in andere delen van het land, ja.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 07 sep 2023, 7:45

Teetje schreef: wo 06 sep 2023, 23:16 Het gaat om het gedachten experiment: iets nieuws bedenken waarbij je al het bekende wegstreept van de lijst met mogelijkheden. Dus als je wilt nadenken over mobiliteit in de toekomst, probeer dan óók je eens af te vragen of een dergelijke radicale oplossing mogelijk kan zijn, welke voorwaarden daar aan verbonden zijn en welke andere zaken dan eerst goed opgelost moeten zijn.

Mijn steun heb je, maar ik kan je vertellen dat dergelijke kop-boven-het-maaiveld denkrichtingen voor velen hier te problematisch zijn om zich überhaupt zich in te verplaatsen laat staan te overwegen. Het begrip automobiel wordt niet voor niets wel vaker een heilige koe genoemd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 sep 2023, 8:18

Geen rijbewijzen meer uitdelen is natuurlijk totaal iets anders dan het terugdringen van autogebruik in de stad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 07 sep 2023, 8:45

Buitengewone meningen zijn naar mijn mening verrijkend als het gaat om het verkennen van de reikwijdte van de discussie. Dus wat mij betreft zijn radicale opmerkingen zeker welkom, net als tegenwerpingen daarop.

Het mag soms een beetje fel, als het maar inhoudelijk is. En laten we het al discussiërend wel gezellig houden. Als een onderwerp je zó raakt dat je je er enorm over opwindt, kun je beter even je tabblad sluiten, een slokje drinken en het over een kwartiertje weer proberen. :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » do 07 sep 2023, 8:59

Als we die lijn volgen kunnen we ook bepaalde gebieden maken, en het mensen verbieden om nog verder dan de eigen regio te reizen.

Kan natuurlijk allemaal.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 07 sep 2023, 9:12

Coen Tunnel schreef: wo 06 sep 2023, 17:01
Teetje schreef: di 05 sep 2023, 14:32Ik merk aan mijn eigen jongvolwassen kinderen al dat de auto eigenlijk geen rol speelt, het halen van een rijbewijs daardoor ook niet. Ze vinden het verkeer te druk, er is geen parkeerruimte in de stad en de kosten staan volgens hen niet in verhouding tot het gemak of de flexibiliteit. Natuurlijk is het OV verre van perfect, maar dat is de auto in hun ogen evenmin.
Ik doe even een wilde gok dat jouw jongvolwassen kinderen niet op het platteland in het noorden of het oosten van het land wonen? Want daar halen de meesten het liefst zo snel mogelijk hun rijbewijs.
Of op elke andere plek buiten de grote stad. Het OV wordt steeds meer gesloopt en uitgekleed en als je iets meer wilt dan opgesloten zitten in je dorp heb je gewoon een auto nodig.
Om te overleven heb je boodschappen nodig, af en toe eens wat zorg,... Succes dat in het dorp te vinden.

Teetje schreef: wo 06 sep 2023, 23:16
Taran 5 schreef: wo 06 sep 2023, 21:00Je idee is gewoonweg belachelijk!
Ik merk dat je je nogal boos maakt? Doe maar rustig hoor, met agressie komen we niet ver.

Anyway.

Het gaat om het gedachten experiment: iets nieuws bedenken waarbij je al het bekende wegstreept van de lijst met mogelijkheden. Dus als je wilt nadenken over mobiliteit in de toekomst, probeer dan óók je eens af te vragen of een dergelijke radicale oplossing mogelijk kan zijn, welke voorwaarden daar aan verbonden zijn en welke andere zaken dan eerst goed opgelost moeten zijn.

Dat je de vraag stelt is interessant en je kunt zo'n gedachte experiment best doortrekken als je vragen gaat stellen over de praktische uitvoering.

Maar het idee is nogal radicaal. En zoals je het brengt komt het bovendien, door de geschiedenis en praktijk, over als de arrogante stadsmens die provincialen maar minderwaardige boeren vind waar je toch geen rekening mee moet houden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 sep 2023, 9:30

duikgek89 schreef: do 07 sep 2023, 9:12 Maar het idee is nogal radicaal. En zoals je het brengt komt het bovendien, door de geschiedenis en praktijk, over als de arrogante stadsmens die provincialen maar minderwaardige boeren vind waar je toch geen rekening mee moet houden.
Mijn ervaring hier in Amsterdam is dat het vooral import-millennials zijn die dergelijke meningen erop na houden. Waarschijnlijk om zich af te zetten tegen de regio waar ze daadwerkelijk zijn opgegroeid. Geboren en getogen Amsterdammers die ik ken willen gewoon hun auto voor de deur behouden. Dat geldt ook voor vrijwel iedereen uit de generatie X en ouder.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 07 sep 2023, 10:26

duikgek89 schreef: do 07 sep 2023, 9:12 Dat je de vraag stelt is interessant en je kunt zo'n gedachte experiment best doortrekken als je vragen gaat stellen over de praktische uitvoering.

Maar het idee is nogal radicaal. En zoals je het brengt komt het bovendien, door de geschiedenis en praktijk, over als de arrogante stadsmens die provincialen maar minderwaardige boeren vind waar je toch geen rekening mee moet houden.
Maar we willen ook naar een betere toekomst, en dan ideeen benaderen als vanuit wie het komt en hoe het gebracht wordt is zowat het minst nuttig om naar een betere toekomst te gaan. Naar mijn idee wil je juist wel de radicale zaken overwegen, om er dan door rationele afweging achter te komen dat ook die niet de beste optie zijn. En daarmee kan je alle emotionele bagage en reflexneigingen lekker buiten de discussie laten, wel zo rustgevend.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » do 07 sep 2023, 11:00

duikgek89 schreef: do 07 sep 2023, 9:12Maar het idee is nogal radicaal. En zoals je het brengt komt het bovendien, door de geschiedenis en praktijk, over als de arrogante stadsmens die provincialen maar minderwaardige boeren vind waar je toch geen rekening mee moet houden.
Het is uiteraard niet mijn bedoeling hier mensen te schofferen of belachelijk te maken vanwege hun achtergrond of waar men woont, laat staan als minderwaardig weg te zetten. Het is ook niet mijn bedoeling mensen de wet voor te schrijven, op de manier van: ‘zo is moet het en niet anders’, dat soort uitspraken.

Dus als iemand zich hier op die manier behandeld voelt door mijn post: oprecht sorry! :handshake:

Ik woon zelf overigens in Brabant (in de nabijheid van de stad), een provincie die qua complexiteit in verkeersstromen en OV, denk ik, een beetje tussen de Randstad en de meest noordelijke provincies in zit.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » do 07 sep 2023, 11:05

Lekkere Kwal schreef: do 07 sep 2023, 10:26Naar mijn idee wil je juist wel de radicale zaken overwegen, om er dan door rationele afweging achter te komen dat ook die niet de beste optie zijn.
Precies dat was mijn insteek, niet meer, niet minder.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 07 sep 2023, 20:47

Voor de gedachtegang is het zinnig om het zo eens te bekijken.

Maar laten we dat eens doortrekken...
Ik was laatst op zaterdag gras aan het maaien, *PLOF*, rook eruit. De wet der elektro voor mechanisch volk zegt dan: Electrische dingen zonder rook erin zijn kaduuk. De helft gemaaid, andere helft niet, dat zo laten was geen optie want er zou zondag regen komen en ik moest beroepsmatig op reis. Oplossing: In de auto springen, naar de bouwmarkt en een nieuwe halen.
Hoe had ik dat zonder auto op moeten lossen? Doos achterlaten, maaier achter de fiets knopen en 8km terug naar huis? Paar honderd meter met zo'n lompe zware doos naar de bus lopen, een uur wachten tot er iets komt en dan nog een km naar huis lopen? Steekwagen erbij kopen? De buschauffeur ziet me aankomen...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 sep 2023, 21:01

^^ de grasmaaier van je buurman lenen ;)
Maar de voetbalcompetitie van mijn zoontje zou je zonder auto meteen kunnen opheffen. Als je ziet in welke uithoeken ik me met hem iedere twee weken op zaterdag in alle vroegte moet melden….

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 07 sep 2023, 21:05

Een grasmaaier past misschien nog in de auto, maar had je dat ook met een koelkast of een bankstel gedaan? Daar geldt hetzelfde probleem voor, en dat lossen mensen toch doorgaans ook op een manier op die geen eigen vervoermiddel vereist. Vraag me daarnaast ook een af hoe je het als zinnig kan zien door bij een dergelijke gedachtengang meteen vanuit je eigen-ik-voorop en in een vertel-maar-hoe-moet-ik-dat-dan-doen vs een ik-verzin-wel-wat / can do mentaliteit te benaderen. Oftewel vooral negatieve instelling en maar bar weinig ratio.

Inkoppertje is daarnaast natuurlijk dat het bijna lachwekkend is dat je het hebt over het ‘moeten’ oplossen van zaken die puur je eigen behoefte zijn (op zaterdag nog het maaien van het gras afronden). Volgens mij moeten we helemaal niks en zijn sommige oplossingen handiger dan anderen. Daarnaast is bij ‘moeten’ toch stiekem vaker een sprake van comfortabele dan noodzakelijke tijdbesparing.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » do 07 sep 2023, 21:25

duikgek89 schreef: do 07 sep 2023, 20:47
Hoe had ik dat zonder auto op moeten lossen?
Deelauto. Werkt prima. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik op zaterdagmiddag naar de bouwmarkt ‘moet’ om iets toch even snel te halen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 07 sep 2023, 21:28

Lekkere Kwal schreef: do 07 sep 2023, 21:05 Een grasmaaier past misschien nog in de auto, maar had je dat ook met een koelkast of een bankstel gedaan? Daar geldt hetzelfde probleem voor, en dat lossen mensen toch doorgaans ook op een manier op die geen eigen vervoermiddel vereist. Vraag me daarnaast ook een af hoe je het als zinnig kan zien door bij een dergelijke gedachtengang meteen vanuit je eigen-ik-voorop en in een vertel-maar-hoe-moet-ik-dat-dan-doen vs een ik-verzin-wel-wat / can do mentaliteit te benaderen. Oftewel vooral negatieve instelling en maar bar weinig ratio.

Inkoppertje is daarnaast natuurlijk dat het bijna lachwekkend is dat je het hebt over het ‘moeten’ oplossen van zaken die puur je eigen behoefte zijn (op zaterdag nog het maaien van het gras afronden). Volgens mij moeten we helemaal niks en zijn sommige oplossingen handiger dan anderen. Daarnaast is bij ‘moeten’ toch stiekem vaker een sprake van comfortabele dan noodzakelijke tijdbesparing.
Met die redeneringen kun je alles dood slaan, waarbij het lachwekkend is dat je wel alles afzeikt maar totaal niet constructief probeert te zijn.
Boodschappen kun je op de fiets, dat het voor sommigen wellicht 20km enkele reis is, is slechts oncomfortabel. Dat het tijd kost, so what, werken doe je maar om de hoek en de rest van de activiteiten in je leven kun je best zonder. En sporten doe je ook maar in de buurt...
Theoretisch heb je een punt, maar in de praktijk zijn mensen gewend aan een stukje vrijheid en gemak; mensen die flink gaan muiten als je ze dat afneemt. Dus moet je met oplossingen komen voor die situaties.

Was mijn voorbeeld anders op te lossen geweest?
Bussen zouden standaard een ruimte voor grote bagage kunnen hebben, frequenter kunnen rijden en een ruimer schema kunnen hebben om je wat korter bij huis af te kunnen zetten. Ik had een elektrische bakfiets of fiets met aanhanger kunnen hebben.

Woon werk dan; met de auto nu 35min. Fiets schat ik op 2:15. OV volgens maps 2:30 met twee overstappen in stadscentra waar ik verder helemaal niet hoef te zijn. Dat is een factor 5. Hoe gaan we dat oplossen?
TOEVOEGING
En in hoeverre is dit eigenlijk puur eigen behoefte? Het is ook in het belang van anderen dat het een beetje toonbaar kijkt; maar dat zul je nu niet willen weten, om als er een foto van een pauperwijk ergens oppopt weer arrogant te gaan blaten?
paolie schreef: do 07 sep 2023, 21:01 ^^ de grasmaaier van je buurman lenen ;)
Maar de voetbalcompetitie van mijn zoontje zou je zonder auto meteen kunnen opheffen. Als je ziet in welke uithoeken ik me met hem iedere twee weken op zaterdag in alle vroegte moet melden….
Die was niet thuis.

Vahalis schreef: do 07 sep 2023, 21:25
duikgek89 schreef: do 07 sep 2023, 20:47
Hoe had ik dat zonder auto op moeten lossen?
Deelauto. Werkt prima. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik op zaterdagmiddag naar de bouwmarkt ‘moet’ om iets toch even snel te halen.
Volgens mij was de suggestie dat mensen die niet beroepsmatig onderweg zijn geen rijbewijs nodig hebben? Misschien dat een deel skelter+kar nog gaat...

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » do 07 sep 2023, 21:39

duikgek89 schreef: do 07 sep 2023, 21:28 deel skelter+kar nog gaat...
Geen gek idee ;-) Ik zal het eens voorleggen aan de heitje voor een karweitje kinderen die langs komen.

Het ging volgens mij om radicale ideeën, weg met het eigen autobezit. Als je deelt heb je vooral variabele kosten. Zal bij velen impact hebben bij de beslissing of je auto of fiets pakt.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 07 sep 2023, 21:42

^^ De suggestie van Teetje ging over het rijbewijs.

Betrek je het alleen op autobezit en weet je dat zo breed uit te voeren dat ook het netwerk aan deelauto's fijnmazig genoeg is; dan wordt die discussie al anders. Mits je voor woon-werk e.d. ook betaalbaar op deelauto's, OV of een combinatie daarvan kan terugvallen.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 07 sep 2023, 21:47

Ds79m schreef: di 05 sep 2023, 15:10 taxi’s die je aan je voordeur maar hoeft aan te houden.
Eventjes omdat misschien niet iedereen dit inziet, maar als je alle vervoersacties per taxi gaat doen zullen er veel meer kilometers gereden worden. Want die taxi die jou van A naar B brengt moet dan eerst naar C rijden om de volgende klant naar D te brengen. En dan weer van D naar B om jou op te pakken om dan weer van B naar A te gaan.
Terwijl je met je eigen auto alleen maar van A naar B gaat en van B naar A moet de taxi van A naar B, van B naar C, van D naar B en van B naar A.
Nee, geloof maar niet dat die extra ritten nuttig gevuld kunnen worden.

Taxi's zijn absoluut geen oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk. Hoogstens een oplossing voor parkeerproblemen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 sep 2023, 21:51

^^ Dit wordt in plaatsen als San Francisco ook geconstateerd, waar enorm veel mensen Uber en dergelijke gebruiken. Het leidt niet tot minder autoverkeer, maar wel tot heel veel stoppen op plekken waar dat vanwege de doorstroming niet gewenst is. Het enige voordeel is inderdaad parkeren.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » do 07 sep 2023, 21:52

^^ Een voorwaarde zou dus moeten zijn dat we de distributie van goederen herzien en onze online bestelling sneller in huis moeten kunnen hebben, liefst binnen een paar uur.

En waarom zou een doe het zelf hal die dienst niet kunnen leveren? Je hoeft tenslotte op de gemiddelde woonboulevard ook niet je auto vol te proppen als je dat niet wilt. Toegegeven, dan moet je wel wat langer wachten op levering natuurlijk.

In de huidige situatie is het misschien voor de Picnics van dit land niet interessant (genoeg) om buiten de grote steden in alle regios services aan te bieden, maar in een rijbewijsloze samenleving zou dat wellicht anders kunnen zijn? Want meer vraag? Of zou het geen verschil maken en niet tegen een redelijke prijs kunnen?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 sep 2023, 21:58

^^ Voor al die picnickarretjes en andere bezorgdiensten heb je heel wat mensen met een rijbewijs nodig ;)

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » do 07 sep 2023, 22:47

duikgek89 schreef: do 07 sep 2023, 21:42 het netwerk aan deelauto's fijnmazig genoeg is;
Op zich zou dat te doen moeten zijn. Ooit met een vriend op de achterkant van een bierviltje zitten rekenen. Onder allerlei aannames (uiteraard) kwamen we toen uit op een klant of vijf per auto om uit de kosten te kunnen komen. Natuurlijk wel klanten die regelmatig (1-2 keer per week en ook wel eens een lang weekend of vakantie) reserveren.

Nog los van hoeveel klanten je nodig hebt is de vraag hoe je bij dat fijnmazige netwerk komt. Dat is een beetje kip-ei. Het is lastig klanten werven zonder aanbod en een auto neerzetten die nog niet rendabel is, is ook een risico.