Toekomstperspectief Automobiliteit
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Toekomstperspectief Automobiliteit
In de wijk waar ik woon werken de mensen (nog) gewoon. Waar om 6:30 alle 20 parkeerplaatsen in de straat nog bezet zijn, zijn dat er om 9:30 nog twee of drie. En zo is het in veel plaatsen in Nederland.
In theorie zouden die 20 voertuigen vervangen kunnen worden door deelauto’s, maar de kostprijs zal hoog zijn en welk probleem heb je dan precies opgelost?
Het kan dus achter op een bierviltje wel uit kunnen, maar ga je naar de praktijk kijken, dan stel je al snel vast dat het niet gaan werken.
In theorie zouden die 20 voertuigen vervangen kunnen worden door deelauto’s, maar de kostprijs zal hoog zijn en welk probleem heb je dan precies opgelost?
Het kan dus achter op een bierviltje wel uit kunnen, maar ga je naar de praktijk kijken, dan stel je al snel vast dat het niet gaan werken.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik woon op 5 fietsminuten van de bouwmarkt.

En ja, dat wordt lastig met met een grasmaaier. Maar ik heb dan ook geen gras in mijn tuin. Voor wie dat wel heeft: Koop een koe of een schaap, dan ben je ook nog ecologisch bezig. Meneer Timmermans zal trots op je zijn

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
En dan woon jij in de randstad waar je zou verwachten dat op zijn minst een paar mensen aan OV een acceptabel alternatief zouden hebben.Rein schreef: ↑do 07 sep 2023, 22:56 In de wijk waar ik woon werken de mensen (nog) gewoon. Waar om 6:30 alle 20 parkeerplaatsen in de straat nog bezet zijn, zijn dat er om 9:30 nog twee of drie. En zo is het in veel plaatsen in Nederland.
Dit is met deelauto's heel lastig te regelen natuurlijk; of ze moeten onder werktijd door iemand anders gebruikt moeten kunnen worden.
Koe koop ik weleens. In onderdelen om op te eten.Palance schreef: ↑vr 08 sep 2023, 6:16 Ik woon op 5 fietsminuten van de bouwmarkt.![]()
En ja, dat wordt lastig met met een grasmaaier. Maar ik heb dan ook geen gras in mijn tuin. Voor wie dat wel heeft: Koop een koe of een schaap, dan ben je ook nog ecologisch bezig. Meneer Timmermans zal trots op je zijn![]()

Kan de boel als moderne mens ook dicht leggen met steen, lekker makkelijk maar heeft ook nadelen.
-
- expressweg
Met 5 klanten per auto heb je nog geen indicatie hoeveel kilometers die klanten maken. Is dat één klant per dag die woon-werkverkeer doet of zijn dat er 5 per dag die een ritje naar de winkel doen?Vahalis schreef: ↑do 07 sep 2023, 22:47Op zich zou dat te doen moeten zijn. Ooit met een vriend op de achterkant van een bierviltje zitten rekenen. Onder allerlei aannames (uiteraard) kwamen we toen uit op een klant of vijf per auto om uit de kosten te kunnen komen. Natuurlijk wel klanten die regelmatig (1-2 keer per week en ook wel eens een lang weekend of vakantie) reserveren.
En die 5 klanten moeten wel ritjes doen die elkaar niet bijten. Want als ik met een deelauto naar mijn werk ga dan staat die auto bij mijn werk. En dat is op een industrieterrein waar de enige vervoersvraag is om weer naar huis te gaan. En als ik tegen de avond terug naar huis wil moet daar wel weer een deelauto staan die ik kan gebruiken. MOET, want anders kom ik niet thuis. Dus je kunt die deelauto ook weer niet door iedereen voor elke rit laten gebruiken.
En met mij wil iedereen op ongeveer hetzelfde moment naar zijn werk.
Weekendtripjes hetzelfde. Je rijdt met de auto naar je vakantiepark en dan staat de auto daar. Hij kan best gebruikt worden door iemand anders die vanuit dat vakantiepark even ergens heen wil en weer terug, maar op zondag MOET die auto weer daar zijn. Hoe regel je dat?
Gaat niet werken.
Zelfrijdende auto's dan? Dat is hetzelfde punt als de taxi, alleen heb je dan geen chauffeur nodig. Je krijgt dan veel meer autokilometers.
-
- stadsweg
Ik dacht juist dat de veestapel moest krimpen, weet je wat die beesten wel niet uitstoten!!?? Allemaal ook nog euronorm 0 als ik mij niet vergis.Palance schreef: ↑vr 08 sep 2023, 6:16Ik woon op 5 fietsminuten van de bouwmarkt.![]()
En ja, dat wordt lastig met met een grasmaaier. Maar ik heb dan ook geen gras in mijn tuin. Voor wie dat wel heeft: Koop een koe of een schaap, dan ben je ook nog ecologisch bezig. Meneer Timmermans zal trots op je zijn![]()

-
- autoweg
Dat is 10-15% van de auto's. Als je dat doortrekt naar heel Nederland heb je het al snel over een miljoen auto's die dan blijven staan. Een flink besparingspotentieel, gesteld dat we alles door deelauto's vervangen. Allemaal auto's die dan niet geproduceerd hoeven worden. Een flinke milieubesparing.
We zijn toen uitgegaan van klanten die gemiddeld 10-12.000 km per jaar rijden, 1-2 ritten per week. Maar, zoals gezegd was dat een berekening met veel aannames. Om daar beter iets over te zeggen moet je meer weten van de reispatronen van gebruikers.
Tot nu toe reserveer (en betaal) je een deelauto voor de hele periode dat je hem mee hebt, van ophalen tot terugbrengen op z'n locatie. Deelauto's hebben een vaste plek of een zone (een beperkt aantal straten) waar ze thuis horen. Free floating komt in Nederland zover ik weet niet of nauwelijks voor. Mywheels is nu wel bezig met de optie om een enkele reis te maken en 'm dus op je bestemming achter te laten.Hoe regel je dat?
Gaat niet werken.
Ik doe nu twee jaar aan deelauto's. Nog geen issues gehad met beschikbaarheid. Dat zou voor mij ook een reden zijn om weer een eigen auto te kopen. Een enkele keer vijf minuten verder moeten lopen dan gebruikelijk. Voor mij geen probleem.
Ik besef me terdege dat een deelauto niet voor iedereen zal werken. Maar 'gaat niet werken' is te kort door de bocht. Ik zie bij ons in de wijk genoeg auto's die maar een paar keer week van hun plek komen. Allemaal gevallen waarbij je een deelauto kan overwegen.
Zelf heb ik vorig kalenderjaar 21.500 km gereden. Gemiddeld drie reserveringen per week, inclusief lange weekenden en vakanties. Totale kosten vrijwel hetzelfde als de Prius die we hiervoor reden, waarbij ik uiteraard wel rekening gehouden heb met bijvoorbeeld hogere benzineprijzen.
-
- expressweg
Maar dan is het enige probleem wat je oplost het parkeerprobleem. Aan automobiliteit doe je dan nog altijd niets (behalve dan dat mensen die geen auto hebben maar op een deelauto moeten terugvallen eerder geneigd zijn om ook andere opties als fiets of OV te kiezen, dus een kleine impact op het aantal autokilometers zal het wel hebben).Vahalis schreef: ↑vr 08 sep 2023, 10:15
Ik besef me terdege dat een deelauto niet voor iedereen zal werken. Maar 'gaat niet werken' is te kort door de bocht. Ik zie bij ons in de wijk genoeg auto's die maar een paar keer week van hun plek komen. Allemaal gevallen waarbij je een deelauto kan overwegen.
-
- autoweg

-
- Moderator
Een tijdje terug was in het nieuws een resumé over 10 jaar deelauto's. De conclusie was dat dit een zeer kleine niche was en dat het gebruik ervan in 10 jaar tijd ook eigenlijk niet was toegenomen. Er zijn wel veel mensen met een account maar het overgrote deel heeft nog nooit daadwerkelijk een auto gehuurd of dat maar éénmalig gedaan.Vahalis schreef: ↑vr 08 sep 2023, 10:15 Ik besef me terdege dat een deelauto niet voor iedereen zal werken. Maar 'gaat niet werken' is te kort door de bocht. Ik zie bij ons in de wijk genoeg auto's die maar een paar keer week van hun plek komen. Allemaal gevallen waarbij je een deelauto kan overwegen.
In tegenstelling tot deelstepjes of deelscooters is de deelauto geen groot succes. Men hecht toch wel veel waarde aan een eigen auto, die geparkeerd niet 'niks staat te doen', maar 'klaar om elk moment te vertrekken'. Mensen vinden dat toch belangrijk.
Deelauto's zijn duur voor de gemiddelde particulier die een auto met een waarde van pakweg € 7.000 rijdt en alleen de directe out-of-pocket uitgaven als terugkerende kosten rekent. Zaken als 'total cost of ownership' kloppen vast wel als je anders elke paar jaar een gloednieuwe auto zou kopen, maar dat is ook niet echt de realiteit voor de meeste Nederlanders.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik wil het onderzoek niet afschieten zonder het gelezen te hebben. Maar als dat gebaseerd is op hoe autodelers zich in de praktijk gedragen, dan is die steekproef natuurlijk niet echt een dwarsdoorsnede van de samenleving. De groep die het nu omarmt, zal immers de groep zijn die er het meest geschikt voor is.Vahalis schreef: ↑vr 08 sep 2023, 15:08Volgens Milieu Centraal zouden delers 20% minder rijden dan daarvoor. Ik zie geen onderbouwing, maar dat lijkt mij substantieel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- verkeersader
Ik heb vroeger, jaren in goedkope japannertjes gereden, Suzuki Swift, Toyota Starlet, Mitsubishi Colt..
Kost vrijwel niets in aanschaf, wegenbelasting en onderhoud.. Ik kan mij niet voorstellen dat een deelauto goedkoper zou zijn.
Ergens in 2013 keek ik bij mijn vorige woning uit op een parkeerplaats met een VW UP van green wheels, die werd vrijwel niet gebruik, waardoor de gereserveerde parkeerplaats + auto weer verdwenen is.
Ook hecht ik zelf veel waarde aan een eigen auto, ik moet er niet aan denken om zoiets te delen.
Uiteindelijk kunnen we beter werken aan het inperken van te grote immigratiestromingen zoals Denemarken al doet, dan dat we straks met zijn alle als een blik sardientjes op elkaar leven, en alle groenstroken in de steden transformeren naar nog meer bouwblokken.
Kost vrijwel niets in aanschaf, wegenbelasting en onderhoud.. Ik kan mij niet voorstellen dat een deelauto goedkoper zou zijn.
Ergens in 2013 keek ik bij mijn vorige woning uit op een parkeerplaats met een VW UP van green wheels, die werd vrijwel niet gebruik, waardoor de gereserveerde parkeerplaats + auto weer verdwenen is.
Ook hecht ik zelf veel waarde aan een eigen auto, ik moet er niet aan denken om zoiets te delen.
Uiteindelijk kunnen we beter werken aan het inperken van te grote immigratiestromingen zoals Denemarken al doet, dan dat we straks met zijn alle als een blik sardientjes op elkaar leven, en alle groenstroken in de steden transformeren naar nog meer bouwblokken.
Laatst gewijzigd door CasablancaMarocco op vr 08 sep 2023, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg

Dat weten we dus niet.
Hoewel het inderdaad niet om hele grote aantallen gaat heb ik nooit helemaal begrepen waar die conclusie vandaan komt.
Zoals eerder gezegd heb ik nog geen issues gehad met beschikbaarheid. Was ook een van mijn zorgen, dus ik begrijp de terughoudendheid. Maar ik denk dat je het moet ervaren.
Als je alleen de directe out-of-pocket uitgaven als terugkerende kosten rekent dan steek je je kop in het zand.
-
- Moderator
Maar wel de realiteit voor de meeste mensen. Die kopen een tweedehands auto, kijken daarvoor naar de spaarrekening en zijn dan qua grote kosten weer een x aantal jaar klaar. MRB en verzekering valt in de categorie vaste maandelijkse lasten zoals mobiele telefoonabonnement of Netflix, dus om een rit te maken rekent men alleen de benzinekosten (als dat al gebeurt), zeg 10 of 14 ct/km. En vergeleken daarmee is Greenwheels met € 0,29 per kilometer en € 2,30 per uur enorm duur.
Ik zeg niet of dit terecht is he, maar gewoon een constatering.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik woon redelijk op een A-locatie bij een OV knooppunt, toch kan het behalve voor recreatieve ritten niet uit om de trein te gebruiken.Ds79m schreef: ↑vr 08 sep 2023, 15:18Ik wil het onderzoek niet afschieten zonder het gelezen te hebben. Maar als dat gebaseerd is op hoe autodelers zich in de praktijk gedragen, dan is die steekproef natuurlijk niet echt een dwarsdoorsnede van de samenleving. De groep die het nu omarmt, zal immers de groep zijn die er het meest geschikt voor is.Vahalis schreef: ↑vr 08 sep 2023, 15:08Volgens Milieu Centraal zouden delers 20% minder rijden dan daarvoor. Ik zie geen onderbouwing, maar dat lijkt mij substantieel.
Voor mijn werk mag ik voor dienstreizen terugvallen op deelauto's. Bij Amber ging het delen vrij makkelijk, maar doordat ik op onmogelijk afgelegen locaties moet zijn, is een elektrische auto een handicap. Dat valt gelukkig te tackelen ware het niet dat MyWheels (Amber 2.0) zich terugtrekt uit mijn woonplaats. Moet ik weer terugvallen op een huurauto.
Kan ook mijn conventionele brandstofauto aanslingeren, maar ik zit niet op al die extra kilometers te wachten.
-
- autoweg
‘Dankzij de auto is er nog genoeg keuze op het platteland’
De Volkskrant heeft vaak een nogal randstedelijke orientatie, maar dit keer toch wel een best positief artikel.
Bron‘Dankzij de auto is er nog genoeg keuze op het platteland’
Onder plattelanders is de ontevredenheid over de bereikbaarheid van voorzieningen minder groot dan je op grond van sommige verkiezingsprogramma’s zou verwachten. Dat laat promotieonderzoek van transportgeograaf Felix Pot zien. Cruciale factor: de auto.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- autoweg
Re: ‘Dankzij de auto is er nog genoeg keuze op het platteland’
Niet gelezen, maar niet verrassend.
Laten we eerlijk zijn: ik woon nu tegen Utrecht aan, en als ik naar ziekenhuis/binnenstad/voorzieningen wil, moet ik de file in, duur parkeren, of nog erger: het OV.
Op het platteland zijn voorzieningen mss op een half uur rijden. Maar als dat altijd zonder file en moeilijk parkeren is, wat is dan 'dichtbij' en 'ver weg'?
Maar dan moet je wel een rijbewijs én auto hebben. En dat is voor een beperkt aantal mensen niet het geval.
Overigens ook wel typisch dat politici in de Randstad gaan bepalen dat men op het platteland ontevreden is.
Enige waar ik als plattelander nu ontevreden over zou zijn (qua mobiliteit) is het niet-aanpakken van belangrijke stroomwegen (N50, N35, N59 etc)...
Laten we eerlijk zijn: ik woon nu tegen Utrecht aan, en als ik naar ziekenhuis/binnenstad/voorzieningen wil, moet ik de file in, duur parkeren, of nog erger: het OV.
Op het platteland zijn voorzieningen mss op een half uur rijden. Maar als dat altijd zonder file en moeilijk parkeren is, wat is dan 'dichtbij' en 'ver weg'?
Maar dan moet je wel een rijbewijs én auto hebben. En dat is voor een beperkt aantal mensen niet het geval.
Overigens ook wel typisch dat politici in de Randstad gaan bepalen dat men op het platteland ontevreden is.
Enige waar ik als plattelander nu ontevreden over zou zijn (qua mobiliteit) is het niet-aanpakken van belangrijke stroomwegen (N50, N35, N59 etc)...
-
- stadsweg
Voor iemand die radicaal is wil je wel met een fluwelen handschoen behandelt worden.Teetje schreef: ↑wo 06 sep 2023, 23:16
Ik merk dat je je nogal boos maakt? Doe maar rustig hoor, met agressie komen we niet ver.
Anyway.
Het gaat om het gedachten experiment: iets nieuws bedenken waarbij je al het bekende wegstreept van de lijst met mogelijkheden. Dus als je wilt nadenken over mobiliteit in de toekomst, probeer dan óók je eens af te vragen of een dergelijke radicale oplossing mogelijk kan zijn, welke voorwaarden daar aan verbonden zijn en welke andere zaken dan eerst goed opgelost moeten zijn.
Mijn post was dan ook puur hypothetisch.
Als iemand boos is is dat gelijk agressie??
Mijn probleem met dit soort plannen is dat ze op de lange termijn doorgaans niet werken.
Korte termijn denken is zo hip maar uiteindelijk maakt het weer nieuwe problemen.
Ik ben niet tegen radicale plannen maar maak ze niet zwart/wit dat ik mijn grootste probleem.
Kijk maar naar de acties op de A12. Leuk bedacht maar als je nagaat wat het de maatschappij kost en als ze hun
zin krijgen wat de consequenties kunnen zijn(1 is een juist verhoogde uitstoot van fossiele brandstof)dan vraag ik me
af wat het nut ervan is.
Neemt niet weg dat het altijd goed is dat er een tegen geluid is(ach ik woon op een eiland waar ik gratis Pfas in mijn water krijg dus ik
heb mijn eigen anti aanbaklaag gekweekt met dank aan een bedrijf in de Staart

Het is geen zwart/wit goed/fout oplossing maar eentje die diep grijs is.
Ik zag laatst een docu over mobiliteit en dat er een hele wijk uit de grond gestampt wordt in Utrecht waar geen auto´s welkom zijn.
De hele infrastructuur draait om wandelen lopen en soort van elektische taxi busjes die daar moeten gaan rijden.
Mij best absoluut geen probleem mee doch degene die dat allemaal uitlegt en de uitvoerder van dat plan is rijdt echt
niet met een Ford Ka rond en heeft naar alles waarschijnlijkheid een vrijstaande woning met een dikke wagen onder zijn reet.
De ironie kon mij niet ontgaan en de man zelf ontkende het uiteraard niet(bonus punten voor hem).
En soms doet men ook nauwelijks moeite om alternatieven aantrekkelijk te maken of vinden overheden bepaalde dingen te duur of niet belangrijk.
Neem de aanvaring met de Friesenbrucke in 2015 als ik me niet vergis, nog steeds is dat ding niet gerepareerd en de Wunderlinie gaat
niet meer door, de elektrificatie van de Maaslijn zit in elektro limbo al jaren en er wordt flink geschrapt in OV.
Misschien moet ik maar eens reageren op een van die vele Linkedin aanbiedingen en eentje dan bij mij in de buurt.
Kan ik ook lopend naar werk wellicht.