Toekomstperspectief Automobiliteit

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: Toekomstperspectief Automobiliteit

Bericht door Durashift » di 19 dec 2023, 23:40

Chris schreef: ma 18 dec 2023, 22:13 https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... itsanalyse

Er is een update van de Integrale Mobiliteitsanalayse (IMA) uitgebracht.

Eén van de constateringen is dat het Nederlandse wegennet in zijn geheel aan het dichtslibben is:

Met de sterk toenemende elektrificatie van het wagenpark en de daarmee samenhangende significante afname van de kosten van het autorijden, wordt het scenario Laag (stabilisatie van het autogebruik) minder waarschijnlijk. Alleen de gereden kilometers met brandstofauto’s zullen teruglopen, omdat brandstofprijzen wél oplopen maar hier staat een groei van het gebruik van EV-auto’s tegenover.
(..)

Ik heb hier wat over zitten lezen in het rapport maar men legt de nadruk vooral op stijgende (fossiele)brandstofprijzen door invoering van de emissiehandel/rechten (ETS-1) in 2027 waardoor brandstofproducenten moeten betalen om klanten het recht te geven om brandstof af te nemen, min of meer.

Elders las ik hier op de site dat de huidige belastingdruk op stroomafname voor de EV hoger is dan die van fossiele brandstof. Dus, wát is nu goedkoper?

Tja.. het klinkt logisch wanneer variabele kosten dalen, het gebruik ervan kan toenemen. Aan de andere kant, brandstofprijzen zijn niet laag tegenwoordig en daar wordt toch ook niet veel minder door gereden..

Ze noemen ook de opheffing van de BPM vrijstelling (teruggave) voor ondernemers in 2025. Tja.. ik denk dat volgend jaar nog veel diesel bedrijfsbussen nieuw of jong gebruikt worden gekocht (indien fabrikanten niet al stoppen met leveren van de dieselmotor in de uitvoeringen) want dan mag je nog de BPM terug vragen én kan je met de Euro6d diesel gewoon nog tot 2030 de Zero Emissie zones in de diverse steden in. :woop:

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » wo 20 dec 2023, 10:38

^^ de km-prijs is volgens mij voor stroom nog altijd lager dan benzine, tenzij je altijd gaat laden bij dure (snel)laders. Hoeveel belasting in de prijs van openbare laders zit kan ik nog niet achterhalen. In ieder geval de btw, die voor het laden van EV's dit jaar weer naar 21% is gegaan. Thuis ga je volgend jaar 13,1 cent belasting per kWh betalen, minder dan dit jaar. Dat is zo'n 2,6 cent per km bij 5 km op de kWh. Dat is minder dan de accijns op benzine. Thuis heb je dan nog wel de vaste vermindering op energiebelasting, in 2024 631 euro.

BEV's hebben nu nog vrijstelling van BPM en MRB (en een lagere bijtelling). Die voordelen gelden nog tot en met 2024. Daarna worden ze afgebouwd, tenzij een nieuw kabinet dat nog verandert.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 20 dec 2023, 10:40

Pino schreef: di 19 dec 2023, 21:12 Ik denk dat dat achter de feiten aanlopen ergens in het systeem gebouwd is. We vinden ergens dat het wegennet af is en willen omwonenden niet meer hinderen dan nodig is - en ook ruimte beschikbaar voor woningbouw, recreatie of algemeen groen/agrarisch gebruik niet zomaar opofferen. Die offers kunnen pas gevraagd worden, cq raken pas maatschappelijk geaccepteerd, wanneer het (bijna) te laat is. Hoezeer ik het ook met je eens ben dat nu investeren om in 2040 geen fileland te zijn zin heeft, zo gaat het niet lopen. De periode 2035-2045 worden de nieuwe jaren ‘90 qua vastlopend wegennet.

En daarna keert de wal het schip wel weer.
Dit is precies hoe ik denk dat het gaat lopen.
In de periode 2035-2045 komt er een brede roep vanuit de samenleving om beweging in het dossier verkeer te krijgen.
Het is vooral interessant om te zien wat dat gaat betekenen, of verbredingen dan op grote schaal vorm gaan krijgen, of dat aanpassingen aan het wegennet dan nog steeds moeizaam gaan. Ik denk het laatste. Omdat financiën en procedures

Mijn reactie was overigens ook bedoeld om in de ruimtelijke ordening ook langzaam aan eens rekening te houden met nieuwe snelwegverbindingen. In al die plannen staan wel leuk nieuwe recreatiegebieden, bedrijventerreinen, woningbouw, etc maar geen nieuwe hoogwaardige verbindingen. Ik denk dat we als land hier nog eens goed over na moeten denken hoe we Nederland integraal inrichten met zo min mogelijk hinder voor iedereen. Want dat we woningen moeten bijbouwen is wel duidelijk, ook al houden we alle inkomende inwoners tegen, de groei van het aantal inwoners blijft hard doorgaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 dec 2023, 11:08

^^ Absoluut. Al is het maar dat je verbindingen intekent met "als het nodig mocht blijken, leggen we hier alsnog die weg aan". Ik denk zo vlug aan een compromis dat in de vroege jaren '80 werd gesloten op Schouwen-Duivenland over de N57 tussen de Brouwersdam en de Oosterscheldekering. Daar lag op precies deze manier een tracé op tafel dat gevoelig lag omdat er agrarisch gebied zou moeten worden opgeofferd voor een weg. Toen is gekozen voor een oplossing waarbij toch gebruik zou worden gemaakt van bestaande wegen, maar waarin een nieuw tracé al werd vastgesteld voor wanneer de verkeersdruk zou vragen om een wat gestroomlijnder verbinding (zie verder de Wegenwiki).

Het is ergens de vraag hoe zou worden gereageerd wanneer Burgh-Haamstede nu riep "dit is het moment om dat beter gestroomlijnde tracé aan te leggen". Ergens kun je verwachten dat dan een verzamelde troika van landbouwers, anti-autobrigade en de provincie Zeeland met al zijn gedachten over de N57 de gelederen heel snel sluiten en we weer in dezelfde loopgraven terecht komen als veertig jaar geleden. Maar je kunt er tenminste maar over nadenken en je tenminste wat rechten voorbehouden.