Ik weet nog wel dat ik in 2017 via Google Maps de route

+/- 2400 KM en 24 uur non-stop rijden
Doe ik dat nu:
+/- 2200 KM en 22,75 uur non-stop rijden
"Hoe dan? " is een terechte vraag.
Op de E30 is niet heel veel veranderd, maar de E67 ("Via Balticia") staat compleet in de 'ombouwsteigers'
De verbeteringen aan de E30 sinds 01-01-2017:
NL: Hoofdzakelijk verbredingen - "All-lanes running" systeem + verbreding van de A1
DE: De BAB30 is compleet gemaakt door de opening van de rondweg Bad Oeynhausen, verder is de BAB10 verbreed.
PL: Opruimen van een ongebruikt Tolplein in de A2 en de "passage van Poznan" is verbreed
Daarmee kan je stellen dat de E30 tussen Rotterdam en Warszawa compleet is (als volledige autosnelweg) -- De reistijdbesparing, zonder files, is daarom beperkt. -- Ik vermoed dat het ongeveer 10 mins is (corrigeren mag

E67 Warszawa - Tallinna Sadama | Een verhaaltje:
Sommige Nederlanders maken wel eens de grap dat "de wereld ophoudt na Amersfoort" (doelend dat daar eigenlijk de grens van de randstad ligt) -- Voor mij voelde het alsof de wereld ophield iets ten noorden van Warszawa. Bijna 400 km over de hoofdwegen, vrolijk hobbelend van plaats naar plaats.
Eenmaal in de buurt van Kaunas gekomen voelde het als een opluchting: Een substandaard 2x2 expressweg met (toen) geldende zomerlimiet van 110km/h.
Met de A1 werd het nog beter: Groene borden, oftewel autosnelweg.
Ik besloot de A1 langer te volgen dan dat de E67 doet (De E67 volgt voor slecht 12 km de A1) en een uitstapje te maken naar de E77/A12.
De E77 kent 3 bypassen om de grootste plaatsen niet door te hoeven, maar kent verder het principe "hobbelend van plaats naar plaats".
Ik hoopte dat Jelgava volledig voorzien van een rondweg, maar niets bleek minder waar:
Om de bypass van Jelgava te bereiken, moest ik ongeveer 3 km door de stad heen -- met toch een bizar punt: Een megarotonde, zo uit het kopieerboekje van Utrecht. Verder reizend door Letland lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan, met uitzondering van een iets moderner wagenpark en de supermodern uitziende SuperAlko stores.
Het laatste stukje van de E67 in Letland is dan wel weer mooi rijden: de weilanden zijn veranderd in bosgebied en de weg voert voor ongeveer 35km pal langs de zee. Dit stukje van de E67 heeft ook een bijzondere layout: Een dwarsprofiel van ongeveer 10,5M (ooit bedoeld om hulpdiensten veilig het andere verkeer te kunnen inhalen -- de praktijk is dat het langzamere verkeer zoveel mogelijk rechts houdt, zodat het snellere verkeer via het midden kan passeren. Hoewel de Letse wegbeheer niet vrolijk wordt van deze praktijk, moet ik zeggen: Het werk eigenlijk wel, zolang je maar snapt "hoe het spelletje" gaat.)
Estland: Bizar veel bos over het grootste deel van de route, iets waarbij de vergelijk met "The American Outback" terecht is.
Op sommige zijwegen is dan wel een bushalte te vinden, waarbij de tabel laat zien dat er maar 1x dag een bus gaat.
E67 Warszawa - Tallinna Sadama | De weg in de steigers:
PL: Tussen 2017 en 2020 is de DK8 zichtbaar omgebouwd naar S8 -- 110 KM freeflow is echt een enorme verbetering.
Daarnaast zijn er al 3 fragmenten van de S61 opgeleverd en het is in 2021 de bedoeling dat er minimaal 3 fragmenten worden opgeleverd.
Qua planning is het de bedoeling dat in 2023 de laatste werkzaamheden aan de S61 zijn afgerond (tenzij Toto de deur gewezen wordt, dan wordt het 2025)
LT: De A1 en de A5 moeten in de toekomst volledig freeflow / autosnelweg worden.
De A5 kende in 2018 een opening over 34 km, de A1 ombouw "passage van Kaunas" is momenteel bezig en de overige delen van de A5 zitten de (ver gevorderde) planfase. Alle verbeteringen voor de A1 en A5 moeten in 2029 gereed zijn.
Overige delen van de E67 hebben een veel lagere prio in LT.
LV: Alleen de Kevaka-bypass staan als concreet project, terwijl het effect op de E67 kort is: ongeveer 1KM 2x1 wordt aangepakt. De rest van de route is echt op Riga gericht - terwijl de E67 Riga bypasst via de dam.
Verder gebeurt er echt helemaal niets. We hebben het over 200KM, waarvan hooguit 8 KM 2+2 is (ja, gelijkvloers)
EST: De verbeteringen aan Route 4 / Mantee 4 zijn afhankelijk van de politiek.
De regering die tot 2019 actief was, hield het wegenbudget beperkt. Gevolg is dat de verbeteringen sub-optimiaal te noemen zijn:
- Pärnu bypass ligt er nu als 2+2 stadsring met VRI-kruisingen, terwijl het alternatief nieuwbouw 2x2 (freeflow) was
- Ombouw van delen naar 2+1 met U-turns met wisselpunten van ongeveer 1.2KM, het alternatief was 2x2 (freeflow)
De huidige politieke wind wil niets weten van verbeteringen waarbij de verkeersveiligheid achterblijft.
Dat betekend:
Onveilige wegen worden voorzien van een rijbaanscheiding (flexibele oranje paaltjes op de middenstreep), nieuwe wegen met u-turns worden alleen toegestaan in de bebouwde kom (daarbuiten: afkeur van het project) en de planfase voor de overige delen van Route 4 worden als 2x2 'expressway style' gepland.
Kernu - Uulu 2x2 moet dan in 2028/2029 gereed zijn (mits de politiek dit niet blokeert) -- een ombouw van de 2+1 delen (Tallinn - Kernu) zit niet in de planning.
De Wens voor 2040?
Ridderster - Tallinn in 20uur in de planner van G Maps ipv de 24 die ervoor stond in 2017. Als bonus: wellicht 'slechts 2100 km'
Hoe:
Ridderster - Berlijn - Poznań: Geen aanpassing van de route
Poznań - Kaunas: via de S5 en S16
Letland: Hopelijk hebben ze eindelijk een 2x2 hoofdweg met

Estland: Hopelijk voor 70% van de route lekker kunnen doorrijden met legaal 120 km/h