[blog] Reizend naar de Baltic's (2017 - heden)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

[blog] Reizend naar de Baltic's (2017 - heden)

Bericht door Jeff » za 16 jan 2021, 23:08

Aangezien het toch een beetje aparte tijden zijn waarin we zitten, zat ik eens terug te denken aan mijn roadtrips naar de Baltische staten.

Ik weet nog wel dat ik in 2017 via Google Maps de route :KP: Ridderkerk-Noord <> Tallinn plande.
+/- 2400 KM en 24 uur non-stop rijden

Doe ik dat nu:
+/- 2200 KM en 22,75 uur non-stop rijden

"Hoe dan? " is een terechte vraag.
Op de E30 is niet heel veel veranderd, maar de E67 ("Via Balticia") staat compleet in de 'ombouwsteigers'

De verbeteringen aan de E30 sinds 01-01-2017:
NL: Hoofdzakelijk verbredingen - "All-lanes running" systeem + verbreding van de A1
DE: De BAB30 is compleet gemaakt door de opening van de rondweg Bad Oeynhausen, verder is de BAB10 verbreed.
PL: Opruimen van een ongebruikt Tolplein in de A2 en de "passage van Poznan" is verbreed

Daarmee kan je stellen dat de E30 tussen Rotterdam en Warszawa compleet is (als volledige autosnelweg) -- De reistijdbesparing, zonder files, is daarom beperkt. -- Ik vermoed dat het ongeveer 10 mins is (corrigeren mag ;) )

E67 Warszawa - Tallinna Sadama | Een verhaaltje:
Sommige Nederlanders maken wel eens de grap dat "de wereld ophoudt na Amersfoort" (doelend dat daar eigenlijk de grens van de randstad ligt) -- Voor mij voelde het alsof de wereld ophield iets ten noorden van Warszawa. Bijna 400 km over de hoofdwegen, vrolijk hobbelend van plaats naar plaats.
Eenmaal in de buurt van Kaunas gekomen voelde het als een opluchting: Een substandaard 2x2 expressweg met (toen) geldende zomerlimiet van 110km/h.
Met de A1 werd het nog beter: Groene borden, oftewel autosnelweg.
Ik besloot de A1 langer te volgen dan dat de E67 doet (De E67 volgt voor slecht 12 km de A1) en een uitstapje te maken naar de E77/A12.
De E77 kent 3 bypassen om de grootste plaatsen niet door te hoeven, maar kent verder het principe "hobbelend van plaats naar plaats".

Ik hoopte dat Jelgava volledig voorzien van een rondweg, maar niets bleek minder waar:
Om de bypass van Jelgava te bereiken, moest ik ongeveer 3 km door de stad heen -- met toch een bizar punt: Een megarotonde, zo uit het kopieerboekje van Utrecht. Verder reizend door Letland lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan, met uitzondering van een iets moderner wagenpark en de supermodern uitziende SuperAlko stores.

Het laatste stukje van de E67 in Letland is dan wel weer mooi rijden: de weilanden zijn veranderd in bosgebied en de weg voert voor ongeveer 35km pal langs de zee. Dit stukje van de E67 heeft ook een bijzondere layout: Een dwarsprofiel van ongeveer 10,5M (ooit bedoeld om hulpdiensten veilig het andere verkeer te kunnen inhalen -- de praktijk is dat het langzamere verkeer zoveel mogelijk rechts houdt, zodat het snellere verkeer via het midden kan passeren. Hoewel de Letse wegbeheer niet vrolijk wordt van deze praktijk, moet ik zeggen: Het werk eigenlijk wel, zolang je maar snapt "hoe het spelletje" gaat.)

Estland: Bizar veel bos over het grootste deel van de route, iets waarbij de vergelijk met "The American Outback" terecht is.
Op sommige zijwegen is dan wel een bushalte te vinden, waarbij de tabel laat zien dat er maar 1x dag een bus gaat.

E67 Warszawa - Tallinna Sadama | De weg in de steigers:
PL: Tussen 2017 en 2020 is de DK8 zichtbaar omgebouwd naar S8 -- 110 KM freeflow is echt een enorme verbetering.
Daarnaast zijn er al 3 fragmenten van de S61 opgeleverd en het is in 2021 de bedoeling dat er minimaal 3 fragmenten worden opgeleverd.
Qua planning is het de bedoeling dat in 2023 de laatste werkzaamheden aan de S61 zijn afgerond (tenzij Toto de deur gewezen wordt, dan wordt het 2025)

LT: De A1 en de A5 moeten in de toekomst volledig freeflow / autosnelweg worden.
De A5 kende in 2018 een opening over 34 km, de A1 ombouw "passage van Kaunas" is momenteel bezig en de overige delen van de A5 zitten de (ver gevorderde) planfase. Alle verbeteringen voor de A1 en A5 moeten in 2029 gereed zijn.
Overige delen van de E67 hebben een veel lagere prio in LT.

LV: Alleen de Kevaka-bypass staan als concreet project, terwijl het effect op de E67 kort is: ongeveer 1KM 2x1 wordt aangepakt. De rest van de route is echt op Riga gericht - terwijl de E67 Riga bypasst via de dam.
Verder gebeurt er echt helemaal niets. We hebben het over 200KM, waarvan hooguit 8 KM 2+2 is (ja, gelijkvloers)

EST: De verbeteringen aan Route 4 / Mantee 4 zijn afhankelijk van de politiek.
De regering die tot 2019 actief was, hield het wegenbudget beperkt. Gevolg is dat de verbeteringen sub-optimiaal te noemen zijn:
- Pärnu bypass ligt er nu als 2+2 stadsring met VRI-kruisingen, terwijl het alternatief nieuwbouw 2x2 (freeflow) was
- Ombouw van delen naar 2+1 met U-turns met wisselpunten van ongeveer 1.2KM, het alternatief was 2x2 (freeflow)

De huidige politieke wind wil niets weten van verbeteringen waarbij de verkeersveiligheid achterblijft.
Dat betekend:
Onveilige wegen worden voorzien van een rijbaanscheiding (flexibele oranje paaltjes op de middenstreep), nieuwe wegen met u-turns worden alleen toegestaan in de bebouwde kom (daarbuiten: afkeur van het project) en de planfase voor de overige delen van Route 4 worden als 2x2 'expressway style' gepland.
Kernu - Uulu 2x2 moet dan in 2028/2029 gereed zijn (mits de politiek dit niet blokeert) -- een ombouw van de 2+1 delen (Tallinn - Kernu) zit niet in de planning.

De Wens voor 2040?

Ridderster - Tallinn in 20uur in de planner van G Maps ipv de 24 die ervoor stond in 2017. Als bonus: wellicht 'slechts 2100 km'

Hoe:
Ridderster - Berlijn - Poznań: Geen aanpassing van de route
Poznań - Kaunas: via de S5 en S16
Letland: Hopelijk hebben ze eindelijk een 2x2 hoofdweg met :G3: over minimaal 150 km
Estland: Hopelijk voor 70% van de route lekker kunnen doorrijden met legaal 120 km/h

Chris
Moderator

Re: [blog] Reizend naar de Baltic's (2017 - heden)

Bericht door Chris » za 16 jan 2021, 23:21

In de zomer van 2017 ontbrak er nog wel iets van 70 of 75 kilometer S8 ten noordoosten van Warschau. Ben je toen al via de DK61 gereden of de 8 via Białystok?

Gezien de intensiteiten zijn upgrades aan de wegen in Letland en Estland niet heel urgent, ik denk dat het grootste nadeel hier de hoeveelheid vrachtverkeer is. De Via Baltica is toch wel de belangrijkste transitroute van vrachtverkeer in de Baltische staten.Ik ga er maar even vanuit dat de andere A-wegen in Letland een stuk minder vrachtverkeer hebben. Het is inderdaad wel zo dat de wegenplannen in Letland wel echt minimaal zijn en er absoluut geen zicht is op een grootschalige upgrade van de Via Baltica naar 2x2. Zelfs 2x2 gelijkvloers zou al wel een verbetering zijn zolang het niet vol rotondes wordt gegooid (beetje Sovjet / Zuid-Amerika stijl).

Ik wil eigenlijk ook wel eens die kant uit. Het lijkt mij qua landschap echter wat saai en het gebrek aan snelle wegen er naar toe was tot nu toe de reden dat het er niet echt van gekomen was en ik vaak toch weer in Scandinavië, de Alpen of Spanje uit kwam. Ik zie de Baltics meer als een soort road trip om eens andere gebieden te leren kennen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 16 jan 2021, 23:52

In de zomer van 2017 ontbrak er nog wel iets van 70 of 75 kilometer S8 ten noordoosten van Warschau. Ben je toen al via de DK61 gereden of de 8 via Białystok?
Vanwege de vele omleidingen (door de aanleg van de S8) heb ik de nodige DW's en gemeentewegen gezien tussen Warszawa en Lomza. Daarna de DK64, DK63 en de DK61 richting de S61. Had gehoopt via Zambrów te kunnen, maar daar kwam de omleiding niet langs.
Op wat lichte spoorvorming na, waren de gemeentewegen in redelijke conditie (tot mijn verbazing.. de wiki stond vol met stukjes "conditie belabberd' )
Gezien de intensiteiten zijn upgrades aan de wegen in Letland en Estland niet heel urgent, ik denk dat het grootste nadeel hier de hoeveelheid vrachtverkeer is. De Via Baltica is toch wel de belangrijkste transitroute van vrachtverkeer in de Baltische staten
LT - A5 truckshare: tussen de 45 en 70%
LT - A8/A10: tussen de 20 en 45%

LV - A7: tussen de 20 en 40%
LV - Ring Riga: tussen de 5 en 20%
LV - A1: tussen de 15 en 35%

EST - 4 (Grens - Pärnu): tussen de 30 en 45%
Pärnu - Tallinn: tussen de 10 en 25%

Buiten de Via Baltica, Riga Regio en de routes richting Rusland is het nauwelijks te zien in de statistiek. (0-5%)
Ik wil eigenlijk ook wel eens die kant uit. Het lijkt mij qua landschap echter wat saai en het gebrek aan snelle wegen er naar toe was tot nu toe de reden dat het er niet echt van gekomen was en ik vaak toch weer in Scandinavië, de Alpen of Spanje uit kwam. Ik zie de Baltics meer als een soort road trip om eens andere gebieden te leren kennen.
De Baltics hebben (ongeveer) het prijspeil van Spanje en verder wil ik het je echt aanraden. In ongeveer 1000km is het landschap echt wisselend, maar ga vooral ook eens "anders" dan de Via Baltica.
Dan kom je dingen tegen zoals een groot kasteel in het midden van een groot meer (LT), een waterval van een paar meter hoog (EST), een voormalige soviet-gevangenis die verzonken in een meertje ligt (EST), Sovietflatblokken bekijken (LT/LV/EST) of jezelf afvragen waarom er 15 auto's in rijtje achter elkaar geparkeerd staan in het bos :mrgreen: .

Sommige wegen zijn verder zo rustig, dat de snelheid makkelijk richting de 110-120km/h gaat bij een limiet van 90 km/h. (plus Waze voor de waarschuwingen, dat is hun "flitsmeister")
Mocht je Estland dan toch zat worden - met een goede 2 uur sta je in Helsinki met veel afvaarten per dag.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 jan 2021, 0:57

Chris schreef: za 16 jan 2021, 23:21 In de zomer van 2017 ontbrak er nog wel iets van 70 of 75 kilometer S8 ten noordoosten van Warschau. Ben je toen al via de DK61 gereden of de 8 via Białystok?
Reisplanners en ook mijn navigatie gaven in 2017 (op weg richting Kaunas en daarna Vilnius) aan om vanaf Ostrow Mazowiecka de DW677 naar Lomza te nemen, en vanaf daar de DK61 en vanaf Augustow weer de DK8 te volgen.

Terug kwam ik toen vanaf Grodno, en toen heb ik wel de hele DK8 vol met wegwerkzaamheden voor de ombouw tot S8 voor mijn kiezen gehad tussen Bialystok en Warschau.

Overigens kan de route naar Riga en Tallinn 200 km korter als je door Polen A2-S5-A1-S7-S22 zou rijden en zonder problemen door Kaliningrad zou kunnen reizen. Dat kan nu op zich al met een gratis e-visum, maar de grenscontroles kosten vaak dermate veel tijd dat het niet de moeite waard is tenzij je per se ook Kaliningrad wil bezoeken. Wel is de Russische A229 tussen Kaliningrad en Talpaki een 2x2 semi-autosnelweg. En verder is het nog wachten op de opening van de nieuwe grensbrug bij Sovetsk. Maar als die er is, dan is er aan de route door de oblast Kaliningrad op zich niks mis. Dan zijn het enkel nog de tijdrovende grenscontroles die 200 km omrijden toch interessanter maken.

Zelfs op een rustige dag vermoed ik dat het je zo minstens twee tot drie uur gaat kosten. Als dat kan worden teruggebracht tot de tijd die je kwijt bent aan de Schengen-buitengrenzen bij bijvoorbeeld Servië (waar ik, buiten het hoogseizoen, tussen de 5 en 40 minuten per grens kwijt ben geweest), dan wordt zelfs de route via Kaliningrad interessant.

De introductie van het Russische e-visum (vanaf dit jaar voor EU-burgers voor heel Rusland) en verdere elektronische afhandeling zou kunnen helpen. Maar dan moet er van zowel Russische als Europese kant de wil zijn om procedures te stroomlijnen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 17 jan 2021, 9:21

Veel autoverzekeringen hebben geen dekking voor Rusland. Naast de grenscontrole moet je voor het stuk door Kaliningrad nog een aparte verzekering afsluiting. Dat geeft nog eens extra gedoe.

Wel jammer. Anders kun je de Koerse schoorwal afrijden zonder weer helemaal terug te moeten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 jan 2021, 10:05

^^ Ja, dat kan nog wel even wat bureaucratie zijn. Mijn verzekering (BOVAG) dekt Rusland overigens wel, net als alle andere groene kaart-landen (ook. bv. Azerbeidzjan en Iran, die bij de meeste andere verzekeraars niet gedekt zijn).

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 17 jan 2021, 11:45

Je kunt (en moet) aan de grens een verzekering kopen als Rusland op je groene kaart is doorgekruist. Dat is niets meer dan een extra loket actie, een paar tientjes achterlaten en een bak koffie als tijdverdrijf.

In winter 2007-8 ben ik ruim rond Warschau gereden onderweg naar Litouwen . Na Poznan via Gniezno, Torun, Olsztyn en Elk naar Augustow en Suwalki.

Mooie route eigenlijk. Wat tijdrovend vergeleken met de nieuwe wegen nu. Maar voor wie niet kijkt op een uur of 2 best leuk met aardige stadjes onder weg.

In 2015 via Warschau en toen de (S)8 gevolgd via Bialystok , Augustow en Suwalki naar de Litouwse grens om in Kaunas te overnachten.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 17 jan 2021, 15:17

Als je in de omgeving van Vilnius wilt zijn kun je nog via Grodno rijden. Dan heb je geen visum nodig.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 jan 2021, 15:56

^^ Maar wel een elektronische permit die je vooraf online moet aanvragen en waarvoor je moet betalen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 20 jan 2021, 22:14

Even een crosspost:

Compleet onverwacht heeft de Letse minister van transport aangekondigd procedures op te starten om de A1 te gaan verleggen.
Het betreft het trace :KP: A2 - Skulte

Kaartje Noordelijk einde (Skulte): https://www.openstreetmap.org/#map=14/57.3232/24.4603

Tussen Riga en Pärnu blijft dat helaas nog 1 vervelend punt liggen, namelijk een historische brug in Salacgrīvas (limit: 30 km/h en substandaard breedte)
Kaartje: https://www.openstreetmap.org/#map=15/57.7542/24.3650
------

Zodra deze plannen worden vrijgegeven voor verkeer, is er ongeveer 50 km autosnelweg of expressweg in het Letse deel van de Via Balticia (= ongeveer 25% van de totale lengte)

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 24 aug 2023, 20:56

Voor de volgende ronde weer een update:
Dit jaar ben ik weer afgereisd naar de Baltische Staten en heb toch de nodige veranderingen (zowel positief als negatief) kunnen ontdekken.

Heen ging de route via Winschoten - Lübeck - Liepaja - Riga - Tallinn, terug via Riga - Kaunas - Klaipeda - Lund - Kopenhagen - Hamburg - Enschede

* Winschoten:
Vanaf de regio Rotterdam is dit wellicht iets om, maar omdat Chris al had geschreven over 1 mega bouwput ten noorden van Osnabrück, wou ik het risico niet nemen. Daarnaast stop ik altijd in de buurt van de grens om de auto volledig af te tanken.
Winschoten was een positieve verrassing: Mooi parkeerterrein met zowel de snelle hap als de reguliere supermarkt op hetzelfde plein en daar vlak achter de goedkoopste (of 1 van de) tanklocaties van NL. Kortom: Alle gemakken dicht bij elkaar.

* Duitsland:
Het blijft een land waar veel overgeschreven is en kan blijven worden. Het was voor mij de eerste keer dat we de ferry vanaf Lübeck gebruikte, maar met de Stenaline route hebben we echt veel tijd verspild (4 uur "gone": 17.30 begon de check in, inschepen pas om 19.45, vertrek van de boot 1 uur te laat -- uitschepen: 1,5 uur wachten op de truck trailers voordat de auto's van boord mochten)

Qua wegen rondom Lübeck is de "Gelbe autobahn" B75 (die in het verlengde van de BAB226) een zeer irritant stukje weg: 2x2 met 3 wegversmallingen, vmax wisselend van 40 - 70 - 100 km/h (inc 3 flitspalen). "Even naar de ferry racen" kost hier veel geld.

*Letland:
De A9 was voor mij een volledige nieuwe weg /route en laat zich het makkelijkste vergelijken met de N276: een vrijwel directe route van Liepaja naar Riga door open, licht heuvelend landschap. Dat voor "slechts 200 km".
A9 een aanrader voor een wegenliefhebber? Het was leuk voor een keer, maar niet bepaald een weg om direct op de "must-drive" lijst te zetten.

A5: Deze weg heeft de primeur om de eerste trajectcontrole van het land te hebben. Verder blijf ik het bijzonder vinden dat deze weg nog steeds enkelbaans is en gelijkvloerse kruisingen heeft (de A5 heeft de functie van de zuidelijke buitenring van Riga).
De werkzaamheden met de knooppunt van de A7 zijn goed zichtbaar en is bijna compleet. Ook wordt de verhardingsbreedte 2x zo breed.

A7: De eerste snelweg van het land moet aan het einde van dit jaar klaar zijn (betwijfel of men het haalt), maar daar waar de A7 dwars door de bebouwde kom gaat, rijdt het verkeer al op de nieuwe (verdubbelde weg), met gele belijning en beperking van de snelheid. Alleen jammer van de geluidswallie (letterlijk gevalletje copy-paste Polen, hetzij met een houtbeton combinatie)
Ook is het afrittencomplex met de V2/V3 al volledig gereed (maar is nog afgesloten).

Daar waar de A7 een volledig pad gebruikt, wordt het verkeer weggeleid naar de oude A7. Aan de zuidkant van de A7 is de ongelijkvloerse splitsing ook al volledig in gebruik, maar moet er nog voldoende gedaan worden om het volledig vrij te geven.

A1:
Eigenlijk zijn er 4 veranderingen waar te nemen:
1) Vanaf Riga (knooppunt A2/A4) is de doortocht van Baltezers veranderd: Inhalen is bijna onmogelijk gemaakt door oranje paaltjes in het midden van de weg te plaatsen icm een dubbele doorgetrokken streep.
Net buiten het dorp is de brede weg om geverfd naar een 2+1 met een snelheidslimiet van :A1-80: (was wisselend 70 & 90). Het oude patroon van de 1,5m brede vluchtstrook is nog steeds zichtbaar

2) het middendeel is nog simpeler aangepakt: de onderbroken buitenlijnen voor diezelfde 1,5 meter vluchtstrook is dichtgesmeerd met witte verf, waardoor het nu een constante streep is. Het "vluchtstrookje rijden" heb ik amper nog gezien (voorheen juist erg veel)

3) Wegherstel van 4! jaar is eindelijk voltooid

4) De conditie van de brug in het dorp Salacgrīva wordt met het jaar slechter. De vorige keer was het 30 km/h limiet met tegenverkeer, momenteel mag slechts 1 rijrichting per keer gebruik maken van de brug (wordt geregeld met een mobiele VRI opstelling). Navraag leert dat de landelijke overheid geen geld gereserveerd heeft voor onderhoud en heeft het doorgeschoven naar de gemeente. Lang verhaal kort: er is geen geld beschikbaar om de brug te onderhouden.
Mijn waarneming: Dit dorp schreeuwt om een bypass om het doorgaande verkeer uit de bebouwde kom te halen. Daarvoor is een volledige nieuwe route & brug nodig.

Locatie: https://www.google.nl/maps/@57.7551886, ... ?entry=ttu

*wordt vervolgd*

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 aug 2023, 19:26

Is die veerdienst van Lübeck (Travemünde) naar Liepāja het nog wel waard aangezien het nu zoveel makkelijker is om via Polen te rijden vergeleken met vroeger?

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 25 aug 2023, 22:30

Chris schreef: vr 25 aug 2023, 19:26 Is die veerdienst van Lübeck (Travemünde) naar Liepāja het nog wel waard aangezien het nu zoveel makkelijker is om via Polen te rijden vergeleken met vroeger?
Op 2 stukken S61 (en een vervelende A8, Litouwen) na heb je zeker een punt.
Overigens waren we allebei not amused met de hoeveelheid verloren tijd, waardoor het totaal op ongeveer 26 uur reistijd uitkomt. DFDS seaways heeft dat veel beter op orde, maar daar kom ik later op terug

Redenen om het wel te doen:
1) Voor 285 euro een enkele overtocht, inclusief niet-gedeelde buitenhut en ontbijt voor 2. Dat alles op 5 weken van te voren boeken.

Als ik dan de rekensom maak vanaf de Bad Nenndorf naar Salaspils, kwam ik aardig in de buurt qua kosten.
-> 1)Brandstof: 1500 km, 1:15 -> 100l ; 1,65 / liter => 165 €
1.1) verbruik kan veel lager, maar ik ga even uit van een 'lekker doorrijtempo' op de autosnelwegen in DE & PL.
1.2) brandstof is benzine, prijs een gemiddelde van DE (~1,80€/l) & PL (~1,50€/l)

2)Tol: 102 PLN (ongeveer 23 euro) voor Grens DE/PL -> Lodz

3) Hotel met private parking en ontbijt voor 2 personen, 5 weken van te voren geboekt in het hoogseizoen, regio Warszawa: € 95
4) Totaal: 165 + 23 + 95 = 283

2) Partner vind Polen in Polen in een auto echte verkeershufters, wat weer stress veroorzaakt. Ook het idee van 1250km doorknallen om vervolgens kapot moe bij het hotel aan te komen wordt minder gewaardeerd

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 27 aug 2023, 21:10

Vervolg

* Estland:
Op de hoofdweg vanaf de grens naar Pärnu en Tallinn is op veel plekken voorzien van een verse toplaag, waarvan geprobeerd is om eind juli alles gereed te krijgen. Mooi om te zien dat het zoiets wel gelukt is, maar de borden nog niet zijn weggehaald.

Wegenprojecten
-> Opgeleverd:
* T11 Kanama <> Jüri: Rondom Saku is de weg verdubbeld en inmiddels zijn alle beperkingen opgemerkt en ook niet meer zichtbaar. Het is nu een prettig rijdende expressweg (vergelijkbaar met een autovia: ongelijkvloers, maar geen beperkingen voor langzaam verkeer)
* T11 Jüri <> Vao (verkeersknoop met de T1): De VRI's zijn weggehaald, maar de palen zijn blijven staan. De flyover voor T1 werkt prima, het verkeersplein kent in de spits alsnog de nodige vertraging. Dit verkeersplein is als een rotonde uitgevoerd en heeft vooral last van de relatie T1 <> Laagna Tee. Gelukkig is het in de toekomst mogelijk om de boel naar een krap klaverblad knooppunt om te bouwen.
T11 Saue <> Kanama: Ook dit deel is af, maar mist nog wat verf. Tevens nog de nodige snelheidsbeperkingen vanwege de renovatie & ombouw van knooppunt Kanama (T4 x T11)

-> In uitvoering:
T11: Renovatie klaverbad knooppunt Kanama
T4: Uulu (T6) <> Pärnu-Zuid: Dit project heeft een opleverdatum van jan-2025, maar schiet al lekker op. Het weggedeelte voor langzaam verkeer, fietspad, bankjes, straatverlichting is al opgeleverd.
Ook wordt de nieuwe 2x2 expressweg iets dichter bij de kunst aangelegd, waardoor de afstand naar Pärnu met 200 a 400 meter verkort wordt. Het verkeer wordt al over deze nieuwe route geleid (waarbij echt wel duidelijk is dat het nodige nog moet gebeuren)
Google maps laat een enorme slinger zien bij T6, maar dit is niet meer zo. Je kan daar met max 30km/h passeren (ook voor afslaand verkeer)

Tallinn-Centrum: Het gedeelte rondom Viru Keskus is 1 grote bouwput, vanwege de aanleg van een nieuwe tramlijn naar een deel van het havengebied. Deze gelegenheid wordt ook aangepakt om gelijk de nodige vernieuwingen door te voeren aan internet- & stroomkabels plus het vervangen van het volledige rioolstelsel.

------
Tanken in Estland: Bijna elke pomp hanteert dezelfde prijs (1,779/l voor Euro95), maar Krooning gaat op diverse locaties goed onder de prijs zitten.
1,689 voor een liter euro98 is erg leuk te noemen (euro95 kost hetzelfde of zelfs 1 cent meer).
Wel is vrij snel duidelijk waarom er korting gegeven wordt: Veel locaties zijn erg simpel van opzet en kennen alleen de mogelijkheid om met bankpas/creditcard te betalen. Buiten de stedelijk regio's is zelfs niet de moeite genomen om de opslagtank in te graven.

---------
Litouwen
Veel doorgaande hoofdwegen zijn voorzien van trajectcontrole (de A8 voor zo'n 85%), waardoor het doorrijden irritant geworden is. Je hebt dus de keuze: alsnog stevig doorgaan met extra boetes of achter de colonne van vrachtwagens te blijven zitten. Veel van deze vrachtwagens rijden 83 a 84km/h en mening chauffeur gaat bumperkleven en toeteren als die snelheid niet gehaald kan worden (ja, het is er niet gezelliger op geworden).

Autosnelweg A1 heeft nog geen trajectcontrole tussen Kaunas en Klaipeda, maar dit staat voor 2024/2025 in de planning. Wie overigens denkt dat de autosnelweg een vrijbrief is om met Autobahnsnelheden door te gaan, heeft pech: Er staat vaste flitspalen en bij sommige parkeerplaatsen zet de politie een mobiele flitser neer.

Ferryhaven Klaipeda
Als er iets in de afgelopen 5 jaar enorm verbeterd is, is het de ferryhaven van Klaipeda wel. Het gehele terrein voor sector Noord & centrum zijn gerenoveerd en hebben mooie automatisering erbij gekregen.
2017: Parkeren op een kleine parkeerplaats met tijdschijf, vervolgens het havengebouw in voor de check in. Daar kreeg je dan te horen of je naar sector Noord, centrum of zuid moest gaan. Sector zuid betekende nog eens 5 km rijden (dwars de stad door)
Voor de overige sectoren mocht je mengen met het vrachtverkeer en werd verderop het terrein een scheiding gemaakt tussen auto en vrachtverkeer.
Check-in compleet moest nog worden doorgebeld en/of worden uitgeprint en naar het schip gereden worden.

2023: Sector zuid is verkocht aan TT-lines, DFDS Seaways gebruikte deze sector alleen in geval van nood. Sector Noord & Centrum kunnen zich netjes voor een poort met verschillende lanen opstellen, waar ook de check-in plaatsvindt. Boven elke laan hangt een DRIP die netjes aangeeft voor welke bestemming die check-in bedoeld is.
Vanuit de bufferzone staat netjes met borden aangegeven waar je heen moet (met landenletters S, DE, DK, enz) en de laatste check voor het schip gebeurt met een handscanner (vergelijkbaar met de handscanner van de supermarkt).
De wachttijd van bufferzone naar "op het schip mogen rondlopen" was minder dan 45 min. Dat zou ik een snelheidsrecord noemen
Ook een mooie meevaller: Het schip vertrok ongeveer een half uur, waardoor we ook iets eerder in Zweden aankwamen.

Alleen jammer dat Zelenski even een bliksembezoek moest doen op diezelfde dag: Douane checks annuleerde elke vorm van tijdwinst (maar dat kan je de ferry operator niet kwalijk nemen)