Stem en geef je mening als je vind dat er iets verbeterd kan worden.
Moderator: Moderatoren
In Frankrijk en Italië heb je toch ook veel lange afstands expreswegen?Pino schreef:Eerste onderwerp: groene en blauwe bewegwijzering op de grote doorgaande wegen. Als bekend heeft Groot-Brittannië veel expreswegen. In vergelijking met landen als Duitsland, Frankrijk en Italië loopt er ook veel verkeer tussen landsdelen over expreswegen; denk aan een A1, A90, A14 of A55. Samen met de vele expresweg-verbindingen tussen M-wegen en grotere steden kun je niet anders zeggen dan dat expreswegen in Groot-Brittannië echt deel uitmaken van het hoofdwegennet.
Juist in Groot-Brittannië heeft het meer zin om een duidelijk onderscheid te maken omdat i.h.a. op expreswegen langzaam verkeer toegestaan is.Je zou tegen die achtergrond kunnen afvragen of het wel zo'n fijne keuze is om expreswegen en autosnelwegen in verschillende kleuren te bewegwijzeren. Eenzelfde kleur en stijl zou de grote expreswegen beter herkenbaar maken als routes van nationaal belang.
Dat heb ik mij ook weleens afgevraagd. Dat het op expreswegen anders is was mij echter niet opgevallen.Persoonlijk vind ik die van expreswegen eigenlijk geslaagder. Het ontbreken van een wegnummer rechtdoor vind ik een gemis op autosnelwegen.
Primary route destinations zijn officieel gedefinieerd, ik heb zelfs een atlas waarin ze speciaal gekenmerkt zijn. De richtlijn zal wel zijn de eerstvolgende paar doelen aan te geven, het idee is denk ik dat men op die manier ook met alleen plaatsnamen de weg kan vinden.Op A-wegen lijkt de standaard te zijn om de eerstvolgende primary destination van de route neer te zetten. Ook daar zie je echter dat interregionale expreswegen vaak weer voorzien zijn van meerdere rechtdoordoelen. Hetgeen op M-wegen sowieso de hoofdregel lijkt te zijn.
Italië heeft twee expreswegen die in het hart van het nationale wegennet zitten, de E45 tussen Orte en Ravenna en de SS1 tussen Livorno en Civitavecchia. Laatstgenoemde wordt op dit moment uitgebouwd tot A12, eerstgenoemde zal vroeg of laat ook een echte autosnelweg worden. Andere lange expreswegen bevinden zich eerder in perifere gebieden: de SS106 langs de Ionische kust, expreswegen in Puglia, de hoofdroute over Sardinië. In Frankrijk zie ik delen van de N10 en de N2 als expreswegen die verkeer over langere afstand kunnen bedienen, en zelfs die liggen er eigenlijk vooral als alternatief voor parallel lopende tolwegen. Verder de RCEA die wordt uitgebouwd naar expresweg om na afronding in concessie te kunnen worden gegeven. De Britse expreswegen liggen naar mijn gevoel veel meer in het hart van het wegennet en zullen ook geen autosnelweg-status meer krijgen.marcel schreef:In Frankrijk en Italië heb je toch ook veel lange afstands expreswegen?
Ik ben geloof ik toch echt wel een paar toegangsrestricties tegengekomen op expreswegen, maar er is zeker veel dual carriageway zonder toegangsrestrictie. Voor de bewegwijzering roept dat uiteraard de vraag op waar je de lijn tussen blauwe en groene bewegwijzering precies zou trekken. Hoe dan ook hangt de keuze samen met de vraag welk beeld de bewegwijzering moet oproepen. Is de groene bewegwijzering op expreswegen mede een waarschuwing voor snelverkeer dat ze rekening moeten houden met trager verkeer? Is het een verwijzing voor langzaam verkeer dat ze van deze wegen gebruik mogen maken? Of zet je daar blauwe bewegwijzering neer om beter het beeld te geven dat je op een lange-afstandsroute zit waar met hoge snelheden gereden kan worden?Juist in Groot-Brittannië heeft het meer zin om een duidelijk onderscheid te maken omdat i.h.a. op expreswegen langzaam verkeer toegestaan is.
Ongeveer zou ik zeggen "Birmingham en omgeving". Maar juist daarom zie ik niet heel veel toegevoegde waarde in een verwijzing naar de Midlands ten opzichte van een verwijzing naar Birmingham.Chris schreef:Hoeveel Nederlanders of Duitsers zouden kunnen aangegeven wat ongeveer de Midlands is?
Toch ben ik discontinuïteit als in jouw voorbeeld in mijn herinnering niet tegen gekomen. Wellicht had ik geluk en heb jij op de M5 pech gehad. Doelenkeuze en standaard daar lijkt veel slechter dan ik in het noorden heb gezien. Als gezegd herken ik wel de inconsistentie in het gebruik van kapitaalschrift bij bewegwijzering van regionamen. Het komt zo vaak voor dat ik me afvraag of de richtlijn op dit punt wellicht gewijzigd is geweest. Ikzelf zie deze vermeldingen hoe dan ook het liefste steeds terugkomen in kapitalen, zodat direct het onderscheid met reguliere doelen duidelijk wordt. Inclusief waarom je geen afstandsvermelding krijgt.Mandelsoft schreef:De consistentie is ver te zoeken en twijfelachtig.
Ergens in die omgeving rijd je de Midlands in en schakelt de regio-bewegwijzering dus over naar de volgende regio. The NORTH dus. Alleen een bord dat je een bepaalde regio binnenrijdt is ook niet aan de orde. Overigens is op de grote noord-zuidroutes The MIDLANDS alleen een doel op de M5. Op de M1 en de A1 wordt uitsluitend met The NORTH / The SOUTH gewerkt; op de M6 verschijnen bij Preston tegelijkertijd de doelen The SOUTH, Manchester en Birmingham; op de M40 staat in eerste instantie Birmingham bewegwijzerd en komt daar later The NORTH bij.Mandelsoft schreef:Eveneens wordt op het eerstvolgende afstandbord na dit portaalbord The MIDLANDS vervangen door The North.
Het aparte is dat er alleen een VZP tussen het eerste en het tweede bord zit. Bovendien hoort dit afstandenbord bij dit portaalbord en is dus de verwijzing naar The MIDLANDS/The NORTH dus discontinu, ook al kan je geen andere richting op. Het verdwijnt gewoon.Pino schreef:Ergens in die omgeving rijd je de Midlands in en schakelt de regio-bewegwijzering dus over naar de volgende regio. The NORTH dus.Mandelsoft schreef:Eveneens wordt op het eerstvolgende afstandbord na dit portaalbord The MIDLANDS vervangen door The North.