[GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Moderator: Moderatoren

Ik vind de snelwegbewegwijzering...

Harstikke duidelijk, niks aan veranderen.
7
9%
Matig, het lettertype en plaatsing van doelen is duidelijk alleen de richting niet.
5
6%
Matig, het lettertype is duidelijk, maar de plaatsing van de doelen is verwarrend.
27
35%
Slecht
39
50%

Totaal aantal stemmen: 78

Wouter N14
Moderator

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Wouter N14 »

^^ Misschien het Amerikaanse Xing overnemen ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Gewoon Dover bewegwijzeren. Of Channel Tnl.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: do 29 dec 2022, 14:23 Dat eerste bord is sowieso raar, met het reguliere lettertype voor M25 (zou het vergrote Motorway-lettertype moeten zijn). Maar op deze manier past het nog wel mooi op één regel, de verwijzing naar deze oververbinding. Zoals te zien was op het correcte bord, heb je voor Dartford Crossing twee regels nodig. En de afkorting Dartford Cr is volgens mij niet echt gangbaar?
Een aansluiting verderop staat Dartford Tunnel voluit geschreven: https://www.google.com/maps/@51.6862674 ... 384!8i8192

Daarna staat wel Dartford Crossing: https://www.google.com/maps/@51.6813806 ... 384!8i8192

En daarna weer Dartford Tnl.: https://www.google.com/maps/@51.6832793 ... 384!8i8192
Pino schreef: do 29 dec 2022, 14:31 ^^ Gewoon Dover bewegwijzeren. Of Channel Tnl.
Channel Tunnel is inderdaad een doel op de A20/M20 en M26. Maar de Dartford Crossing is natuurlijk wel een belangrijk herkenningspunt. Lang niet al het verkeer dat de Dartford Crossing passeert is op weg naar Dover, het kan ook naar de oostkant de Londense agglomeratie zijn, of naar de zuidkust rond Brighton/Eastbourne/Hastings, doelen voor de A21, A22 en M23. Voor verkeer op de ring is de Dartford Crossing, als beste plek aan de oostkant van Londen om de Theems te passeren, een beter referentiepunt dan Dover.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het zal een kwestie van smaak zijn, maar bij deze borden (omgeving Potters Bar, recht ten noorden van Central London) ben ik toch wel geneigd te zeggen dat de richting Dover/Kent de voornaamste uitvalsweg is voor verkeer dat aan de zuidkant van de Thames terecht komt. De andere uitvalswegen naar het zuiden die je noemt zijn van wat minder belang en kunnen ook later wel eens een keer worden vermeld - het verkeer heeft in de tussentijd de ring-vermelding "London Orbital" om op te navigeren. Dat geldt ergens ook wel voor geleiding naar doelen binnen de ring. Daarvoor pakt men dan herkenbare punten aan de ring zelf, in plaats van Londonse doelen, waarvan Heathrow, Gatwick en Dartford Crossing de belangrijkste zijn en waar dan minder belangrijke als Brentwood, Watford en Croydon naast staan. Ik snap de herkenningsfunctie, maar ik zou het zelf compleet anders hebben gedaan. Er was tenminste een mooi herkenpunt aan de oostkant denkbaar geweest dat wél mooi op één regel past - Dartford zelf bijvoorbeeld ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

Een afstandenbord langs de M20 voor de Kanaaltunnel en diverse veerhavens. De autosymbooltjes op de boten bij Sheerness en Ramsgate zijn afgeplakt. Vanaf Sheerness varen sinds 1994 geen passagiersboten meer, vanaf Ramsgate viel het doek in 2013. Dit bord lijkt me in ieder geval meer dan 30 jaar oud.

https://www.google.com/maps/@51.2967191 ... &entry=ttu
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je zou denken geplaatst toen net de Kanaaltunnel beschikbaar kwam en veel bewegwijzering in deze regio op de schop ging (het doel Channel Tunnel bijvoorbeeld ook terugkwam tot op de Londonse Inner Ring Road). Dat was mei 1994; niet geheel toevallig ook min of meer gelijk met het moment dat de Olau naar Sheerness eraan ging. Maar dat wist men vast nog niet toen de opdracht werd gegeven om dit bord te maken ...

Overigens lees ik dat er tussen 1994 en 1996 nog wel een dienst is geweest op deze route van een bedrijf genaamd Eurolink / Ferrylink. Op ruim lager comfort dan de oude Olau, als poging om het rendabel te houden. Maar zonder succes. December 1996 was het voorlopig definitieve einde van de passagiersdiensten tussen Vlissingen en Sheerness.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

De A249 naar de veerhaven van Sheerness heet trouwens de Brielle Way. Zou die vernoemd zijn naar de Nederlandse stad?
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

In 1967 was een stedenband tussen Queensborough en Brielle opgetuigd.
Coen Tunnel
Voorzitter

Pino schreef: di 20 aug 2024, 16:27 ^^ Je zou denken geplaatst toen net de Kanaaltunnel beschikbaar kwam en veel bewegwijzering in deze regio op de schop ging (het doel Channel Tunnel bijvoorbeeld ook terugkwam tot op de Londonse Inner Ring Road). Dat was mei 1994;
Daar had ik even niet bij stilgestaan (ik zat met de startdatum van de bouw van de tunnel in mijn hoofd), maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Dan zal het bord wel van 1994 zijn.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Leuk (enigszins sarcastisch) filmpje over 'Evacuation Routes'
Link
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Alles met de karakteristieke knipoog natuurlijk, maar gaat er hier iets anders dan bij de tsunami-evacuatieroutes langs de Stille Oceaan of wat er bestaat in laaggelegen gebieden rond de Golf van Mexico waar nog wel eens een storm langskomt? Ik vermoed van niet, al heb ik ergens het idee dat men in veel andere landen geen “einde evacuatieroute”-bordjes heeft.

Ik zie het ook niet als heel bezwaarlijk dat de betekenis van de routes niet heel uitgebreid is gecommuniceerd. Dat doe je wel als er geëvacueerd moet worden. Dat het wegennet het zelf vermoedelijk niet aan zal kunnen, blijft natuurlijk vers twee.