[foto] Weer iets nieuws: bruin op wit

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

[foto] Weer iets nieuws: bruin op wit

Bericht door harry » wo 24 mar 2021, 22:20

Getipt door W. Reijnders.

Op de grens van Diemen en Gooise Meren staan 2 borden met deze gemeentenamen in bruine letters op een witte achtergrond.

Afbeelding
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Re: [foto] Weer iets nieuws: bruin op wit

Bericht door Wouter N14 » wo 24 mar 2021, 22:23

Wáárom :nooo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 mar 2021, 22:28

En een zone 60 (in Diemen) die nog geen 100m lang is, want daarna wordt de Vmax 70 km/h.

Overigens had Jackbauer die borden in december 2020 al op de foto gezet en heeft Boe! naar aanleiding van die foto's Harry getipt.
Laatst gewijzigd door Rein op wo 24 mar 2021, 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 24 mar 2021, 22:28

Weer een nieuwe kleurenvariant, of zou dit het nieuwe normaal kunnen worden?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 24 mar 2021, 22:30

En een voorrangsweg binnen een zone-60 is ook niet de bedoeling.

En wat gebeurd daar op de achtergrond, einde fietsstraat en einde zone-30?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 24 mar 2021, 22:36

Rein schreef: wo 24 mar 2021, 22:28 Overigens had Jackbauer die borden in december 2020 al op de foto gezet en heeft Boe! naar aanleiding van die foto's Harry getipt.
Ik heb niets van die tip gezien, omdat ik topics met [video] in de titel standaard oversla.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 24 mar 2021, 22:49

Wesso schreef: wo 24 mar 2021, 22:28 Weer een nieuwe kleurenvariant, of zou dit het nieuwe normaal kunnen worden?
Aangezien het twee verschillende gemeentes zijn vermoed ik een productiefout en geen beleid.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 24 mar 2021, 23:31

Via schreef: wo 24 mar 2021, 22:49geen beleid.
Wat is dan het beleid? Volgens mij is er in Nederland geen uniforme manier om gemeentegrenzen aan te duiden.
(En misschien nu wel?)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 25 mar 2021, 19:04

Via schreef: wo 24 mar 2021, 22:49
Wesso schreef: wo 24 mar 2021, 22:28 Weer een nieuwe kleurenvariant, of zou dit het nieuwe normaal kunnen worden?
Aangezien het twee verschillende gemeentes zijn vermoed ik een productiefout en geen beleid.
Zal wel binnen het project gebeurd zijn. Dan nog rijst de vraag waarom er geen standaard bord besteld wordt. Ik snap overigens ook het nut niet om de gemeentenaam zo aan te geven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 25 mar 2021, 19:30

^^ maar wat zou het standaard bord dan zijn? :dontknow:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 25 mar 2021, 20:22

Het is niet standaard om een gemeentebord te plaatsen, het is wel handig voor sommigen die een adres of oriëntering zoeken maar (bij mijn weten) niet verplicht. Een standaardbord is er ook niet. Je hebt zwart-op-wit, zwart-op-wit in hoofdletters, paaltjes, stenen, panelen, ...

Dat zone-60 op de gemeentegrens lijkt ook nogal overbodig als er iets verderop al zoneborden staan.
Jackbauer1350 schreef: za 19 dec 2020, 13:00 Afbeelding
DSCN1826 by DutchRoadMovies, on Flickr
Laatst gewijzigd door Wesso op do 25 mar 2021, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 25 mar 2021, 20:24

Maar uit niks blijkt ook dat het een gemeentenaam is. Ik had het eerlijk gezegd ook niet meteen door. Echte onzinborden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 25 mar 2021, 20:29

harry schreef: wo 24 mar 2021, 23:31
Via schreef: wo 24 mar 2021, 22:49geen beleid.
Wat is dan het beleid? Volgens mij is er in Nederland geen uniforme manier om gemeentegrenzen aan te duiden.
(En misschien nu wel?)
Is dat zo? Dat lijkt me toch eerder één van de belangrijkste informatieve signalisatie die je in een systeem kan hebben?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 25 mar 2021, 20:40

^^ Nederland kent geen officiële gemeentegrensborden. Veel gemeenten hebben deze borden dan ook helemaal niet. De gemeenten die het wel doen, doen het allemaal anders.
De gemeente waar ik werk doet het zo: https://goo.gl/maps/4VLMNjKa3sLyWFDY9
De gemeente waar ik opgroeide gebruikt vrij subtiele paaltjes:
https://goo.gl/maps/9jZQ4NGTGU3yfm4y6
Laatst gewijzigd door paolie op do 25 mar 2021, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 25 mar 2021, 20:45

Je ziet op diverse gemeentegrenzen van die gemeentegrensborden zoals deze: Afbeelding
(Foto van Harry's site)

Die van Diemen en Gooise Meren lijkt een soort variant daar op.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op do 25 mar 2021, 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 25 mar 2021, 20:47

Daar is inderdaad geen beleid voor, maar het is zeker waar dat het soms handig kan zijn om aan te duiden. Soms zie je het in het buitengebied wel eens, zoals hier bij een doorlopende straatnaam die een gemeentegrens kruist: https://goo.gl/maps/am9n2DLGfqTE73sq6

De gemeente Veere mocht zelfs een mooi bordje neerzetten langs een rijksweg: https://goo.gl/maps/yus4SLsFWKwAygny9

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 mar 2021, 20:55

Wimpie25 schreef: do 25 mar 2021, 20:29 Dat lijkt me toch eerder één van de belangrijkste informatieve signalisatie die je in een systeem kan hebben?
Volgens mij speelt in België de gemeentenaam een grotere rol in bijvoorbeeld adressen dan bij ons. Als je ervanuit gaat dat de gemiddelde weggebruiker die geleiding nodig heeft op zoek is naar een bepaald adres, speelt de gemeentenaam daar niet echt een rol in. De komnaam, oftewel de naam die op de borden bij het binnenrijden van een plaats op de borden staat, des te meer. Dit laatste zelfs als je buiten de bebouwde kom woont; alle buitengebieden zijn in zoverre toegewezen aan een plaatsnaam in de BAG. En dat zijn (vrijwel steeds) ook de namen op de bewegwijzering en op de plaatsnaamborden.

Als je kijkt naar het soort gemeentenamen dat we in de afgelopen decennia hebben zien ontstaan, is het maar goed ook dat onze adressering zo werkt ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 25 mar 2021, 20:57

(Foto van Harry's site)
Ook van de meeste andere gemeente-borden in Nederland is een foto te vinden op http://borden.plaatsengids.nl.
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 25 mar 2021, 21:54

Pino schreef: do 25 mar 2021, 20:55
Wimpie25 schreef: do 25 mar 2021, 20:29 Dat lijkt me toch eerder één van de belangrijkste informatieve signalisatie die je in een systeem kan hebben?
Volgens mij speelt in België de gemeentenaam een grotere rol in bijvoorbeeld adressen dan bij ons. Als je ervanuit gaat dat de gemiddelde weggebruiker die geleiding nodig heeft op zoek is naar een bepaald adres, speelt de gemeentenaam daar niet echt een rol in. De komnaam, oftewel de naam die op de borden bij het binnenrijden van een plaats op de borden staat, des te meer. Dit laatste zelfs als je buiten de bebouwde kom woont; alle buitengebieden zijn in zoverre toegewezen aan een plaatsnaam in de BAG. En dat zijn (vrijwel steeds) ook de namen op de bewegwijzering en op de plaatsnaamborden.

Als je kijkt naar het soort gemeentenamen dat we in de afgelopen decennia hebben zien ontstaan, is het maar goed ook dat onze adressering zo werkt ;)
Dat lijkt mij een interssant gesprek dat we niet perse hier hoeveel te voeren, maar ik ben precies nog niet helemaal mee met hoe particuliere adressen in Nederland werken?

In België wordt de gemeente beschouwd als het belangrijkste bestuurlijk niveau. Zowel op vlak van politiek als identiteit. In Nederland lijkt me dat eerder een zakelijke aangelegenheid, gezien gemeenten om de haverklap te lijken fuseren. Een naam op bord, daar hier al protest over uitbreken.

Bij ons hangt alles af van de postcode, die zijn per gemeente uniek en werken volgens een redelijk logisch Geografisch systeem.

Een gemeente kan meerdere Sub-postcodes hebben die vaak nog dateren van voor een fusie. In de praktijk telt echter de algemene postcode. Binnen het gebied van de postcode zijn alle straatnamen uniek teneinde het systeem van unieke adressen te laten functioneren.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 25 mar 2021, 22:05

^^ ons postcodesysteem is nog fijnmaziger, met twee aanvullende letters. Dat werkt heel goed voor postbezorgers, maar gewone mensen navigeren niet vaak op postcode, maar vrijwel alleen op straatnaam en plaatsnaam.
In Nederland zijn binnen dezelfde gemeente overigens ook alle straatnamen uniek.
Laatst gewijzigd door paolie op do 25 mar 2021, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 25 mar 2021, 22:08

^^ Nou als gemeenten met elkaar gefuseerd zijn hoeft dat niet lijkt me. Dan kan je best twee Dorpsstraten of Kerkwegen hebben, in verschillende plaatsen binnen die gemeente uiteraard.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 25 mar 2021, 22:10

^^ voor zover ik weet krijgt dan een van de twee straten een andere naam. Maar misschien is dat veranderd?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 25 mar 2021, 22:12

^^
De laatste grote gemeentelijke herindeling dateert hier toch ook al van 45 jaar geleden, sinds dan is er nog amper iets gewijzigd aan de postcodes. Hoewel die niets met navigatie te maken hebben en ook niet in het straatbeeld terugkomen, kennen de meeste mensen ze goed van buiten en kunnen vaak zelfs inschatten over welke vreemde gemeentes het gaat op basis van de postcode. Maar qua navigatie zijn ook hier de plaats en de straat twee sleutelelementen.

Wat betreft die straatnamen trouwens, dat is toch enorm gevoelige materie? Het is net dat monnikenwerk dat hier 1 van de grote argumenten tegen fusies is. Het feit dat mensen uit 1 van de fusionerende gemeentes hun straatnaam zouden moeten opgeven ten koste van een andere? Vele namen liggen hier al sinds het aflopen van WO1 vast.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 25 mar 2021, 22:19

paolie schreef: do 25 mar 2021, 22:10 ^^ voor zover ik weet krijgt dan een van de twee straten een andere naam. Maar misschien is dat veranderd?
Ik zie in de gauwigheid een Chopinstraat in Akersloot en ook in Castricum terwijl ze in dezelfde gemeente liggen.

Idem met een Schoolstraat in Halfweg en in Nieuw Vennep.

En zo zullen er nog heel veel meer zijn. Ik heb rond de fusie tussen gemeente Haarlemmermeer en gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude ook helemaal niks gelezen over het vervangen van dubbele straatnamen.

Overigens zie ik er ook helemaal niet het nut van in op één van de dubbele straatnamen te hernoemen, want veel verwarring zal het in het algemeen niet geven. Genoemde Chopinstraat in Akersloot ligt meer dan 10 km van die in Castricum af en de genoemde Schoolstraten liggen ruim 22 km uit elkaar.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 25 mar 2021, 22:22

^^ toch gebeurde het. Het geboortehuis van mijn vader lag aan de Stationsstraat in Eijsden. Sinds de fusie met Gronsveld in de jaren ‘80 werd dat de Ir. Rocourstraat, omdat ook Gronsveld een Stationsstraat kent.

Maar blijkbaar doet men het nu, met zoveel herindelingen, niet meer, omdat het in combinatie met de postcode natuurlijk ook niet strikt noodzakelijk is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 mar 2021, 22:32

In Rotterdam heb je wel een paar straten als de 2e Hogenbanweg. Daarvan is mij ooit verteld dat veel daarvan teruggaan op annexaties in het verleden, waarbij de gelijknamige straat uit het geannexeerde gebied het voorvoegsel 2e had gekregen. Maar dan praat je over annexaties van rond WO2. Ik kan me levendig indenken dat men tegenwoordig toch eerder op komnamen vaart.

In Amsterdam hebben de genummerde Oosterparkstraten niets met dit al te maken. Da’s gewoon gebrek aan verbeelding :geeuw:

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 25 mar 2021, 22:37

Leuk, een zoekpuzzel!

Tel in de gemeente Hollands Kroon van de generieke Dorpsstraat al 4 exemplaren (Winkel, Nieuwe Niedorp, Oude Niedorp en Haringhuizen), 3 Havenstraten (Zijdewind, Den Oever, Middenmeer), 2 x een Torenstraat (Middenmeer, Kolhorn), 2 Sportlanen (Anna Paulowna, Wieringerwaard), 2 Beatrixlanen ('t Veld, en Slootdorp, hoewel deze toegegeven een Koningin als toevoeging heeft), 2 Havenkades (Den Oever en Middenmeer), 2 Kerkstraten (Slootdorp en Barsingerhorn), 2 Kerkwegen (Anna Paulowna en Den Oever).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 mar 2021, 11:37

paolie schreef: do 25 mar 2021, 22:10 ^^ voor zover ik weet krijgt dan een van de twee straten een andere naam. Maar misschien is dat veranderd?
Zal wel per gemeente afhangen :dyn_hyp:

Vaak willen ze hun burgers niet opzadelen met kosten van een adreswijziging.
In België wordt de gemeente beschouwd als het belangrijkste bestuurlijk niveau. Zowel op vlak van politiek als identiteit. In Nederland lijkt me dat eerder een zakelijke aangelegenheid, gezien gemeenten om de haverklap te lijken fuseren. Een naam op bord, daar hier al protest over uitbreken.
Nederland kent eigenlijk geen traditie met adressering van gemeenten, en ook spelen ze nauwelijks een rol in oriëntatie en navigatie. Je adresseert gewoon naar een bepaalde plaats (dus Graan voor Visch, Hoofddorp en niet Haarlemmermeer). In Friesland heb je drie Oudega's en daar wordt de gemeentenaam wel gebruikt om onderscheid te maken tussen de verschillende plaatsen.
Het nut van gemeentebordjes is dus lager dan in België. Bovendien kun je om de zoveel jaar nieuwe bordjes neerzetten, want er wordt regelmatig gefuseerd. Daarnaast, als het bedoeld is om gemeentegrenzen te markeren, geef dan tenminste op het bord aan dat het een gemeente betreft. Kan door bijv. Gem. voor de naam te plaatsen. Dit is gewoon puur onduidelijk... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 mar 2021, 11:40

Vinny schreef: vr 26 mar 2021, 11:37 Nederland kent eigenlijk geen traditie met adressering van gemeenten, en ook spelen ze nauwelijks een rol in oriëntatie en navigatie.
Maar wel als het gaat om geboorteplaatsen (dat in feite je geboortegemeente is).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 26 mar 2021, 11:51

Maar die "herindelen" dan weer niet mee in de loop der tijd. Geboren in Eijsden blijft geboren in Eijsden en wordt niet aangepast in Eijsden-Margraten (voorbeeld). Er worden in Eijsden of Margraten echter nooit meer nieuwe mensen geboren, die worden alleen nog maar in Eijsden-Margraten geboren.