Op de grens van Diemen en Gooise Meren staan 2 borden met deze gemeentenamen in bruine letters op een witte achtergrond.

Moderator: Moderatoren
Ik heb niets van die tip gezien, omdat ik topics met [video] in de titel standaard oversla.
Aangezien het twee verschillende gemeentes zijn vermoed ik een productiefout en geen beleid.
Wat is dan het beleid? Volgens mij is er in Nederland geen uniforme manier om gemeentegrenzen aan te duiden.
Zal wel binnen het project gebeurd zijn. Dan nog rijst de vraag waarom er geen standaard bord besteld wordt. Ik snap overigens ook het nut niet om de gemeentenaam zo aan te geven.
Is dat zo? Dat lijkt me toch eerder één van de belangrijkste informatieve signalisatie die je in een systeem kan hebben?
Volgens mij speelt in België de gemeentenaam een grotere rol in bijvoorbeeld adressen dan bij ons. Als je ervanuit gaat dat de gemiddelde weggebruiker die geleiding nodig heeft op zoek is naar een bepaald adres, speelt de gemeentenaam daar niet echt een rol in. De komnaam, oftewel de naam die op de borden bij het binnenrijden van een plaats op de borden staat, des te meer. Dit laatste zelfs als je buiten de bebouwde kom woont; alle buitengebieden zijn in zoverre toegewezen aan een plaatsnaam in de BAG. En dat zijn (vrijwel steeds) ook de namen op de bewegwijzering en op de plaatsnaamborden.
Ook van de meeste andere gemeente-borden in Nederland is een foto te vinden op http://borden.plaatsengids.nl.(Foto van Harry's site)
Dat lijkt mij een interssant gesprek dat we niet perse hier hoeveel te voeren, maar ik ben precies nog niet helemaal mee met hoe particuliere adressen in Nederland werken?Pino schreef: ↑do 25 mar 2021, 20:55Volgens mij speelt in België de gemeentenaam een grotere rol in bijvoorbeeld adressen dan bij ons. Als je ervanuit gaat dat de gemiddelde weggebruiker die geleiding nodig heeft op zoek is naar een bepaald adres, speelt de gemeentenaam daar niet echt een rol in. De komnaam, oftewel de naam die op de borden bij het binnenrijden van een plaats op de borden staat, des te meer. Dit laatste zelfs als je buiten de bebouwde kom woont; alle buitengebieden zijn in zoverre toegewezen aan een plaatsnaam in de BAG. En dat zijn (vrijwel steeds) ook de namen op de bewegwijzering en op de plaatsnaamborden.
Als je kijkt naar het soort gemeentenamen dat we in de afgelopen decennia hebben zien ontstaan, is het maar goed ook dat onze adressering zo werkt![]()
Ik zie in de gauwigheid een Chopinstraat in Akersloot en ook in Castricum terwijl ze in dezelfde gemeente liggen.
Zal wel per gemeente afhangen
Nederland kent eigenlijk geen traditie met adressering van gemeenten, en ook spelen ze nauwelijks een rol in oriëntatie en navigatie. Je adresseert gewoon naar een bepaalde plaats (dus Graan voor Visch, Hoofddorp en niet Haarlemmermeer). In Friesland heb je drie Oudega's en daar wordt de gemeentenaam wel gebruikt om onderscheid te maken tussen de verschillende plaatsen.In België wordt de gemeente beschouwd als het belangrijkste bestuurlijk niveau. Zowel op vlak van politiek als identiteit. In Nederland lijkt me dat eerder een zakelijke aangelegenheid, gezien gemeenten om de haverklap te lijken fuseren. Een naam op bord, daar hier al protest over uitbreken.
Maar wel als het gaat om geboorteplaatsen (dat in feite je geboortegemeente is).