Incident verkeersmanagment

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Barniet
zandpaadje

Incident verkeersmanagment

Bericht door Barniet » di 27 apr 2021, 18:00

Kom zojuist op dit artikel tegen.

https://www.112meerlanden.nl/2021/04/27 ... -deltaweg/
Hoofddorp, 27 april 2021 – Een scooterrijdster is dinsdagmiddag gewond geraakt bij een ongeval op de rotonde Bennebroekerweg / Deltaweg.

De scooterrijdster werd over het hoofd gezien door de automobiliste. De jonge vrouw op de scooter kwam hard ten val. Het slachtoffer is na de nodige zorg in de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Vanwege het ongeval was de Deltaweg richting de Floriande afgesloten voor het gemotoriseerde verkeer. Hierdoor liep het verkeer vast en moest iedereen omrijden via de N205 en Leenderbos.

De politie heeft van enkele voertuigen die tegen het verkeerd de Deltaweg op reden de kentekens genoteerd, zij ontvangen eerdaags een boete van het cjib.
Ongelooflijk dat ze de hele rijstrook afsluiten...

Afbeelding

Had zo opgelost kunnen worden. Dan kon degene met het bonnenboekje wat nuttigs doen.

Onzettend triest.

Maar de vraag, beginnen ze niet te enthousiast te worden met al die afsluitingen bij incidenten?

Ik lees steeds vaker dat bij ongevallen de hele snelweg wordt afgesloten terwijl er ruimte is voor een aparte rijstrook voor passerend verkeer. Lijkt mij een stuk wenselijker voor iedereen. Je creëert geen massale opstopping, de druk op omliggend netwerk stijgt ontzettend en je hoeft dan niet per se om te rijden.

Of zie ik wat over het hoofd dat hulpverleners de hele snelweg dicht gooien?
Laatst gewijzigd door Barniet op di 27 apr 2021, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Incident verkeersmanagment

Bericht door Rein » di 27 apr 2021, 18:54

^^ Ik denk niet dat je deze afsluiting in een woonwijk kan vergelijken met de afsluiting van een snelweg.

Overigens vind ik het bizar dat men hier blijkbaar voor een omleiding van ca 8 km heeft gekozen, terwijl men ook via de parallel aan de Deltaweg lopende Molenaarslaan had kunnen omleiden. Ik ga er overigens vanuit dat de meeste mensen ook die laatste route zullen hebben genomen.

Demassel
stadsweg

Bericht door Demassel » di 27 apr 2021, 20:18

Barniet schreef: Ongelooflijk dat ze de hele rijbaan afsluiten...

Had zo opgelost kunnen worden. Dan kon degene met het bonnenboekje wat nuttigs doen.

Onzettend triest.
Er staat toch duidelijk in 1 richting afgesloten?! Je kon alleen niet richting Floriande, wel richting de rotonde
En wat ik op de foto's kan beoordelen ook het enige juiste besluit. En ja als mensen dan perse de regels willen overtreden omdat ze te lui zijn om er omheen te rijden verdienen ze ook gewoon een bon. En aangezien die mensen er waren kon de agent niet wat anders doen.
Dus wie is er dan triest? De agent die zijn werk doet of de eigenwijze automobilisten?
Barniet schreef: Maar de vraag, beginnen ze niet te enthousiast te worden met al die afsluitingen bij incidenten?

Ik lees steeds vaker dat bij ongevallen de hele snelweg wordt afgesloten terwijl er ruimte is voor een aparte rijstrook voor passerend verkeer. Lijkt mij een stuk wenselijker voor iedereen. Je creëert geen massale opstopping, de druk op omliggend netwerk stijgt ontzettend en je hoeft dan niet per se om te rijden.

Of zie ik wat over het hoofd dat hulpverleners de hele snelweg dicht gooien?
Het veiligste voor de hulpverlening is geen verkeer.
Het grootste voordeel is dat bij een afsluiting je daar niet op hoeft te letten en je dus meer met het incident bezig kunt zijn.

En als je alle incidenten bekijkt wordt er helemaal niet zo vaak de hele snelweg dicht gegooid hoor. Alleen al die andere incidenten hoor je niet op de journaals en lees je niet in de kranten.

Barniet
zandpaadje

Bericht door Barniet » di 27 apr 2021, 20:59

Demassel schreef: di 27 apr 2021, 20:18
Er staat toch duidelijk in 1 richting afgesloten?! Je kon alleen niet richting Floriande, wel richting de rotonde
En wat ik op de foto's kan beoordelen ook het enige juiste besluit. En ja als mensen dan perse de regels willen overtreden omdat ze te lui zijn om er omheen te rijden verdienen ze ook gewoon een bon. En aangezien die mensen er waren kon de agent niet wat anders doen.
Dus wie is er dan triest? De agent die zijn werk doet of de eigenwijze automobilisten?
Sorry, het plaatje werkte niet.

En die agent had ook het verkeer kunnen regelen in plaats van kentekens noteren.

Ik vind het jammer dat daarvoor gekozen wordt in plaats van het verkeer een beetje helpen. En als je 8 kilometer moet omrijden voor zo'n incident begrijp ik de frustratie bij weggebruikers. Als die met zo'n oplossing komen op 15 meter tegen het verkeer in te rijden, vraag ik mij af waar het mis gaat bij de agent, die heeft er dagelijks mee te maken en ziet de oplossing niet.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 27 apr 2021, 21:46

Onzin. Verkeer dat er daar niet door kon had gewoon een andere route moeten kiezen. En via de Molenaarslaan was het max een minuut omrijden geweest. Zomaar via de verkeerde weghelft willen rijden zoals velen blijkbaar hebben geprobeerd is gewoonweg asociaal en bovendien gevaarlijk.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 27 apr 2021, 23:03

Bij een wegafsluiting wegens een ongeval spelen meerdere factoren een rol. De hulpdiensten moeten veilig hun werk kunnen doen.

Allereerst natuurlijk hulpverlening aan slachtoffers, maar daarna ook een verkeerstechnisch onderzoek, berging van beschadigde voertuigen, schoonmaak wegdek etc.
Donateur Vereniging Wegenforum

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 28 apr 2021, 9:01

Barniet schreef: di 27 apr 2021, 18:00Ongelooflijk

wat nuttigs doen.

Onzettend triest.
Gaat het goed met je krachttermen?

1 De ARBO zegt dat als je aan het werk gaat en er sprake van gevaar kan zijn, je de bron van het gevaar weg moet proberen te nemen. Geen verkeer = geen gevaar. Dus iedere keer dat jij langs een incident mág rijden, moet je die lui dankbaar zijn, want eigenlijk gaan ze buiten hun boekje. Al is het een incident op de vluchtstrook op een vijfstrooks snelweg.

2 Voor het regelen van het verkeer zijn twee agenten nodig. Voor het schrijven van een bon één. Dus misschien (ik was er niet bij) was er voldoende capaciteit om te schrijven, maar niet om te regelen.

3 Misschien wilde men net het verkeer gaan regelen, maar kwam de eerste overtreder eraan en is men vervolgens continu druk geweest met schrijven in plaats van regelen.

4 Soms is het voor de doorstroming van het verkeer beter om af te sluiten. Anders weet men dat de weg niet dicht is en rijdt men die kant op, met alle doorstomingsgevolgen van dien.

5 Als je erlangs rijdt, is het een momentopname. Soms zijn er zaken aan de hand die het blote oog niet ziet, zoals olie op het wegdek. Kan ook zo zijn dat jij langsrijdt, 20 seconden voordat men openstelt. Dan zie je dus weinig of misschien zelfs helemaal niets, terwijl achter jou de kruizen of afsluiting verdwijnen.

Dus als er iets of iemand ontzettend triest is in de openingspost, dan zou ik vooral een spiegel pakken. @moderators: deze is inderdaad op de man en ook precies zo bedoeld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 28 apr 2021, 19:22

Attietattie schreef: wo 28 apr 2021, 9:01 @moderators: deze is inderdaad op de man en ook precies zo bedoeld.
*leest mee.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge