Cols in België
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Cols in België
Vandaag was ik in België en kwam onderweg een bordje van een col tegen met de hoogte daarop. Net zoals in de Alpen gedaan wordt. Dat vond ik erg leuk.
Is er een lijst van heuvels in België die voorzien zijn van zo'n colbord?
Is er een lijst van heuvels in België die voorzien zijn van zo'n colbord?
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Cols in België
Moest zo vlug denken aan het hoogtebord op de Baraque de Fraiture. Geen naam, wel hoogte. https://goo.gl/maps/8knsp6LAHYkgd1b8A
Verder ken ik er zo vlug geen. Je gaat instinctief kijken op Luik-Bastenaken-Luik-heuvels, maar op La Redoute, Roche Aux Faucons, Saint-Nicolas zo vlug geen succes.
Verder ken ik er zo vlug geen. Je gaat instinctief kijken op Luik-Bastenaken-Luik-heuvels, maar op La Redoute, Roche Aux Faucons, Saint-Nicolas zo vlug geen succes.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Voorzitter
Op de Stockeu staat er wel eentje, maar zonder hoogteaanduiding: https://www.alamy.com/stock-photo-sign- ... 27050.html
Ik ben op aardig wat van de heuvels van LBL geweest, zoals de door jouw genoemde hellingen maar ook bv. de Haute-Levée, Cote de Wanne, Cote de Saint-Roch en nog wat andere heuvels, maar ik kan me zo gauw niet soortgelijke borden herinneren.
-
- zandpaadje
-
- autoweg
-
- verkeersader
Er staat ook een bord met hoogte op Signal de Botrange, het hoogste punt van België (en de Benelux).
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
- 2x5 autosnelweg
-
- verkeersader

Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
- Voorzitter
Even gegoogled, en inderdaad. Op deze foto zelfs met hoogte:

Op Streetviewbeelden uit 2019 is het bordje al verdwenen: https://www.google.nl/maps/@50.451096,5 ... 56!5m1!1e4
Op de E25 staat op het hoogste punt (Baraque de Fraiture) van 647 m een bordje met alleen de hoogte: https://www.google.nl/maps/@50.2497537, ... 384!8i8192
En op de E42 is het hoogste punt van die snelweg (t.h.v. Rastplatz Emmelser Wald) van 554 m ook aangegeven met een bordje: https://www.google.nl/maps/@50.3125909, ... 312!8i6656
-
- dorpsstraat
Die eilanden maken geen deel uit van de Schengen Unie noch van de eurozone. Dus ook niet van de Benelux, me dunkt

Hier nog een voorbeeldje van een col, ten oosten van Saint-Hubert, de col d'Hurtebise:
https://www.google.com/maps/@50.0249393 ... 8192?hl=nl
En nog eentje nabij La-Roche-en_Ardenne, de col de Haussire, "officeel" de lastigste col van België: https://www.google.com/maps/place/Col+d ... 7351?hl=nl
De liefhebbers kunnen eens rondneuzen in Cotacol, de encyclopedie van de 1000 lastigste hellingen van België: https://nl.wikipedia.org/wiki/COTACOL
-
- expressweg
Saba, Bonaire en St. Eustatius zijn Nederlandse gemeenten. Horen zodoende gewoon bij de EU en de Benelux. Me dunkt.TomTorquay schreef: ↑di 25 mei 2021, 19:48Die eilanden maken geen deel uit van de Schengen Unie noch van de eurozone. Dus ook niet van de Benelux, me dunkt![]()
-
- 4x5 autosnelweg
Nee, het zijn bijzondere Nederlandse gemeenten en behoren niet tot de EU en/of Schengen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
-
- expressweg
-
- autoweg
-
- 2x3 autosnelweg
Omdat ik van de zomer het dak van België ga ontdekken heb ik hier eens gezocht op "Botrange" en ziedaar, het cols in België-topic!
https://maps.app.goo.gl/cgymoWmbMK9nk7yKA

Betere Streetview-link, het bordje staat in de middenberm:Coen Tunnel schreef: ↑zo 23 mei 2021, 13:43 En op de E42 is het hoogste punt van die snelweg (t.h.v. Rastplatz Emmelser Wald) van 554 m ook aangegeven met een bordje: https://www.google.nl/maps/@50.3125909, ... 312!8i6656
https://maps.app.goo.gl/cgymoWmbMK9nk7yKA
-
- verkeersader
Op de Benelux wikipedia worden de andere 3 genoemd als "associated territories"
https://en.wikipedia.org/wiki/Benelux
Als die er al bij horen zal dat ook wel gelden voor de 3 die gemeente zijn....
Het verdrag is kennelijk met het koninkrijk der Nederlanden, bestaande uit het land Nederland (incl de 3 gemeenten) en de andere 3 zelfstandige landen.
(Maar goed dit is wikipedia kennis - als dit klopt is de benelux dus een verdrag die meer gebiedsdelen omvat dan de EU)
-
- 2x3 autosnelweg
Gisteren op Signal de Botrange geweest, het officiële hoogste punt van België. Maar van een keurige markering van de 694 meter hoogte was geen sprake. Uiteraard wel de kunstmatige heuvel met stenen trap, de Baltiaheuvel, die nog eens 6 meter er bovenop doet zodat we toch even op 700 meter konden staan. Magisch

Iets verder een geodesische steen uit de napoleontische tijd en een Pruisische TP-steen zonder enige uitleg erbij. Gemiste kansen allemaal. De grote parkeerplaats was trouwens zo goed als klaar (geasfalteerd) maar nog niet geopend. Misschien wordt het nog wat duidelijker/aantrekkelijker als alles klaar is. Dan nog maar eens terugkomen. Ik heb nu het meest genoten van het weidse uitzicht over de Fagne wallonne

Iets verder een geodesische steen uit de napoleontische tijd en een Pruisische TP-steen zonder enige uitleg erbij. Gemiste kansen allemaal. De grote parkeerplaats was trouwens zo goed als klaar (geasfalteerd) maar nog niet geopend. Misschien wordt het nog wat duidelijker/aantrekkelijker als alles klaar is. Dan nog maar eens terugkomen. Ik heb nu het meest genoten van het weidse uitzicht over de Fagne wallonne

Op dat punt ben ik niet geweest, omdat de weg richting noorden was afgesloten (vanaf Sourbrodt was het echt een rommeltje met borden en geplastificeerde vellen). Maar het is waarschijnlijk ook geen echte col of pashoogte, alleen een verwijzing naar het hoogste punt. Afgaande op een hoogtekaart zou de weg hier op ongeveer 692 meter hoogte kunnen lopen.Sibren schreef: ↑zo 23 mei 2021, 9:40 Er staat ook een bord met hoogte op Signal de Botrange, het hoogste punt van België (en de Benelux).
Laatst gewijzigd door Wesso op do 07 jul 2022, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
Als het goed is, kom je dit bord ook tegen als je vanuit het zuiden komt.
- SPOILER: TOON
-
- 2x2 autosnelweg
Dat ze midden in de Ardennen ten tijde van bouwstoppen, betonstoppen en klimaatwoke nog een geasfalteerde ipv gewoon onverharde parkeerplaats aanleggen vind ik toch bijzonder. De mensen die in BE procedures hebben lopen omdat ze te veel verharding hebben voorzien bij de oprit van hun huis zullen er toch maar groen - pun intended - om kunnen lachen. 

-
- 2x2 autosnelweg

In het Waals Gewest gelden sterk andere regels omtrent verharding en waterdoorlatendheid. In Vlaanderen zou dit inderdaad niet meer mogelijk zijn.
-
- Moderator
Lijkt mij een duidelijk signaal voor de plaatselijke VVV.Wesso schreef: ↑do 07 jul 2022, 16:32 Gisteren op Signal de Botrange geweest, het officiële hoogste punt van België. Maar van een keurige markering van de 694 meter hoogte was geen sprake.
Iets verder een geodesische steen uit de napoleontische tijd en een Pruisische TP-steen zonder enige uitleg erbij. Gemiste kansen allemaal.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
The Tim Traveller heeft recent nog een video gemaakt over Le Signal de Botrange met daarin antwoord op de vraag hoe dit het hoogste punt van België is geworden.
Link
Daar had The Tim Traveller ook last van in zijn video.
Link
-
- 2x3 autosnelweg
Vraag me ook af in hoeverre je de situatie kunt vergelijken. Als in het dichtbevolkte vlaanderen iedereen de oprit dicht smijt kan het water nergens de bodem in; in de Ardennen is naast zo'n parking plek genoeg.
Wil daarmee overigens niet beweren dat de regels in Vlaanderen niet te restrictief zijn; daarvoor ken ik de materie te weinig.
-
- 2x3 autosnelweg
Inderdaad, ook vanuit het zuiden. Helemaal over het hoofd gezien toen ik gefocust was op een parkeerplaats.
Erg leuk om het filmpje van The Tim Traveller te zien, helemaal gemist in mijn feed. Uit de reacties daaronder blijkt ook wel weer hoe men over beslissingen in België denkt. Aan de andere kant lijkt er ook geen moeite te worden gedaan om van dat beruchte imago af te komen.
-
- 2x4 autosnelweg
Door de klimaatuitdagingen zal verharding in de toekomst alleen maar meer een thema worden, zeker in versteend gebied. Dat een parking in Wallonië daarbij volledig geasfalteerd wordt vergoelijkt daarbij niets.
-
- 2x4 autosnelweg
Er staat trouwens ook nog een 30 m hoge toren op de Signal de Botragne, wat dat klein verhoogje om de 700 m te bereiken alleen maar betekenislozer maakt. Al is die grotere toren maar in 1934 gebouwd, de lage toren van 6 m dateert van 1923.
-
- 4x5 autosnelweg
Dan nog rechtvaardigen ze allerminst de verzuurde reacties die de andere Vlamingen hier neerschrijven. Geasfalteerde parkeerplaatsen worden in Nederland ook nog gewoon aangelegd als ze bedoeld zijn als permanente voorziening. De waterdoorlaatbaarheid wordt gewoon opgelost met een goede afvoer en drainagetechniek.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
De regels zijn ook een logisch gevolg van de geologische en klimatologische verschillen. Vlaanderen kent verschillende soorten ondergrond en de meesten zijn zeer waterdoorlatend. Het Waals Gewest kent veel streken waarbij er 1 of twee grondlagen lager er rotsen zitten. Tel daarbij dat aan onze kanten gemiddeld gezien een pak minder neerslag valt, er bijna dubbel zoveel mensen wonen op de helft van de oppervlakte, en het is ergens logisch dat de Vlaming iets meer zijn best moet doen.duikgek89 schreef: ↑do 07 jul 2022, 19:37Vraag me ook af in hoeverre je de situatie kunt vergelijken. Als in het dichtbevolkte vlaanderen iedereen de oprit dicht smijt kan het water nergens de bodem in; in de Ardennen is naast zo'n parking plek genoeg.
Wil daarmee overigens niet beweren dat de regels in Vlaanderen niet te restrictief zijn; daarvoor ken ik de materie te weinig.