Drukknoppen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Victor
autoweg

Drukknoppen

Bericht door Victor » di 25 mei 2021, 22:08

Vandaag in het nieuws: https://www.ad.nl/auto/waarom-de-drukkn ... ~ac50450c/

Ik snap dat bij (moderne) installaties met fietsers-detectie de drukknoppen overbodig worden. Als ik als fietser aan kom rijden en er gaat een schermpje "gezien" knipperen, dan ga ik echt niet ook nog eens op de knop drukken.
Voorbeeld: https://www.google.nl/maps/@51.6103836, ... 312!8i6656 , hier werkt dat perfect.

Maar voor het overige ga ik er nog steeds vanuit, net als toen er voor het eerst drukknoppen verschenen, dat als ik niet op die knop druk, dat ik dan "overgeslagen" kan worden. Dat mijn beurt dan voorbij kan gaan.

Wie kan er meer over zeggen?

Chris
Moderator

Re: Drukknoppen

Bericht door Chris » di 25 mei 2021, 22:54

Dit is al heel lang zo, het komt periodiek in het nieuws.

Bij die aftellers die aanspringen kan je er vanuit gaan dat er detectie ligt, maar op veel andere plekken ook wel. Er zijn echter ook wel locaties waar die drukknop nog wel een functie heeft en als fietser kan je dat verschil niet weten.

Bij voetgangersoversteken hebben die knoppen nog wel bijna altijd een functie. Er zijn er maar weinig die een radar of andere detectie hebben.

Als fietser vind ik wel dat detectielussen ook wel eens wat eerder mogen liggen. Beetje luxeprobleem, maar het komt best wel eens voor dat hij eerder op groen had kunnen springen bij gebrek aan conflict.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 25 mei 2021, 23:13

Fietsdetectie kan in principe alleen maar metaal detecteren. Als een rijdend voorwerp van heel weinig metaal is gemaakt of zonder metaal, dan heb je altijd nog die drukknop nodig.
Ook kan een detector defect zijn.

Om die reden lijkt me dat een drukknop toch altijd in werking moet zijn. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een drukknop er voor de sier is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L » di 25 mei 2021, 23:19

^^
Heeft het toch nog een voordeel dat ik een aluminium racefiets heb :lol:
Wel eens dat de lussen wat eerder mogen liggen. Dat 30+ aanhouden niet lukt is prima, maar is de gang er al een eind uitgeremd eer je de lus haalt. Of het dan toeval is weet ik niet, maar het komt vaak voor dat het licht direct op groen springt zodra ik op de knop druk. En anders gaat bij de meeste verkeerslichten het aftel ding pas aan zodra je op de knop drukt. Dus dat de knopjes niet aangesloten zijn geloof ik niet.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 25 mei 2021, 23:25

Victor schreef: di 25 mei 2021, 22:08 Vandaag in het nieuws: https://www.ad.nl/auto/waarom-de-drukkn ... ~ac50450c/
(..)

Wie kan er meer over zeggen?
Fictie.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/een ... 05-25-null

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » di 25 mei 2021, 23:26

^^
Mijn reactie op het artikel in AD; klinkklare onzin. Hier spreekt duidelijk een verkeerspsycholoog, niet een verkeersdeskundige.
Een wegbeheerder gaat echt geen drukknoppaaltjes "voor de sier" neer zetten, om op het gemoed in te spelen.
Wel is het zo, dat voor fietsers de lus en de drukknop vaak een samenspel is. Men kan in de regeling hier verschillende functies aan geven;
Voorbeeld 1;
De fietslus werkt alleen als verlengfunctie. Om een aanvraag te krijgen moet men nog steeds eerst op de drukknop drukken. Pas wanneer de fietsrichting groen krijgt, kan op de lus verlengd worden, naarmate er meerdere fietsers zijn.
Voorbeeld 2;
De fietslus geeft wel een voor-aanvraag, maar deze moet gevolgd worden door de drukknop. Kan de fietser in de regeling op de lus meteen groen krijgen, dan gebeurt dit ook. Maar kan dit niet, en de fietser rijdt, zoals zo vaak gebeurt, na de lus door rood en drukt niet, dan wordt de aanvraag ingetrokken en krijgt de fietser niet nodeloos groen.
Voorbeeld 3;
De VRI heeft ook en regensensor (Jawel, bestaat echt). Dan kan bv bij een aanvraag op de lus de fietser gewoon in de cyclus meekomen, maar als er ook gedrukt wordt op de drukknop, kan de fietser ook versneld komen (prioriteit)
Zo zijn er nog meer voorbeelden te bedenken, waarbij de drukknop en lus kunnen samenwerken, evt met andere sensoren. Als de drukknop echt onzin zou zijn, dan is die echt wel weggelaten, het kost de belastingbetaler alleen maar geld.
Wat betreft de voetgangers, die kunnen moeilijk gedetecteerd worden met een lus. Maar soms ligt hiervoor een drukmat bij de oversteek, zodat, zeker als het meerdere voetgangers zijn, dit ook getdetecteerd kan worden. Soms heeft de oversteek ook Infra-rood of Radar-detectoren, dit wordt vooral toegepast bij oversteken waar soms veel voetgangers oversteken (vb de RAI). Normaal heeft de regeling dan een vaste oversteektijd, maar detecteerd de IR- of radardetector veel voetgangers, dan kan de oversteek ook langer groen blijven.
De wegbeheerder denkt hier echt wel over na en doet vooraf aan plaatsing van drukknoppen of detectoren echt wel gedegen onderzoek voor onze belastingcenten.
Ik zou zeggen, blijf vooral die knoppen indrukken, maar oh ja, het hoeft echt maar een keer, en je hoeft de drukknop ook niet in te beuken, dat maakt inderdaad geen verschil. :D

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » di 25 mei 2021, 23:39

Nog een toevoeging, voordat er reactie op komt;
Ja, momenteel met Corona, zijn in veel steden de drukknoppen uitgeschakeld, of beter gezegd, en hoeft niet meer gedrukt te worden. De fiets en voetgangers krijgen tijdelijk, cyclisch groen, zodat men niet besmet kan raken via de drukknop. Dit is momenteel zeker in Rotterdam het geval.
Wat ik me nog meer bedenk, in Amsterdam (en misschien ook elders) hebben we de "schoolmeestersdrukknop" (3x woordwaarde).
Als een schoolmeester bij bepaalde oversteken de drukknop lang ingedrukt houdt, dan activeert hij in de regeling een extra functie. Wordt het licht voor de voetgangers groen, dan kan hij de drukknop vasthouden, en kan zo een hele schoolklas aan kinderen veilig laten oversteken !!
Let wel, dit is niet overal zo !! Wat je allemaal niet teweeg kan brengen met een "nutteloos" drukknoppie :p

R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L » wo 26 mei 2021, 0:17

De groen zonder knop hebben ze in Arnhem in elk geval nog niet ingesteld. Vlakbij mijn oude huis was er eentje waar voetgangers altijd groen hadden bij rood voor auto's, maar enkel als de knop ingedrukt was, anders stonden beiden op rood. Dat wetende lette ik enkel nog op het licht voor de auto's, of drukte ik in de voorbijgang voor de vorm nog even op de knop zodat ik keurig door groen liep.

Ze hadden automatisch groen overigens prima in kunnen stellen. Vorig jaar zijn alle voetgangerslichten vernieuwd. Overduidelijk met sensoren, ongeacht met welke snelheid je oversteekt, ongeveer een meter voordat je bij de overkant bent begint groen te knipperen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 26 mei 2021, 7:35

Victor schreef: di 25 mei 2021, 22:08 Ik snap dat bij (moderne) installaties met fietsers-detectie de drukknoppen overbodig worden. Als ik als fietser aan kom rijden en er gaat een schermpje "gezien" knipperen, dan ga ik echt niet ook nog eens op de knop drukken.
Wat voor schermpje bedoel je precies?
fleppenstein schreef: di 25 mei 2021, 23:39 Ja, momenteel met Corona, zijn in veel steden de drukknoppen uitgeschakeld, of beter gezegd, en hoeft niet meer gedrukt te worden. De fiets en voetgangers krijgen tijdelijk, cyclisch groen, zodat men niet besmet kan raken via de drukknop. Dit is momenteel zeker in Rotterdam het geval.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 26 mei 2021, 20:28

fleppenstein schreef: di 25 mei 2021, 23:26 (..)
Voorbeeld 2;
De fietslus geeft wel een voor-aanvraag, maar deze moet gevolgd worden door de drukknop. Kan de fietser in de regeling op de lus meteen groen krijgen, dan gebeurt dit ook. Maar kan dit niet, en de fietser rijdt, zoals zo vaak gebeurt, na de lus door rood en drukt niet, dan wordt de aanvraag ingetrokken en krijgt de fietser niet nodeloos groen.
Kijk aan, een ter zake kundige, zo te lezen. :top:

(de andere ter zake kundige hier niet te na gesproken, natuurlijk. ;) )

Dat van die lusaanvraag met drukknop opvolging wist ik niet. Goed om te weten als ik mij weer eens 'erger' aan een door rood rijdende fietser en ik ook rood licht krijg.. omdat ik dan denk dat die fietser middels de lus groen licht krijgt voor nop, want hij/zij is dan al overgestoken.

fleppenstein schreef: di 25 mei 2021, 23:26 (..)
Ik zou zeggen, blijf vooral die knoppen indrukken, maar oh ja, het hoeft echt maar een keer, en je hoeft de drukknop ook niet in te beuken, dat maakt inderdaad geen verschil. :D (..)
Zijn er nog veel drukknoppen in omloop?

Of heeft die 'aai-paal' nu de meerderheid?

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » wo 26 mei 2021, 20:38

^^ Gevolgd worden door de drukknop. Of door de fietskoplus natuurlijk.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 01 jan 2022, 1:49

Peter Pannekoek kwam erop terug - en was vrij stellig over het nut van de drukknop :lol:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 01 jan 2022, 20:43

^^^ ja, dat was wel een mooi stukje. :woop:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 01 jan 2022, 21:13

Welk stukje precies? Het laatste ging over andere knopjes :wijsvinger: :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 01 jan 2022, 23:32

^^ Maakt dat uit? Beide knopjes zijn een complot bedoeld om ons te onderdrukken.

peter51
stadsweg

Bericht door peter51 » zo 02 jan 2022, 19:36

Ach ja, zo'n studentengroep die het hele fietspad in Nijmegen blokkeert effe rechts over de stoep voorbijgaan en met het linkerhandje effe op de knop 'achterom' om de paal drukken. Dan met groen als eerste oversteken. :lol:

Sssttt...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 02 jan 2022, 19:48

peter51 schreef: zo 02 jan 2022, 19:36 Nijmegen ... Sssttt...
Hee, dat komt me bekend voor. In 2007 zag ik in Nijmegen dit bord staan:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 21 jun 2022, 19:38

Link

"The time has come to push the button"
Die associatie had ik nog niet gemaakt 8-) Maar dat is misschien ook omdat ik het een erg irritant nummer vind van de Chemical Brothers.
Ik moest daarnet weer even denken aan Peter Pannekoek en dit topic, toen ik als fietser aankwam bij een VRI (met lussen in de fietsstrook); ik druk op de knop, en twee tellen later krijg ik groen. Dat is dan omdat ik in de juiste fase zat.
100% zeker, dat als ik niet op de knop gedrukt had, dat ik dan op zijn minst nog een ronde had moeten wachten :p

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 21 jun 2022, 20:04

Ik weet in ieder geval 100% zeker dat er stapels kruisingen zijn waar je, als je niet op een knopje drukt, kunt wachten tot je een ons weegt. Die hebben geen detectielussen en voetgangers en fietsers krijgen geen groen zonder aanvraag. Op een carbon of aluminium racefiets kun je trouwens overal maar beter drukken. Het ‘nutteloze knopje’ is dus broodje aap.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 21 jun 2022, 22:10

Dat wordt ook genoemd in het filmpje. Als er lussen liggen (en die liggen niet overal) dan moet je daar met een metalen fiets op staan wil je gedetecteerd worden.

Ik wil nog wel een filmpje zien over de aftellichten. Want dat is soms ook een beetje hit and miss.