[BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
[BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl
Gisteren is een binnenvaartschip tegen het remmingwerk van de Fonejachtbrug gevaren: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1061 ... ren-schade
De brug zelf is niet beschadigd. Het is de derde aanvaring tegen een brug op dit kanaal in twee weken. Op 15 mei ramde een schip de Gerrit Krolbrug in Groningen, op 30 mei ramde een schip de Fonejachtbrug van de N31 en op 31 mei ramde een schip de brug bij Aduard. En daarvoor kwam dit ook al meermaals voor. De Paddepoelsterbrug bij Groningen ligt er nog steeds uit nadat het geramd werd, dat gaat nog een paar jaar duren.
De brug zelf is niet beschadigd. Het is de derde aanvaring tegen een brug op dit kanaal in twee weken. Op 15 mei ramde een schip de Gerrit Krolbrug in Groningen, op 30 mei ramde een schip de Fonejachtbrug van de N31 en op 31 mei ramde een schip de brug bij Aduard. En daarvoor kwam dit ook al meermaals voor. De Paddepoelsterbrug bij Groningen ligt er nog steeds uit nadat het geramd werd, dat gaat nog een paar jaar duren.
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [N031] Leeuwarden - Drachten (Wâldwei)

De Foanejachtbrug is één van de nieuwere op dit traject. Beroepsvaart kan er onderdoor zonder dat deze geopend hoeft te worden. De aanvaring toont het nut aan van zware remmingswerken en brede doorgangen op kanalen met dit soort grote schepen. Om dezelfde reden zijn op het van Harinxmakanaal (Foanejacht - Leeuwarden - Harlingen) de afgelopen jaren diverse bruggen vernieuwd of beter beschermd.
Tussen Lemmer en Delfzijl staan alleen al in Friesland meerdere bruggen op de nominatie om vervangen te worden door modernere en veiligere oeververbindingen:
https://www.lc.nl/friesland/sudwest-fry ... 99438.html
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... astgesteld
-
- Wegnummerfotograaf
Mwoah. Is de N381 (Drachten-Emmen) één weg? Dat zijn ook 2 provinciale wegen met 2 verschillende namen, maar toch aangelegd om één verbinding te vormen.Schelpenpaadje schreef: ↑ma 31 mei 2021, 21:53 Strikt genomen is het niet hetzelfde kanaal (Van Starkenborghkanaal / Prinses Margrietkanaal)

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg

Onder de tweede link vind je de eind vorig jaar vastgestelde inpassingsvisie, met daarin een uitgebreide beschrijving van de vaarweg inclusief historisch perspectief.
-
- Wegnummerfotograaf
Ja hoor, "beide maken inderdaad deel uit van de vaarweg Lemmer - Delfzijl". Ik ben het ook gewoon met je eens, maar de vergelijking met die N381 vond ik wel aardig.
Ik volg trouwens zelden linkjes.
Maar ik denk dat ik de historie wel weet. In ben vlakbij die verbinding geboren en opgegroeid.
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Rijkswaterstaat heeft de waterweg tamelijk recent overgenomen. Ze hebben wel geld over gehad om de hectometrering gelijk te trekken; Lemmer-Delfzijl is dus nu ook in kilometers één vaarweg. Helaas zijn (vooral in Groningen) de bruggen nog redelijk krap. Schippers moeten dus ook gewoon goed sturen als ze wat groter zijn en meer spullen vervoeren. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Fragment uit de inpassingsvisie (die het doorklikken wat mij betreft best waard is) over de onstaansgeschiedenis:

Dat de meeste kunstwerken die het Prinses Margrietkanaal kruisen goed zijn uitgebouwd zal ook te maken hebben met het belang van het Friese deel van de vaarweg voor de watersport. Daarnaast kruist het Margrietkanaal twee snelwegen, een 2x2 autoweg en een belangrijke spoorlijn, terwijl het Van Starkenborgkanaal en het Eemskanaal door gebieden lopen met minder belangrijke aders. En gebruik maakt van bestaande vaarwegen waar het opwaarderen van bruggen tot nu toe kennelijk niet wenselijk of noodzakelijk werd geacht.
Destijds de goedkoopste optie maar wel één met al decennialang minder knelpunten en obstakels voor de beroepsvaart dan in GroningenDe HLD (Hoofdvaarweg Lemmer Delfzijl) kent een interessante geschiedenis. De vaarweg is door opeenvolgende aanleg van nieuwe schakels, verbreding en verbetering in de afgelopen eeuwen tot stand gekomen. Deze historische gelaagdheid is op een aantal plekken nog goed zichtbaar. Het verklaart ook waarom het kanaal zich niet als één continue lijn laat aflezen.
Rond 1900 werd voor het eerst nagedacht over de realisatie van één vaarroute door de noordelijke provincies. Er waren al verschillende kanaaldelen, maar een betere verbinding met Holland en met name Amsterdam was nodig om de concurrentie aan te kunnen gaan met de havenstad Emden in Duitsland. De provincie Groningen nam het initiatief. Friesland reageerde in eerste instantie terughoudend, omdat het minder voordelen zag. Uiteindelijk werd voor het Prinses Margrietkanaal daarom de meest logische en goedkoopste oplossing gekozen door alleen de ontbrekende schakels tussen de meren en bestaande vaarwegen aan te leggen. Zo is een kanaal ontstaan dat zich zeer onnadrukkelijk voegt in het aanwezige merenlandschap met een eigen identiteit, passend bij de ontstaansgeschiedenis.

Dat de meeste kunstwerken die het Prinses Margrietkanaal kruisen goed zijn uitgebouwd zal ook te maken hebben met het belang van het Friese deel van de vaarweg voor de watersport. Daarnaast kruist het Margrietkanaal twee snelwegen, een 2x2 autoweg en een belangrijke spoorlijn, terwijl het Van Starkenborgkanaal en het Eemskanaal door gebieden lopen met minder belangrijke aders. En gebruik maakt van bestaande vaarwegen waar het opwaarderen van bruggen tot nu toe kennelijk niet wenselijk of noodzakelijk werd geacht.
-
- Wegnummerfotograaf
Deze zin kan ik niet helemaal volgen. De route door Groningen is in de jaren 1930 aangelegd (Starkenborgh) of in de jaren 60 verbreed (Eemskanaal).Schelpenpaadje schreef: ↑di 01 jun 2021, 15:06En gebruik maakt van bestaande vaarwegen waar het opwaarderen van bruggen tot nu toe kennelijk niet wenselijk of noodzakelijk werd geacht.
Dat de routes daarvoor ook al bestonden (Hoendiep) doet dus niet meer ter zake. Geen enkele brug of sluis van vóór die tijd bestaat nog.
Bijna alle bruggen en sluizen in het Starkenborgh-deel zijn na 1990 vernieuwd (afgezien van Paddepoel -verwijderd- en Krolburg -vernield-).
De Eemskanaalbruggen waren bij de verbreding uit de jaren 60 al breder.
Welke opwaardering hebben we het dan over?
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
Het kanaal heeft nog veel bruggen die een breedtebeperking inhouden. Andere grote vaarwegen in Nederland, zoals de rivieren en het Schelde-Rijnkanaal, hebben allemaal grote vaste bruggen met een ruime doorvaartbreedte. De vaarweg Lemmer - Delfzijl heeft op aardig wat plekken nog een veel smallere doorvaartbreedte bij beweegbare bruggen. Er zijn kennelijk in vijf jaar tijd 23 aanvaringen geweest: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1061 ... r-delfzijl
-
- dorpsstraat
De "rivieren en bv het Schelde-Rijnkanaal" zijn niet bepaald te vergelijken met de vaarweg Lemmer-Delfzijl. Hele andere klasse vaarweg als die anderen. Daarbij zijn de smalste bruggen nog altijd 16 meter breed, wat ruim voldoende is voor schepen van 11,45 meter breed.
Beweren dat de kunstwerken in het noorden ondermaats zijn is eigenlijk verkapt versluieren dat er niet meer zo goed word opgelet.
De kunstwerken zijn ruim genoeg. Ook hoog genoeg. Dat er schepen willen varen die hoger zijn is een ander verhaal.
Buiten het (tegenwoordig) alom aanwezige elektronische kaartsysteem is plaatselijke bekendheid nog steeds erg belangrijk.
Veel van deze aanvaringen vinden plaats door onoplettendheid of onwetendheid.
Zoals bv het geval bij Aduard onderlaatst. De schipper meende dat hij wel onder de brug door kon. Ofschoon hij eerder een soortgelijke brug is gepasseerd. Zelfs ik, met mijn relatief kleine schip, kan niet zonder opening onder die bruggen door, of ik moet mijn stuurhut laten zakken.
Maar goed, ik ben zowat opgegroeid op de noordelijke kanalen, aan mijn plaatselijke bekendheid ligt het niet.
Trouwens, hoge bruggen zijn ook geen garantie dat het goed gaat. Vorig jaar (of was het alweer het jaar daar voor?) wist een containerschip zijn stuurhut nog te verspelen bij sluis Vreeswijk. Dat is toch 9 meter hoog.
Gr. Ed
Beweren dat de kunstwerken in het noorden ondermaats zijn is eigenlijk verkapt versluieren dat er niet meer zo goed word opgelet.
De kunstwerken zijn ruim genoeg. Ook hoog genoeg. Dat er schepen willen varen die hoger zijn is een ander verhaal.
Buiten het (tegenwoordig) alom aanwezige elektronische kaartsysteem is plaatselijke bekendheid nog steeds erg belangrijk.
Veel van deze aanvaringen vinden plaats door onoplettendheid of onwetendheid.
Zoals bv het geval bij Aduard onderlaatst. De schipper meende dat hij wel onder de brug door kon. Ofschoon hij eerder een soortgelijke brug is gepasseerd. Zelfs ik, met mijn relatief kleine schip, kan niet zonder opening onder die bruggen door, of ik moet mijn stuurhut laten zakken.
Maar goed, ik ben zowat opgegroeid op de noordelijke kanalen, aan mijn plaatselijke bekendheid ligt het niet.
Trouwens, hoge bruggen zijn ook geen garantie dat het goed gaat. Vorig jaar (of was het alweer het jaar daar voor?) wist een containerschip zijn stuurhut nog te verspelen bij sluis Vreeswijk. Dat is toch 9 meter hoog.
Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.
-
- Moderator
Dat zou ook juist het probleem zijn, deze vaarweg is van een ander kaliber qua bruggen en doorvaartbreedte maar wordt wel door hetzelfde soort binnenvaartschepen gebruikt, waardoor het vaker fout gaat. Vooral door schippers die er niet bekend zijn, dit zouden vaak Polen en Tsjechen zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Is goedkoper voor de vervoerderdit zouden vaak Polen en Tsjechen zijn.

Misschien dat er toch wat hogere eisen gesteld moeten worden aan schippers. Machinisten moeten ook een bepaalde wegbekendheid hebben voor ze bepaalde tracés mogen berijden. Ik denk overigens dat je tegelijkertijd ook wat aan uitbuiting van Oost-Europese werknemers kan doen.
-
- 2x2 autosnelweg
Simpel: het bouwen van hogere/bredere bruggen dan er nu liggen waar de gewenste vaarwegklasse dat vereist.harry schreef: ↑di 01 jun 2021, 19:16Deze zin kan ik niet helemaal volgen. De route door Groningen is in de jaren 1930 aangelegd (Starkenborgh) of in de jaren 60 verbreed (Eemskanaal).Schelpenpaadje schreef: ↑di 01 jun 2021, 15:06En gebruik maakt van bestaande vaarwegen waar het opwaarderen van bruggen tot nu toe kennelijk niet wenselijk of noodzakelijk werd geacht.
Dat de routes daarvoor ook al bestonden (Hoendiep) doet dus niet meer ter zake. Geen enkele brug of sluis van vóór die tijd bestaat nog.
Bijna alle bruggen en sluizen in het Starkenborgh-deel zijn na 1990 vernieuwd (afgezien van Paddepoel -verwijderd- en Krolburg -vernield-).
De Eemskanaalbruggen waren bij de verbreding uit de jaren 60 al breder.
Welke opwaardering hebben we het dan over?
-
- Wegnummerfotograaf
Maar dat is precies wat men de afgelopen jaren heeft gedaan!Schelpenpaadje schreef: ↑wo 02 jun 2021, 13:48 Simpel: het bouwen van hogere/bredere bruggen dan er nu liggen waar de gewenste vaarwegklasse dat vereist.
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Hoewel de discussie erg is 'afgedreven' van het oorspronkelijke topic: Rijkswaterstaat heeft op zich wel een redelijk goede site gemaakt over de vaarverbinding.
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/va ... r-delfzijl
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/va ... r-delfzijl
-
- dorpsstraat
Bijna goed. In het noorden kunnen geen schepen van 135 x 22,80 varen, fysiek onmogelijk. Laat staan koppelverbanden van 180 x 11,45 of duwconvooien van 265 x 22,80. Dat kan namelijk wel op de "grote rivieren" en bv het Schelde-Rijnkanaal varen.
Dat laatste klopt echter wel. Er komt steeds meer oost Europees personeel in de stuurhut te zitten, die niet de kennis hebben en ook de taal vaak niet machtig zijn om een veilige vaart te garanderen. Want inderdaad, dat is goedkoper voor de "vervoerder" oftewel, de eigenaar van het schip.
Dat heeft meerdere oorzaken, die te ver voeren om in dit topic over uit te wijden.
In het kort, de vrachtprijzen groeien niet met de tijd mee, terwijl de kosten dat wel doen. En er is moeilijk aan west Europees personeel te komen.
Gr. Ed
-
- 2x2 autosnelweg
Duikers inspecteren vandaag of er schade onder water is ontstaan:
https://www.lc.nl/friesland/tytsjerkste ... 63447.html
https://www.lc.nl/friesland/tytsjerkste ... 63447.html
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl
Het wordt wel noodzakelijker om een aantal verouderde kunstwerken versneld te vervangen, en dan het liefst door bruggen die geen hindernis meer vormen voor de scheepvaart. Anders is het wel vragen om ongelukken... 

-
- dorpsstraat
Sja, wat heet verouderd en wat heet hindernis. Dat er nog enkele bruggen zijn die inmiddels een aardige leeftijd hebben, moge duidelijk zijn.
Ze vormen echter geen hindernis. Daar bij, de Fonejacht is nog niet zo oud en Aduard is nieuw. Dus de oude bruggen vervangen heeft niet veel nut, de nieuwe worden ook aan gevaren.
Ze vormen echter geen hindernis. Daar bij, de Fonejacht is nog niet zo oud en Aduard is nieuw. Dus de oude bruggen vervangen heeft niet veel nut, de nieuwe worden ook aan gevaren.
-
- 2x2 autosnelweg
Kans op aanvaringen steeds groter: "Het is een puinhoop in het weekend"
- De minister bevestigt dat op de vaarweg Lemmer-Delfzijl relatief veel aanvaringen gebeuren.
- Rijkswaterstaat wijst naar het tekort aan Nederlandse matrozen en stuurlieden.
- Schipper Pieter Brouwer denkt dat ook de toegenomen drukte en werkdruk meespelen.
- De minister bevestigt dat op de vaarweg Lemmer-Delfzijl relatief veel aanvaringen gebeuren.
- Rijkswaterstaat wijst naar het tekort aan Nederlandse matrozen en stuurlieden.
- Schipper Pieter Brouwer denkt dat ook de toegenomen drukte en werkdruk meespelen.
-
- 4x5 autosnelweg
Kamikazekapiteins in de recreatievaart. Daar waar alternatieve vaarwateren beschikbaar zijn horen die helemaal niet op het Prinses Margrietkanaal thuis!"Het komt weleens voor dat er een bootje overvaren wordt", zegt Brouwer. "Dat zal deze zomer ongetwijfeld weer gebeuren. Het is een puinhoop soms, in het weekend."
-
- Moderator
Goed nieuws en minder goed nieuws:
Wel opvallend dat voor beide sets bruggen € 70 miljoen is gereserveerd terwijl volgens mij de vervanging in Friesland wel een stuk complexer is. De Gerrit Krolbrug en Paddepoelsterbrug hebben toch wel een kleiner profiel dan de bruggen Kootstertille en Spannenburg. Ik denk dat 70 miljoen voor alleen Spannenburg al wel nodig is als er een aquaduct moet komen.Bruggen hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl aangepakt
Rijkswaterstaat gaat aan de slag met de vervanging van vier bruggen op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Het gaat in Groningen om de Gerrit Krolbrug en de Paddepoelsterbrug en in Friesland om de bruggen Kootstertille en Spannenburg. In elk van beide provincies komt ongeveer 70 miljoen euro beschikbaar voor de vervanging van deze bruggen. Dat heeft demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) besloten in overleg met de provincies Friesland en Groningen en gemeente Groningen.
Met de investering van 140 miljoen euro is het beschikbare budget voor vervanging van in totaal acht bruggen op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl op dit moment uitgeput. Dat betekent dat de aanpak van de andere bruggen op de vaarweg pas kan worden uitgevoerd zodra daar aanvullend budget voor is. Dit betreft de Busbaanbrug in Groningen en de bruggen Oude Schouw, Uitwellingerga en Schuilenburg in Friesland. Minister Visser hecht eraan om ondanks de demissionaire status van het kabinet een besluit te nemen over de hoofdvaarweg: ,,Ik vind het belangrijk dat de eerste vier bruggen nu kunnen worden aangepakt, zodat belangrijke verbindingen in de regio worden hersteld. Ik onderschrijf het belang dat op termijn ook de andere bruggen worden gerenoveerd,’’ aldus minister Visser.
Groningen
Voor de aangevaren en verwijderde Gerrit Krolbrug is afgesproken dat Rijkswaterstaat de huidige fiets- en loopbruggen beter toegankelijk maakt. Minister Visser heeft ingestemd met vervanging van de Gerrit Krolbrug door een beweegbare brug met een doorvaarhoogte van 4,5 meter. Dat komt overeen met de variant die ook door de gemeenteraad van Groningen is aangenomen. Voor de eveneens aangevaren en verwijderde Paddepoelsterbrug in Groningen wordt de eerder afgesproken variant van een vaste fietsbrug verder uitgewerkt en opgepakt door de gemeente. Wethouder Philip Broeksma (Verkeer en Vervoer) van de gemeente Groningen: ,, Het is goed dat we als gemeente nu eindelijk aan de slag kunnen met het herstellen van deze verbinding.’’
Friesland
Voor de bruggen Kootstertille en Spannenburg in Friesland moeten de plannen voor vervanging nog verder worden uitgewerkt. De inzet is om hier komend voorjaar nadere besluiten te nemen. ,,Ik vind het positief dat de minister nu geld beschikbaar stelt voor de aanpak van in elk geval twee bruggen in onze provincie. Dat is na jaren van uitstel ook hoogst nodig, zoals dat ook geldt voor bruggen waarvoor helaas nog geen financiering is”, reageert gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder van Friesland.
-
- dorpsstraat
Oh, leuk, er word eindelijk wat geld uitgegeven aan infra in het noorden...
De bruggen van Kootstertille en Spannenburg staan niet bepaald op instorten. Het steiger bij de Prinses Margrietsluis, de auto-kade bij Schuilenburg en de kade en meerpalen bij Gaarkeuken wel... Beetje verkeerde prioriteiten, zeg maar.
Maar ach, wij binnenschippers voegen ons wel weer, toch? We zijn toch maar de voetvegen van de maatschappij die de economie aan de gang houden...
Die nieuwe hoogte van de Gerrit Krolbrug is ook buitengewoon lijp, daar is geen overleg met de binnenvaart over geweest.
Maar goed, de nieuwe bruggen van Dorkwerd, Aduard en Zuidhorn hebben ook ongeveer die hoogte, dus het kwaad is al geschied.
Ze hadden die dingen op 5 meter moeten maken, dan hadden veel gebruikers van die vaarweg er gewoon onderdoor gekund.
Wat mij betreft bouwen ze de Gerrit Krolbrug op de zelfde hoogte terug, want het ding moet toch elke keer open als er wat door moet.
Waarom dan hoge, dure taluds bouwen op een plek waar eigenlijk te weinig ruimte is.... Het is maar belastinggeld, hè...
Diep triest...
De bruggen van Kootstertille en Spannenburg staan niet bepaald op instorten. Het steiger bij de Prinses Margrietsluis, de auto-kade bij Schuilenburg en de kade en meerpalen bij Gaarkeuken wel... Beetje verkeerde prioriteiten, zeg maar.
Maar ach, wij binnenschippers voegen ons wel weer, toch? We zijn toch maar de voetvegen van de maatschappij die de economie aan de gang houden...
Die nieuwe hoogte van de Gerrit Krolbrug is ook buitengewoon lijp, daar is geen overleg met de binnenvaart over geweest.
Maar goed, de nieuwe bruggen van Dorkwerd, Aduard en Zuidhorn hebben ook ongeveer die hoogte, dus het kwaad is al geschied.
Ze hadden die dingen op 5 meter moeten maken, dan hadden veel gebruikers van die vaarweg er gewoon onderdoor gekund.
Wat mij betreft bouwen ze de Gerrit Krolbrug op de zelfde hoogte terug, want het ding moet toch elke keer open als er wat door moet.
Waarom dan hoge, dure taluds bouwen op een plek waar eigenlijk te weinig ruimte is.... Het is maar belastinggeld, hè...
Diep triest...
-
- 4x5 autosnelweg
Niet opvallend. Zo'n beslissing wordt genomen door iemand die waarschijnlijk nog nooit in de buurt geweest is om de situatie met eigen ogen te aanschouwenWel opvallend dat voor beide sets bruggen € 70 miljoen is gereserveerd terwijl volgens mij de vervanging in Friesland wel een stuk complexer is

-
- Voorzitter
De brug bij Spannenburg dateert uit 1952 en heeft nog een houten brugdek. Het is een vrij drukke brug, die ook niet het eeuwige leven heeft. De brug bij Kootstertille is ook ongeveer net zo oud, uit de tijd dat het Prinses Margrietkanaal werd aangelegd. Na zo'n zeventig jaar zijn die bruggen simpelweg een keer aan vervanging toe; je wil niet hebben dat ze ineens afgesloten moeten worden voor vrachtverkeer, omdat de bereikbaarheid van delen van Friesland daar dan onder te lijden heeft. Gezien het belang van beide bruggen in het provinciale wegennet kan ik het dus wel begrijpen.
-
- dorpsstraat

Eerst repareren wat al kapot is, voor je andere ouwe meuk gaat vervangen wat nog werkt. Lijkt me toch niet zo gek?
-
- autoweg
Kootstertille heeft al beperkingen, al het vrachtverkeer (en dus ook het zware transport) moet al omrijden, en in hun geval niet zo'n beetje ook
https://www.waldnet.nl/wn/fotonieuws/19 ... _brug.html
En voor Spannenburg heb ik volgens mij ook borden langs de A6 gezien voor Lemmer, dus denk ook een aanvullende beperking op de maatregelen die eerder al getroffen werden
https://joustercourant.nl/artikel/58486 ... rkeer.html
https://www.waldnet.nl/wn/fotonieuws/19 ... _brug.html
En voor Spannenburg heb ik volgens mij ook borden langs de A6 gezien voor Lemmer, dus denk ook een aanvullende beperking op de maatregelen die eerder al getroffen werden
https://joustercourant.nl/artikel/58486 ... rkeer.html
-
- expressweg
Met andere woorden men is al te laat. Een zeer ongewenste zaak want je loopt op deze wijze achter de feiten aan.
-
- dorpsstraat
Dat is de enige juiste conclusie, ja. Men heeft het onderhoud en de nodige modernisering te lang voor zich uit geschoven, helaas.
-
- Moderator
Er is een schip tegen de Dorkerwerderbrug gevaren, de stuurhut was te hoog voor de blijkbaar gesloten brug: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/885150/b ... n-meer-aan