Bruggen over de vaarweg Lemmer - Delfzijl

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

Ik blijf erbij dat men beter voor zoveel mogelijk aquaducten had moeten kiezen. Dit biedt veel voordelen tegenover beperkte meerkosten als je het over langere tijd doorrekent.

Dat gezegd hebbende is de je keus voor een draaibrug wel slim. Hierdoor kan vaarverkeer in beide richtingen tegelijk door de brug. En liggen de openingen meer in het verlengde van de koers die schepen in het kanaal aanhouden. De keus voor dit type brug sluit ook goed aan bij de even verderop gelegen draaibrug in de spoorlijn Leeuwarden-Meppel.

Nieuw voor mij is dat er een bediencentrale in Sumar komt. Dat zal wel iets vertel worden met het Swettehûs van de provincie Fryslân.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

Chris schreef: wo 06 mar 2024, 16:18
Rijkswaterstaat schreef:Fundering brug Schuilenburg niet beschadigd na aanvaring

Naar aanleiding van de aanvaring van brug Schuilenbrug heeft aannemer Heijmans in opdracht van Rijkswaterstaat de schade aan de brug in kaart gebracht. Duidelijk is geworden dat de fundering van de brug niet beschadigd is.

Zoals eerder vermeld is er wel schade ontdekt aan de algehele constructie en tandwielkast. Eventuele schade aan het draaipunt kan pas bekeken worden zodra de brug verwijderd is voor reparatie. Rijkswaterstaat is van plan om brug Schuilenburg te herstellen.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het herstelplan. De verschillende scenario’s voor herstelwerkzaamheden worden op maandag 18 maart met bestuurders uit de regio besproken. Daarna volgt verdere informatie over het herstel van brug Schuilenburg.
De schade aan de brug bij Skûlenboarch blijkt tegen te vallen. De brug blijft voor wegverkeer dit hele jaar gestremd:
https://www.rtvnof.nl/reparatie-brug-sk ... er/651929/
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

De gemeente Tytsjerksteradiel en een plaatselijke huisarts luiden de noodklok over de veiligheid. De huisarts uit Eastermar belt nu sneller een ambulance omdat hij zelf niet op tijd bij patiënten aan de overkant kan zijn. Binnenkort gaat ook de brug bij Kootstertille enige weken dicht voor onderhoud. De gemeente roept om een noodbrug.

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... het-geding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Chris »

Een persbericht van Rijkswaterstaat met wat info:
Rijkswaterstaat schreef:Herstel brug Skûlenboarch duurt tot eind dit jaar

Na de aanvaring van brug Skûlenboarch/Schuilenburg op 3 februari 2024 heeft Rijkswaterstaat de schade aan de brug onderzocht en is er een herstelplan gemaakt. Hieruit blijkt dat de brug helaas tot eind dit jaar gestremd blijft. Rijkswaterstaat gaat de brug herstellen.

Tijdens inspecties is gebleken dat er schade is aan de algehele constructie, aan het brugdek, het remmingswerk en de tandwielkast. Verder is uit de duikinspectie aan de buitenkant gebleken dat de fundering van de brug niet is beschadigd. Of de middenpijler van de brug is beschadigd kan pas worden onderzocht als het draaiende deel van de brug is verwijderd.

Wat gaan we doen?

De brug wordt gerepareerd. De insteek is dat brug Skûlenboarch weer voor een langere periode functioneert. We zijn inmiddels gestart met voorbereidingen om te komen tot een opdracht voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Om de reparatie veilig en goed uit te kunnen voeren, wordt de brug tijdens de werkzaamheden in zijn geheel weggehaald en naar een scheepswerf getransporteerd. De landhoofden van de brug worden wel ter plekke hersteld. Wel blijven de gewichtsbeperking (30t) en aslastbeperking (7t) na de reparatie gehandhaafd.

Omleiding

Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen niet over brug Skûlenboarch. Verkeer wordt omgeleid via Kootstertille. De vaarweg is wel vrij voor het scheepvaartverkeer. We onderzoeken of er maatregelen mogelijk zijn om de hinder te beperken.
https://hld.rws.nl/nieuws/2687855.aspx? ... d-dit-jaar
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Chris »

Er komt geen fietspont. Op zich te verdedigen lijkt mij, gezien de beperkte omfietsafstand en beschikbaar stellen van e-bikes.
Rijkswaterstaat schreef:Brug Schuilenburg: geen inzet fietspont tijdens stremming

Rijkswaterstaat heeft onderzoek gedaan of de inzet van een fietspont mogelijk is bij brug Schuilenburg. Naar aanleiding hiervan is besloten geen fietspont in te zetten bij brug Schuilenburg.

De brug is op 3 februari 2024 aangevaren en sindsdien niet te gebruiken. Het herstel duurt tot eind 2024.

Er zijn 5 mogelijke locaties rondom brug Schuilenburg onderzocht. Deze locaties zijn beoordeeld op een aantal aspecten, zoals onder andere nautische veiligheid, tijdswinst voor fietsers, geschatte kosten, toegankelijkheid vanaf de weg en impact op ligplaatsen van de scheepvaart.

Geen fietspont brug Schuilenburg

Op basis van onderzoek hebben we besloten dat er geen fietspont komt bij brug Schuilenburg. De belangrijkste 3 redenen hiervoor zijn:

* We kunnen niet voldoen aan de nautische veiligheid;
* De tijdswinst voor fietsers is klein;
* De kosten voor de inzet van een pont zijn te hoog.

Alternatief vervoer brug Schuilenburg

We hebben aan omwonenden alternatief vervoer aangeboden op basis van maatwerk voor dringende gevallen. Tijdens het herstel van de brug worden e-bikes uitgeleend en in een aantal gevallen kan gebruik worden gemaakt van taxivervoer.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat schreef:Komende zomer hinder vanwege versterking brug Kootstertille

In de maanden juni, juli en augustus wordt de brug Kootstertille versterkt. De werkzaamheden voeren we uit in 2 fases: het aanbrengen van een staalconstructie en het versterken van de vaste doorvaart. Het werk is nodig om de brug in goede conditie te houden tot de brug wordt vervangen.

De werkzaamheden om brug Kootstertille te versterken worden uitgevoerd door aannemer Oosterhof Holman Beton- en Waterbouw.

Na de werkzaamheden kunnen alle beperkingen bij brug Kootstertille worden opgeheven.

Fase 1: hinder voor fietsers/voetgangers

Op maandag 3 juni starten we met fase 1: het aanbrengen van de stalen ondersteuningsconstructie van de brug. Deze werkzaamheden leveren geen hinder op voor het wegverkeer over de brug en de scheepvaart. Wel worden hiervoor de wegen onder de brug afgesloten:

Op maandag 3 juni en van maandag 17 juni t/m vrijdag 5 juli het fietspad aan de zijde van Kootstertille (Alde Hamsterwei).
Op donderdag 20 juni en van maandag 24 juni t/m vrijdag 12 juli de weg aan de zijde van Drogeham (Tillewei).

Het verkeer wordt gedurende deze periode lokaal omgeleid.

Fase 2: brug twee weken dicht

In de laatste twee weken van augustus (week 34 en week 35) wordt fase 2 uitgevoerd: het plaatsen van een nieuw brugdek. Het volledig afsluiten van de brug voor al het verkeer is dan helaas nodig.

Om de hinder in deze periode zoveel mogelijk te beperken zetten we een pont in voor fietsers en voetgangers aan de oostzijde van de brug. Rijkswaterstaat is vanuit nautische veiligheid terughoudend met het inzetten van een pont op het kanaal. Brug Kootstertille is een veelgebruikte route in de omgeving. Daarnaast is het ook de omleidingsroute voor brug Schuilenburg die gestremd is. Om de hinder voor de fietsers en voetgangers zoveel mogelijk te beperken wordt gedurende de stremming in augustus een pont ingezet. De veiligheid van alle scheepvaartverkeer (dus ook de pont) wordt geborgd omdat er in die periode al scheepvaartbegeleiding aanwezig is. Aan de Alde Hamsterwei en de Tillewei wordt een aanlandingsplaats gemaakt waar de fietsers en voetgangers op de pont kunnen stappen.

Al het overige verkeer wordt omgeleid via brug Burgum en brug Blauwverlaat. Voor het openbaar vervoer worden pendelbussen in gezet. De hulpdiensten treffen maatregelen om de aanrijtijden te halen. De wegen onder de brug door zijn dan wel normaal toegankelijk.
De brug wordt in deze periode niet bediend voor de scheepvaart. Wel is het voor de scheepvaart mogelijk de brug te passeren door de smallere doorvaart. Tijdens de afsluiting is er scheepvaartbegeleiding aanwezig.
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5549
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Rogier »

^^

Jammer dat dit werk noodzakelijk is, omdat de vervanging te laat komt. Het vervangen de klep en de staalconstructie is geen goedkoop geintje en uiteindelijk is de kans groot dat hierdoor de kosten extra hoog zijn voor vervanging en deze renovatie in vergelijking met op tijd vervangen van deze brug.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

Rijkswaterstaat experimenteert bij Gaarkeuken met hoogtedetectie:
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... -op-de-hld
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat schreef:Voorkeursbeslissing Oude Schouw: draaibrug met een doorvaarthoogte van 7,4 meter

De demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft een besluit genomen voor de vervanging van brug Oude Schouw (de voorkeursbeslissing). De huidige brug wordt vervangen door een draaibrug met een doorvaarthoogte van 7,4 meter.

De brug wordt vervangen omdat de huidige brug niet meer voldoet aan de eisen van een hoofdvaarweg en in slechte staat is.

De beslissing van de demissionair minister betekent dat de draaibrug wordt uitgewerkt in de volgende fase van het project, de planuitwerkingsfase. In deze fase werken we het ontwerp van de brug en omliggende wegen verder uit. Ook bepalen we de maatregelen voor fietsers, autoverkeer en landbouwverkeer tijdens de bouw van de nieuwe brug. Daarnaast worden de juridische procedures doorlopen, bijvoorbeeld het aanvragen van een omgevingsvergunning.

Planning en aanpak komende tijd

Voor de planuitwerkingsfase schakelen wij een ingenieursbureau in. Dit ingenieursbureau wordt niet alleen voor brug Oude Schouw ingezet, maar ook voor andere planuitwerkingen van bruggen van Rijkswaterstaat. Planning is dat eind 2024 de aanbesteding begint en dat halverwege 2025 het gekozen ingenieursbureau aan de slag gaat. Die gaan ons helpen om ons zo snel mogelijk plannen uit te werken en de realisatie voor te bereiden. De gebruiksbeperking van de huidige brug blijft voorlopig van kracht.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

Wat mij betreft was er een aquaduct gekomen. Maar dit voorkeursbesluit is in elk geval iets.

De huidige vaste doorvaarthoogte is 6,6 meter. De nieuwe brug van 7,4 meter hoog hoeft straks iets minder vaak te worden bediend.

Jammer dat men niet nog een metertje verder gaat.

Een brug van 8,5 à 9 meter betekent dat nog veel meer (open) zeilboten er met de mast omhoog onderdoor kunnen. Een gemiddelde open zeilboot met torentuig heeft een mast van 8 à 8,5 meter. Een valk kan straks wel ruimschoots met de mast omhoog (6,5 meter) onder de brug door, mits de bemanning de gaffel bij de brug even laat zakken.

Nu zijn brugopeningen hier niet zo'n issue voor het wegverkeer, hooguit voor de buslijn, maar die rijdt een voorspelbare dienstregeling. Wat je vooral krijgt bij hoge bruggen op druk bevaren kanalen is dat op drukke zomerdagen een deel van het vaarverkeer moet wachten op bediening, terwijl een dele van het achteropkomend verkeer gewoon door kan.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

Er is vandaag wederom een boot tegen de brug bij Strobos gevaren:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... onderzocht
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op do 11 jul 2024, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11334
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Rein »

Schelpenpaadje schreef: wo 10 jul 2024, 23:46 Er is vandaag wederom een brug tegen de brug bij Strobos gevaren:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... onderzocht
Zoiets lees je nochtans niet vaak.

:lol:
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Op een schip heb je ook een brug dus technisch gezien is het niet fout :duck: :mrgreen:
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1885
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Inventieve methode om de brug vanaf de pijler op het ponton te krijgen. Heb dit nog nooit eerder gezien dat men een draaibrug zijdelings het ponton opschuift.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

Omrop Fryslân besteedt in een artikel uitvoerig aandacht aan de vele aanvaringen op deze vaarweg:

Hoe gevaarlijk is vaarroute Lemmer-Stroobos? 21 incidenten in 5 jaar tijd
martien
verkeersader
Berichten: 654
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door martien »

Het is een kilometertje of twee van de vaarweg Lemmer-Delfzijl af, maar toch wil ik hem posten: 36e aanvaring in provincie Groningen: Brug bij Wierumerschouw
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat schreef:Brug Uitwellingerga niet meer bediend voor de scheepvaart

Rijkswaterstaat stopt per direct voor onbepaalde tijd met de bediening voor de scheepvaart van brug Uitwellingerga over de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Door bediening van de brug kunnen er scheuren in de staalconstructie ontstaan die de veiligheid van de brug aantasten.

Recent onderzoek door TNO, in opdracht van Rijkswaterstaat, heeft dat aangetoond. Daarop is besloten om de brug per direct niet meer te bedienen. Door de brug gesloten te houden voor de scheepvaart kan het wegverkeer, met de al eerder genomen maatregelen, veilig gebruik blijven maken van de brug.

Maatregelen

Al enige tijd wordt onderzocht op welke wijze brug Uitwellingerga hersteld kan worden om ervoor te zorgen dat de brug vilig gebruikt kan blijven worden zonder beperkingen totdat de brug over een aantal jaren vervangen wordt. Hiervoor zijn sinds begin 2024 onderzoeken uitgevoerd naar onder andere de staat van het staal en beton van de brug.

Uit deze onderzoeken is gebleken dat de staalconstructie van de brug sneller achteruit gaat dan voorzien. Er zijn de afgelopen periode al verschillende maatregelen genomen om de brug te beschermen.

Zo zijn 3 langsliggers onder de brug geplaatst om de brug te versterken en rijdt het verkeer sindsdien over het middelste deel van de brug. Daarnaast is de rijstrook versmald naar 3,5 m en geldt een gewichtsbeperking van 50 ton.

Vooroorlogse brug

Brug Uitwellingerga is in 1939 gebouwd volgens de toen geldende richtlijnen en maatstaven. In de loop van de tijd is de belasting op de brug toegenomen, doordat het verkeer is toegenomen en zwaarder is geworden.

Ook hebben de tijdelijke stremming en de beperkingen van de naastgelegen Prinses Margriettunnel ervoor gezorgd dat de brug meer verkeer te verwerken heeft gekregen. De brug is hierdoor veel sneller dan voorzien achteruitgegaan.
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1885
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Wat ik mij afvraag, en vele met mij mag ik hopen, is waarom RWS niet gelijk gaat voor een nieuwe brug i.p.v. met lapmiddelen de oude brug nog in gebruik probeert te houden. Bij mijn weten is er in ons land nog geen brug ingestort terwijl er verkeer over reed maar het wachten is erop totdat dit een keertje gebeurt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Vinny »

Herbouw van de brug zit in de spreekwoordelijke pijplijn. Ambtelijke molens draaien langzaam en het project heeft te maken met onderfinanciering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

Eindeloos lapmiddelen toepassen is helaas het beleid bij RWS. Meerdere bruggen van het rijk vallen nog net niet van ellende in elkaar. Dat speelt al jaren. Waar Nederland zo bekend staat om de kwaliteit van het wegennet, zo verwaarlozen we onze bruggen en tunnels.

Diverse bruggen zijn al langer voorzien van netten of stellages omdat de stukken er letterlijk uit vallen. Dit jaar zagen we voor het eerst langdurige beperkingen voor het wegverkeer. Wat dat betreft is het nog knap dat het zo lang duurde voor ook het vaarverkeer er last van krijgt.

Sinds een tijdje is de financiering van de vervanging van diverse bruggen geregeld. Dit nieuws laat zien dat er nu echt doorgepakt moet worden.

Wordt het niet eens tijd voor een parlementaire enquête naar de belabberde staat van onderhoud van rijksinfrastructuur en hoe het zo ver heeft kunnen komen?
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Chris »

Hoe meer je groot onderhoud (of vervanging) uitstelt, hoe meer je er niet aan ontkomt om bruggen gelijktijdig te vervangen. Het stuwmeer van uitgesteld onderhoud wordt steeds groter.

In de begroting van de afgelopen jaren is dit ook wel erkend, dus er is aanzienlijk meer geld voor vervanging en renovatie toegekend. Maar dan stuit je op het probleem dat de planuitwerking langer duurt dan de restlevensduur van bruggen, en je dus niet aan gebruiksbeperkingen, of zelfs volledige afsluiting ontkomt. Zoals in Duitsland ook het geval is.

Wat ook tot nadelen leidt is dat de tijdsdruk om maar iets te doen, gaat leiden tot suboptimale oplossingen, omdat er geen tijd is voor politieke besluitvorming, planuitwerking en procedures om iets beters terug te bouwen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

Hoe staat het met het onderhoud van nieuwere kunstwerken, die nog (lang) niet aan renovatie of vervanging toe zijn? Leert het rijk van fouten in het verleden door het onderhoud daarvan nu wel op orde te hebben? Of zitten we over 50 jaar nog met dit soort dossiers?

Naast het gebrek aan onderhoud deugt ook de kwestie financiering niet. Voor de tijd dat een brug op einde levensduur zit moet je genoeg gereserveerd hebben om deze te kunnen vervangen. Punt. Doe je dat niet dan speel je roulette met je infrastructuur.

Als het probleem algemeen erkend is dan moet er breed geld (blijven) komen om het stuwmeer in te lopen, in plaats van per object dekking te moeten zoeken.
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5549
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Rogier »

Schelpenpaadje schreef: vr 20 sep 2024, 23:50 Hoe staat het met het onderhoud van nieuwere kunstwerken, die nog (lang) niet aan renovatie of vervanging toe zijn? Leert het rijk van fouten in het verleden door het onderhoud daarvan nu wel op orde te hebben? Of zitten we over 50 jaar nog met dit soort dossiers?

Naast het gebrek aan onderhoud deugt ook de kwestie financiering niet. Voor de tijd dat een brug op einde levensduur zit moet je genoeg gereserveerd hebben om deze te kunnen vervangen. Punt. Doe je dat niet dan speel je roulette met je infrastructuur.

Als het probleem algemeen erkend is dan moet er breed geld (blijven) komen om het stuwmeer in te lopen, in plaats van per object dekking te moeten zoeken.
Nieuwere viaducten, enz. zijn sterker gebouwd en kunnen hierdoor veel langer meegaan.
Bijvoorbeeld bij het spoor bij Amsterdam zijn de spoorviaducten al meer dan 100 jaar oud. Deze hoeven voorlopig niet vervangen te worden.

Verder is het beton van nieuwere viaducten vaak beter verwerkt, waardoor het indringen van strooizout veel langzamer gebeurd.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ De brug Uitwellingerga (1939) is nieuwer dan die spoorviaducten
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door mavas »

PeterSchoeber schreef: vr 20 sep 2024, 20:36 ^^ Wat ik mij afvraag, en vele met mij mag ik hopen, is waarom RWS niet gelijk gaat voor een nieuwe brug i.p.v. met lapmiddelen de oude brug nog in gebruik probeert te houden. Bij mijn weten is er in ons land nog geen brug ingestort terwijl er verkeer over reed maar het wachten is erop totdat dit een keertje gebeurt.
Je ziet in Noord-Holland dat door een combinatie van factoren te weten onderhoud, aansluiting bruggen op centrale bediening, storingen, projecten (zie hieronder) en het feit dat er meerdere vaarwegbeheerders en wegbeheerders bij betrokken zijn, dat het hier inmiddels 1 groot zooitje is geworden van beperkingen voor de scheepvaart.
De noord-zuidvaarverbinding voor staande masten-schepen door Noord-Holland ligt er gewoon geheel uit diverse keren door die combinatie, dat is wel ernstig.

Projecten waar je aan moet denken zijn: De vernieuwing van de Cruquiusbrug N201 waardoor er vaarbeperkingen zijn, verbreding A9 waardoor er scheepvaartbeperkingen zijn bij de Schipholbrug, onderhoud Brug Krommenie N203, Kooibrug RWS, etc.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Vinny »

Een aantal strategeische aquaducten had een hoop kunnen schelen, de brug over het Zijkanaal C bijvoorbeeld.

Maar goed het gaat hier om de Vaarweg Lemmer-Delfzijl, dat heeft het Rijk een aantal jaar geleden overgenomen van de provincies Friesland en Groningen, met kunstwerken die al zo goed als waren afgeschreven. Daar had men veel eerder aan procedures moeten beginnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Chris »

Schelpenpaadje schreef: za 21 sep 2024, 9:01 ^^ De brug Uitwellingerga (1939) is nieuwer dan die spoorviaducten
1939 is eigenlijk het jaar dat de bouw is gestart. De brug is echter niet voltooid voor de oorlog, de bouw is vermoedelijk in 1942 gestaakt en is pas in 1946-1948 verder afgebouwd. Het is wel bekend dat stalen constructies uit die tijd kwalitatief niet heel goed waren. Er waren indertijd grote tekorten aan grondstoffen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Chris »

Het is niet alleen de Brug Uitwellingerga die slecht is, ook de vaste brug over de Hoarse, 800 meter naar het zuidoosten, heeft alternerend verkeer met verkeerslichten. Dit is op Street View van april 2024 nog niet te zien.

Brug Uitwellingerga:

Afbeelding
Brug Uitwellingerga 01 by European Roads, on Flickr

Het verkeerslicht ging nogal snel weer op rood.
Afbeelding
Brug Uitwellingerga 02 by European Roads, on Flickr

Gaf wel de mogelijkheid tot deze foto
Afbeelding
Brug Uitwellingerga 03 by European Roads, on Flickr
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1885
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Waarom staan er slagbomen en verkeerslichten bij deze vaste brug, zoals Chris zegt, vraag ik mij af.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer