Bruggen over de vaarweg Lemmer - Delfzijl
Moderator: Moderatoren
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Re: Bruggen over de vaarweg Lemmer - Delfzijl
En ja hoor! De volgende brug die op korte termijn voor verkeer afgesloten dreigt te worden:
https://www.grootdefryskemarren.nl/nieu ... vervanging
https://www.grootdefryskemarren.nl/nieu ... vervanging
-
Chris
- Moderator
De tijdelijke brugoverspanning bij de Brug Uiterwellingerga is vanmiddag in gebruik genomen:

-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Ter vergelijking het meest recente beeld op Streetview:
https://maps.app.goo.gl/QhGHPy3pz9EQCu3Y6?g_st=ac
-
Chris
- Moderator
Het ziet er wel strak uit, ik had gedacht dat ze zo'n stalen Janson Bridge of Retro Bridge bovenop de bestaande brug zouden leggen, met een stalen constructie bovenop de bestaande brug waar je dan op- en af moet rijden. Omdat ze het weer gaan uithijsen dacht ik dat ze zoiets zouden plaatsen, maar het is wel een iets meer permanente constructie.
-
Chris
- Moderator
Er is een projectbesluit vastgesteld voor de vervanging van de Gerrit Krolbrug in Groningen. Deze brug ligt in het verlengde van de Korreweg en wordt door fietsers veel gebruikt. In 2021 is de oude brug aangevaren en onherstelbaar beschadigd. Na vervanging zou de brug ook weer voor autoverkeer open moeten gaan.
De nieuwe brug wordt een hefbrug met hoge vaste fietsbruggen.
Dit is volgens mij het eerste projectbesluit onder de Omgevingswet. Van weginfrastructuur / Rijkswaterstaat tenminste.

De nieuwe brug wordt een hefbrug met hoge vaste fietsbruggen.
Dit is volgens mij het eerste projectbesluit onder de Omgevingswet. Van weginfrastructuur / Rijkswaterstaat tenminste.

-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Doet men goed, 4 jaar doen om tot dit besluit te komen.
Dat moet sneller kunnen.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ziet er mooi uit. Lijkt wel op de Botlekbrug, maar ik hoop niet dat ze exact hetzelfde ontwerp gebruiken waar al die storingen door ontstaan zijn, maar ik hoop dat ze een degelijk ontwerp toepassen.
-
Chris
- Moderator
Ik vind de heftorens wel wat 'lomp' / massief ogen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de brug niet zo groot is als je wellicht zou denken, de centrale hefoverspanning zal bij benadering 55 meter zijn.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Tja een simpele basculebrug was waarschijnlijk niet mooi genoeg 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Een vaarweg beheerder zal, bij voorkeur, altijd proberen om een beweegbare brug te bouwen die geen hoogtebeperking kent.
Met vriendelijke groet,
-
Chris
- Moderator
Recentelijk gebouwde bruggen hebben ook allemaal geen beperkingen op de doorvaartwijdte van het kanaal (dus geen tussensteunpunten in het water).
Dus het is wel begrijpelijk dat ze ook hier een oplossing willen zonder tussensteunpunt, en een basculebrug van 55 meter zou er eentje met twee vallen moeten worden, met een giga basculekelder. Dat is hier niet echt realistisch.
Dus het is wel begrijpelijk dat ze ook hier een oplossing willen zonder tussensteunpunt, en een basculebrug van 55 meter zou er eentje met twee vallen moeten worden, met een giga basculekelder. Dat is hier niet echt realistisch.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
De aanwezigheid van vaste bruggen op aanliggende trajecten maakt een ontwerp met maximale doorvaartwijdte van grotere waarde dan onbeperkte doorvaarthoogte.
Ik vind dat wel een slimme keuze. Zie bijvoorbeeld de Pijlebrug naast de A32 bij Meppel. Zou bijvoorbeeld ooit de Hooivaartbrug bij Nieuwebrug vervangen moeten worden, dan kan dat ook prima een hefbrug worden.
Krijgt de nieuwe Gerrit Krolbrug ook een fietspad over het beweegbare deel? Of moeten fietsers en voetgangers altijd het vaste deel beklimmen?
Ik vind dat wel een slimme keuze. Zie bijvoorbeeld de Pijlebrug naast de A32 bij Meppel. Zou bijvoorbeeld ooit de Hooivaartbrug bij Nieuwebrug vervangen moeten worden, dan kan dat ook prima een hefbrug worden.
Krijgt de nieuwe Gerrit Krolbrug ook een fietspad over het beweegbare deel? Of moeten fietsers en voetgangers altijd het vaste deel beklimmen?
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/393820
Kijk hier maar, want hier is het ontwerp met de maatvoeringen te zien.
Overigens obv deze informatie is dit geen extreem complex project en vind ik het zeer vreemd waarom de bouw 3 jaar moet gaan duren.
Kijk hier maar, want hier is het ontwerp met de maatvoeringen te zien.
Overigens obv deze informatie is dit geen extreem complex project en vind ik het zeer vreemd waarom de bouw 3 jaar moet gaan duren.
-
Chris
- Moderator
Rijkswaterstaat:
Brug Dorkwerd #Groningen is vanochtend aangevaren. Dit betekent een stremming voor het scheepvaart verkeer #HLD. De brug is nu scheef komen te staan tijdens de inspectie naar de schade. Daardoor kan het wegverkeer er nu ook niet langs. Eindtijden zijn onbekend
RTV Noord: Brug bij Dorkwerd aangevaren: ‘Het hele huis begon te schudden’
Dit is een tafelbrug, een techniek waar niet heel veel bruggen van zijn in Nederland. Het ongeluk gebeurde in dichte mist.

Brug Dorkwerd #Groningen is vanochtend aangevaren. Dit betekent een stremming voor het scheepvaart verkeer #HLD. De brug is nu scheef komen te staan tijdens de inspectie naar de schade. Daardoor kan het wegverkeer er nu ook niet langs. Eindtijden zijn onbekend
RTV Noord: Brug bij Dorkwerd aangevaren: ‘Het hele huis begon te schudden’
Dit is een tafelbrug, een techniek waar niet heel veel bruggen van zijn in Nederland. Het ongeluk gebeurde in dichte mist.

-
martien
- verkeersader
Volgens Sikkom (blog van DvhN) heeft de schipper te laat de opening aangevraagd en was ie op de telefoon bezig:
https://sikkom.nl/nieuws/schipper-zag-d ... 37736.html
https://sikkom.nl/nieuws/schipper-zag-d ... 37736.html
-
verfmeer95
- expressweg
-
Chris
- Moderator
Update:
Brug Dorkwerd #Groningen #HLD is de komende dagen gesloten voor het wegverkeer. De brug kan niet meer genoeg zakken door de aanvaring. Dit zal hinder geven. De stremming duurt in elk geval tot en met maandag. Waarschijnlijk langer. Wij werken ondertussen aan oplossingen
Voor de #Scheepvaart wordt de brug #Dorkwerd daarom omhoog gezet. Daardoor is de locatie wel bereikbaar voor schepen om te passeren. Houd hier ook rekening met tijdelijke stremmingen vanwege technische onderzoeken. Volg daarom ook goed de BAS
(BAS = Berichten aan de Scheepvaart)
Brug Dorkwerd #Groningen #HLD is de komende dagen gesloten voor het wegverkeer. De brug kan niet meer genoeg zakken door de aanvaring. Dit zal hinder geven. De stremming duurt in elk geval tot en met maandag. Waarschijnlijk langer. Wij werken ondertussen aan oplossingen
Voor de #Scheepvaart wordt de brug #Dorkwerd daarom omhoog gezet. Daardoor is de locatie wel bereikbaar voor schepen om te passeren. Houd hier ook rekening met tijdelijke stremmingen vanwege technische onderzoeken. Volg daarom ook goed de BAS
(BAS = Berichten aan de Scheepvaart)
-
PeterSchoeber
- autoweg
Het is inderdaad een hefbrug zonder katrollen waarbij het brugdek door vier hydraulische cilinders wordt geheven. Een hydraulische cilinder is een erg kwetsbaar ding waar weinig voor nodig is om hem kapot te krijgen. Kabels en schijven hebben wat dat betreft veel meer tolerantie.
Er zijn trouwens maar heel erg weinig tafelhefbruggen in Nederland. Ik vermoed zelfs dat ze op de vingers van één hand te tellen zijn.
Met vriendelijke groet,
-
martien
- verkeersader
Laatst gewijzigd door martien op ma 10 nov 2025, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Rijkswaterstaat schreef:Brug Dorkwerd beschadigd na aanvaring: wegverkeer gestremd
De Dorkwerderbrug over het Van Starkenborghkanaal bij Dorkwerd is vrijdagochtend 7 november rond 10.00 uur aangevaren door een binnenvaartschip. De brug en het schip raakten daarbij beschadigd. Rijkswaterstaat onderzoekt de schade aan de brug en werkt aan een herstelplan.
Schade aan brug en stremming wegverkeer
Het binnenvaartschip raakte met het voorschip de onderzijde van het brugdek. Tijdens de inspectie naar de schade is het brugdek een stuk omhoog gezet. Bij het zakken is het dek niet goed op zijn plek terechtgekomen.
Daardoor stak het brugdek iets boven het wegdek uit en dat levert gevaar op voor het wegverkeer. Om die reden is de brug op dit moment niet toegankelijk voor al het wegverkeer. Het wegverkeer wordt ter plaatse omgeleid.
Om de doorvaart voor de scheepvaart mogelijk te houden, staat het brugdek voorlopig omhoog. Zo kunnen (vracht)schepen het kanaal blijven gebruiken.
Onderzoek naar oorzaak
Hoe de aanvaring precies heeft kunnen gebeuren, is nog niet helemaal duidelijk. Mogelijk speelde de mist van vrijdagochtend een rol. De toedracht wordt verder onderzocht door de politie.
Herstel en vervolg
We onderzoeken momenteel de omvang van de schade, zodat vastgesteld kan worden of de brug veilig te gebruiken is en wat er eventueel nodig is om de brug volledig te herstellen. Zodra hierover meer duidelijk is, volgt aanvullende informatie over de verwachte duur van de afsluiting en het hersteltraject.
-
Sibren
- verkeersader
Twee weken na de aanvaring is de Dorkwerderbrug nog altijd afgesloten voor motorvoertuigen. Het open- en dichtgaan van de brug gaat weer goed, maar er is nog geen duidelijkheid over eventuele schade aan de brug, zoals metaalscheurtjes, die erger kan worden als er zwaar verkeer over de brug rijdt. (Brom)fietsers en voetgangers mogen sinds afgelopen woensdag wel weer gebruikmaken van de brug.

(21 november 2025)
In de spoiler nog het een en ander over de tijdelijke verkeersmaatregelen:

(21 november 2025)
In de spoiler nog het een en ander over de tijdelijke verkeersmaatregelen:
- SPOILER: TOON
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
https://noordereiland.org/2025/de-aanva ... d-bahrein/
Zou waarschijnlijk niet sneller kunnen, maar we moeten toch echt gaan kijken hoe dit soort calamiteiten sneller opgelost kan worden.
In 1978 werd de Hef in Rotterdam aangevaren en de schade was enorm. Contragewicht meters naar beneden gevallen en diverse liggers in de Hef moesten vervangen worden. Destijds was het mogelijk om deze brug in 2 weken!! te herstellen.
Nu ondenkbaar, maar we moeten wel dit opbouwen.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Ik zeg ook we moeten proberen, maar nu wordt naar mijn mening veel te weinig actie ondernomen om het probleem te verkleinen. Wanneer komen de standaardontwerpen, zodat prefab interessant wordt?
-
Chris
- Moderator
De schade bij Dorkwerd is toch groter dan verwacht schijnbaar.
Rijkswaterstaat heeft besloten om de brug #Dorkwerd #Groningen weer volledig omhoog te zetten. Dat betekent dat ook het fiets- en wandelverkeer voorlopig geen gebruik kan maken van de brug. Bij de nadere inspecties is schade aan het bewegingswerk ontdekt
Rijkswaterstaat heeft besloten om de brug #Dorkwerd #Groningen weer volledig omhoog te zetten. Dat betekent dat ook het fiets- en wandelverkeer voorlopig geen gebruik kan maken van de brug. Bij de nadere inspecties is schade aan het bewegingswerk ontdekt
-
martien
- verkeersader
De politie verdenkt de schipper die het ongeval met de Dorkwerderbrug veroorzaakte van onveilig vaargedrag en te hard varen. Zie sikkom.nl
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
De bruggen bij Spannenburg en Oude Schouw kunnen de komende jaren toch gewoon worden bediend:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... an-gedacht
De kwaliteit van het staal en beton blijkt beter dan verwacht. Aanvullende maatregelen zijn wel nodig.
In 2026 wordt bekend wanneer de bruggen worden vervangen. De minister verwacht dat dit 8 tot 10 jaar gaat duren.
Opvallend dat dit zo lang moet duren. De conditie van de bruggen is al jaren slecht en over vervanging wordt al jaren nagedacht.
Mooi dat er met zo'n onderzoek nog wat extra levensduur uit bruggen geknepen kan worden, maar 8 tot 10 jaar is een lange tijd waarin er veel kan veranderen. Voelt toch als vragen om Uitwellingerga-achtige toestanden.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... an-gedacht
De kwaliteit van het staal en beton blijkt beter dan verwacht. Aanvullende maatregelen zijn wel nodig.
In 2026 wordt bekend wanneer de bruggen worden vervangen. De minister verwacht dat dit 8 tot 10 jaar gaat duren.
Opvallend dat dit zo lang moet duren. De conditie van de bruggen is al jaren slecht en over vervanging wordt al jaren nagedacht.
Mooi dat er met zo'n onderzoek nog wat extra levensduur uit bruggen geknepen kan worden, maar 8 tot 10 jaar is een lange tijd waarin er veel kan veranderen. Voelt toch als vragen om Uitwellingerga-achtige toestanden.
-
Sibren
- verkeersader
Terwijl de Dorkwerderbrug nog altijd buiten dienst is, wordt de brug tussen Zuidhorn en Noordhorn nu ook buiten gebruik gesteld.
Artikel op RTV Noord
Na het aantreffen van breuken in staalkabels bij de Dorkwerderbrug, zijn de bruggen bij Zuidhorn en Aduard hier ook op gecontroleerd. Hetzelfde euvel werd gevonden bij de brug in Zuidhorn. De brug bij Aduard is wel veilig verklaard.
Artikel op RTV Noord
Na het aantreffen van breuken in staalkabels bij de Dorkwerderbrug, zijn de bruggen bij Zuidhorn en Aduard hier ook op gecontroleerd. Hetzelfde euvel werd gevonden bij de brug in Zuidhorn. De brug bij Aduard is wel veilig verklaard.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
Geisterfahrer
- dorpsstraat
Het is toch niet normaal meer dat van de 5 opeenvolgende beweegbare bruggen over de Vaarweg Lemmer-Delfzijl er inmiddels 4 buiten gebruik zijn? Ondertussen “zoekt Rijkswaterstaat naar een oplossing”…
Net zoals ze al jaren naar een oplossing voor de Paddepoelsterbrug zoeken…
Net zoals ze al jaren naar een oplossing voor de Paddepoelsterbrug zoeken…