[BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg

Re: [BINNENVAART] Vaarweg Lemmer - Delfzijl

Bericht door Egbert » za 26 aug 2023, 11:41

Schelpenpaadje schreef: do 24 aug 2023, 7:16 ^^ Rijkswaterstaat geeft onoplettendheid van schippers en de verscheidenheid aan bruggen op dit traject als mogelijke redenen voor de grote hoeveelheid aanvaringen:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... -aanvaring

De gemeente Achtkarspelen is niet blij met de wekenlange stremming van de brug. Er wordt gewerkt aan oplossingen voor omwonenden:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... -overmacht
Geeft niet direkt de schuld, want "weet niet hoe het kan dat het schip tegen de brug aanvoer", maar ik zie ook niet wat anders de schuld kan zijn. Als je tegen een brug aanvaart die er ligt, dan heb je niet opgelet.
Ik denk dat de schippers tegenwoordig net als chauffeurs met veel te veel andere dingen bezig zijn dan het schip te varen. Als je bij een brug aankomt dan zie je toch hoe hoog die is?
Met moderne technieken is daar ook nog eens vrij makkelijk een waarschuwingssysteem voor te maken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 11 sep 2023, 14:49

De brug bij Skûlenboarch wordt twee dagen afgesloten om een lagerblok te kunnen vervangen:
https://lc.nl/friesland/tytsjerksteradi ... 34135.html

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 14 sep 2023, 16:53

Chris schreef: wo 16 aug 2023, 22:17 [...]

De brug Oude Schouw verkeert in slechte staat. In 2014 bleek dat de restlevensduur tot 2025 liep. In 2018 heeft men een aslast en gewichtsbeperking ingevoerd (45 ton totaal en 10 ton aslast).

Het blijkt dat sinds 8 augustus 2023 er verkeerslichten zijn geplaatst om het verkeer om en om over de brug te laten gaan. Dit is vergelijkbaar met de Brug Uitwellingerga tussen Sneek en Joure.

[...]

Afbeelding
Brug Oude Schouw 12 by European Roads, on Flickr

[...]
Na het plaatsen van verkeerslichten (om een maximumsnelheid van 30 km/u af te dwingen) gaat de staat van de brug Aldskou toch nog achteruit.

Op verzoek van Rijkswaterstaat hebben de betrokken gemeenten verkeersbesluiten (besluit Leeuwarden, besluit Heerenveen) genomen om een as-lastbeperking in te stellen van maximaal 8 ton en een gewichtsbeperking van maximaal 37 ton op de brug.

Voor vrachtwagens, bussen en agrarisch verkeer worden omleidingen ingesteld.
De dichtstbijzijnde oeververbinding is de parallelweg van de A32 door het aquaduct Mid-Fryslân. Een omweg van 15km.

Een reactie van Rijkswaterstaat opgetekend in dit artikel van de Leeuwarder Courant:
"Dat er ooit een nieuwe brug moet komen, is duidelijk. ,,Streven is om eind dit jaar een voorkeursbesluit te nemen’’, zegt RWS woordvoerster Ruigh. Daarna volgt de zogeheten planfase. Over de verdere voortgang valt niets te zeggen. Duidelijk is echter wel het nog jaren duurt voordat er een nieuwe Aldskou komt." "De RWS-communicatie met de dorpen lijkt niet helemaal goed te zijn gegaan. De gemeente Leeuwarden wil best nog om tafel met de omwonenden. Sowieso geldt er een bezwarenperiode. "

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 sep 2023, 17:01

Misschien wel typisch het totale gebrek aan urgentie bij de Rijksoverheid.

In 2014 is vastgesteld dat de restlevensduur 2025 is. Het is nu bijna 2024 en er is nog niet eens een concreet plan gemaakt voor vervanging.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 14 sep 2023, 17:30

Gebrek aan kennis, aan mensen, aan urgentie, aan prioriteiten...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 14 sep 2023, 22:12

En het is tussen twee dorpen in Friesland. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een hogere prioriteit had gekregen als het niet in een uithoek van het land had gelegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 15 sep 2023, 19:59

Het is wel een belangrijke vaarweg en als Rijkswaterstaat had je al lang geld moeten reserveren voor vervanging. De restlevensduur van een aantal kunstwerken is niet heel veel meer...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 sep 2023, 20:30

Elke maand dat de vaarweg gestremd zou zijn, zou meerdere bedrijven die afhankelijk zijn van de vaarweg gruwelijk veel geld kosten.

Daarnaast is het meer dan een brug tussen twee dorpen. Inwoners in dorpen in een grotere omtrek zijn er van afhankelijk voor hun voorzieningen, woonwerkverkeer en hun reis naar school. Het uitvallen van de brug zou ontwrichtend zijn voor heel veel mensen, niet alleen in Jirnsum en Akkrum.

De huidige beperkingen raken vooral een regionale buslijn en de bevoorrading van bedrijven in de aangrenzende dorpen. Personenauto's en fietsers kunnen er gelukkig nog over, maar de vraag is hoe lang nog. Dit alles had voorkomen kunnen worden door tijdig voor een vervangende brug te zorgen.

De bezuiniging die het rijk met dit wanbeleid rond dit soort bruggen heeft gerealiseerd vallen totaal weg tegen het in de tussentijd gestegen prijsniveau en de schade die gepaard gaat met de beperkingen.
SPOILER: TOON

Dan heb ik het nog niet eens over de grote budgetten die in dezelfde periode wel beschikbaar waren voor nieuwe infrastructuur rond de grote steden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 sep 2023, 20:37

Veel bruggen over het kanaal dateren uit dezelfde periode, dit is ook de reden dat er zoveel bruggen in slechte staat zijn. Die vervanging had allang in het MIRT geprogrammeerd moeten zijn. En als de restlevensduur 2025 zou zijn, had er nu al bijna een nieuwe brug moeten zijn gebouwd. Dit is een te voorzien probleem waar op geacteerd moet worden, dit kan je niet met een rapport uitstellen. Het is wat anders dan de A7 bij Sneek, wat toch wel als onvoorzien aangemerkt kan worden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 18 sep 2023, 11:56

Nog even een aanvulling op de ernst van het probleem:
De omleiding voor landbouwverkeer e.d. loopt vrijwel zeker via de parallelweg van de A32 door het aquaduct Mid-Fryslân.

Dit is niet alleen vervelend voor dit verkeer (omweg zoals gezegd 15km), maar ook voor het huidige verkeer dat al op deze route rijdt.

En laat de route via deze Burstumerdyk nu juist de belangrijkste weg zijn voor fietsers vanuit het zuiden richting Grou.
Bijvoorbeeld voor leerlingen op weg naar OSG Sevenwolden in Grou (272 leerlingen, waarvan een groot deel uit Akkrum e.o.)
Deze route kent -in tegenstelling tot de weg naar Jirnsum- geen vrijliggende fietspaden. Dat geldt zowel voor de smalle wegen richting het aquaduct, als voor de weg door het aquaduct zelf, waar ook nog eens hard wordt gereden door zowel gemotoriseerd verkeer als fietsers.

Een goed voorbeeld van hoe een gedeeltelijke stremming tussen twee dorpen voor een specifieke groep verkeer grote gevolgen kan hebben voor de veiligheid elders.

Ook bij plaatselijk belang Akkrum baart deze situatie zorgen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 sep 2023, 11:59

Op die weg zijn ook nog werkzaamheden van wat ik onlangs zag. Inderdaad veel fietsers daar en de weg is best wel smal.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 nov 2023, 17:33

Uit het BO MIRT:

Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: Friese bruggen
❖ Rijk en de provincie Fryslân streven ernaar om eind 2023 voor de 5 Friese bruggen een maatwerkaanpak per brug te hebben.
❖ Het streven is om eind 2023 de verkenning voor Oude Schouw en Uitwellingerga af te ronden met een voorkeursalternatief (draaibrug 7.40m met twee doorvaartopeningen) en deze zo snel als mogelijk te realiseren.
❖ Rijk en regio spreken af om voor beide bruggen scenario’s op te stellen voor het geval de bruggen vooruitlopend op de vervanging verder moeten worden afgeschaald en bespreken deze scenario’s met de Omgeving.
❖ De gemeente Súdwest-Fryslân overweegt het indienen van een financieringsvoorstel voor een aquaduct voor Uitwellingerga.
❖ Indien voor eind 2023 dit financieringsvoorstel door de gemeente wordt ingediend dan maken Rijk en regio afspraken over het vervolgproces.
❖ Het streven is om eind 2023 zicht te hebben op de uitkomst van de onderhandelingen over het financieringsvoorstel en het overdragen van de bruggen Spannenburg, Kootstertille en Schuilenburg aan de provincie Fryslân.

Een aquaduct bij Uitwellingerga vind ik wel opmerkelijk, dat lijkt mij niet de meest urgente locatie voor een aquaduct...

Binnenkort dus meer nieuws over de bruggen Spannenburg, Kootstertille en Schuilenburg, deze worden dus waarschijnlijk overgedragen van Rijkswaterstaat naar de provincie Fryslân.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 13 nov 2023, 17:44

Chris schreef: ma 13 nov 2023, 17:33
Een aquaduct bij Uitwellingerga vind ik wel opmerkelijk, dat lijkt mij niet de meest urgente locatie voor een aquaduct...
Ze sorteren zeker voor dat die van de A7 weer boven komt drijven :lol:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 nov 2023, 22:16

Het verbaast me dat op alle locaties een beweegbare brug het voorkeursalternatief wordt. Een aquaduct verdient zichzelf terug en geeft minder hinder voor het wegverkeer en de scheepvaart.

Bij de geplande doorvaarthoogte zullen de nieuwe bruggen voor de meeste beroepsvaart en zeiljachten nog steeds open moeten.

Met de regelmatige aanvaringen in deze vaarweg zijn aquaducten door het ontbreken van peilers ook duurzamer en veiliger.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 13 nov 2023, 22:50

^^ Met een vrije doorvaarthoogte van 7,4 meter kan de beroepsvaart er in principe zonder problemen onderdoor. Doorvaarthoogte zal ook afhangen van de windkracht en de windrichting want door de wind kan het water aanzienlijk omhoog worden gestuwd in een lang recht gedeelte van het kanaal.

Verder is een draaibrug aanzienlijk goedkoper dan een aquaduct. Uit mijn natte duim gok ik dat je voor één aquaduct 3 draaibruggen kunt bouwen. En als je nu voor alle bruggen ook nog eens hetzelfde ontwerp toepast, en door één aannemers combinatie laat bouwen, kan het schaalvoordeel nog wel eens verder oplopen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 nov 2023, 17:29

In het Friese gedeelte van de vaarweg is nog veel pleziervaart met staande mast. Daar kan een aquaduct sneller uit dan in Groningen.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 14 nov 2023, 22:25

Chris schreef: ma 13 nov 2023, 17:33 ❖ De gemeente Súdwest-Fryslân overweegt het indienen van een financieringsvoorstel voor een aquaduct voor Uitwellingerga.
Parallel aan de Prinses Margriet 'tunnel' ?

Robuuste infrastructuur prima, maar dit vind ik wel een beetje oppertuun, doorgaand verkeer wil je toch zoveel mogelijk via de A7 (via Sneek / Joure West nou ook niet heel slecht bereikbaar)... Dan zou het primair voor regionaal OV, fietsers en wat lokaal verkeer zijn?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 nov 2023, 22:30

Ik weet niet zeker wat de meerkosten zijn van een aquaduct en opzichte van een beweegbare brug. In principe heeft een aquaduct ook een langere levensduur. Voor de gemeente SWF gesproken zou ik liever een aquaduct bij Spannenburg zien. Daar heeft denk ik de hele gemeente meer aan.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 14 nov 2023, 22:36

Ja, of in de A6 ten zuiden van Knp Joure, maar goed, daar gaat de gemeente dan weer niet primair over :heygrr:

Bij Workum in de N359 ligt er ook nog 1 die vrij frequent openstaat in de zomer. En Follega is er ook nog 1 (al is Spannenburg veel urgenter en drukker)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 nov 2023, 22:38

De meerkosten zijn nogal projectspecifiek, maar in het algemeen zijn aquaducten wel duurder dan bruggen, daardoor zie je dat er toch wel vaak voor een beweegbare brug gekozen wordt en niet voor een aquaduct. Behalve in situaties waarbij er zowel een drukke wegverbinding als een vaarweg met veel hoge masten is, dan kunnen die meerkosten het waard zijn.

Voor wat betreft de levensduur: de Brug Uitwellingerga is 75 jaar oud en staat er nog steeds, terwijl het ontworpen is in een heel andere periode qua verkeersgebruik en gewichten. Ik durf nog niet te zeggen dat een beweegbare brug volgens huidige standaarden een kortere levensduur zal hebben dan een aquaduct. Als het op het einde van de levensduur aankomt is een brug weer veel goedkoper te vervangen dan een aquaduct. Dat laatste is volgens mij nog nooit gedaan zelfs.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 nov 2023, 22:45

Dat laatste is natuurlijk ook een kunstwerk waar de gemeente niet over gaat. Zoals ik het lees wil het Rijk de kunstwerken bij Uiterwellingerga en Oude Schouw op eigen kosten vervangen en in beheer houden. Wellicht dient dat een doel: een omleidingsmogelijkheid als er problemen zijn op het Rijkswegennet (A 7 en A 32). De gemeente heeft dan gekozen om eventuele extra kosten voor een aquaduct bij Uiterwellingerga bij te dragen. Ik denk dat dat ingegeven is door de huidige problemen bij de Prinses Magriettunnel, alleen lijkt me dat geen goed idee. Immers de bedoeling is dat na afronding van de werkzaamheden het verkeer hier weer prima kan doorstromen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 nov 2023, 10:58

PeterSchoeber schreef: ma 13 nov 2023, 22:50 ^^ Met een vrije doorvaarthoogte van 7,4 meter kan de beroepsvaart er in principe zonder problemen onderdoor.
Veel beroepsvaart wel, maar niet alle. Om de wachttijd en het aantal doorvaartopeningen beperkt te houden zou het beter zijn om bij een keuze voor nieuwe bruggen deze minimaal op Rijnvaarthoogte (9,10) te brengen.

De in de N31 gelegen Fonejachtbrug heeft een hoogte van 10,1 meter. Hier kunnen alle open zeilboten en de meeste kajuitzeiljachten ook onderdoor. Vanwege de gekozen doorvaarthoogte en de beschikbaarheid van een staandemastroute via Wergea wordt de Fonejachtbrug zelfs niet regulier bediend. Nu zullen de betreffende bruggen tussen Grou en Lemmer sowieso bediend moeten worden omdat deze wél onderdeel zijn van de staandemastroute, maar het zou een hoop openingen en wachttijd schelen.

Als omwonende zou ik liever een aquaduct dan een hoge brug in mijn (spreekwoordelijke) achtertuin willen.
Doorvaarthoogte zal ook afhangen van de windkracht en de windrichting want door de wind kan het water aanzienlijk omhoog worden gestuwd in een lang recht gedeelte van het kanaal.
Uiteraard is dit iets waar zowel beroepsvaart als recreatievaart rekening mee dient te houden. Ik heb geen exacte cijfers om dit te staven maar het effect van opstuwing lijkt mij midden in Friesland beperkt. De Frieze boezem loopt van Lemmer/Stavoren tot Dokkumer Nieuwe Zijlen. De grootste opstuwing zou zich bij Tjerkgaast voor kunnen doen en dan enkel bij noordenwind. Hoge waterstanden zijn in Friesland vooral het gevolg van perioden met langdurige regenval (waarbij opstuwing bij de daadwerkelijke overlast uiteraard wel een rol speelt). In het vaarseizoen voor de watersport speelt dit amper. Beroepsvaart heeft in extreme situaties de mogelijkheid om de doorvaarthoogte terug te brengen, af te wachten of om te varen.

Opstuwing speelt een beperkte rol, die je zou kunnen wegnemen door een ruimere doorvaarthoogte aan te houden.
Verder is een draaibrug aanzienlijk goedkoper dan een aquaduct. Uit mijn natte duim gok ik dat je voor één aquaduct 3 draaibruggen kunt bouwen.
De kosten van een aquaduct hangen sterk af van het ontwerp. Een aquaduct in een snelweg is vele malen duurder dan in het onderliggend wegennet.

In de periode 2005-2008 zijn in het kader van het Friese Merenproject aquaducten gebouwd bij Galamadammen (Koudum), Jeltesloot (Hommerts/Jutrijp) en Woudsend. De totale kosten van deze drie aquaducten bedroegen 59,2 miljoen euro. De kosten voor het aquaduct in de N7 bij Sneek werden in de aanloop van dit project becijferd op 30 miljoen. Voor een aquaduct in de A6 onder de Skarster Rien was in het verleden 50 miljoen.

Het bedrag per aquaduct zal anno 2023 wel iets hoger liggen dan de gemiddelde 20 miljoen ten tijde van het Friese Merenproject. Ook zouden deze aquaducten iets langer en dieper moeten worden vanwege de ligging onder het Prinses Margrietkanaal.

Een goede vergelijking is de brug over het Margrietkanaal bij Burgumerdaam uit 2013. Deze heeft inclusief sloop en inpassing 15 miljoen gekost.

Ja, de kosten van een aquaduct zijn hoger. Misschien wel 5-10 miljoen per locatie. Dit bedrag verdien je echter hoe dan ook terug doordat er geen bediening nodig is en de onderhoudskosten lager zijn. Tegenover het eenmalig naar voren halen van deze kosten staat een hogere veiligheid en meer comfort voor zowel de watersport als de weggebruiker.
En als je nu voor alle bruggen ook nog eens hetzelfde ontwerp toepast, en door één aannemers combinatie laat bouwen, kan het schaalvoordeel nog wel eens verder oplopen.
Dat is inderdaad slim. Echter kun je ook bij aquaducten op deze manier geld besparen.
Vinny schreef: di 14 nov 2023, 22:45 Dat laatste is natuurlijk ook een kunstwerk waar de gemeente niet over gaat. Zoals ik het lees wil het Rijk de kunstwerken bij Uiterwellingerga en Oude Schouw op eigen kosten vervangen en in beheer houden. Wellicht dient dat een doel: een omleidingsmogelijkheid als er problemen zijn op het Rijkswegennet (A 7 en A 32).
De hoofdreden is dat het Rijk beheerder van de vaarweg is. De vaarweg kwam later dan de wegen die er overheen gaan. De door de beheerder voor de vaarweg gewenste specificaties bepalen ook de specificaties van de bruggen/aquaducten.

Gezien de kosten voor onderhoud en vervanging zullen provincie en gemeenten dit mooi zo willen houden.
De gemeente heeft dan gekozen om eventuele extra kosten voor een aquaduct bij Uiterwellingerga bij te dragen. Ik denk dat dat ingegeven is door de huidige problemen bij de Prinses Magriettunnel, alleen lijkt me dat geen goed idee. Immers de bedoeling is dat na afronding van de werkzaamheden het verkeer hier weer prima kan doorstromen.
Als je keuzes moet maken waar je een aquaduct bouwt dan is dat eerder bij één van de andere bruggen.

Volgens mij is de hoeveelheid recreatie bij Oude Schouw het grootst (Sneek <> Grou). Naar het zuiden verspreidt dit zich meer over alternatieve vaarroutes. Vooral de Jeltesleat van/naar Heeg trekt veel watersport weg (om deze reden ligt er bij Hommerts ook een aquaduct).

Ik begrijp de wens van Súdwest Fryslân wel; dit is het moment om eventueel zaken te doen. En wie weet is het rijk met een gemeentelijke bijdrage alsnog te verleiden. Dat dan uitgerekend hier dit initiatief wordt genomen is misschien wat bijzonder, maar de andere bruggen liggen dan ook in andere gemeenten, die (voorlopig) kennelijk andere prioriteiten stellen?

Overigens zijn er in het verleden binnen de provinciale politiek wel eens stemmen geweest om niet alle bruggen te vervangen door aquaducten. Dat kan bij grote overstromingen immers een risico opleveren. Ik heb niet het idee dat dit argument meespeelt in de afweging rond deze bruggen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 nov 2023, 17:09

Aquaducten worden in Nederland zo gebouwd dat een eventuele lekkage geen probleem hoeft te zijn, omdat het water dan wordt opgevangen in de bedijkte kuil rondom het kunstwerk. Voor grootschaliger overstromingen kun je denken aan pontonbruggen: daar is wel een mogelijkheid voor te creëren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 nov 2023, 22:15

^^ Dit pleidooi uit 2008 was waar ik op doelde:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c284d884c9

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 nov 2023, 18:14

Chris schreef: di 14 nov 2023, 22:38 De Brug Uitwellingerga is 75 jaar oud en staat er nog steeds,
Maar de vraag is voor hoe lang nog:
Rijkswaterstaat schreef:Verkeerssituatie brug Uitwellingerga aangepast

Op dinsdag 14 november is de verkeerssituatie op de brug Uitwellingerga aangepast. Uit inspecties is gebleken dat de staat van de brug sneller achteruit gaat dan voorzien.

Dit heeft naast de leeftijd van de brug (1939) te maken met het zwaarder wordende verkeer en de extra belasting door de tijdelijke stremming en beperkingen bij de Prinses Margriettunnel. Om de veiligheid van de (vaar)weggebruikers te garanderen is in overleg met de gemeenten Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren en de provincie Fryslân de situatie op de brug aangepast. De rijstrook is verplaatst naar het midden van de weg. Daarnaast is de maximale breedte voor voertuigen op het beweegbare deel van de brug aangepast tot 3,5 meter. Ook wordt er een gewichtsbeperking van 50 ton ingesteld. De verkeerslichten en snelheidsbeperking blijven van kracht.

Rijkswaterstaat inspecteert de brug dagelijks om de situatie goed in de gaten en veilig te houden voor alle gebruikers. Om te werken naar een oplossing voor de ontstane situatie wordt er op dinsdag 21 november een extra inspectie aan de onderkant van de brug uitgevoerd. We kijken dan ook of we mogelijk direct een aantal versterkingsmaatregelen kunnen uitvoeren.
Dit lijkt mij niet een situatie die nog zo jaren door kan gaan, wachtend op een oplossing. Eigenlijk zou er nu al een nieuwe brug in aanbouw moeten zijn.

Ik vraag mij af in hoeverre het mogelijk zou zijn om alleen de bovenbouw van de brug te vervangen (brugdek en val).

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 16 nov 2023, 21:18

^^ Een val vervangen is een appel/eitje kwestie als je de tekeningen nog hebt en kan door een beetje staalbouwer redelijk eenvoudig gedaan worden omdat het geen echt grote brug betreft. Het vaste deel vervangen moet ook niet zo moeilijk zijn, grote vraag is echter of de fundatie van de pijlers sterk genoeg is om een zwaardere brug te dragen dan de huidige brug.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 nov 2023, 21:23

Of dat de basculekelder sterk genoeg is voor een zwaardere brug of zwaarder val. Soms is daar niet genoeg ruimte in om het te versterken.

De liggerbrug is van massief staal, misschien is dat deel nog best goed. Het probleem is wellicht het val zelf.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 nov 2023, 11:43

De maatregelen bij Uitwellingerga komen overeen met die bij Oude Schouw en Kootstertille. Het lijkt haast een nieuwe standaard bij RWS. Iets dat je al jaren kunt zien aankomen.

Hoe is het momenteel bij Tjerkgaast eigenlijk? Zijn daar ook al versmallingen en verkeerslichten? Ik ben daar al een tijdje niet geweest.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 17 nov 2023, 18:55

Je bedoelt Spannenburg?

De laatste keer dat ik er reed zag het er precies zo uit als in de Streetview-still:
https://maps.app.goo.gl/j9PA2sm6Bftotutf9

Morgen moet ik er weer langs, dus ik zal een digitale gil geven als er iets is veranderd. 8-)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 18 nov 2023, 5:19

^^ Doe voorzichtig ;)