:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Elektrische deelscooters

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Elektrische deelscooters

Bericht door Chris » ma 07 jun 2021, 18:35

AD: Deelscooter maakt razendsnelle opmars in steden, maar niet iedereen is daar blij mee

Afbeelding
GO sharing Zwolle by European Roads, on Flickr

Go Sharing timmert momenteel het hardst aan de weg. Het bedrijf uit Nieuwegein, dat wordt geleid door twintigers, begon in september 2019 met tweehonderd deelscooters in Eindhoven. Amper twee jaar later rijden er vijfduizend rond, verspreid over dertig plaatsen.

Volgens Go Sharing en Felyx, de grootste aanbieders, zijn hun deelscooters hét alternatief voor de auto. Gebruikers laten hun vervuilende barrel steeds vaker staan ten faveure van een schone deelscooter, claimen de bedrijven. Met die groene belofte kloppen ze aan bij gemeenten, die de aanbieders vaak met open armen ontvangen.

Niet iedereen neemt het verhaal van de deelscooterbedrijven klakkeloos over. Online-platformexpert Martijn Arets, auteur van het boek De Platformrevolutie, is sceptisch. Hij waarschuwt gemeenten zich niet blind te staren op de groene beloften van de deelscooterbedrijven. ,,Het zijn vooral heel slimme marketeers”, zegt Arets. ,,Dat begint al met de term ‘delen’, dat een positieve bijklank heeft. Terwijl het feitelijk gewoon verhuurbedrijven zijn, maar dan in een modern jasje. Je hoeft je gehuurde scooter niet terug te brengen naar een loods, maar laat hem op straat achter. Daar staan ze vervolgens als reclamezuil in de publieke ruimte. Gratis reclame, heel slim.”

De cruciale vraag is volgens de expert: wat vervangt de deelscooter? Laat een gebruiker zijn auto staan, dan is dat mooi. Wordt de deelscooter vooral gebruikt als alternatief voor fiets of openbaar vervoer, dan heeft het een averechts effect. ,,Uber beloofde dat mensen geen auto meer zouden kopen. Uit onderzoeken in de VS blijkt echter dat die goedkope taxidienst mensen vooral uit het openbaar vervoer haalt. Het is best aannemelijk dat deelscooters een soortgelijk effect hebben.”

,,Het is pertinente onzin dat de deelscooter de auto vervangt. Dat blijkt uit geen enkele studie. Er is juist veel internationaal onderzoek waaruit blijkt dat de deelscooter de fiets kannibaliseert. En dat is iets wat we niet moeten willen.”

De overheid is voornemens om per 1 juli 2022 een helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Ik vraag mij af of het business model van deze elektrische deelscooters dan ook in één klap om zeep geholpen wordt. De drempel om zo'n ding te huren wordt dan wel een stuk groter.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... orfietsers

Chrysa
autoweg

Re: Elektrische deelscooters

Bericht door Chrysa » ma 07 jun 2021, 18:36

Hoezo? Felyx verhuurt nu al bromfietsen, waar gewoon een helm bij zit.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 07 jun 2021, 18:42

Ik word horendol van die groene deelscooters. Die krengen worden rücksichtlos midden op de stoep, of zelfs gewoon op de weg neergezet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 07 jun 2021, 18:44

^^ Hetzelfde verhaal 2 jaar geleden met de elektrische deelsteppen. Kennelijk is er toch nog wel een mentaliteitswijziging nodig bij de mensen die deze ZE-vervoersmiddelen gebruiken en hoe er na gebruik mee om te gaan. ;)

Trouwens worden die handvatten wel degelijk ontsmet na gebruik? Covid en zo weet je :lol:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 07 jun 2021, 18:47

Die steppen zijn hier gelukkig nooit toegelaten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 jun 2021, 19:06

Chrysa schreef: ma 07 jun 2021, 18:36 Hoezo? Felyx verhuurt nu al bromfietsen, waar gewoon een helm bij zit.
Hoe werkt dat dan? Een helm die in de scooter zit of daar aan vast zit? En iedereen doet dan dezelfde helm op?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 07 jun 2021, 19:12

Ik denk een helm onder/achter het zadel. En ja iedereen dezelfde helm. :pukey:

Onder meer in Amsterdam rijden die rond, want binnen de Ring is er ook op een snorfiets een helmplicht.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 jun 2021, 21:33

Zelf de helm ontsmetten ja :)<>:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 07 jun 2021, 21:36

^^ Gewoon geen transport delen buiten je eigen bubbel, dat is immers wat me is ingepeperd sinds maart 2020, en dat bevalt me eigenlijk uitstekend. Eerlijk is eerlijk, daarvoor nam ik ook al geen OV sinds m'n studententijd.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 08 jun 2021, 7:11

Palance schreef: ma 07 jun 2021, 18:42 Ik word horendol van die groene deelscooters. Die krengen worden rücksichtlos midden op de stoep, of zelfs gewoon op de weg neergezet.
Dit inderdaad. En hier in Den Bosch zie ik 9 van de 10 keer vooral mensen van rond de 20 op zo'n scooter rijden, al dan niet met een blikje energiedrank in de hand. Dus dat lulverhaal dat het auto's van de weg haalt geloof ik al helemaal niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 08 jun 2021, 8:13

Via schreef: di 08 jun 2021, 7:11Dus dat lulverhaal dat het auto's van de weg haalt geloof ik al helemaal niet.
Dat lulverhaal noemt men marketing. Niets mis mee.

En dat het mensen uit het OV haalt is niet zo gek. Ik heb sinds anderhalf jaar geleden het gevoel dat het OV één van de dodelijkste plekken op aarde is. Daar kan je die scooter niet de schuld van geven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 jun 2021, 8:16

Via schreef: di 08 jun 2021, 7:11 En hier in Den Bosch zie ik 9 van de 10 keer vooral mensen van rond de 20 op zo'n scooter rijden, al dan niet met een blikje energiedrank in de hand.
Ik heb wel het idee dat sommige bestuurders vaak jonger zijn. Vaak nog iemand achterop en inderdaad met een blikje in de hand. En/of de mobiele telefoon.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 08 jun 2021, 9:25

Chrysa schreef: ma 07 jun 2021, 18:47 Die steppen zijn hier gelukkig nooit toegelaten.
Die deeldingen zijn inderdaad een drama in steden. Ik heb zelf zo een step gekocht (in België toeglaten) en ben er blij mee. Laatst nog naar een afspraak 20km verderop geweest i.p.v. met de auto. Ja, het had wellicht ook met de fiets gekund, maar dan was ik drijfnat geweest van het zweet. Goedkoper dan een elektrische fiets, mooi tussenliggend alternatief vind ik.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 08 jun 2021, 9:26

Laatst op tv een korte reportage over deze deelscooters. Ze interviewden gebruikers ervan in Groningen. Het waren stuk voor stuk jongeren en stuk voor stuk gaven ze aan dat ze zonder deelscooter de fiets genomen zouden hebben....
Tot zover het duurzame karakter van de deelscooter....

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 08 jun 2021, 9:31

IQ[] schreef: di 08 jun 2021, 9:25
Chrysa schreef: ma 07 jun 2021, 18:47 Die steppen zijn hier gelukkig nooit toegelaten.
Die deeldingen zijn inderdaad een drama in steden. Ik heb zelf zo een step gekocht (in België toegelaten) en ben er blij mee. Laatst nog naar een afspraak 20km verderop geweest i.p.v. met de auto...
20 km is nog best een eind om te steppen :mrgreen:

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 08 jun 2021, 9:53

paolie schreef: di 08 jun 2021, 9:26 Laatst op tv een korte reportage over deze deelscooters. Ze interviewden gebruikers ervan in Groningen. Het waren stuk voor stuk jongeren en stuk voor stuk gaven ze aan dat ze zonder deelscooter de fiets genomen zouden hebben....
Tot zover het duurzame karakter van de deelscooter....
Wat ook wordt bevestigd in het aangehaalde artikel door een onderzoek in de VS ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 08 jun 2021, 14:59

Wat een negativiteit allemaal weer. Dat is denk ik met iedere nieuwe modaliteit wel zo geweest. Ik denk namelijk dat als auto's niet hadden bestaan, men ook meer gefietst zou hebben, zou het niet? En wist je dat fietsen vroeger verboden zijn geweest?

Gewoon duidelijke regels opstellen en een nieuwe vorm van mobiliteit (die ook daadwerkelijk iets verandert) toejuichen. Ik vind het ideaal als ik in Berlijn ben! Ik zie meer van de stad in minder tijd en het scheelt mij flink in de taxikosten, want dat zou voor ons (vrienden) het alternatief zijn.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 08 jun 2021, 15:01

Als er duidelijkere kaders zijn om die scooters in het straatbeeld een plaats te geven, graag. Ze zijn ook niet bedoeld om files mee op te lossen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 08 jun 2021, 15:04

waldo79 schreef: di 08 jun 2021, 15:01Ze zijn ook niet bedoeld om files mee op te lossen.
Ik denk dat je nog best wat verandering teweeg kan brengen als die dingen op grote schaal in bijvoorbeeld Londen aangeboden kunnen worden. Soms is 1 of 2% minder verkeer al voldoende om de boel beter door te laten stromen.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 08 jun 2021, 15:11

Attietattie schreef: di 08 jun 2021, 14:59 Ik denk namelijk dat als auto's niet hadden bestaan, men ook meer gefietst zou hebben, zou het niet?
Dan was de eenwieler de grote concurrent geweest :lol:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 08 jun 2021, 15:31

waldo79 schreef: di 08 jun 2021, 9:31
IQ[] schreef: di 08 jun 2021, 9:25
Die deeldingen zijn inderdaad een drama in steden. Ik heb zelf zo een step gekocht (in België toegelaten) en ben er blij mee. Laatst nog naar een afspraak 20km verderop geweest i.p.v. met de auto...
20 km is nog best een eind om te steppen :mrgreen:
Ligt er natuurlijk aan met wat voor een step.
Link

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 09 jun 2021, 22:18

Palance schreef: ma 07 jun 2021, 18:42 Ik word horendol van die groene deelscooters. Die krengen worden rücksichtlos midden op de stoep, (..)
Eens, afgelopen maandag in Tilburg ook aanschouwt. Bij een (studenten?)flat eentje aan het begin van de fietsparking (die omheind is) en eentje aan het einde.. maar op de stoep en die is op dat punt dus smal (vanwege dat fietsen'hok') :twisted:
Dat die apparaten niet binnen het hek staan zal wel met de verhuurvoorwaarden te maken hebben? (niet parkeren op niet openbaar toegankelijk terrein).

Iemand die met een kinderwagen, rolstoel, rollator over de stoep aan komt wielen.. kan niet verder OF een duik richting straat nemen.. maar de opsluitband is vrij hoog op dat punt. :down:
Niet sociaal.
Denk dat je dergelijke 'fout'' parkeerders het beste met een foto en sociale media richting het verhuurbedrijf aan kan pakken. Inspelen op de reputatie.

Ik hoorde een week of wat geleden een bericht dat een verhuurder van deelmaterieel in de openbare ruimte huurder positief gaat belonen indien zij het object netjes parkeren bij einde gebruik. De volgende gebruiker geeft daar dan een beoordeling op.

Ik vroeg mij toen ook af hoe het met het opladen zit? Want ik zag geen enkele scooter aan een laadpunt gekoppeld staan.

Maar goed, een écht milieuvriendelijke scooter, met een body van natuurlijke hennepvezels en (deels) Europese onderdelenproductie vind ik de Be.e
Is helaas geen succes geworden..

https://www.vaneko.com/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 jun 2021, 22:25

Je kan de transactie niet beëindigen op plekken die door middel van geofencing niet zijn toegestaan. Wellicht hebben ze wel de verhardingen van de BGT overgenomen als basis voor de geofencing. Dat die scooters dus op de stoep of op straat staan is inherent aan dit model. Er staat ook in de voorwaarden dat je hem niet op het gras mag parkeren, of ergens tegenaan mag zetten, hij moet op de standaard.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 10 nov 2022, 0:54

Het was hier op het forum al ergens geschreven, dacht ik, maar bij deze nog even het bericht dat een deel van de deelscooter populatie verdwijnt:
(..)Provincie Utrecht - De groene deelscooters van GO Sharing verdwijnen uit de provincie Utrecht. In de steden Amersfoort, Soest en Leusden, waar GO Sharing actief was, kun je ze straks niet meer huren. Dat doet het vervoersbedrijf omdat het verhuren van de scooters op deze locaties niet winstgevend is.

In totaal haalt GO Sharing in 32 van de 45 actieve gemeenten de flexibele scooters weg. Dat doet het omdat de voertuigen nog té weinig gebruikt worden. "Mensen blijven toch kiezen voor hun eigen, vervuilende auto. Dat is heel jammer", aldus een woordvoerder. Hiernaast zou het lastig en duur zijn om de meer afgelegen gebieden te bedienen. (..)
Ja, het is toch de schuld van de inwoners van de betreffende steden..eigenlijk.. dat hun deelscooter niet de bezettingsgraden haalden die verwacht werden.. :twisted:

Ach, aan de rand van zuidelijk Soest is het wel afgelegen... :nahzeg: maar je hebt er daar dan wel een stuk of drie bij elkaar staan.. ;)
Kan het busje van GreenMo ze zo inladen voor transport of reparatie. :woop:
(..)In Amersfoort zijn er vaak deelscooters in brand gestoken Tussen begin 2021 en juni 2022 gingen er vijftig in vlammen op. Maar volgens een woordvoerder speelt dit niet mee in het besluit. "Nee, al levert dit wel wat kosten op qua onderhoud, het vandalisme is niet de reden om ermee te stoppen. (..)
Nou, denk dat dit toch wel een reden kan zijn.. want alle schade op de huurder verhalen.. zal dat allemaal gelukt zijn? De verzekeraar zal er toch ook wel een keer zat van zijn en de premie verhogen?

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/349367 ... lende-auto

Nou, succes met de elektrische fietsen (want die zullen wel in de betreffende steden blijven aangeboden worden?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 10 nov 2022, 7:53

In mijn gemeente gaan ze ook weg. Godzijdank.

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 10 nov 2022, 8:45

In totaal haalt GO Sharing in 32 van de 45 actieve gemeenten de flexibele scooters weg. Dat doet het omdat de voertuigen nog té weinig gebruikt worden. "Mensen blijven toch kiezen voor hun eigen, vervuilende auto. Dat is heel jammer", aldus een woordvoerder. Hiernaast zou het lastig en duur zijn om de meer afgelegen gebieden te bedienen. (..)
Is dit een aanname of heeft men het daadwerkelijk onderzocht? Volgens mij hebben ze iets in de markt gezet waar het publiek geen behoefte aan heeft en moet je daar het publiek niet de schuld van geven, maar naar je eigen strategie kijken.
Ik beschouw een scooter niet als alternatief voor een autorit. Ik zou dan eerder voor een huurfiets kiezen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 10 nov 2022, 8:52

Ik las recent ergens anders dat in eerste instantie het officiële statement de enorme kosten waren door vandalisme (brand, in de sloot gekieperd, etc), en dat dat later is aangepast in het standaardriedeltje over vervuilende auto’s.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 10 nov 2022, 9:34

Deelfietsen zijn in Zwolle (fietsstad #1) ook geen succes. Er waren 5 vergunningen verstrekt voor elk 150 deelvoertuigen: 2 voor scooters (Felyx en Check) en 3 voor e-bikes (Dott, Bird en GO Sharing). Dott is er nooit aan begonnen en GO Sharing trekt zich nu terug. Van de 450 deelfietsen blijven er nu dus maar 150 over.

Ik zie ook nagenoeg nooit iemand op zo'n fiets rijden. In een stad waar iedereen zijn eigen fiets heeft en OV-reizigers van een OV-fiets gebruik kunnen maken lijkt het ook niet veel toe te voegen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 10 nov 2022, 11:20

Ik zie bij de bushaltes wat ongebruikte en verloederde deelfietsen van Bravo (in opdracht van de provincie Noord-Brabant). Deelfietsen zie ik echt niet rondgaan in het straatbeeld behalve de OV fiets.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 10 nov 2022, 18:38

Palance schreef: do 10 nov 2022, 8:52 Ik las recent ergens anders dat in eerste instantie het officiële statement de enorme kosten waren door vandalisme (brand, in de sloot gekieperd, etc), en dat dat later is aangepast in het standaardriedeltje over vervuilende auto’s.
Vandalisme was inderdaad de reden waar ze als eerste mee kwamen. In Amersfoort zijn zoveel wegwerpscooters in de fik gestoken dat ze de tel zijn kwijtgeraakt.