Elektrische deelscooters

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: Elektrische deelscooters

Bericht door Durashift » za 04 feb 2023, 1:05

Probleem lost vanzelf op. Eén aanbieder is nu op de fles (zo goed als) door het faillissement van Greenmo, de partij waarvan Go Sharing de scooters leasde.
Deelscooters van het bedrijf Go Sharing zijn voorlopig niet meer te gebruiken in Nederland. Klanten van de dienst krijgen op de Go Sharing-app te zien dat "vanwege onverwachte omstandigheden onze snor- en bromfietsen per direct niet meer beschikbaar zijn."

Meer informatie wordt niet gegeven. Eind vorige maand werd partnerbedrijf Greenmo failliet verklaard en bij dat bedrijf least Go Sharing scooters en fietsen. Klanten kunnen via een restitutieformulier op de site hun tegoed terugvragen.(..)
https://nos.nl/artikel/2462410-groene-d ... eschikbaar

Hoe zal het met de bezorgfietsen en scooters zijn die nu niet kunnen rijden vanwege het GreenMo faillissement? Wordt het al iets rustiger op straar :?: ;)

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 04 feb 2023, 12:09

In Eindhoven heeft Felyx de overlast van de deelscooters deels in het centrum aangepakt door hubs te creëren in het centrum. Centrale plekken waar de scooters geparkeerd kunnen worden. Buiten die plekken om mogen ze niet staan en kan je de scooter ook niet uit zetten.
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 feb 2023, 12:12

RTL Nieuws had onlangs een verhaal dat de politie kennelijk 's nachts veel berijders van die deelscooters controleert omdat ze vaak onder invloed van alcohol zijn, en dan ook meteen hun rijbewijs een tijd kwijt zijn. Dat is iets waar veel berijders van deelscooters zich blijkbaar niet van bewust zijn.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 feb 2023, 13:16

Ik heb de indruk dat de meeste van die huurders überhaupt zich niet bewust zijn van fatsoen, verkeersregels of wat dan ook. Dat die dingen verdwijnen is echt geen gemis. Die werden maar lukraak neergeflikkerd met alle overlast van dien.
sven_engelen schreef: za 04 feb 2023, 12:09 In Eindhoven heeft Felyx de overlast van de deelscooters deels in het centrum aangepakt door hubs te creëren in het centrum. Centrale plekken waar de scooters geparkeerd kunnen worden. Buiten die plekken om mogen ze niet staan en kan je de scooter ook niet uit zetten.
Dat had al direct vanaf dag 1 overal ingevoerd moeten worden. Dan had je nog wel wat meer draagvlak gehad dan nu.

In Barendrecht zijn vrijwel al die dingen al verdwenen. Een zegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 04 feb 2023, 13:52

Je ziet ook veel brommer-varianten op het fietspad rijden. Als er toevallig een naast me bij de VRI staat spreek ik ze er ook op aan, 9 van de 10 keer betreft het een niet-Nederlands sprekend persoon die geen idee heeft van het onderscheid tussen brommer en snorfiets. Ik vind het vergeleken met andere landen ook raar dat juist de e-step niet toegestaan is, die veel minder overlast geeft (mits ze op het fietspad moeten) en meer mensen geneigd zijn zelf te kopen cq mee te nemen. Het werkt ook goed als aanvulling op het OV.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 feb 2023, 13:55

e-steps als privaat vervoer lijkt mij handig, maar als deelvervoer krijg je snel dat het een zooitje wordt. Die dingen worden nog meer dan scooters overal en nergens neergegooid.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 feb 2023, 14:22

Hebben we het bij e-steps over die dingen die momenteel veel door kinderen en jongeren worden gebruikt en hun best doen om zo hard en zigzaggend mogelijk over een stoep of andere fietsers tussen de andere weggebruikers door de slalommen en hen de schrik aan te jagen?

Of heb ik een ander object voor ogen dan dat jullie bedoelen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 04 feb 2023, 18:07

Dat er zat individuen, vaak bezorgers, met fietsen en scooters hetzelfde doen maakt ook die vervoermiddellen als geheel nog geen slecht gegeven. Punt is dat je zo'n stepje niet in de openbare ruimte hoeft te stallen, en ook mee kan nemen tijdens je reis in een ander vervoermiddel. Daardoor is het praktischer inzetbaar met minder nadelen die we van de deelscooters kennen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 04 feb 2023, 19:00

Zoals altijd is niet het vervoermiddel fout, maar hoe er mee omgegaan wordt. Maar als je ziet hoe er omgegaan wordt met steps, speed-pedelecs en dergelijke zijn er zat mensen te vinden met kamikazegedachten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 feb 2023, 19:15

Lekkere Kwal schreef: za 04 feb 2023, 18:07 Dat er zat individuen, vaak bezorgers, met fietsen en scooters hetzelfde doen maakt ook die vervoermiddellen als geheel nog geen slecht gegeven. Punt is dat je zo'n stepje niet in de openbare ruimte hoeft te stallen, en ook mee kan nemen tijdens je reis in een ander vervoermiddel. Daardoor is het praktischer inzetbaar met minder nadelen die we van de deelscooters kennen.
Inderdaad. Ik wil eigenlijk wel zo'n ding aanschaffen, ook voor het bekijken van wegenprojecten waarbij je dan wat makkelijker verder weg kan parkeren of een langer stuk afrijden. Maar Nederland is kennelijk het enige land in de EU waar ze nog niet toegelaten zijn.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 04 feb 2023, 23:47

Km357 schreef: za 04 feb 2023, 19:00 Zoals altijd is niet het vervoermiddel fout, maar hoe er mee omgegaan wordt. Maar als je ziet hoe er omgegaan wordt met steps, speed-pedelecs en dergelijke zijn er zat mensen te vinden met kamikazegedachten.
Uit mijn ervaring zie ik dit het meeste voorkomen bij scooters, dan elektrische fietsen, dan reguliere fietsers en dan pas pedelecs (zowieso vrij zeldzaam). Ik volg niet hoe dat dan een argument tegen de steps zou moeten zijn. Met nog het bijkomend punt dat een step de minste schade-potentieel heeft naar anderen toe, of wellicht na rolschaatsen dan. Zelfs skateboards zijn nog gevaarlijker doordat ze zelfstandig een lange afstand door kunnen rollen, een stepje valt gelijk om.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 04 feb 2023, 23:56

Lekkere Kwal schreef: za 04 feb 2023, 13:52Ik vind het vergeleken met andere landen ook raar dat juist de e-step niet toegestaan is, die veel minder overlast geeft (mits ze op het fietspad moeten) en meer mensen geneigd zijn zelf te kopen cq mee te nemen. Het werkt ook goed als aanvulling op het OV.
Geldt nog sterker voor de elektrische eenwieler. Handiger, mijns inziens veiliger, vergelijkbare of betere prestaties. En daarvan is de kans ook een stuk kleiner dat deze als deelvervoermiddel zal worden verhuurd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 05 feb 2023, 8:27

Chris schreef: za 04 feb 2023, 13:55 e-steps als privaat vervoer lijkt mij handig, maar als deelvervoer krijg je snel dat het een zooitje wordt. Die dingen worden nog meer dan scooters overal en nergens neergegooid.
In Parijs hebben ze de parkeerlocaties gelimiteerd; buiten het vak kun je het ding niet uitzetten. Dat lijkt aardig te werken.
Palance schreef: za 04 feb 2023, 14:22 Hebben we het bij e-steps over die dingen die momenteel veel door kinderen en jongeren worden gebruikt en hun best doen om zo hard en zigzaggend mogelijk over een stoep of andere fietsers tussen de andere weggebruikers door de slalommen en hen de schrik aan te jagen?

Of heb ik een ander object voor ogen dan dat jullie bedoelen?
Daar kunnen die steps toch niks voor? En als ze die steps niet hebben verzint dat gajes wel wat anders, het zou beter zijn wat aan hun mentaliteit te doen.

Die dingen zijn super handig, zeker huur dingen omdat je ze niet mee hoeft te slepen en gewoon kunt gebruiken als je ze nodig hebt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 05 feb 2023, 8:45

Lekkere Kwal schreef: za 04 feb 2023, 18:07 Dat er zat individuen, vaak bezorgers, met fietsen en scooters hetzelfde doen maakt ook die vervoermiddellen als geheel nog geen slecht gegeven. Punt is dat je zo'n stepje niet in de openbare ruimte hoeft te stallen, en ook mee kan nemen tijdens je reis in een ander vervoermiddel. Daardoor is het praktischer inzetbaar met minder nadelen die we van de deelscooters kennen.
Ik beschouw dit maar als een antwoord “Dat heb je niet” op mijn vraag.

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 05 feb 2023, 11:42

Palance schreef: zo 05 feb 2023, 8:45 Ik beschouw dit maar als een antwoord “Dat heb je niet” op mijn vraag.
Jij ook een fijne zondagmorgen gewenst :p Voor zover mij bekend is er maar één soort e-scooter of e-step, oftewel vanafprijs een paar honderd euro voor een degelijk exemplaar, rijbereik zo'n 20 km en schaalt mee met de prijs tot zo'n 50 km voor de duurste modellen. We zullen dus hetzelfde concept in gedachten hebben.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 05 feb 2023, 12:01

Ik doel dus op deze dingen.

Afbeelding

Toch wel bijzonder dat je zoveel mensen (met name jongeren/kinderen) op zo’n ding ziet dat niet eens toegelaten is voor de weg. Soms ook met 2, een enkele keer met 3 tegelijk.

Autosnelwegen.net

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 05 feb 2023, 12:02

Providers zoals Bolt rekenen 11 euro /uur in de Baltische Staten. Het model dat daarvoor gebruikt wordt heeft een retail prijsrange van 350 tot 550 euro

Do the math ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 05 feb 2023, 17:36

Lekkere Kwal schreef: zo 05 feb 2023, 11:42Voor zover mij bekend is er maar één soort e-scooter of e-step, oftewel vanafprijs een paar honderd euro voor een degelijk exemplaar, rijbereik zo'n 20 km en schaalt mee met de prijs tot zo'n 50 km voor de duurste modellen.
Maak daar maar 100+km van.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gideon
zandpaadje

Re: Scooters, scheurijzers!!

Bericht door Gideon » zo 18 jun 2023, 18:23

Heef iemand ervaring met de deelscooter bedrijf FelYx of CHECK?
Ben al tijdje klant bij GoSharing, maar sinds ze terug zijn hebben ze een erg klein service gebied.
Veder heeft je saldo een THT en doordat je er bijna geen gebruik van kan maken en de plaatsen waar je heen moet ben je gewoon je saldo kwijt!

Dus mijn vraag is:
  • 1. Wat is hun service gebied per gemeente.
    2. Is er een THT op je saldo/reisgeld

030
polderweggetje

Re: Scooters, scheurijzers!!

Bericht door 030 » zo 18 jun 2023, 18:48

Gideon schreef: zo 18 jun 2023, 18:23
  • 1. Wat is hun service gebied per gemeente.
    2. Is er een THT op je saldo/reisgeld
Ja, ik gebruik vaak Check.
1. Ze zijn in 13 steden actief, weet niet welke voor jou van toepassing is. Je moet de app downloaden en daar kijken wat het servicegebied is.
2. Niet dat ik weet, maar ik betaal gewoon altijd via iDeal. Aan het eind van elke maand wordt dan gewoon het bedrag afgeschreven van wat ik heb gereden.

Felyx geen ervaring mee.