Elektrische deelscooters

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: Elektrische deelscooters

Bericht door Attietattie »

^^ Dat geldt dan alleen voor steps/scooters denk ik? Er worden nog steeds mensen staandegehouden op eenwielers (EUC).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat valt bij ons onder voortbewegingstoestellen en zijn dus wettelijk toegestaan.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nederland is volgens mij het enige EU-land waar elektrische steps niet zijn toegestaan.

Ik denk inderdaad dat de fietslobby hier een grote invloed op heeft. Die zijn bang voor drukte op fietspaden.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Was er nou maar een Nederlandse belangenvereniging voor alles op wielen.
Een soort algemene Nederlandse wielrijders bond ofzo.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Chris schreef: wo 20 dec 2023, 15:11 Nederland is volgens mij het enige EU-land waar elektrische steps niet zijn toegestaan.

Ik denk inderdaad dat de fietslobby hier een grote invloed op heeft. Die zijn bang voor drukte op fietspaden.
In theorie zou je gewoon de wetgeving voor snorfietsen aan kunnen passen zodanig dat een E-step er ook onder valt. Je kunt je tegelijkertijd ook wel afvragen hoeveel een toelating toevoegt als je ziet hoe enorm divers het aanbod al is van elektrische en niet-elektrische voertuigen momenteel in Nederland.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Chris schreef: wo 20 dec 2023, 15:11 Nederland is volgens mij het enige EU-land waar elektrische steps niet zijn toegestaan.

Op zich is het een mooi iets dat de fietslobbby in Nederland zó sterk staat dat ze nationaal beleid kunnen beïnvloeden. Bij ons heb ik de indruk dat de twee grootste organisaties (Fietsersbond en VIAS) nog teveel tijd spenderen in het mekaar tegen de schenen schoppen. Op zich ook niet onlogisch, het ene krijgt beleidsondersteuning vanuit de Federale Overheid en het andere wordt gesponsord door de Royal Automobile Club.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Wimpie25 schreef: di 19 dec 2023, 22:59
Een elektrische step is de benaming die wij geven aan een 'elektrische scooter', of wat de wet een "voortbewegingstoestel" noemt.
Ik begrijp best dat België een andere taal heeft, maar een step is een voertuig waar je op staat en met je voet voortbeweegt (of als het een elektrische step is, die elektrisch rijdt) een scooter of een elektrische scooter is een voertuig waar je op zit.

Dit is een step:
Afbeelding

Dit is een scooter:
Afbeelding

Dat laatste voertuig kan ik nooit een step noemen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In het Engels wordt een step ook wel een scooter genoemd.

Misschien zo'n voorbeeld waar het Nederlands een Engels woord heeft bedacht voor iets wat in het Engels anders heet. Net zoiets als 'oldtimer' of 'allrisk' (verzekering), 'panties' of in het Frans 'jeu de boules'.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Wimpie25 schreef: wo 20 dec 2023, 14:59 ^^
Dat valt bij ons onder voortbewegingstoestellen en zijn dus wettelijk toegestaan.
Alleen tot 25km/h, bij mijn weten.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Tot 18 km/u. Daarboven denk ik niet dat er een wetelijk kader bestaat. Of men moet het zien als brommer / pedelec.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Chris schreef: wo 20 dec 2023, 15:11 Ik denk inderdaad dat de fietslobby hier een grote invloed op heeft. Die zijn bang voor drukte op fietspaden.
Zou mij ook niet verbazen als andere argumenten (minder beweging) worden aangehaald. De keuze tussen trappen of niks hoeven doen is dan toch uit gemakzucht snel gemaakt. En van die chaos op de fietspaden kan ik me wel iets bedenken. Er zijn weinig andere plekken in de wereld waar het zo druk is op de fietspaden als hier. Overigens blijft het grootste probleem denk ik vooral die deelsteps. Dat kan je alleen doen als het echt heel strak georganiseerd en gereguleerd wordt anders krijg je bende zoals we die in diverse wereldsteden kunnen zien.
Chris schreef: di 19 dec 2023, 17:21
,,We geloven nog steeds ten stelligste in de toegevoegde waarde van de deelscooter in Zwolle als antwoord op particulier autobezit

Dit zeggen ze tegen alle gemeentes, die dat maar wat graag wilden geloven. Echter uit studies blijkt dat deelscooters geen effect hebben op autobezit.
Je zal dan denk ik eerder zorgen voor transitie van fiets naar scooter o.i.d. Of je haalt mensen uit de bus weg (gaan ze vervolgens zich afvragen waarom er lege bussen rijden). Heb het idee dat beleidsmakers en politici nog steeds niet snappen waarom mensen een auto gebruiken. Dat is toch vaak afstand, mensen mee moeten nemen (afzetten van kinderen bij opvang, etc), spullen meenemen, flexibiliteit, etc. Die combinatie van factoren maakt het al dat je daar weinig tot geen verschil gaat maken met scooters of steps om mensen uit de auto te krijgen. Je concurreert nu eenmaal met andere modaliteiten.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Wimpie25 schreef: do 21 dec 2023, 17:15 ^^
Tot 18 km/u. Daarboven denk ik niet dat er een wetelijk kader bestaat. Of men moet het zien als brommer / pedelec.
De Belgische gebruikers zeggen 25km/h. Zou gaan om het feit dat wettelijke aansprakelijkheid is verzekerd op voortbewegingstoestellen tot die snelheid.
030
woonerf

Bericht door 030 »

captain007 schreef: vr 22 dec 2023, 12:22 En van die chaos op de fietspaden kan ik me wel iets bedenken. Er zijn weinig andere plekken in de wereld waar het zo druk is op de fietspaden als hier. Overigens blijft het grootste probleem denk ik vooral die deelsteps. Dat kan je alleen doen als het echt heel strak georganiseerd en gereguleerd wordt anders krijg je bende zoals we die in diverse wereldsteden kunnen zien.
Er zijn ook weinig plekken in de wereld waar de fietsinfrastructuur zo perfect is als in Nederland. Daarom vind ik het raar dat uitgerekend hier stepjes verboden zijn, die kunnen prima op het fietspad. Snorfietsen, fatbikes, e-bikes, bakfietsen, bezorgfietsen en normale fietsen kunnen allemaal op het fietspad, waarom stepjes dan opeens too much zouden zijn is mij een raadsel. Buiten de drukste plekken in grote steden is er nou ook niet echt sprake van veel congestie en chaos op fietspaden...

Deelsteps kan je juist in Nederland makkelijk strak organiseren. Hier in Utrecht hebben we behoorlijk veel elektrische deelfietsen van Tier, maar die mag je niet zomaar overal parkeren. Enkel in fietsenrekken of speciale vakken, werkt top, zijn vrijwel nooit klachten over. Toen er nog deelscooters waren was dat wel anders, omdat die veel meer ruimte innemen. Stepjes nemen nog minder ruimte in dan die elektrische fietsen dus het lijkt me dat dat geen problemen oplevert, zolang je dus niet doet aan freefloating (en niet duizenden stepjes van 4 aanbieders tegelijk toestaat).
En een voordeeltje aan deel scooters/steps/fietsen: ze zijn in ieder geval niet opgevoerd ;)
Free Palestina
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

030 schreef: wo 27 dec 2023, 13:33Buiten de drukste plekken in grote steden is er nou ook niet echt sprake van veel congestie en chaos op fietspaden...
Ik ben dat met je eens, maar ik heb sterk het gevoel dat de situatie op een paar overvolle fietspaden in Amsterdam als maat wordt genomen voor het fietsbeleid, of in dit geval het e-stepjesbeleid, in heel Nederland.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Het is in Vlaanderen niet in het nieuws geweest, maar volgens The Brussels Times wordt volgende week het arsenaal deelsteps in het geweest gehalveerd. De voornaamste redenen zijn hier in dit topic ook al voorgebijgekomen; overlast, zichtvervuiling, vandalisme, blokkering van het voetpad.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ En sinds een half jaar ongeveer wordt er in veel gemeenten met dropzones gewerkt omdat ze echt overal willekeurig geparkeerd werden en voetgangers hinderden.
Gideon
zandpaadje

Bericht door Gideon »

Goede dag,
Zat te kijken om of Felyx of Check te gebruiken, sinds je portemonnee een THT datum heef en volgens mij alleen bij Felyx kan je achteraf betalen zoals bij Easy Park? Echter van Check kan je geen plattegrond zien zonder een account aan te maken.

Al heb ik meer de vraag als mensen ervaring hebben met ''Umob'', want dit is een app voor alle deel voertuigen.
Zo ja, wat zijn de voordelen, hoe werkt het en betaal je achter af of opwaarderen en zit daar weer een THT aan?
fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy »

Bij Check wordt achteraf gefactureerd.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ weet niet in welke stad je Felyx wil gaan gebruiken..maar in A'dam hebben ze vanaf volgende maand geen vergunning meer (tenzij hun bezwaar tegen de uitkomst van de aanbesteding wordt toegekend).

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... -amsterdam

Ik heb deze kerel van Felyx horen praten in de uitzending en vond het wel opvallend dat men zo gekrenkt is.

Ze hadden op een vraag vanuit de gemeente (waar worden de helmen opgeborgen) niet expliciet geantwoord dat dit in de bagagebak onder het zadel / in de koffer achterop wordt gedaan. Nee, in plaats daarvan een heel verhaal over hoe men de berijders actief stimuleert om de helmen te gebruiken d.m.v. filmpjes etc..

Tja, volgens mij is na vele jaren aanbestedingsprojecten toch wel duidelijk dat je veelal toch vooral klip en klaar moet antwoorden op, duidelijk, gestelde vragen. Geen poehah toepassen.
Gideon
zandpaadje

Bericht door Gideon »

Het valt me op dat vooral de eind gebruiker de oorzaak hier van is, in plaats van netjes aan de kant midden op de stoep.
De scooters zijn fijne dingen en zeker als je niet vaak reist je gewoon je saldo behoud, maar er is altijd een klein groepje die het voor de rest verpest. Dan helpt het zeker niet dat een medewerker met vage antwoorden komt op een simpele vraag.
Al moet de mensen die geen helm dragen of fout parkeren gewoon beter bestraft worden zoals met een fixe boete,
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

In Amersfoort zag ik gisteren weer volop groene deelscooters staan. Blijkt dat Go-sharing een nieuwe vergunning heeft gekregen. De aangewezen hub's in het centrum staan nu dus gevuld en klaar voor uitgifte.

https://archive.ph/WjfUS

~~~````

Bij BNR is er een podcast aflevering gemaakt over het faillissement van Greenmo; onder curatoren.

Moet het nog even verder afluisteren maar volgens mij zijn deze scooters onderdeel van het terugzoeken van 35 duizend deelscooters, in Europa, uit dat faillissement.

~~~`

Dan was er ook nog een wethouder uit A'foort op radio 1 van de week. Dat ging over het mislukken van deelauto vervoer in een wijk in A'foort..maar dat plaats ik wel in het parkeertarieven draadje..want daar past het beter, denk ik.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Dat die dingen niet toegestaan zijn is een zegen en moet vooral zo blijven. In Duitsland en België slingeren die krengen overal en nergens rond en halen de bestuurders de meest krankzinnige stunts ermee uit. Bovendien zijn ze levensgevaarlijk, in Duitsland komen ongelukken zeer regelmatig in het nieuws. Een willekeurige selectie van de afgelopen week:

E-Scooter-Fahrer in Frankfurt verursacht Unfall
https://www.hessenschau.de/panorama/e-s ... r-102.html

E-Scooter-Fahrer verursacht Unfall mit Auto
https://www.hessenschau.de/panorama/wie ... l-106.html

Kreis Rastatt: E-Scooter-Fahrer tödlich verunglückt
https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... t-100.html

Het is ook niet gek dat er de nodige kritiek op is:

Fünf Jahre E-Scooter: Steigende Unfallzahlen und strenge Regeln
https://www1.wdr.de/nachrichten/e-scoot ... e-100.html

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat ze in Parijs uiteindelijk verboden zijn, hoewel de invloed van de fietslobby me daar toch eerder beperkt lijkt.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Een soort fatbike dus, qua problematiek.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Attietattie
2x5 autosnelweg

omNOMNOMNOM schreef: di 18 jun 2024, 13:20Het is natuurlijk ook niet voor niks dat ze in Parijs uiteindelijk verboden zijn
Volgens mij zijn alleen deelsteps verboden.

Het is makkelijk om er alleen maar negatief over te zijn. Volgens mij moeten nieuwe elektrische modaliteiten omarmd worden en er duidelijke regels voor zijn. Minimumleeftijd, maximale snelheid, verzekeringsplicht, plaats op de weg, helmplicht, voertuigeisen, verlichtingseisen. Dan heb je al een hoop problemen getackeld en kan je een hoop mensen uit de auto krijgen.

Ik kan bewijzen dat het niet per definitie gevaarlijk is om verschillende persoonlijke licht elektrisch aangedreven voortbewegingsapparaten te gebruiken. Maar nogmaals, dan helpt regelgeving wel enorm mee.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

^^
Het is heel makkelijk om kritisch te zijn over e-scooters, vooral aangezien ik in Brussel en Frankfurt gewoond heb en vrijwel dagelijks met de nadelen van deze krengen geconfronteerd ben. E-scooters worden overigens helemaal niet geanalyseerd in het onderzoek wat je aanhaalt en bovendien gaat het topic er niet over, dus de relevantie ervan begrijp ik in dit geval niet zo goed.

Ik ben daarnaast ook helemaal geen tegenstander van elektrische modaliteiten, integendeel. Ik vind elektrische auto's en scooters bijvoorbeeld veruit superieur ten opzichte van de exemplaren met een verbrandingsmotor, al was het maar omdat het de leefbaarheid in stedelijke gebieden enorm ten goede komt door de reductie van geluidsoverlast en luchtvervuiling.

Helaas geldt het tegendeel voor e-scooters. Ze slingeren overal rond, zijn gevaarlijk en verminderen het gebruik van auto's niet. Sterker nog, studies wijzen erop dat het vooral ten koste gaat van het aanzienlijk milieuvriendelijkere voet- en fietsverkeer:

E-Scooter momentan kein Beitrag zur Verkehrswende
https://www.umweltbundesamt.de/themen/v ... it-des-uba
Elektrische Tretroller, wie sie aktuell vor allem in Innenstädten zum Verleih angeboten werden, sind zurzeit kein Umweltgewinn: Erste Studien zeigen, dass sie oft den umweltfreundlicheren Fuß- und Radverkehr ersetzen. Zudem ist die Lebensdauer der Leih-Roller offenbar eher gering. Dabei haben die Roller durchaus das Potenzial, Mobilität nachhaltiger zu machen: wenn sie Autofahrten ersetzen.
Wat Parijs betreft: het verbieden van de deelsteps zal al enorm veel zoden aan de dijk zetten, al was het maar omdat ze dan niet meer overal rondslingeren. Het zou me verbazen als het percentage particuliere e-scooters wat in menig Europese stad rondrijdt boven de 5 à 10% uitkomt. In China heb ik er opvallend genoeg overigens geen enkele gezien, ondanks dat ze daar enorm veel verder zijn op het gebied van elektrische mobiliteit dan in Nederland.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat deelscooters geen autoritten vervangen is van Nederlandse situaties ook bekend, alle mooie marketingpraat van de aanbieders en alle droombeelden van Mobility as a Service ten spijt. MaaS schijnt sowieso alweer 'uit' te zijn in beleidsland.

Het probleem met de elektrische step wordt volgens mij grotendeels veroorzaakt door de huur/deelsteps. Als je alleen particulier bezit toestaat zijn de problemen al heel veel minder. De joyrides ben je grotendeels kwijt (want mensen laten dat ding niet buiten staan) en de overal rondslingerende steps ben je ook kwijt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Mij lijkt dat de deelscooter alweer passé is. Ze zijn sterk aan het teruglopen in het straatbeeld.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ook omdat veel gemeenten eisen dat die deelscooters niet meer overal mogen neergekwakt. In Rotterdam zijn er hubs waar ze neergezet mogen worden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Attietattie
2x5 autosnelweg

omNOMNOMNOM schreef: di 18 jun 2024, 15:57 ^^
Het is heel makkelijk om kritisch te zijn over e-scooters, vooral aangezien ik in Brussel en Frankfurt gewoond heb en vrijwel dagelijks met de nadelen van deze krengen geconfronteerd ben. E-scooters worden overigens helemaal niet geanalyseerd in het onderzoek wat je aanhaalt en bovendien gaat het topic er niet over, dus de relevantie ervan begrijp ik in dit geval niet zo goed.
Jij had het over stepjes he, daar gaat het hier ook niet over.

Het gaat mij erom dat er veel nieuwe modaliteiten zijn die vrijwel direct bestempeld worden als levensgevaarlijk, met de vervoerswijzen in dat rapport in het bijzonder, terwijl dat dus aantoonbaar mee blijkt te vallen (bij normaal gebruik). Ik zie geen reden waarom dat met stepjes anders zou zijn.

Deelvoertuigen zijn bijna altijd link. Ik ben altijd extra alert als ik een toerist op een huurfiets zie, of een Greenwheels zie rijden.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Attietattie schreef: di 18 jun 2024, 20:05 als ik een toerist op een huurfiets zie,
Toen ik in Amsterdam woonde geleerd dat dat 'suicide bikes' genoemd worden :lol: