waldo79 schreef: di 18 jun 2024, 17:12
Mij lijkt dat de deelscooter alweer passé is. Ze zijn sterk aan het teruglopen in het straatbeeld.
In Amersfoort zie je het tegenovergestelde beeld. Nadat een aantal aanbieders zich de afgelopen jaren hadden teruggetrokken is Go Sharing sinds april weer terug met 250 scooters en daar komt deze maand Felyx bij met eveneens 250 scooters. Check was al actief met 150 scooters.
Onnuttig... Tegen zulke argumenten kan niemand op.
Of ze duur zijn, zal de praktijk uitwijzen. Te duur, betekent dat ze niet worden verhuurd. Als de tent niet failliet gaat, zal het met dat 'duur' ook wel meevallen.
Beter fietsen? Beter met de auto!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Ik raak gewoon chagrijnig van het overvolle straatbeeld in de stad. Vandaar dat ik me populair uitdruk. Maar als scooters niet overal op de stoep achteloos worden achtergelaten, is de ergernis al weg.
Banden gevuld met schuim i.p.v lucht, hebben die fietsen.
Nou nee, want dit gaat de huidige samenwerking met Hely vervangen. Er staan nu op diverse plekken (station Eindhoven) en op diverse locaties van ASML nu al Hely bikes, maar volgens mij loopt dat contract af en gaan die fietsen weg en komen er nu andere terug. Die werden al veel gebruikt om tussen de gebouwen te reizen en om vanaf het station naar de locaties te fietsen (naast busjes die je tegenwoordig met een Uber achtige app kan boeken).
waldo79 schreef: wo 19 jun 2024, 20:03
Mwah, ik hoop dat dit soort onnuttige voertuigen verdwijnen. Stiekem is het huren van die krengen duur en je kunt beter fietsen.
Ik heb één keer een E-step gehuurd in Bratislava. Het was erg makkelijk te fixen met een app waar je je creditcard aan koppelt, maar ook achterlijk duur als je het per kilometer om gaat rekenen. Ik was €3,64 kwijt voor een rit van 10 minuten.
'Achterlijk duur'... Het is allemaal een keuze he. Afhankelijk van met hoeveel man je bent, kan een taxi makkelijk de helft kosten ten opzichte van de stepjes. Toch heb ik met een aantal vrienden nooit getwijfeld, want de stepjes zijn ongeveer 100x leuker om je als toerist door Berlijn te verplaatsen dan met de taxi.
Ik zou die kwalificatie er trouwens nooit aan willen geven en in dezelfde post aangeven dat ik er gebruik van heb gemaakt. Wat zeg je dan eigenlijk over jezelf?
Veelal is het onwennigheid waarom vervoermiddelen als stepjes en scooters worden verketterd. Daarnaast zijn er gebruikers die overal schijt aan hebben, maar die heb je onder alle weggebruikers.
Attietattie schreef: wo 03 jul 2024, 18:32
'Achterlijk duur'... Het is allemaal een keuze he. Afhankelijk van met hoeveel man je bent, kan een taxi makkelijk de helft kosten ten opzichte van de stepjes. Toch heb ik met een aantal vrienden nooit getwijfeld, want de stepjes zijn ongeveer 100x leuker om je als toerist door Berlijn te verplaatsen dan met de taxi.
En men heeft de neiging om bij iets waar 'de meter loopt' enorm op de penning te zijn, maar als het om een restaurantrekening gaat of het zoveelste rondje drinken denkt niemand er twee keer over na. Voor 3,64 heb je een glas bier waar je aanmerkelijk minder aan hebt dan een step die je over die afstand verplaatst, met nog die fun factor die je noemt.
Attietattie schreef: wo 03 jul 2024, 18:32
Ik zou die kwalificatie er trouwens nooit aan willen geven en in dezelfde post aangeven dat ik er gebruik van heb gemaakt. Wat zeg je dan eigenlijk over jezelf?
Jeetje, ik wilde het gewoon eens proberen. Mag ik er dan ineens niet meer over klagen? Ik had mijn eigen (analoge) step of fiets niet bij en wilde naar de andere kant van het centrum zonder uit te hoeven zoeken hoe het OV werkte, want ik was er ook maar een paar uur. Ik huur wel eens een fiets of E-bike en dan krijg je met max 25 euro voor een hele dag, wat ik met die deelstep waarschijnlijk binnen een uur al kwijt was geweest, veel meer waar voor je geld.
Je moet zelf weten of je erover klaagt. En dan moet ik zelf weten of ik op jou reageer.
Ik vind het alleen apart dat je het hebt over 'achterlijk duur' terwijl je van tevoren kunt weten wat het kost en weet wat je krijgt en er toch voor kiest terwijl er (vermoedelijk) prima alternatieven voorhanden zijn.
Ik gebruik ook wel eens iets wat ik achterlijk duur vind, maar er is nou eenmaal geen goed alternatief voor een auto, alleen de helaas verboden eenwieler.
Jeroen schreef: wo 03 jul 2024, 21:46
Ik huur wel eens een fiets of E-bike en dan krijg je met max 25 euro voor een hele dag, wat ik met die deelstep waarschijnlijk binnen een uur al kwijt was geweest, veel meer waar voor je geld.
Het zou me zeer verbazen als je niet gewoon een dagbundel kan kopen, de minuutprijs is voor als je er alleen incidentele ritjes mee wil maken. En dan is 25 per dag ongeacht het bedrag juist weer geld weggooien. Daarnaast heb ik tegenwoordig ook zoiets dat als ik op vakantie ben en er dit soort zaken in het laagste prijssegment spelen, ik vind dat het gewoon niet zoveel uit moet maken of het 5, 10 of 20 euro kost, jammer dan, ik heb een goede baan en ik zit niet elk dubbeltje om te draaien. Net zoiets als veel te veel betalen voor de taxi, of een flesje water op straat kopen dat later voor 10x de supermarktprijs blijkt te zijn, het hoort er een beetje bij.
Mag ik er dan ineens niet meer over klagen?
Beetje flauw/kinderachtig om dan weer te doen alsof tegenspraak gelijkstaat aan zeggen dat je het niet mag... Maar klagen moet ook in verhouding staan tot het probleem vind ik. Er is een enorm verschil tussen bijvoorbeeld de borg niet terugkrijgen bij je autoverhuur, dat je vlucht wordt geannuleerd of dat je 3,64 moest betalen voor je stepje.
Ik wilde juist er mee aangeven dat het geen realistisch alternatief is voor andere vervoermiddelen als je dit regelmatig doet, of dat nu als local of als toerist is. Voor omgerekend zo'n €2 per kilometer kun je bijna net zo goed een taxi pakken. Ik zag ook geen manier in de app om zo'n ding voor een hele dag te boeken.
En alsof je als toerist ineens niet op de centen zou mogen letten. Met zo'n houding vraag je er ook om dat je overal wordt opgelicht.
Jeroen schreef: do 04 jul 2024, 6:22Voor omgerekend zo'n €2 per kilometer kun je bijna net zo goed een taxi pakken.
Hoezo ' bijna'? Als je niet in je eentje bent, is een taxi al snel goedkoper hoor. Dus ik ben het met je eens dat dit niet het vervoermiddel is voor ál je verplaatsingen. Dat kan voor de meeste mensen niet uit.
Het begint een beetje een soap te worden met de deelscooters in Amersfoort. Go Sharing was in april jl. teruggekeerd in Amersfoort, maar vertrekt in augustus alweer. De scooters zouden te weinig gebruikt worden en investeerders zijn terughoudend met hun investeringen in dit soort ondernemingen. Go Sharing gaat zich nu volledig richten op Amsterdam. Felyx zou scooters plaatsen in Amersfoort, maar dat wordt keer op keer uitgesteld. En dus houden we alleen Check over.
Bizar verhaal weer. Denk dat ze eerder een te hoge schadelast hebben, liggen vaak op de kant. Bij Check heb ik die indruk toch minder. Volgens mij is het de kleur.. dat groen trekt ver(gif) aan?
Barendrecht is eind deze maand ook van de scooters verlost. Go Sharing is nog de enige aanbieder, maar die trekt zich terug. Zoals boe! hierboven al schreef gaat Go Sharing zich nog enkel op Amsterdam richten.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Ook wel interessant om te zien dat de helmplicht het aantal scooterritten heeft gehalveerd, en strengere geofencing daarna nogmaals het aantal ritten heeft gehalveerd.
(..)De eerste legale elektrische step in Nederland is gepresenteerd. De oprichters van mobiliteitsaanbieder Bondi, Chingiskhan Kazakhstan en Max Schalow, brengen dit najaar de Selana Alpha op de markt. Ze hebben er vijf jaar aan gewerkt en 1,5 miljoen euro in geïnvesteerd. (..)
Omdat ze gekeurd zijn als een bijzondere bromfiets. Er bestaan ook steps met stepondersteuning, zoals de Stapstep en de Micro die ook legaal zijn en waarbij je alleen af en toe zelf een zetje moet geven. In de praktijk blijken die echter minder veilig te zijn.
Als je echt wil steppen kun je dat echter ook prima analoog doen. Ik heb hier 2 stepjes staan, ééntje met kleine PU-wieltjes en eentje met 20 inch luchtbanden. Het voordeel is ook dat die maar een fractie kosten van wat een (goede) E-step of E-bike kost en je doet tenminste echt wat aan beweging, terwijl je hetzelfde tempo haalt als bij een reguliere stadsfiets.