[SNUP] Kanaal Fossa Eugeniana

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

[SNUP] Kanaal Fossa Eugeniana

Bericht door Palance » zo 20 jun 2021, 14:57

Ik kon tot mijn verbazing niets ervan op het forum vinden, ik ging er wel van uit dat er ooit wel eens iets over geschreven had.

Goed, de Fossa Eugeniana is een onvoltooid kanaal tussen Rijn en Maas, waarvan de aanweg in de 17e eeuw startte. Wikipedia schrijft hierover:
Wikipedia schreef:De Fossa Eugeniana is een zeventiende-eeuws onvoltooid kanaal tussen de Rijn en de Maas. De bedoeling was het door te trekken naar de Schelde. Van daaraf zou de kanaalverbinding naar de Vlaamse kusthavens worden verbeterd. De werken aan het 50 km lange gedeelte tussen Rijn en Maas werden in 1626 gestart, maar nooit voltooid. Enkele resten ervan zijn in het landschap bewaard gebleven. Aan het kanaal tussen Maas en Schelde werd niet begonnen. De vaarverbinding tussen de Schelde en de Vlaamse kust werd wel enigszins verbeterd.
Als bijlage een kaartje van Wikipedia
Afbeelding

Met name aan de Duitse kant is deze SNUP nog goed herkenbaar in het landschap.

Ik heb 2 weken terug wat foto's gemaakt, net aan de Nederlandse kant van de grens. Hoewel erg overgroeid zijn er wel sporen te vinden.
SPOILER: TOON

Dit kleine bruggetje loopt over de Fossa Eugeniana (Locatie)
Afbeelding

Nu voor het bruggetje. Je ziet dat het pad na het bruggetje weer steil omhoogloopt. Dat is geen natuurlijke wal, deze is ooit aangelegd rondom dat kanaal.
Afbeelding

Op dat bruggetje, kijkend in zuidwestelijke richting. Ook hier geldt dat de wallen links en rechts niet natuurlijk zijn.
Afbeelding

In noordoostelijke richting is niets bijzonders te zien. Waar de bomen eindigen begint Duitsland.
Afbeelding

Bij Rheinberg in Duitsland zou er zich nog een (gerestaureerde) sluis bevinden in het kanaal. Over deze op de foto hieronder kon ik niks vinden, maar dat deze er later is ingezet lijkt me duidelijk. (Locatie)
Afbeelding

Tussen deze sluis en de Lingsforterweg bevond zicht fort Hazenpoot. Daar is niks meer van terug te vinden qua stenen of ruïne, maar de wallenstructuur is er nog altijd. Helaas is deze foto achteraf gezien niet zo duidelijk, maar hier loop je langs een wal aan de rechterkant, dat een wal was van het fort.

Afbeelding
Het tracé is dan wel weer goed te zien ten zuidwesten van de Lingsforterweg, zie Streetview. (als je hier 180 graden draait, dan zie je de wallen van het voormalig fort Hazenpoot)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: [SNUP] Kanaal Fossa Eugeniana

Bericht door keokiracer » zo 20 jun 2021, 17:00

Het Burgemeester Bergerpark in Venlo ligt trouwens precies op de route, toeval?
https://www.google.nl/maps/@51.3739464, ... e3!5m1!1e1

De Rijnbeek(!)* die daar volgens Google Maps doorheen stroomt volgt de route exact, in mijn 1:50000 topografische atlas van de ANWB (in zowel 2e as 3e editie) wordt de Rijnbeek aan de andere kant van de grens in Duitsland aangegeven als Fossa Eugeniana oder Grift.

* De naam Rijnbeek wordt door de atlassen dan weer niet genoemd, maar midden in Venlo kan dat simpelweg een gebrek aan plek zijn.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 20 jun 2021, 17:32

Ah, je hebt de 10-kmroute gedaan vanuit Arcen zie ik ;)
Toevallig vorig jaar daar ook gelopen, en ik wist niet dat die geul voor een kanaal bedoeld was. :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 20 jun 2021, 17:53

keokiracer schreef: zo 20 jun 2021, 17:00 Het Burgemeester Bergerpark in Venlo ligt trouwens precies op de route, toeval?
https://www.google.nl/maps/@51.3739464, ... e3!5m1!1e1

De Rijnbeek(!)* die daar volgens Google Maps doorheen stroomt volgt de route exact, in mijn 1:50000 topografische atlas van de ANWB (in zowel 2e as 3e editie) wordt de Rijnbeek aan de andere kant van de grens in Duitsland aangegeven als Fossa Eugeniana oder Grift.

* De naam Rijnbeek wordt door de atlassen dan weer niet genoemd, maar midden in Venlo kan dat simpelweg een gebrek aan plek zijn.
Wikipedia: :D
In Venlo zijn resten van het kanaaltracé bewaard gebleven als de Rijnbeek ('t Rienke)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 20 jun 2021, 20:19

Nooit geweten, interessant :D Grappig dat die naam dan wel gewoon in GMaps staat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 jun 2021, 20:43

Leuk gevonden inderdaad. Kanalen zijn de oudste vormen van grootschalige infrastructuur; vooral in Frankrijk heb je wat spectaculaire exemplaren die door berggebieden heen gaan. In Nederland is het meestal niet moeilijk geweest om een kanaal aan te leggen. Je graaft een geul en je wacht vanzelf af tot het water erheen stroomt 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 20 jun 2021, 20:46

^^ Probleem hier was alleen dat je veelal niet eens een geul hoefde te graven om water te laten stromen ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 20 jun 2021, 22:29

Vinny schreef: zo 20 jun 2021, 20:43In Nederland is het meestal niet moeilijk geweest om een kanaal aan te leggen.
Toch is het kanaal door Waterland en het eiland Marken ook niet verder gekomen dan de SNUP-status.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » zo 20 jun 2021, 23:27

Het stuk Fossa Eugenia in Venlo is nog door Napoleon hergebruikt voor zijn Grand Canal du Nord, waarvan ook nog sporen zijn te vinden, o.a. bij Louisenburg waar een half afgebouwde sluis in de grond ligt.
Het Grand Canal du Nord nam een zuidelijkere loop, maar ook daar is niets van geworden, tenminste niet voor het stuk tussen de Maas en de Rijn. Daar was het terrein toch te uitdagend voor en Napoleon had er niet genoeg tijd voor.

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » wo 05 jan 2022, 23:04

Palance schreef: zo 20 jun 2021, 14:57 Ik kon tot mijn verbazing niets ervan op het forum vinden, ik ging er wel van uit dat er ooit wel eens iets over geschreven had.
Bijgevoegd een link naar het trace van zowel Eugeniana, als Canal du Nord. Kaartje op wikipedia klopt niet helemaal, vandaar mijn Google Maps linkje :)

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 2GPw3k2Aow

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 07 jan 2022, 1:20

Waarom was het kanaal eigenlijk niet gepland om bij Arcen op de Maas aan te sluiten?

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 07 jan 2022, 7:44

Bekijk de hoogtekaart maar. Dat bosgebied bij Lingsfort (Leeremarkse en Schandelose heide) ligt een stuk hoger. Als je bij de haakse bocht bij de Roompot Arcen rechtdoor was gegaan ga je 10 meter naar beneden en weer 10 meter naar boven.
Je kunt je wel afvragen waarom ze niet net ten zuiden van Velden hebben aangesloten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 07 jan 2022, 9:30

Hadden we ergens in Nederland een klassiek aquaduct, scheepslift of scheepvaarttunnel kunnen hebben... :? ;)