Ik kon tot mijn verbazing niets ervan op het forum vinden, ik ging er wel van uit dat er ooit wel eens iets over geschreven had.
Goed, de Fossa Eugeniana is een onvoltooid kanaal tussen Rijn en Maas, waarvan de aanweg in de 17e eeuw startte.
Wikipedia schrijft hierover:
Wikipedia schreef:De Fossa Eugeniana is een zeventiende-eeuws onvoltooid kanaal tussen de Rijn en de Maas. De bedoeling was het door te trekken naar de Schelde. Van daaraf zou de kanaalverbinding naar de Vlaamse kusthavens worden verbeterd. De werken aan het 50 km lange gedeelte tussen Rijn en Maas werden in 1626 gestart, maar nooit voltooid. Enkele resten ervan zijn in het landschap bewaard gebleven. Aan het kanaal tussen Maas en Schelde werd niet begonnen. De vaarverbinding tussen de Schelde en de Vlaamse kust werd wel enigszins verbeterd.
Als bijlage een kaartje van Wikipedia
Met name aan de Duitse kant is deze SNUP nog goed herkenbaar in
het landschap.
Ik heb 2 weken terug wat foto's gemaakt, net aan de Nederlandse kant van de grens. Hoewel erg overgroeid zijn er wel sporen te vinden.
- SPOILER: TOON
Dit kleine bruggetje loopt over de Fossa Eugeniana (Locatie)

Nu voor het bruggetje. Je ziet dat het pad na het bruggetje weer steil omhoogloopt. Dat is geen natuurlijke wal, deze is ooit aangelegd rondom dat kanaal.

Op dat bruggetje, kijkend in zuidwestelijke richting. Ook hier geldt dat de wallen links en rechts niet natuurlijk zijn.

In noordoostelijke richting is niets bijzonders te zien. Waar de bomen eindigen begint Duitsland.

Bij Rheinberg in Duitsland zou er zich nog een (gerestaureerde) sluis bevinden in het kanaal. Over deze op de foto hieronder kon ik niks vinden, maar dat deze er later is ingezet lijkt me duidelijk. (Locatie)

Tussen deze sluis en de Lingsforterweg bevond zicht fort Hazenpoot. Daar is niks meer van terug te vinden qua stenen of ruïne, maar de wallenstructuur is er nog altijd. Helaas is deze foto achteraf gezien niet zo duidelijk, maar hier loop je langs een wal aan de rechterkant, dat een wal was van het fort.
Het tracé is dan wel weer goed te zien ten zuidwesten van de Lingsforterweg, zie
Streetview. (als je hier 180 graden draait, dan zie je de wallen van het voormalig fort Hazenpoot)