Advies: Brussel > Zuid-Frankrijk

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg

Advies: Brussel > Zuid-Frankrijk

Bericht door Tommy » vr 02 jul 2021, 8:42

Begin september gaan we met het gezin op vakantie naar Zuid-Frankrijk (buurt Saint-Tropez). Vertrekken doen we in de buurt van Brussel.
Enkele jaren terug zijn we al eens in die buurt op reis geweest heb toen volgende (zéér traditionele :-) ) route gevolgd:
E411 Brussel - Luxembourg
Met bijhorende eerste stop in Aire De Capelle of Aire De Berchem :-D
A31 Thionville - Metz - Nancy - Langres
A31 wordt 3 rijstroken vanaf Langres (invoegende A5)
A31 Langres - Dijon - Beaune
A5 voegt in en zo lekker verder bollen langs Lyon naar het warme zuiden...

Mijn vraag zit vooral in het eerste deel. Heeft het op dit moment zin om de route aan te passen over Reims? (lees, effectief sneller?) Concreet:
E19 Brussel - Nijvel
E420 Nijvel - Charleroi
N5 Charleroi - Couvin
A304 - Couvin (grens Fr) - Charleville
A34 Charleville - Reims
A4+A26 Reims - Troyes
A5 Troyes - Langres
A31 Langres - Dijon - Beaune
A5 voegt in en zo lekker verder bollen langs Lyon naar het warme zuiden...

Volgens google maps routeplanner zitten er op deze route nog wat wegenwerken. Zullen deze werken en de delen niet-autosnelweg me niet serieus vertragen? Ikzelf heb nog geen ervaring met deze route... Wie wel?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Chris
Moderator

Re: Advies: Brussel > Zuid-Frankrijk

Bericht door Chris » vr 02 jul 2021, 8:50

Ik heb die route via Charleroi - Reims zondag gereden. Ten zuiden van Charleville zit één lange werkzaamheden van 8 km lengte op de A34. Daarna niks tot Lyon.

Deze route is sinds de opening van de E420 wel ontdekt, ook door Nederlanders, die je daar voorheen zelden zag.

Ten zuiden van Charleroi ontbreekt nog een stukje snelweg. Toch is deze route qua tijd en afstand competitief geworden met de Luxemburg-route.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 02 jul 2021, 8:51

Op de alternatieve route verlies je wat tijd ten zuiden van Charleroi eer je op het 2x2 gedeelte komt. Een kwartier misschien? Daarna is er nog die grondverzakking op de A304, maar of je daar begin september nu meer dan 5 minuten zal verliezen geloof ik niet.

Weet je, op de A31 tussen Luxembourg en Toul mag je ook maar 110 en dat blijft ook duren. Die route is in september trouwens even druk als in de zomer, en zeker overdag kan het daar wel een stilstaan.

Ik raad aan van de alternatieve route eens te proberen, als het bevalt, zo veel te beter, doet het dat niet, dan heb je amper tijd verloren en ben op z'n minst de ervaring rijker.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 02 jul 2021, 9:19

Mijn ervaring is dat de route Charleroi - Reims toch wel ietsje sneller is dan via Luxemburg en over het algemeen ook rustiger is en prettiger (door)rijdt. Dat lijkt me zeker op drukke spitsmomenten een duidelijk voordeel voor de Reims route.

Nadeel is het stukje N5 net ten zuiden van Charleroi waar je een aantal VRI's hebt e.d. Aan de andere kant is dat nou ook weer niet zo'n hinderlijke onderbreking. Ander nadeel is natuurlijk dat je via die route niet goedkoop in Luxemburg kunt tanken (voor zover dat relevant is).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 jul 2021, 9:46

Ten tijde van de opening van de A304 en de route langs Couvin heb ik met Google Maps de voorspelde reistijden een tijdje in de gaten gehouden. Tussen Brussel (Knooppunt Machelen) en Langres (knooppunt A5/A31) was de voorspelde reistijd vrijwel tot op de minuut gelijk. Dus het zijn werkzaamheden en de eventuele spits van Luxembourg-Metz-Nancy die zullen bepalen wat sneller is.

Ik moet zelf de N5/A304 nog eens proberen, maar heb wel een paar keer op de A34 en A26/A5 gezeten. Charleville naar Langres is een lekkere doorrijd-weg. Reims passeer je op een makkelijke manier; je gaat niet door de stad, maar er feitelijk oostelijk langs. Je hebt nog wel een klein stuk waar de A34 nog niet op snelweg-standaard is en waar de snelheid dus omlaag moet. Dat speelt ook ietsje verder noordelijk, bij Rethel. De borden worden daar ook groen. Als je dat wegzet tegen het lange 110-stuk tussen Luxembourg en Nancy, denk ik dat je het N5-gat bij Charleroi daar ruimschoots goed kunt maken. Al weet ik ook dat sommigen de E411 een beetje als racebaan gebruiken, wat die analyse weer kan veranderen. Het hangt naar mijn gevoel vooral op de hinder veroorzaakt door actuele werkzaamheden, naast uiteraard het idee "probeer het maar eens".

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 02 jul 2021, 9:48

Ik zie hier dat je tussen Luxemburg en Nancy 110 zou mogen, maar de laatste keer dat ik daar reed (2017) was een heel lang stuk (in mijn beleving althans) 90. Is dat nu weer 110 geworden?
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 jul 2021, 9:50

^^ Algemeen 110, en bij Thionville, Metz en Nancy nog stukjes 90. Dat is zowel mijn herinnering als wat ik op Wikipedia vind. In kilometers valt dat volgens mij wel mee, maar net als de zones 80 bij onze grote steden voelt het altijd als een eeuwigheid voordat je daar eens doorheen bent.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 02 jul 2021, 10:04

Hoe meer je naar het westen/noordwesten woont zal het meer lonen om via de E420 te rijden. Voor mij is de route via Luxemburg domweg 24 km korter dan via Charleroi, het wordt zelfs nog wat korter door af te steken via Martelange.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 02 jul 2021, 10:19

^^ Als de snelste route naar Luxemburg niet via Brussel verloopt, win je er inderdaad niets mee. Die grens ligt op de lijn Utrecht-Tilburg-Turnhout-Aarschot.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 06 jul 2021, 10:36

Bedankt voor alle input! Het is dus duidelijk het proberen waard, mede omdat mijn vertrekpunt ten (noord)oosten van Brussel ligt (meer bepaald, Merchtem). Na de reis laat ik hier met veel plezier mijn bevindingen na rond deze (relatief nieuwe) route! Nogmaals dank!
www.vanityplates.be

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 jul 2021, 11:18

^^ Je zult “ten noordwesten van Brussel” bedoelen ;) Dat brengt dan inderdaad Charleroi-Reims ietsje meer in het voordeel. Blijft een minutenkwestie: een minifile en het is ongedaan gemaakt...

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 08 jul 2021, 9:38

^^ NW idd... Ik sta niet altijd even scherp :-)
www.vanityplates.be

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 09 jul 2021, 15:04

Je bent toe aan vakantie :lol:

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 21 sep 2021, 11:39

^^
Zowel in de heen- als in de terugreis deze nieuwe route genomen:
E19 Brussel - Nijvel
E420 Nijvel - Charleroi
N5 Charleroi - Couvin
A304 - Couvin (grens Fr) - Charleville
A34 Charleville - Reims
In de heenreis was dit op een zaterdag en was deze route toch behoorlijk druk, toch zeker de niet-autosnelweg delen.
De terugreis was op een zondag en dan was het wel een pak rustiger en kon deze route vlot gereden worden (Reims->Brussel)

Toch een paar bemerkingen (in volgorde heenreis):
-De R0 (E19) is niet tot 100km/u beperkt tussen de grens Vlaanderen/Wallonië (na P Halle) tot wisselaar Ittre. Ik had consistentie verwacht.
-De E420 is nog steeds prominent als A54 bewegwijzerd. Typisch Waals wegbeeld, daarmee bedoel ik dat de borden verouderd zijn en de bomen een snoeibeurt kunnen gebruiken.
-De R9 (Ring Charleroi) vind ik (desondanks de opfrissing) nog steeds chaotisch uitzien. Het aantal rijstroken verandert constant, brede markeringen (zoals op de Antwerpse Ring) die doorgaande rijstroken en afritten onderscheidt zou al helpen en uiteraard betere wegwijzers met duidelijke wegnummering zou ook al helpen.
-De N5 is een weg met meerdere gezichten:
-- Centrum Charleroi ontbreekt voor mij duidelijke wegmarkeringen en wegnummer aanduiding.
Hoeveel rijstroken zijn hier?
https://www.google.be/maps/@50.3993293, ... 384!8i8192
Is dit de afslag van de N5?
https://www.google.be/maps/@50.3831114, ... 384!8i8192
Verderop heeft men de baan toch wat veiliger proberen te maken (rode midden'berm'). Doch verrassende versmalling:
https://www.google.be/maps/@50.3423052, ... 384!8i8192
-- Soit. Eens verderop kom je toch op een soort expressweg, maar vooral de omleiding in Walcourt en Philippeville er heel goed bij lagen.
-- Daarna wordt de N5 eigenlijk een rampgebied. Oude expressweg (route degraddée). 120km mét kruispunten, kapotte betonplaten, geen al te brede rijstroken en erftoegangen.
Veerbeeld van wat imho anno 2021 niet meer zou mogen - want men mag hier bvb gewoon linksaf:
https://www.google.be/maps/@50.2155271, ... 384!8i8192
-- Na Couvin (nog wat werken bezig) wordt de weg uiteraard een zaligheid. De nieuwe autosnelweg is zeer goed aangelegd.
Besluit: België (Wallonië) heeft hier nog héél wat werk aan de winkel op gebied van veiligheid, doorstroming, structureel onderhoud, ...
-De A304, Frankrijk heeft rond de grensovergang nog een upgrade nodig. Maar ik denk dat men daar zeer snel werk van zal maken. Er moet daar gelijk nog een vlotte overgang voorzien worden. Er is dan ook een stukje van een 4-tal km waar een snelheidsbeperking geldt. Eens daarna mag er 130km/u gereden worden en is de autosnelweg eigenlijk af-af. Eens na Charleville en Rethel heb ik een hoog vermoeden dat de weg gelegen is op een heirbaan naar Reims. Het deel Rethel tot Reims is nog een oude beding (voel je ook aan het wegdek) als N51. Desondanks de snelheidsbeperking van 110km/u schiet de weg toch goed op. Kaarsrecht, overzichtelijk en geen verkeersopstoppingen door bvb VRI's of rotondes.

Misschien niet onbelangrijk: Charleroi-Reims kent eigenlijk niet echt stopplaatsen (Aires). De eerste mogelijk stop (met tankstation) in de buurt van Reims is Champagne-Sud (of -Nord in de andere richting), op de A4.

En een laatste wist-je-datje:
- Volg tussen de Charleroi en Reims de borden:
Philippeville - Couvin - Charleville - Reims
- Omgekeerd, vanaf Reims:
Charleroi - Bruxelles
Ook hier zijn de Fransen dus 'voor' op de Belgen op gebied van bewegwijzering...
www.vanityplates.be

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 sep 2021, 11:43

Tommy schreef: di 21 sep 2021, 11:39Misschien niet onbelangrijk: Charleroi-Reims kent eigenlijk niet echt stopplaatsen (Aires). De eerste mogelijk stop (met tankstation) in de buurt van Reims is Champagne-Sud (of -Nord in de andere richting), op de A4.
Dan heb je de Aire de Woinic gemist, inclusief het grote everzwijn ;) Dat is toch wel een redelijke aire, benadert wel wat je langs de tolweg gewend bent in Frankrijk.

Afbeelding
A34 Aire de Woinic-1 by European Roads, on Flickr

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 21 sep 2021, 11:49

^^
Klopt, deze wel gezien, doch niet afgereden. Goed om weten dat deze inderdaad dan wel goed uitgebouwd is.
Ik heb mijn opmerking geschreven in met dit bord in herinnering 'Rocroi - village étape':
https://www.google.be/maps/@49.8937335, ... 384!8i8192
Ze sturen het verkeer gewoon het dorp in om een break te nemen?
www.vanityplates.be

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 21 sep 2021, 12:00

Dat is zowat het principe van de Village Etapes ja, je vindt ze enkel langs tolvrije autosnelwegen en grote Nationales die al 2x2 zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 21 sep 2021, 12:47

Rocroi is op zich nog wel een aardig vestingstadje waar je, als je heel erg de tijd hebt, op het dorpsplein makkelijk kan parkeren en een kop koffie kan drinken. En een wandelingetje maken over de vestingwallen, al dan niet om de hond rond te laten rennen.

Er is tot aan Reims ook maar weinig boeiends te vinden op de route verder.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 21 sep 2021, 13:51

^^ Het ziet er inderdaad best leuk uit; heb het in mijn achterhoofd voor een stop als de gelegenheid zich eens voordoet als ik in de buurt ben. En je bent er vanaf de snelweg heel vlug. Dit laatste overigens in tegenstelling tot het andere village étape aan de A34, Launois-sur-Vence. Dat ligt zo ver van de A34 dat het eigenlijk geen VE zou mogen zijn. Al is de omweg uiteindelijk nog niet zó groot, omdat je route van en naar het dorp feitelijk parallel aan de A34 loopt.
Chris schreef: di 21 sep 2021, 11:43 Dan heb je de Aire de Woinic gemist, inclusief het grote everzwijn ;) Dat is toch wel een redelijke aire, benadert wel wat je langs de tolweg gewend bent in Frankrijk.
Voor een tolweg is het dan wel een vrij klein wegrestaurant. Eerder wat je langs rustige tolwegen door de leegte ziet dan op de grote doorgaande routes. Maar er is tenminste een voorziening: met de tank en de parkeerplaats is niets mis.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 21 sep 2021, 14:24

De A34 is tolvrij en nu ook geen gigantisch grote verbinding.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 21 sep 2021, 15:07

Het is hoe dan ook een kleine verbinding, dus omvang verbaast niet. Wat betreft tolweg: ik probeerde de parallel die Chris maakte door te trekken. Had eigenlijk moeten zeggen “Als dit een tolweg was geweest, zou Woinic een kleinere tolweg-aire zijn.” 8-)