Uitwijkroutes in Belgisch-Limburg
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Uitwijkroutes in Belgisch-Limburg
Als je dat systeem in Nederland zou toepassen, zou je het stuk tussen de A1 en Zutphen op het kaartje van Harry dus in beide richtingen met dezelfde letter bewegwijzeren, ook als de intentie is om de loop van de A1 maar in één richting te volgen.
Richting oost volg je vanaf afrit 21 Voorst namelijk de rode route tot je bij afrit 23 Deventer komt (afrit 22 Twello is overgeslagen zo te zien). Vanaf afrit 23 volg je met dezelfde letter de blauwe route tot afrit 26 Lochem (24 Deventer Oost en 25 Bathmen zijn ook overgeslagen als ik dat goed zie op het kaartje van Harry). Dan zou je dus een kleine 15 kilometer terug naar de A1 rijden vanaf de zuidkant van Zutphen, moet je daar maar uitvogelen hoe je ergens gaat draaien om dan de 15 kilometer weer terug te rijden. Alles volgens dezelfde letter.
Desalniettemin, voor uitwijkroutes die vlak langs de snelweg liggen vind ik het systeem met die enkele letters duidelijker. Van de Nederlandse U-routes weet de gemiddelde bestuurder echt niet welk nummer waar begint en eindigd.
Het zou alleen wellicht handig zijn om bij het passeren van een aansluiting ook iets aan te geven als "deze aansluiting, letter volgen richting autobaan, volgende aansluiting rechtdoor" of iets rond die koers.
Die omleidingen op het kaartje van Harry zijn m.i. nogal lang. Anderzijds is de keuze aan bruggen over de Ijssel natuurlijk relatief beperkt.
Richting oost volg je vanaf afrit 21 Voorst namelijk de rode route tot je bij afrit 23 Deventer komt (afrit 22 Twello is overgeslagen zo te zien). Vanaf afrit 23 volg je met dezelfde letter de blauwe route tot afrit 26 Lochem (24 Deventer Oost en 25 Bathmen zijn ook overgeslagen als ik dat goed zie op het kaartje van Harry). Dan zou je dus een kleine 15 kilometer terug naar de A1 rijden vanaf de zuidkant van Zutphen, moet je daar maar uitvogelen hoe je ergens gaat draaien om dan de 15 kilometer weer terug te rijden. Alles volgens dezelfde letter.
Desalniettemin, voor uitwijkroutes die vlak langs de snelweg liggen vind ik het systeem met die enkele letters duidelijker. Van de Nederlandse U-routes weet de gemiddelde bestuurder echt niet welk nummer waar begint en eindigd.
Het zou alleen wellicht handig zijn om bij het passeren van een aansluiting ook iets aan te geven als "deze aansluiting, letter volgen richting autobaan, volgende aansluiting rechtdoor" of iets rond die koers.
Die omleidingen op het kaartje van Harry zijn m.i. nogal lang. Anderzijds is de keuze aan bruggen over de Ijssel natuurlijk relatief beperkt.
-
- 2x3 autosnelweg
Maar als de snelweg voor een langer traject gesloten is en het verkeer twee afritten verder pas de snelweg terug kan oprijden, dan volstaat een letter niet. Want dan is de kans groot dat een traject dubbel moet afleggen. Ik denk dat het punt is dat Harry probeert te maken.Wimpie25 schreef: ↑ma 09 aug 2021, 21:12
Een kaartje niet, maar als je op Streetview het verder verloop van Route G volgt, word je langs de Nijverheidslaan gestuurd die parallel aan de E313 loopt. Je volgt dan de route tot Afrit 23 waar die eindigt op de oprit van de autosnelweg. Mocht je aan complex 23 de snelweg verlaten, kom je een nieuwe omleiding G tegen.
Dus ik denk dat dit het antwoord op jouw vraag is, elke onderdeel van een route begint en eindigt aan de volgende afrit/oprit.
Zie bv deze situatie tussen afritten 20 (Herentals-West) en 22 (Herentals-Oost). Een logische uitwijkroute tussen de opeenvolgende afritten heb ik het rood aangeduid, maar je ziet ook dat de route via de Herenthoutseweg (door Veldhoven) dan dubbel is. Als je dan de letter F volgt zal je niet zomaar van afrit 20 naar afrit 22 komen. Dan wordt je eerst naar 21 geleid en zal je daar aan de afrit je kar moeten keren om de route in tegenovergestelde richting verder te volgen. Dat probleem heeft een specifieke afritnummer niet. Natuurlijk kan je op de kritieke punten eventueel ook afritnummers bewegwijzeren voor de duidelijkheid (bv op het kruispunt van de R15 met de Herenthoutseweg).

Laatst gewijzigd door Alfa op ma 09 aug 2021, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Het systeem is inderdaad voorzien om de weggebruikers naar de volgende oprit te leiden.

-
- expressweg
Op dat betreffende kruispunt ten zuiden van Zutphen staat trouwens in oostelijke richting alleen route 23 aangegeven. Niet route 26. En in westelijke richting alleen route 27, niet route 22. Dus ook in het Nederlandse systeem werkt het alleen van afrit naar eerstvolgende oprit en kun je niet zomaar een oprit overslaan.harry schreef: ↑ma 09 aug 2021, 12:29Als ik van afrit 3 naar 5 wil, moet ik dan dus eerst naar afrit 4, ook al is dat een omweg?
Zie bijvoorbeeld de Nederlandse U-routes:
Moet ik hier de rode en de blauwe route helemaal volgen?
Zou in Belgie het dubbelgekleurde deel in beide richtingen dezelfde letter krijgen?
Hoe zie je dan op het kruispunt ten zuiden van Zutphen waar je heen moet?
Praktisch gezien dus geen enkel verschil met het Belgische systeem.
-
- Wegnummerfotograaf

Dank aan iedereen voor de uitleg!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is ook een heel theoretische situatie natuurlijk. Voor de zeer weinige keren dat je de U nummers zou gebruiken voldoet geleiding naar de volgende afrit wel. Natuurlijk zijn er soms betere routes denkbaar maar dan kun je ook wel via de gebruikelijke navigatiehulpmiddelen je weg vinden. Ik zie de uitwijkroutes toch meer als noodgreep bij grootschalige calamiteiten met volledige wegversperring. Dan is het altijd beter om op zoiets terug te vallen dan op de snelweg blijven stilstaan.Zie bv deze situatie tussen afritten 20 (Herentals-West) en 22 (Herentals-Oost). Een logische uitwijkroute tussen de opeenvolgende afritten heb ik het rood aangeduid, maar je ziet ook dat de route via de Herenthoutseweg (door Veldhoven) dan dubbel is. Als je dan de letter F volgt zal je niet zomaar van afrit 20 naar afrit 22 komen. Dan wordt je eerst naar 21 geleid en zal je daar aan de afrit je kar moeten keren om de route in tegenovergestelde richting verder te volgen. Dat probleem heeft een specifieke afritnummer niet. Natuurlijk kan je op de kritieke punten eventueel ook afritnummers bewegwijzeren voor de duidelijkheid (bv op het kruispunt van de R15 met de Herenthoutseweg).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg

Inderdaad, het gebeurt zelden dat 2 complexen achter mekaar volledig ontoegankelijk zijn. Indien dit wel het geval is, kan men nog snel met tijdelijke signalisatie een efficiëntere route signaleren.
-
- expressweg

Hetzelfde geldt voor een afsluiting van de E314 tussen afrit 15 en 16 (Leuven-Gasthuisberg).
-
- expressweg
Ja gaat dan wel voorbij aan het feit dat er ook verkeer is dat afrit 21 als bestemming heeft. Ook dat verkeer moet geleid worden.verfmeer95 schreef: ↑di 10 aug 2021, 11:21Toch zijn er wel een aantal situaties bedenkbaar waarbij het slimmer is om niet bij de eerstvolgende open oprit de snelweg weer op te gaan. Op het bewuste kruispunt in Herentals word verkeer richting de E313 nooit via afrit 21 geleidt. Als de snelweg is afgesloten tussen afrit 20 en 21 is het slimmer om pas bij afrit 22 de snelweg weer op te gaan.
Al met al vind ik het omleidingsroutesysteem in de huidige tijd van nauwkeurige navigatie in feite een overbodig systeem. Ik zal die voorgeschreven omleidingen eerlijk gezegd ook nooit zomaar klakkeloos volgen, zeer niet bij plotselinge calamiteiten. En bij gepland werk wordt er eigenlijk altijd met tijdelijke omleidingen gewerkt, die meer op maat zijn.
-
- 2x2 autosnelweg

De calamiteitenroutes worden bij ons ook in de verkeersberichtgeving op de klassieke media meegegeven. Ik heb ze zelf al enkele keren gevolgd en moet zeggen dat het eigenlijk erg vlot werkt. Niet iedereen beschikt over navigatie in de wagen of heeft zin om daar zelf mee aan de slag te gaan als er een duidelijke route voorhanden is.
-
- Wegnummerfotograaf
Dat gebeurt in Nederland ook steeds vaker.
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
De calamiteitsroutes worden niet overal goed aangeduid, ook in dat voorbeeld niet.verfmeer95 schreef: ↑di 10 aug 2021, 11:21Toch zijn er wel een aantal situaties bedenkbaar waarbij het slimmer is om niet bij de eerstvolgende open oprit de snelweg weer op te gaan. Op het bewuste kruispunt in Herentals word verkeer richting de E313 nooit via afrit 21 geleidt. Als de snelweg is afgesloten tussen afrit 20 en 21 is het slimmer om pas bij afrit 22 de snelweg weer op te gaan.
Hetzelfde geldt voor een afsluiting van de E314 tussen afrit 15 en 16 (Leuven-Gasthuisberg).
-
- 2x2 autosnelweg
Ik vind het Zweedse systeem nog het beste. Je volgt gewoon de witte i.p.v. groene borden met het wegnummer, zo heb je helemaal geen ander nummer of een letter nodig:

In dit geval is er blijkbaar een aparte route voor gevaarlijke stoffen, die op dit punt wel dezelfde kant opgaat.
De andere kant op:

In dit geval is er blijkbaar een aparte route voor gevaarlijke stoffen, die op dit punt wel dezelfde kant opgaat.
De andere kant op:
-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.