Welke detectielus?
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Welke detectielus?
Goedemiddag!
Ik had een vraagje. Op dit kruispunt zou een roodlichtcamera staan. Ik zie 2 lussen op deze foto. Echter las ik dat de lus voor de stopstreep niks te maken had met roodlicht. Waar zit dan die eerste lus hier? Hieronder de foto.
https://ibb.co/0DgTypH
Bij de andere 3 rijbanen is er wel een extra detectielus meteen na de stopstreep. Kan het zijn dat de roodlichtcamera alleen voor de linker 3 banen controleert en niet voor de meest rechter? Hieronder de link naar de desbetreffende plek. Misschien maakt dat het iets duidelijker.
Basisweg
https://maps.app.goo.gl/XQwxmKLFN9oxt4Ed6
Dus 2 vragen:
1. Kan een roodlichtcamera misschien maar 3 van de 4 banen controleren?
2. Waar zit de eerste detectielus bij de rechter baan?
Alvast bedankt!!
Ik had een vraagje. Op dit kruispunt zou een roodlichtcamera staan. Ik zie 2 lussen op deze foto. Echter las ik dat de lus voor de stopstreep niks te maken had met roodlicht. Waar zit dan die eerste lus hier? Hieronder de foto.
Bij de andere 3 rijbanen is er wel een extra detectielus meteen na de stopstreep. Kan het zijn dat de roodlichtcamera alleen voor de linker 3 banen controleert en niet voor de meest rechter? Hieronder de link naar de desbetreffende plek. Misschien maakt dat het iets duidelijker.
Basisweg
Dus 2 vragen:
Alvast bedankt!!
Laatst gewijzigd door Vragensteller op vr 16 jul 2021, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- zandpaadje
Re: Welke detectielus?
Ik heb toevallig net wat informatie toegevoegd!

-
- 4x3 autosnelweg
Het is meer mijn eerste reactie. Even wachten tot iemand reageert die ter plaatse bekender is dan ik.
-
- 2x4 autosnelweg
Een roodlichtcamera kan iedere strook checken maar meestal doen ze dat niet.
Detectielussen hoeven niet altijd zichtbaar te zijn. Ze kunnen ook onder het asfalt liggen. Of dat bij beton ook kan, is me niet bekend.
Detectielussen hoeven niet altijd zichtbaar te zijn. Ze kunnen ook onder het asfalt liggen. Of dat bij beton ook kan, is me niet bekend.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- zandpaadje
Bedankt voor uw antwoord!
Dat het onder het asfalt ligt is vaak maar in enkele gevallen toch? En neem aan dat ze dan allemaal onder het asfalt liggen bij een bepaald stoplicht en niet maar eentje?
Bij de andere rijstroken zie je duidelijk dat er kort na de stopstreep nog een lus ligt. En dan 1 meter verder weer eentje. Bij rechts afslaan zie je kort na de stopstreep niks. Maar wel ietsjes verder. Vraag me dus echt af waar die eerste lus dan is voor de roodlicht camera. Zou dat dan toch diegene zijn voor de stopstreep? Haha
Dat het onder het asfalt ligt is vaak maar in enkele gevallen toch? En neem aan dat ze dan allemaal onder het asfalt liggen bij een bepaald stoplicht en niet maar eentje?
Bij de andere rijstroken zie je duidelijk dat er kort na de stopstreep nog een lus ligt. En dan 1 meter verder weer eentje. Bij rechts afslaan zie je kort na de stopstreep niks. Maar wel ietsjes verder. Vraag me dus echt af waar die eerste lus dan is voor de roodlicht camera. Zou dat dan toch diegene zijn voor de stopstreep? Haha
Laatst gewijzigd door Vragensteller op vr 16 jul 2021, 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Lussen worden tegenwoordig ook wel in de tussenlaag gefreesd, dan is er minder kans op schade en water dat er in loopt. Maar het hoeft niet, op veel plekken zie je ook nog steeds lussen in de deklaag. Als het in de tussenlaag zit dan zie je dus de locatie van de lussen niet meer.
Of lussen onder beton wordt toegepast durf ik niet te zeggen, ik kan mij voorstellen dat bij gewapend beton de wapening de lussen verstoort.
Of lussen onder beton wordt toegepast durf ik niet te zeggen, ik kan mij voorstellen dat bij gewapend beton de wapening de lussen verstoort.
-
- zandpaadje
Dank voor uw antwoord!Chris schreef: ↑vr 16 jul 2021, 13:15 Lussen worden tegenwoordig ook wel in de tussenlaag gefreesd, dan is er minder kans op schade en water dat er in loopt. Maar het hoeft niet, op veel plekken zie je ook nog steeds lussen in de deklaag. Als het in de tussenlaag zit dan zie je dus de locatie van de lussen niet meer.
Zover ik begreep is dit maar in enkele gevallen zo. En als dat zo is, dan zouden toch alle lussen bij het desbetreffende stoplicht in de tussenlaag zitten lijkt mij? En niet eentje in de tussenlaag en 50cm verderop in de bovenlaag.. of is dit raar gedacht? Haha
-
- 2x4 autosnelweg
Dat is niet raar gedacht, maar ook niet helemaal juist. Als er één rijstrook zwaarder wordt belast dan de andere, kan het zo zijn dat ze die betreffende rijstrook opnieuw asfalteren en dan kan ervoor gekozen worden slechts de lussen in die rijstrook onder de deklaag aan te brengen.
-
- Moderator
Vanavond kwam ik een voorbeeld van een detectielus in de tussenlaag tegen.

N337 IJsselallee Zwolle 16-07-2021 01 by European Roads, on Flickr

N337 IJsselallee Zwolle 16-07-2021 02 by European Roads, on Flickr

-
- zandpaadje
Maar deze zie je toch gewoon zitten? Dan alsnog vraag ik me nog steeds af waar de detectielus voor roodlicht zit bij mijn voorbeeld. Zou het dan toch kunnen dat die roodlicht meet voor de stopstreep?Chris schreef: ↑vr 16 jul 2021, 21:57 Vanavond kwam ik een voorbeeld van een detectielus in de tussenlaag tegen.
-
- Moderator
Ja nu zie je ze zitten, maar er komt nog een deklaag asfalt overheen. Daarna zie je ze dus niet meer. 

-
- 2x3 autosnelweg
Omdat er werkzaamheden zijn en de bovenste laag asfalt (deklaag/toplaag) verwijderd is en er een nieuwe laag asfalt op komt.
-
- 2x4 autosnelweg
Kan je niet gewoon het ijkrapport opvragen? Daar zal het wel in staan.
-
- stadsweg
De schuine lussen na de stopstreep zijn oude lussen. Vroeger lag de stopstreep dichter bij de verkeerslichten en waren toen in gebruik. Later is de stopstreep verplaats en heeft men nieuwe schuine lussen geslepen. De oude blijf je gewoon zien.Vragensteller schreef: ↑vr 16 jul 2021, 12:00 Goedemiddag!
Basisweg
Dus 2 vragen:
Alvast bedankt!!
De roodlichtcamera is alleen voor de linker 3 banen. Alleen daar liggen na de stopstreep 2 rechte lussen, in dit geval door de oude schuine lussen heen gezaagd, daarom ziet het er rommelig uit. De meest rechter strook wordt niet meegenomen bij de roodlichtcamera.
Bij mijn weten kan een roodlichtcamera maar max 3 rijstroken bewaken, anders wordt de hoek tussen de camera en de 4e rijstrook te groot en is de foutmarge te hoog, en kan er niet betrouwbaar geflitst worden.
Voor de VRI zijn schuine lussen beter. Het voertuig kruist de schuine lus en heeft dan betere kans op detectie. De roodlichtcamera heeft altijd rechte lussen. Zeker als het er 2 betreft, dan kan er nl ook op snelheid gemeten worden. Dit moet dan vrij precies gebeuren, en een schuine lus geeft dan meer kans op fouten, omdat niet helemaal precies is wanneer er gedetecteerd wordt. Bij een rechte lus is dat vrij constant, en komt er dus ook een constante snelheid uit. Snelheid is het verschil in tijd tussen de eerste en de tweede lus, terwijl de afstand tussen de lussen bekend is.