Hergebruikte bruggen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

IIVQ
stadsweg

Re: Hergebruikte bruggen

Bericht door IIVQ » ma 22 nov 2021, 9:10

Een bekende Belgische brug die hergebruikt is is de brug over Rama IV Road in Bangkok, Thailand, ook wel de Thai-Belgian Friendship Bridge, herbouwd in 1988, wat het de voormalige "Brug Leopold" in het viaduct van Koekelberg was, dat van 1979 tot 1984 in Brussel stond (het viaduct stond er al sinds 1958, maar de stalen brug is pas in 1979 gekomen, tijdens de aanleg van de huidige tunnel).
België:
Afbeelding
Thailand:
Afbeelding

De brug wordt ook beschreven in zowel Blijvende Blunders als Le Petit Guide des G.T.I.
Laatst gewijzigd door IIVQ op ma 22 nov 2021, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » ma 22 nov 2021, 9:32

Toevallig was er bij Nieuwsweekend van 6 november een item over De Bruggenbank.

Daarin werden de volgende bruggen genoemd:
* De Leidse Waaghoofdbrug die naar het Radboud UMC in Nijmegen is verhuisd (artikel). Tussendoor heeft de brug nog 5 jaar op een terrein op de Ypenburgbocht opgeslagen gelegen (sv). Op 19 februari is de brug geplaatst, maar ik kan geen foto's vinden van de voltooide brug, al staat ze wel op Openstreetmap.
* Een van de Veenendaalse bruggen tussen de Erasmusstraat en de Ghandistraat wordt verplaatst naar tussen Deltaweg en Kanaalpark in Leiden (artikel)

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » wo 24 nov 2021, 20:34

Mark schreef: zo 15 aug 2021, 0:46 De Wellebrug in de N218 is in 1990 geplaatst te Gorinchem.
Ik kan mij (als kleine jongen) nog herinneren dat de klep van de Wellebrug eruit ging.
Ik meen te herinneren de klep over water afgevoerd werd, maar dat kon niet meer nadat bij Hellevoetsluis vaste bruggen en een winkelcentrum over het kanaal waren aangelegd, dus dat zal wel een valse gedachte zijn. :facepalm:
Een bailybrug van 1 strook er tijdelijk naast en wachten tot je over mocht.
Ik weet niet meer of het RTM trambruggetje (eerder schroot) toen al weg was en de baily op die fundatie lag?

Het brugwachters huisje van de Wellebrug was al verpauperd en later werd de betonnen onderzijde ter nagedachtenis opgeknapt.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 nov 2021, 23:14

Door het nieuws rond het uitvaren en aanstaande sloop van de Lekbrug stuitte ik online op de geschiedenis rond de sloop van de Bommelse Brug, die ook op verzet vanuit Vianen stuitte:

https://www.trouw.nl/nieuws/oude-waalbr ... ~be3e4665/

http://www.marcelvandenbergh.com/catego ... oopt-1-jpg

Het in hoogovens laten omsmelten van een brug is vanzelfsprekend ook een vorm van hergebruik.

Zouden er via hoogovenslakken nog van bruggen afkomstig materiaal in de fundering van wegen terecht zijn gekomen? ;)

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » do 25 nov 2021, 7:28

^^ Nope, ik denk van niet want als ik mij niet vergis dan komt het slakafval alleen maar vrij bij het smelten van ruwe ijzererts waaruit ijzer/staal wordt gemaakt.

Bij mijn weten heb je daar bij het omsmelten van oud ijzer geen last van. Ik weet trouwens niet eens of de hoogovens wel oud ijzer gebruikt in het proces bij het vervaardigen van staal.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » do 25 nov 2021, 8:22

^^ Zeer zeker wel. Bij IJzerproductie wordt meestal een mix van schroot en nieuwe ijzererts gebruikt, met tot wel 80% schroot.

Soms wordt het staalschroot ook bij de staalconversie toegevoegd. Maar ik neem aan dat het dan handig is om vrij zuiver staal te hebben. Bij bruggenschroot kan ik me voorstellen dat daar een behoorlijke mix andere metalen in zit - in de vorm van de verflaag waar zink, chroom, bij oude bruggen zelfs lood, en andere metalen in zitten en die wel 5mm dik kan zijn.

Bij constructiestaal uit een gebouw, dat binnen gebruikt wordt, is een dun verflaagje genoeg en dat brandt er in een staalconverter wel af.

En ook bij staalproductie komt er slakken vrij (convertorslak), maar dat is veel minder.

Op de site van Tata staat een uitleg, waarbij overigens ook uitgelegd wordt dat staalslakken als fundering en vulmateriaal in de GWW gebruikt wordt.