Reisbestemming eind september/begin oktober

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door mavas » wo 18 aug 2021, 19:10

Dit is niet een vraag hoe ergens heen te gaan, maar een adviesvraag waar heen te gaan in de laatste week van september en eerste week van oktober.
Ben aan het oriënteren op een locatie.

We willen naar een bestemming die in maximaal 2 dagen autorijden is te bereiken, waar de beste kans is op goed weer (zonnig en geen neerslag, en zo warm mogelijk).
Eventueel een overtocht per boot mag ook met overnachting (dan wordt bv Corsica ook bereikbaar).
Geen gebruik van vliegtuig.

Wat is dan de beste bestemming? Moet ik dan denken aan alles onder de Alpen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Chris » wo 18 aug 2021, 19:20

Spanje of een eind Italië in lijkt mij de enige logische bestemming. Je ziet vaak dat er in die tijd van het jaar grote regenbuien ontstaan aan de zuidkant van de Alpen, het Massif Central en soms ook de Ligurische kust.

Zomer 2021 is echter nogal ontregeld door de straalstroom, waardoor de echte warmte niet langdurig het Middellandse Zeegebied heeft weten te ontsnappen, behalve naar het oosten toe. De straalstroom hangt al tijden rond de Alpen en Noord-Spanje, ten noorden daarvan is het voortdurend koel en wisselvallig, ten zuiden daarvan warm en soms ook erg heet. Dit is een erg hardnekkig patroon dit jaar. Een groot deel van Frankrijk heeft niet heel veel uitgesproken zomerweer gehad, behalve het zuidoosten (as Perpignan - Provence). Vandaag was het bijvoorbeeld in Bordeaux niet warmer dan 21 °C.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 aug 2021, 19:38

Voordat iemand het noemt: ook Kroatië heeft in die periode niet het beste weer. Relatief veel regen.

Italië is wat dat betreft wat beter, of inderdaad Spanje. September en oktober zijn aan de Spaanse Middellandse Zeekust ook wel de natste maanden, maar alsnog is de neerslag dan niet enorm.

Corsica en Sardinië hebben ook nog best aardig weer in die periode.

Als je niet per se aan de kust wil zijn is het Spaanse binnenland een veilige keuze. Madrid heeft in september bijvoorbeeld maar 22 mm neerslag (3 dagen met >1 mm regen) en in oktober 60 mm (7 dagen met >1 mm). Zaragoza is nog een tikje droger.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Chrysa » wo 18 aug 2021, 20:40

Chris schreef: wo 18 aug 2021, 19:20 Je ziet vaak dat er in die tijd van het jaar grote regenbuien ontstaan aan de zuidkant van de Alpen°C.
Ah, daar ga ik half september naartoe. Mijn moeder maakt zich nu al enorme zorgen over het weer. :lol:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door mavas » wo 18 aug 2021, 20:44

Bedankt voor de snelle antwoorden tot nu toe!

Ik had gehoopt dat Zuid-Tirol, of Karinthië een goede optie zou zijn, maar daar zit ik dus ver naast :lol:
Ik vind Spanje leuker dan Italië, dus wel fijn dat Spanje ook een goede optie kan zijn.

Is alles onder de Pyreneeën dan nog prima? (behalve Baskenland dan)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Chris » wo 18 aug 2021, 20:48

mavas schreef: wo 18 aug 2021, 20:44Is alles onder de Pyreneeën dan nog prima? (behalve Baskenland dan)
Doorgaans wel, maar wat je periodiek in Zuidoost-Spanje ziet in het voorjaar en najaar zijn onweersbuien met wateroverlast, omdat daar normaal bijna helemaal geen regen valt. Zoiets duurt doorgaans maar 1 dag en is erg lokaal. Je kan daar ook helemaal geen last van hebben, of met heel veel pech je auto door de straten zien drijven. ;)

Het is wel een streek die de moeite waard is, leuke stadjes en mooi landschap dat echt anders is dan in andere landen van Europa.

Het is wel zo dat zonsondergang begin oktober wel behoorlijk vroeg gaat zijn. In Barcelona op 1 oktober al rond 19:30 uur. Aan de andere kant: in Rome is dat dan al 18:50 uur. Hoe kan je dat uitzoeken? Gewoon in Google zoeken 'sunset Barcelona 1 October' en je krijgt direct een resultaat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Coen Tunnel » do 19 aug 2021, 0:45

mavas schreef: wo 18 aug 2021, 20:44 Bedankt voor de snelle antwoorden tot nu toe!

Ik had gehoopt dat Zuid-Tirol, of Karinthië een goede optie zou zijn, maar daar zit ik dus ver naast :lol:
Je kunt geluk hebben met het weer. Ik ben meermaals bij de Ronde van Lombardije geweest, in de regio Como/Bergamo, en altijd goed weer gehad met vrij milde temperaturen (al komt het dan vaak niet meer boven de 20 uit). En dat is begin oktober.

Ik ben daar ook wel eens een week geweest waarbij ik eerst in de regio Bologna was, daarna naar Rome en Pompeii ben gegaan, en vervolgens naar het noorden. In Rome en Pompeii was het gewoon nog zomers warm met zo'n 25 graden.

Karinthië heeft in september en oktober overigens doorgaans best aardig weer, maar reken er op dat het ergens tussen de 15 en 20 graden zal zijn. Als dat warm genoeg voor je is kan dat een optie zijn. Dagtripjes naar Italië en Slovenië zijn vanuit daar ook prima mogelijk.
Ik vind Spanje leuker dan Italië, dus wel fijn dat Spanje ook een goede optie kan zijn.

Is alles onder de Pyreneeën dan nog prima? (behalve Baskenland dan)
De hele noordkust is wat frisjes, en het regent daar vaak. Verder zuidelijk is het over het algemeen goed.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door mavas » do 19 aug 2021, 9:13

Coen Tunnel schreef: do 19 aug 2021, 0:45 maar reken er op dat het ergens tussen de 15 en 20 graden zal zijn. Als dat warm genoeg voor je is kan dat een optie zijn.
Het uitgangspunt is dat het overdag zonder jas niet koud aanvoelt en zonder problemen op een terrasje kan zitten in een T-shirt ;)
Dan ga ik uit van warmer dan 19 graden zo ongeveer.

De zuidkant van de Pyreneeën lijkt me dan zo te lezen wel een interessante optie, door bv globaal van oost naar west te rijden.
Ik zie dat het in bv Jaca ook nog prima temperatuur is in september en oktober. :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Coen Tunnel » do 19 aug 2021, 11:02

^^ Het binnenland van Spanje is verrassend mooi en leuk. Niet heel erg toeristisch, maar het heeft een heel bijzondere charme. Ik hou er wel van.

Maar qua temperatuur en weer zal je over het algemeen in Spanje (behalve aan de noordkust en hoog in de bergen), of in Midden- en Zuid-Italië, beter zitten dan in bv. Karinthië of Zuid-Tirol.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door mvalkenburg » do 19 aug 2021, 11:04

Wil/moet je je nu al vastleggen? Als we dit jaar iets hebben gezien is het dat weer-ervaringen uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden. Je zou op het laatste moment kunnen kijken.
Overigens zit je met de binnenlanden van Spanje sowieso niet verkeerd zoals al aangegeven.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door mavas » do 19 aug 2021, 11:07

We hoeven het zeker nog niet vast te leggen. Ook is er de onzekerheid die mogelijk weer optreedt met stijgende coronacijfers in het najaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Ger81 » do 19 aug 2021, 11:58

Op Île d'Oléron hadden we in 2019 half september 2 weken lang uitstekend weer.

Is zelfs in 1 dag te rijden (ca 1.000 km), of 2 relaxte reisdagen.
Leuk eiland (te bereiken via tolvrije brug), met veel wandel- en fietsroutes, wijngaarden, strandjes, palmbomen, haventjes waar je lekker kunt eten (oesters!)
Ubi volentia est, via est

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door mvalkenburg » do 19 aug 2021, 12:07

mavas schreef: do 19 aug 2021, 11:07 We hoeven het zeker nog niet vast te leggen. Ook is er de onzekerheid die mogelijk weer optreedt met stijgende coronacijfers in het najaar.
Ik wilde het niet benoemen om er geen Coronatopic van te maken, maar dat is natuurlijk ook een factor.
Om mijn stokpaardje van stal te halen (en vandaar dus de suggestie om op het laatste moment te beslissen): wij hadden vorig jaar in Zweden in oktober een volle week strakblauwe luchten en temperaturen van rond de 20 graden. Dat is uiteraard niet conform de gemiddelden die je uit de hoofdstukjes “beste reistijd” haalt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door waldo79 » do 19 aug 2021, 12:18

Da's wel een voordeel van last-minute je toeleggen op een bestemming: het weer hoeft niet tegen te vallen.
Nu heb ik relatief vroeg geboekt voor een 6 daags weekend naar Oostenrijk: heb je wel te dealen met wisselend weer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Peter » do 19 aug 2021, 12:27

Begin oktober (soms al eind september) is er in noord Europa in 3 van de 4 jaren een ouwewijvenzomer (Altweiber Sommer). Dit is circa 2 weken mooi weer met temperaturen boven de 20 graden. Meestal is dit indirect een gevolg van bijna uitgedoofde orkanen (hurrican season) aan de Amerikaanse oostkust die de stabiele hoge druk rond de middellandse zee verstoren en die richting Frankrijk of Engeland sturen. Noord Spanje en Italie hebben dan vaak slecht(er) weer.

Als je de mogelijkheid hebt kan je dus het best besluiten te rijden op de weersvoorspelling. Wellicht hoef je niet zuidelijker dan Straatsburg of de Moezel. Of kan je met het mooie weer meeliften op je weg naar het zuiden of terug naar het noorden. Hotels of B&Bs zijn meestal goed(koop) beschikbaar, met uitzondering van streken waar ze druiven plukken (de kleinere stadjes dan).

Twee jaar geleden zaten we begin oktober met schitterend weer rond Nancy. Toen werd het een paar dagen minder en moesten we (slechts) naar Avignon. Op de terugweg weer lekker in de zon in de Elzas.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door mavas » do 19 aug 2021, 12:46

Bedankt Peter, en goede tip!
Wat is dan een beetje een goede site voor weervoorspellingen overigens voor Europa? Met de Nederlandse websites heb ik namelijk niet zulke goede ervaringen in het buitenland, zoals weerplaza of weeronline.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Pino » do 19 aug 2021, 12:54

Je zou in het algemeen kunnen zeggen dat plaatsen met invloed van de warme Golfstroom in deze tijd van het jaar ook nog wel gunstig zijn. Kun je dus denken aan Atlantische kust. De nog warme zee houdt de temperatuur in die gebieden nog relatief hoog. Maar goed, eind september eigen is dat het weer gewoon wat onvoorspelbaarder wordt. Heb in de loop der tijd prima weken in Italië gehad in deze tijd van het jaar, maar het risico op een vochtiger stroming is gewoon groter en dan zit je goed klem. Gebieden dicht tegen de Alpen aan kunnen dan dagenlang heel treurig zijn. Ga je wat zuidelijker, pak ‘m beet Toscane, dan speelt dat risico veel minder. Niet voor niets wordt september altijd genoemd als een ideale tijd voor plaatsen als Rome.

Een andere ervaring zuidelijker in Europa in september betreft de avonden, zoals al genoemd werd. Behalve dat het veel vroeger donker wordt, koelt het ook snel af. Warme trui mee!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Km357 » do 19 aug 2021, 12:55

Infoclimat.fr en windy.com zijn best goed.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door mavas » do 19 aug 2021, 13:07

Pino schreef: do 19 aug 2021, 12:54 Een andere ervaring zuidelijker in Europa in september betreft de avonden, zoals al genoemd werd. Behalve dat het veel vroeger donker wordt, koelt het ook snel af. Warme trui mee!
We zijn een paar jaar geleden in de laatste weken van het toeristenseizoen op Sardinië geweest, dat was heerlijk! Overdag warm met 24 graden en zon! Maar 's avonds koelde het inderdaad snel af (wat ook wel lekker is voor het slapen).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Chris » do 19 aug 2021, 13:09

Staar je vooral niet blind op vooruitzichten van 2 weken. Alles van meer dan een week vooruit is zo onbetrouwbaar dat het eigenlijk geen waarde heeft.

Vanaf september wordt de kans op invloed van ex-orkanen uit het Atlantisch gebied ook groter. Er is geen weermodel dat zoiets al 2 weken van te voren kan berekenen.

Ik ben ook nog aan het dubben wat ik begin september wil doen. Zweden, Slovenië, misschien Spanje.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Peter » do 19 aug 2021, 13:11

Ik kijk meestal naar meerdere sites (ook buitenradar 14 dagen vooruit). Als ze het eens zijn dan is de kans groot dat ze gelijk hebben. Jammer dat geen van die sites een onzekerheid geven op de berekeningen. Dat is alleen voor betalende klanten denk ik.

Rome in september is meestal nog erg heet (of het regent). Oktober is meestal beter en minder duur, zeker als je in Lido of Ostia Antiqua of Tivoli gaat zitten. Maar goed: als je Rome bereikt is het wel oktober :-)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reisbestemming eind september/begin oktober

Bericht door Peter » do 19 aug 2021, 13:15

Chris schreef: do 19 aug 2021, 13:09 Staar je vooral niet blind op vooruitzichten van 2 weken. Alles van meer dan een week vooruit is zo onbetrouwbaar dat het eigenlijk geen waarde heeft.
In zuidelijke landen (los van die enkele dag regen) is de voorspelling veel betrouwbaarder dan in noord-west Europa. Maar je kan je reis wel plannen op de komende 7 dagen. Geen garantie natuurlijk. Je kan in Italie met 18 C in de regen zitten en zien dat het in Kopenhagen ineens 25 C is met zon.... Dan moet je een private jet aanschaffen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie