Lausanne - Andorra (en weer terug)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Chrysa » vr 20 aug 2021, 0:27

Vriendin wil een roadtripje doen, prima joh. Dan gaan we aankomende zondag toch lekker een weekje rijden.

Het plan is om van Lausanne naar Andorra te rijden. Plannen heb ik niet echt.
Vanaf Lausanne lijkt over de beide Saint-Bernard-passen wel aardig, om dan via de Iseran en Briançon af te zakken naar het zuiden. De Gorges du Verdon werd me aangeraden, dus dat kan er ook nog wel bij.

Snelle of makkelijke routes hoeven niet, als het maar een leuke route is. Wagenziekte is geen probleem, en als het te lang duurt overnachten we gewoon ergens. Iemand suggesties?
Ik zit een beetje te kijken, en kom dan voor het eerste stuk op zoiets terecht.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door paolie » vr 20 aug 2021, 8:31

^^ Gorges du Verdon zijn geweldig, maar wil je ze serieus bezoeken, dan kost je dat wel al snel minimaal een halve dag. Vergeet in ieder geval niet de D23 “route des crêtes” te rijden (start en finish bij La Palud sur Verdon), dat is toch wel een must voor liefhebbers van bijzondere wegen (let op dat je er vanaf de goede kant inrijdt, de weg is over lange afstand eenrichtingweg, in de richting van de klok mee)
Na afloop zwemmen of kayakken in het Lac de Sainte Croix, richting ingang van de Gorges.
Sfeerbeeld van dat laatste:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door paolie op vr 20 aug 2021, 9:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Ds79m » vr 20 aug 2021, 8:56

De Gorges du Verdon vormen inderdaad een bestemming voor een dagtrip, ‘even erlangs rijden’ zou jammer zijn.

Verderop op de route kom je langs Les Baux de Provence. Dat is een leuk oud plaatsje, met in een oude steengroeve de Carrières de Lumières. Daar worden kunstwerken met licht op de wanden geprojecteerd, wat erg bijzonder is om te zien.

https://www.carrieres-lumieres.com/
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door paolie » vr 20 aug 2021, 11:00

Wellicht op de terugweg nog Carcassonne en/of de Pont du Gard meepikken (voor als je er nog nooit was)? Beide plekken zijn supertoeristisch, maar wel de moeite waard om even de snelweg af te gaan.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Ernst76 » vr 20 aug 2021, 11:29

De terugweg zou je meer langs het noordwesten kunnen doen, door het Centraal Massief. Als het kan de Gorges du Tarn van Millau naar Florac en vanaf daar de Corniche des Cevennes naar Ales. Kost wel wat tijd...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door paolie » vr 20 aug 2021, 11:44

^^ Ja, ook dat is een fantastische route! Niet vergeten ter hoogte van Les Vignes even naar boven te rijden naar het Point Sublime. Prima plek ook voor een lunch.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Chrysa » vr 20 aug 2021, 20:37

Dank voor de tips!
paolie schreef: vr 20 aug 2021, 8:31 ^^ Gorges du Verdon zijn geweldig, maar wil je ze serieus bezoeken, dan kost je dat wel al snel minimaal een halve dag.
Het was niet de bedoeling om er alleen langs te scheuren. :lol: Had nog niet gekeken naar eventuele overnachtingsplaatsen. D23 staat genoteerd, en ook dat meer ziet er goed uit.
Ds79m schreef: vr 20 aug 2021, 8:56 Verderop op de route kom je langs Les Baux de Provence. Dat is een leuk oud plaatsje, met in een oude steengroeve de Carrières de Lumières. Daar worden kunstwerken met licht op de wanden geprojecteerd, wat erg bijzonder is om te zien.

https://www.carrieres-lumieres.com/
Ah, zoiets had ik nooit gevonden zelf. Staat genoteerd! Is die steengroeve het bezoeken waard bij daglicht ook?

Had nu zoiets in gedachten:
Dag 1 en 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Alles
Afbeelding

Zit alleen nog met het stuk van Andorra naar Lausanne. Ten oosten van Millau volgen we dan de Gorges du Tarn. Corniche des Cevennes is dan helaas weer aardig de verkeerde kant op. Heb nu ook nog steeds niet echt gekeken naar overnachtingsplaatsen. Is het eind augustus te doen om gewoon op de bonnefooi rond 18:00 eens te kijken waar er een F1/Campanile/whatever goedkoops te krijgen is voor die avond?
Laatst gewijzigd door Chrysa op vr 20 aug 2021, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door paolie » vr 20 aug 2021, 20:46

^^ Eind augustus is er plek te over in Frankrijk. Dat moet geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Chrysa » vr 20 aug 2021, 21:06

Mooi zo. :top:
Zit nu alleen nog te denken om de hele route omgekeerd te doen, omdat ik qua bezienswaardigheden toch vooral dingen aan de zuidkant van Frankrijk heb, en het dan misschien beter is om eerst lekker door Midden-Frankrijk heen te knallen en dan aan de zuidkant te kijken hoeveel tijd we nog hebben.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Ds79m » vr 20 aug 2021, 21:18

Ah, zoiets had ik nooit gevonden zelf. Staat genoteerd! Is die steengroeve het bezoeken waard bij daglicht ook?
Jazeker, alles is onder de grond, dus het bezoektijdstip maakt niet uit. Zolang ze maar geopend zijn :p
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 aug 2021, 22:11

Chrysa schreef: vr 20 aug 2021, 20:37 Is het eind augustus te doen om gewoon op de bonnefooi rond 18:00 eens te kijken waar er een F1/Campanile/whatever goedkoops te krijgen is voor die avond?
Zeker op dat tijdstip moet het geen probleem zijn, en goedkope hotels zijn er genoeg in Frankrijk. Denk ook aan Ibis Budget en Première Classe, soms kun je daar al voor onder de € 50 per nacht terecht in een tweepersoonskamer waarbij je alle basisbenodigdheden op je kamer hebt. Dat zijn ook wel de twee grootste budgetketens van Frankrijk. F1 is nog net iets meer basic (geen douche en wc op de kamer), Campanile zit weer in een iets hoger prijssegment. Ik heb twee of drie keer bij F1 geslapen, maar voor de rest heb ik dat vermeden - mij te oncomfortabel met de douche en wc op de gang, en vaak was een hotel waar dat wel op de kamer was niet veel duurder. Maar als je het geen probleem vindt kun je bij F1 soms wel voor onder de 40 euro overnachten.

Er zijn ook heel veel zelfstandige budgethotels, die vroeger vaak wel van een keten waren, maar later afgestoten zijn.

Ik heb er in het verleden genoeg budgethotels van binnen gezien in Frankrijk, Première Classe was wel een keten waar we vrij vaak sliepen, vaak omdat het verreweg de goedkoopste was, meestal nog wel een paar euro goedkoper dan Ibis Budget in dezelfde plaats. Dat komt ook doordat de Ibis Budget-hotels in de laatste tien jaar allemaal wel gerenoveerd zijn en van een nieuw design zijn voorzien, terwijl dat bij Première Classe trager is gegaan. Het kan lonen om een account aan te maken bij Première Classe en ook bij Accor (van Ibis Budget en F1) en op via de website of app van de keten te boeken, vaak pak je dan toch nog 5-10% extra korting mee ten opzichte van de standaard prijs. Ook als je op de dag van aankomst pas boekt. Het kan dan echt goedkoper zijn als je ter plekke eerst online een reservering maakt, dan als je naar binnen loopt, want dan betaal je de volle prijs. En de booking.com-app installeren om aanbiedingen te vinden van andere budgethotels is natuurlijk ook een aanrader.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Km357 » vr 20 aug 2021, 22:17

Bij mooi weer ipv naar Aix te rijden over de Mont Ventoux en zo naar Lac de Sainte Croix, in Banon zit een bibliotheek/winkel "Le Bleuet" die je zeker moet gezien hebben als je van boeken houdt.

Voor de rest:
- Cote Vermeille onder Perpignan tussen Argelès en de Spaanse grens
- Grande Corniche tussen Nice en Menton en via Sospel over de Col de Turini omhoog

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Chrysa » vr 20 aug 2021, 22:27

Coen Tunnel schreef: vr 20 aug 2021, 22:11 ]Zeker op dat tijdstip moet het geen probleem zijn, en goedkope hotels zijn er genoeg in Frankrijk. Denk ook aan Ibis Budget en Première Classe, soms kun je daar al voor onder de € 50 per nacht terecht in een tweepersoonskamer waarbij je alle basisbenodigdheden op je kamer hebt. Dat zijn ook wel de twee grootste budgetketens van Frankrijk. F1 is nog net iets meer basic (geen douche en wc op de kamer), Campanile zit weer in een iets hoger prijssegment. Ik heb twee of drie keer bij F1 geslapen, maar voor de rest heb ik dat vermeden - mij te oncomfortabel met de douche en wc op de gang, en vaak was een hotel waar dat wel op de kamer was niet veel duurder. Maar als je het geen probleem vindt kun je bij F1 soms wel voor onder de 40 euro overnachten.

Er zijn ook heel veel zelfstandige budgethotels, die vroeger vaak wel van een keten waren, maar later afgestoten zijn.
Mooi zo.
Heb nog even overlegd, en we gaan de route andersom doen, dus eerst via Lyon en Millau naar Toulouse. Heb ook een hotel geboekt in Le Puy bij iets wat volgens mij vroeger bij een keten zat (Maar €40 waarvan €10 toeristenbelasting is, ik ben heel benieuwd. :) ) Dat eerste stuk vanaf Lausanne gaan we zondag al doen, wat ons wat meer tijd geeft. Cote Vermeille ken ik goed van vakanties vroeger, en zou ik graag ook willen rijden. Ook De Grande Gorniche en de Sospel zien er goed uit, en als daar tijd voor is zou ik dan graag aan de route toevoegen. Hopelijk gaat dat lukken.

Mont Ventoux heb ik persoonlijk niet heel veel mee, en die omweg van 2 uur besteed ik dan denk ik liever ergens anders, zoals bovenstaande.

Dank voor de vele reacties iedereen!

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Hajo » za 21 aug 2021, 9:18

Dat wordt een aardig ritje! Veel veilige kilometers en natuurlijk ook veel plezier gewenst! :woop: :D

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Chrysa » ma 23 aug 2021, 22:25

^^ Tot nu toe is het geweldig rijden in Frankrijk. 8-)

Misschien wel grappig: Je kan me hier live volgen.
https://www.polarsteps.com/xSophiee/423 ... 5dff9ef48b

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Hajo » di 24 aug 2021, 11:12

^^ Leuk! Het contrast is ook geinig om te zien. Onderweg in een luxe auto, maar heel eenvoudig overnachten en eten. Zo kan het dus ook. :top: ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Chris » di 24 aug 2021, 11:22

Die brug in Seyssel is één van de historische oversteekplaatsen van de Rhône. Er waren voor de jaren 1820-1840 niet veel bruggen over de Rhône vanwege de beperkte technieken in die tijd. De weinige bruggen die er wel waren werden zo ongeveer bij elke overstroming weggeslagen. Bij Seyssel is een natuurlijke vernauwing van de rivier waardoor hier één van de weinige bruggen was in die tijd. De huidige brug dateert van 1840.

Ik kan zo snel niet vinden of deze hangbrug ook gebouwd is door Marc Seguin, de pioneer van hangbruggen in Europa, maar hij heeft wel een vergelijkbaar ontwerp en dateert uit dezelfde tijd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Hajo » di 24 aug 2021, 12:00

^^ Jij met je bruggen... ;) Van waar die specifieke interesse?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Chris » di 24 aug 2021, 15:00

Rivieren hebben altijd de kenmerk gehad van zowel mogelijkheden (scheepvaart, nederzettingen) als obstakels. De mens heeft altijd geprobeerd deze obstakels te overwinnen, het zijn de meest in het oog springende bouwwerken van onze infrastructuur, waar pas als het niet beschikbaar is, duidelijk wordt hoe afhankelijk we er van zijn.

De Rhône was de eerste rivier in Europa waar op grote schaal hangbruggen werden gebouwd. De rivier was te breed en woest voor klassieke houten bruggen, maar tot begin 19e eeuw waren er nog geen technieken om grote overspanningen te maken, tot Marc Seguin in 1824-1825 zijn eerste grote hangbrug bij Tournon heeft gebouwd. Dit was de eerste grote hangbrug in Europa die meer was dan alleen een voetgangersbrug. Dit was een groot succes, hij heeft in de jaren daarna 186 bruggen in Frankrijk gebouwd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Hajo » di 24 aug 2021, 15:08

Voor mij is een brug gewoon een manier om van de ene oever naar de andere te komen. :D

Omdat het oog ook wat wil, rij ik wel graag over een hang- of tuibrug in plaats van een "plank".

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Chrysa » di 24 aug 2021, 22:38

Tsk tsk.

Zelfs mijn vriendin liep wel warm voor het Viaduc de Millau. :p

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Pino » di 24 aug 2021, 23:08

Die vind ik van onder dan ook veel mooier dan wanneer je er overheen rijdt. Leuk verslag! Mijn zoontje van vijf zag trouwens zijn eigen knuffelhaai terug naast je op de passagiersstoel op dag 1 ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Hajo » di 24 aug 2021, 23:31

Chrysa schreef: di 24 aug 2021, 22:38 Tsk tsk.

Zelfs mijn vriendin liep wel warm voor het Viaduc de Millau. :p
Inderdaad een machtig bouwwerk. Nog nooit geweest, staat op mijn bucketlist. Er overheen, in beide richtingen, en eronder door, ook in beide richtingen. 8-)

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Jeff » wo 25 aug 2021, 0:07

Chrysa schreef: di 24 aug 2021, 22:38 Tsk tsk.

Zelfs mijn vriendin liep wel warm voor het Viaduc de Millau. :p
Dan gaan jullie de "peage de la premium" brug tussen Kopenhagen en Malmo zeker ook waarderen ;)

@hajo:
Een BMW 3 serie touring met een 2.0l diesel -- Dan noem ik gewoon het juiste gereedschap hebben voor zulke afstanden.
Verder gok ik dat Chrysa gewoon "loonslaaf" is, waarbij je dus keuzes moet maken.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Hajo » wo 25 aug 2021, 20:50

^^ Ik rij in een Honda Civic 1.5 Turbo Executive Sedan Automaat. Ook niet slecht. ;)

Op weg naar Waterloo, ten oosten van Brussel, op de R0 een half uur in de file gestaan, in zuidelijke richting dus, wegens asfalteringswerkzaamheden. De rechter rijstrook was dicht. Op weg naar mijn hotel dacht ik dat mijn navigatie mij wel voor een deel noordwaarts over diezelfde R0 zou leiden. Mooi niet: dwars door Brussel was sneller wegens een ongeval op de R0. Stukje sightseeing. :vlag-be: :D

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Chrysa » do 26 aug 2021, 0:36

Jeff schreef: wo 25 aug 2021, 0:07 [
Een BMW 3 serie touring met een 2.0l diesel -- Dan noem ik gewoon het juiste gereedschap hebben voor zulke afstanden.
Verder gok ik dat Chrysa gewoon "loonslaaf" is, waarbij je dus keuzes moet maken.
Helaas ben ik een loonslaaf ja. :(
De BMW is dan ook van mijn vader, die zo aardig is om hem aan mij uit te lenen in ruil voor een Bo-rent huurauto zodat hij naar z'n werk kan en wat lokale biertjes uit Zuid-Frankrijk. (Waar ik er deze reis al meer dan 20 van heb verzameld... Oeps. ) Ook nog twee sloffen sigaretten uit Andorra gehaald en dan is iedereen thuis weer blij.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Durashift » do 26 aug 2021, 4:32

Hajo schreef: wo 25 aug 2021, 20:50 ^^ Ik rij in een Honda Civic 1.5 Turbo Executive Sedan Automaat. Ook niet slecht. ;)

(...)
Blijft overmaatst. ;)

Ik ben destijds ( toen men met de bouw van die brug bezig waren) in de Verdon met 1e generatie Seat Leon TDI 90 pk ( Bosch vp44 rotatiepomp) geweest. Ging prima :woop:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door IQ[] » do 26 aug 2021, 11:48

Hajo schreef: wo 25 aug 2021, 20:50 Mooi niet: dwars door Brussel was sneller wegens een ongeval op de R0. Stukje sightseeing. :vlag-be: :D
En binnenkort post op de deurmat vanwege het doorkruisen van de Brusselse LEZ-zone zonder vooraanmelding? :p

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Chris » do 26 aug 2021, 11:49

Dat hoeft niet meer met Nederlands kenteken.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Hajo » do 26 aug 2021, 19:33

Mijn auto valt in Euro norm 6, de schoonste categorie voor benzine voertuigen. ;)

Plaats reactie