Lausanne - Andorra (en weer terug)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Km357
expressweg

Re: Lausanne - Andorra (en weer terug)

Bericht door Km357 » do 26 aug 2021, 19:40

^^ Dan nog zou je een Crit'air sticker nodig hebben voor de steden met LEZ's. Maar in tegenstelling met BE waar iedere stad z'n eigen belasting invoert ben je in FR met 5 euro en een sticker klaar.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » do 26 aug 2021, 20:43

Hajo schreef: do 26 aug 2021, 19:33 Mijn auto valt in Euro norm 6, de schoonste categorie voor benzine voertuigen. ;)
Hoe kan dat als je 1 op 10 rijdt 😏

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 26 aug 2021, 20:47

^^ Het blijkt dat-ie gelukkig minder dorstig is dan ik dacht. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 aug 2021, 20:51

Euro 6 is al 7 jaar geleden geïntroduceerd. Het lijkt er ook niet op dat er nog nieuwere euronormen komen? Van Euro 1 t/m 6 zat er 4 of 5 jaar tussen elke klasse maar ik heb nog niet gelezen over een euro 7, de volgende stap zal wel elektrisch zijn. De vraag is of een euro 7 invoeren nog veel zin heeft. De euronorm is niet gebaseerd op brandstofverbruik, maar de CO2 eisen zijn dermate streng dat zuiniger eigenlijk alleen (deels) elektrisch kan.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 26 aug 2021, 21:55

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 26 aug 2021, 22:23

^^ heeft de jouwe dan wel de 6d normering?
(..) Euro 6d en WLTP

Om de zoveel jaar zijn de uitstootregels verder aangescherpt en nieuwe Euronormen geïntroduceerd. De meest recente is Euro 6, waarbij er ook nog onderscheid wordt gemaakt tussen Euro 6b, 6c en 6d (temp). De uitstootlimieten zijn voor al deze varianten gelijk, maar het is de manier van testen die het verschil maakt. Auto’s die goedgekeurd zijn volgens de Euro 6b-norm zijn nog getest met de achterhaalde NEDC-test. Bij de Euro 6c-norm heeft de realistischere WLTP-test zijn intrede gemaakt, waar een échte praktijktest op de openbare weg voor Euro 6d nog aan toegevoegd is. Daardoor komt de geteste uitstoot veel meer overeen met de daadwerkelijke uitstoot van een auto in de praktijk. Auto's die voldoen aan de Euro 6d-norm zijn daadwerkelijk een stuk schoner dan auto's die enkel voldoen aan de Euro 6b-norm. Voor de emissieklasse maakt het overigens geen verschil, alle verschillende Euro 6-normen vallen onder emissieklasse 6. (..)
https://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips ... -mijn-auto

;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 26 aug 2021, 22:26

^^ Yep. :D

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 26 aug 2021, 23:23

Had jij niet een eigen topic ofzo? :PP:

Morgen maar eens richting het volgende hotel in Jausiers (Bij Barcelonette). Is het het waard om bij het einde van de N202 naar Guillames te rijden en dan de D28 en nemen, of kan ik beter de ex-N202 volgen en via de M2205 naar het noorden rijden?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 27 aug 2021, 0:32

Chrysa schreef: do 26 aug 2021, 23:23 Had jij niet een eigen topic ofzo? :PP:
^^ Yep. Net als jij. :hap: ;)

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 02 sep 2021, 19:02

Zo, ik ben weer terug in NL. 3600km gereden in 9 reisdagen, met een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Niet slecht.
Breda - Lausanne en terug was niet heel spannend, maar heb op de terugweg wel de terugrit onder de 7 uur kunnen houden doordat de wegen aardig rustig waren. Wel zijn er tijdrovende werkzaamheden op de N57 en op de D486 ten zuiden van Lure.

In Frankrijk was het een stuk afwisselender. De bergpassen leken een stuk leger dan de passen in Zwitserland, alleen op de Col de l'Izoard heb ik aardig wat verkeer gezien. Ik vond het heerlijk rijden in elk geval. 8-)

Hoewel ik mezelf echt totaal niet verdiept had in de route op een paar kleine punten na, is eigenlijk de hele route prachtig geweest. We hebben vrijwel alleen maar binnendoor gereden, alleen rond Toulouse, tussen Perpignan en Montpellier en de Italiaanse A5 en A32 hebben we over de tolweg gedaan, en die laatste 2 waren vooral om ze af te kunnen strepen. :mrgreen:

Andorra viel me een beetje tegen. De natuur is er prachtig, maar qua gebouwen lijkt er geen enkel pand van meer dan 40 jaar oud te staan. Ook is het verkeer er verschrikkelijk, ik heb er vrijwel alleen maar in de file gestaan om de vallei uit te komen. De Col d'Envalira en de CG4 naar de Port de Cabús, en natuurlijk de dieselprijs van €1.06 per liter maakten dit ruimschoots goed. :top: Het hoogtepunt was voor mij toch wel de Franse Alpen. Wat een heerlijke bergwegen blijven het toch, met als letterlijk hoogtepunt de Cime de la Bonette.

Afbeelding

En zoals eerder gelinkt: de route en alle foto's zijn hier te vinden: https://www.polarsteps.com/xSophiee/423 ... -tax-haven

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 02 sep 2021, 19:33

Andorra is een belastingsparadijs ergens in de bergen, het is niet ongewoon om wat teleurgesteld te zijn bij vertrek. Ik ben er al in geen jaren geweest, maar de beelden van de laatste Tour de France bevestigden dat ik er beter niet kom. Je live feed bevatten leuke foto's trouwens.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 02 sep 2021, 20:09

Dat Andorra als plaats vies tegenvalt kan ik bevestigen. Ben er in 2018 geweest om er te skiën, zowel in Grandvalira als ook in Pal-Arinsal. Het verkeer was ook in de winter in het tussenseizoen (januari) er verschrikkelijk druk. Gelukkig zijn we weinig tijd aan de grens kwijt geraakt. Ik kan me nog wel herinneren dat toen we 's avonds Andorra vanuit Spanje binnen kwamen, er een enorme file richting Spanje stond.

De omgeving is er verder prachtig en ook de skigebieden waren fantastisch. Vooral Pal-Arinsal had me qua atmosfeer en pistes zeer aangedaan, bovendien niet te druk. Mogelijk dat ik er voor het skiën er nog wel eens een keer weer kom, maar voor de rest is het een flinke afknapper.

De belastingparadijsjes Samnaun en Livigno zijn een stuk leuker, al is zeker Livigno deels ook stervensdruk geworden en kan je ook filerijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 02 sep 2021, 20:16

^^ ik waa een paar weken geleden in Pas de la Casa. Met stip het meest afgrijselijke skidorp dat ik ooit zag. Maar het skigebied zelf zag er niet slecht uit.
Samnaun was ik afgelopen kerst. Dat dorp was juist een erg aangename verrassing. Fijne week doorgebracht.
Laatst gewijzigd door paolie op do 02 sep 2021, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 02 sep 2021, 20:18

Gelukkig ligt het meestal in zulke dichte mist dat je het pas vanaf 50 meter afstand ziet liggen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 02 sep 2021, 20:23

^^ :lol:

Ik heb genoten van je reisverslag! Erg leuk om te lezen. :D

Ik ben inmiddels ook al weer een stuk noordwaarts gekomen: van Zürich naar Freudenstadt in het Zwarte Woud. Zie verder "mijn" topic. ;)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 02 sep 2021, 20:26

Chrysa schreef: do 02 sep 2021, 20:18 Gelukkig ligt het meestal in zulke dichte mist dat je het pas vanaf 50 meter afstand ziet liggen.
De zon scheen er juist volop. Maar het hielp niks.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 02 sep 2021, 21:30

Mooie foto Chrysa. Keurige auto ook, trouwens. 8-)
BMW laat m'n hart altijd iets sneller kloppen.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter