Maaseik (B) - ? - Gdańsk (PL) eind september

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

Maaseik (B) - ? - Gdańsk (PL) eind september

Bericht door IQ[] » di 24 aug 2021, 12:42

Toch maar eens een advies vragen aan de kenners hier. Aan het einde van september zijn wij van plan om met de auto vanuit Maaseik naar Gdańsk (Danswijk voor de taalpurist) te reizen. We willen eigenlijk woensdagavond 22 september al vertrekken en ergens in Duitsland overnachten. Dan op donderdag 23 september doorrijden naar de bestemming. Op zondag 26 september gaan we in een ruk weer terug naar huis.

Met Google maps zie ik diverse mogelijkheden, maar ik vraag me af wat de beste gaat zijn. Van ons uit zijn er verschillende mogelijkheden om door het Ruhrgebiet te komen, in de richting van Berlijn, zoals de A40 (Venlo), A52 (Roermond) en zelfs de A46 (Sittard).

Dan bij Berlijn komt er een volgende keuze mogelijkheid, de noordelijke route over Stettin of de zuidelijke over Poznan. Hier nog adviezen voor?

Meer een algemene vraag, misschien dat iemand een goede locatie weet voor te overnachten: als we woensdagavond een uur of 4 willen rijden (vertrek rond 18u), waar zouden we uitkomen ? Ook met het oog op het vermijden van een eventuele ochtendspits.

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Maaseik (B) - ? - Gdańsk (PL) eind september

Bericht door Pino » di 24 aug 2021, 13:14

Vier uur rijden, dat zou je vanaf Maaseik ongeveer naar Hannover brengen. Het kan dan zin hebben om een beetje aan de oostkant van de stad te gaan zitten, zodat je aan het begin van dag 2 tegenspits rijdt.

Ik ga me niet wagen aan routes vanaf Berlijn. Door het Ruhrgebiet zou ikzelf inzetten op Venlo. Het is gemakkelijk rijden (als in: vooral rechtdoor), maar het zorgt er feitelijk ook voor dat je later in stedelijk gebied terecht komt dan met opties over Düsseldorf (vanaf Roermond of Sittard). En da's dan weer gunstig voor het minder last hebben van de avondspits. Zodra je bij Duisburg bent, kun je vervolgens kiezen tussen de parallel lopende routes A40, A42 en A2, om datgene wat er nog aan files staat te kunnen vermijden. A2 is daarbij meestal de route met de minste file, want die loopt buiten de steden om. En het is de makkelijkste naar het oosten toe.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 24 aug 2021, 13:50

IQ[] schreef: di 24 aug 2021, 12:42 Dan bij Berlijn komt er een volgende keuze mogelijkheid, de noordelijke route over Stettin of de zuidelijke over Poznan. Hier nog adviezen voor?
Ik zou over Poznan rijden, A2-S5-A1. Dan rijd je voor het overgrote deel over snelwegen.
De S6 houdt op na Koszalin, en dan is het nog een eind hobbelen over de enkelbaans DK6, met een flink aantal bebouwde kommen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 aug 2021, 13:51

Er ontbreekt in Noord-Polen net teveel van de S6 om dat een lekkere route te laten zijn.

Je kan vanaf Poznań via Bydgoszcz naar de A1 rijden. De bypass van Bydgoszcz is voltooid. Echter tussen Bydgoszcz en de A1 is de S5 nog niet voltooid en een groot deel van die route lijkt een bouwzone te zijn, maar toch denk ik dat dit sneller is dan via Toruń te rijden. Dat is te ver om.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 24 aug 2021, 15:13

IQ[] schreef: di 24 aug 2021, 12:42 Meer een algemene vraag, misschien dat iemand een goede locatie weet voor te overnachten: als we woensdagavond een uur of 4 willen rijden (vertrek rond 18u), waar zouden we uitkomen ? Ook met het oog op het vermijden van een eventuele ochtendspits.
Ik zou ook op omgeving Hannover mikken. Als je in booking.com zoekt op Hannover en wat filtercriteria toevoegt (parkeren, beoordeling, prijs), waarna je op kaartweergave kijkt, zie je in een oogopslag welke hotels er redelijk in de buurt van de snelweg liggen. Als ik het zo even bekijk, zitten daar genoeg nette hotels bij die niet belachelijk geprijsd zijn ook.

Goede reis! 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 aug 2021, 15:48

Ik vermoed dat Hannover vanwege de Messe nogal wat zakenhotels heeft die momenteel weinig klandizie hebben.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 24 aug 2021, 19:10

Pino schreef: di 24 aug 2021, 13:14 Vier uur rijden, dat zou je vanaf Maaseik ongeveer naar Hannover brengen. Het kan dan zin hebben om een beetje aan de oostkant van de stad te gaan zitten, zodat je aan het begin van dag 2 tegenspits rijdt.

Ik ga me niet wagen aan routes vanaf Berlijn. Door het Ruhrgebiet zou ikzelf inzetten op Venlo. Het is gemakkelijk rijden (als in: vooral rechtdoor), maar het zorgt er feitelijk ook voor dat je later in stedelijk gebied terecht komt dan met opties over Düsseldorf (vanaf Roermond of Sittard). En da's dan weer gunstig voor het minder last hebben van de avondspits. Zodra je bij Duisburg bent, kun je vervolgens kiezen tussen de parallel lopende routes A40, A42 en A2, om datgene wat er nog aan files staat te kunnen vermijden. A2 is daarbij meestal de route met de minste file, want die loopt buiten de steden om. En het is de makkelijkste naar het oosten toe.
A2 door de Ruhrpott is over het algemeen ook iets fijner rijden, wat minder bochten, afritten en op en neer gedoe.

Wat je ook nog kunt doen om het echte Roergebied te vermijden is via Selfkant de A46 pakken en dan bij Neuss via de A57 de A46 blijven volgen, dan vanaf Kreuz Wuppertal Nord de A1 naar Dortmund. In afstand en tijd maakt het allemaal niet zoveel uit en ik denk dat je dan tot Neuss sowieso relatief rustig kunt rijden.

Overnachten is misschien wel leuk bij Helmstedt Marienborn in de buurt. Tegen die tijd is het waarschijnlijk niet triviaal om nog veel licht te hebben na aankomst maar met een beetje mazzel kun je nog een ommetje maken bij de oude grens ofzo.

Een andere overweging, als je net als ik een relatief zware voet hebt zou ik in september niks vooraf boeken, op booking.com vind je altijd wel wat.
Zo op een doordeweekse avond is de A2 vaak best rustig en lekker doorrijden, fijner dan overdag. Dat geld overigens ook voor de A10. Je kunt vaak hele stukken best aardige kruissnelheden halen. Dreieck Werder is net geen 600km rijden, dat lukt mij als het een beetje meezit met verkeer, mijden avondspits en drukte vrij goed in zo'n 4,5 uur rijtijd (133km/h gemiddeld). Het kan ook in 4 maar dan moet het heel erg mee zitten. Het blijft echter de A2 dus op een slechte dag kost het je ook zomaar 7+ uur.
Om een lang verhaal tot een einde te brengen: Ik zou gewoon aanrijden en zien hoever ik zou komen. Indien het tegen zit gewoon langs de A2 iets zoeken op booking.com (nouja, daar heb je een bijrijder voor) en indien het mee zit zou ik even wat langer doortrekken en het tot de oostkant van Berlijn uitzingen. Aan de A10 bij Rangsdorf zit de bekende vogel, die eind september waarschijnlijk wel plek zal hebben, bij Schönefeld zit ook het een en ander waaronder een Holiday Inn.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 24 aug 2021, 21:21

Op mijn ritten richting de Baltische Staten heb ik, qua Duitsland, meestal de voorkeur om in Berlijn te overnachten. Echt alles is in die stad daarop ingericht.

Daarnaast is de BAB2 over de volledige lengte tenminste 2x3, wat een heel stuk relaxter rijdt dan een 2x2 Autobahn ohne Tempolimit.

Polen:
Route:
Zowel de A2 als de A1 zijn tolwegen, door bij Poznan de S5 te kiezen kan je ongeveer 15 euro aan tol (enkele reis) besparen -- maar het betekend wel dat je voor ongeveer 25km 2x1 baustelle hebt die de nodige files kunnen opleveren (stilstaan en 1 uur verliezen zijn geen uitzondering).

Toch liever lekker doorrijden en een beetje tol besparen:
A2 -> S5 -> DK92 -> A2 -> A1

De DK6 zou ik indd liever vermijden. Al een paar keer 300 KM DK-wegen afgelegd, dat is gewoon niet prettig.

Praktisch & Tips:
1) Mocht je een Nederlandse bankpas hebben die "VISA" vermeld: Contactloos betalen zal zeer soepel gaan (OOK bij de tolpoortjes)
2) In Polen is RECHTS inhalen toegestaan, hou hier rekening mee :!:
3) Van PLN naar EUR: Gebruik de tafel van 4, zit je altijd aan de veilige kant
4) V-maxen: 2x1: 90 ; 2+2/2x2: 100 (gelijk aan de Belgische uitleg voor 120); 2x1 / 2+1 autoweg: 100 ; 2x2 autoweg: 120 ; autostrady: 140
5) Polen werkt veel met snelheidslimieten op een punt (bijv invoegen van 2 naar 1: vaak 70) -- zodra je het punt voorbij bent EN er staat geen ander bord: reguliere V-max geld (90 km/h bij 2x1)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 24 aug 2021, 22:12

^^ Ik zou niet weten waarom je niet via de S5 maar via A2->A1 zou willen rijden. Dat is me een pokkeeind om. Je zit alleen met een stukje DK weg naar de A1 toe en wat werkzaamheden.

Als het stukje net voor Bydgoszcz een probleem is kun je de route vanaf de S5 bij Znin en de DW251 - DW253 - DW254 (volgens mij 90km/h bubeko door het bos en tussen de velden) proberen.

Verder kun je nog zien of je dan via de DK5 de rest naar de A1 gaat, of dat je eventueel bij drukte de DK wegen wilt mijden door bij Bydgoszcz de Vistula te kruisen en iets als DW551 Unislaw dan naar Chelmo en bij Grudziadz de A1 op. Allemaal minder uitgebouwd maar als je daar grotendeels 90 mag en kunt terwijl je op de DK5 tussen ongeduldige mensen, veel vrachtwagens, werkzaamheden en veel beperkingen bij punten zit... Ook deze route heb ik nog niet geprobeerd maar zou in Polen best eens kunnen lonen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 aug 2021, 22:17

Via de A2-A1 is inderdaad 200 kilometer langer dan via de S5 over Bydgoszcz. Dat lijkt me het niet waard. Mocht het ten noorden van Bydgoszcz in de werkzaamheden enorm vastlopen dan kan je altijd nog de DK10 via Toruń nemen. Dat is 45 kilometer langer en gaat niet echt door bebouwde kommen. Maar ook dan moet het op de DK5/S5 ombouw wel enorm vast staan voordat dat lonend is.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 25 aug 2021, 20:19

Jeff schreef: di 24 aug 2021, 21:21 2) In Polen is RECHTS inhalen toegestaan, hou hier rekening mee :!:
Serieus? Heb je hier een betrouwbare bron voor? Ik kan het nergens terugvinden.
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 25 aug 2021, 21:25

Ik weet niet wat de bron is, maar bibeko, ik dacht bij minimaal 2 (of 3, dat moet je me tegoed houden) rijstroken is rechts inhalen inderdaad toegestaan.
En op dit soort locaties ook zeer gebruikelijk: https://goo.gl/maps/HiQ3vjN4VNyGjind7

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 26 aug 2021, 12:20

Iedereen bedankt voor de ideeën. We zullen op de dag van vertrek op basis van de verkeersinformatie wel de keuze maken of we via de A40 naar de A2 gaan of de A46-A1-A2-route. We zullen de zuidelijke route door Polen gaan nemen dus niet via Stettin.
Jeff schreef: di 24 aug 2021, 21:21 Zowel de A2 als de A1 zijn tolwegen, door bij Poznan de S5 te kiezen kan je ongeveer 15 euro aan tol (enkele reis) besparen -- maar het betekend wel dat je voor ongeveer 25km 2x1 baustelle hebt die de nodige files kunnen opleveren (stilstaan en 1 uur verliezen zijn geen uitzondering).
Ik zie op google maps op dit moment ook diverse afsluitingen staan, is de weg er ook echt dicht, of gaat het hier over tijdelijke bypasses?
Jeff schreef: di 24 aug 2021, 21:21 Praktisch & Tips:
1) Mocht je een Nederlandse bankpas hebben die "VISA" vermeld: Contactloos betalen zal zeer soepel gaan (OOK bij de tolpoortjes)
2) In Polen is RECHTS inhalen toegestaan, hou hier rekening mee :!:
3) Van PLN naar EUR: Gebruik de tafel van 4, zit je altijd aan de veilige kant
4) V-maxen: 2x1: 90 ; 2+2/2x2: 100 (gelijk aan de Belgische uitleg voor 120); 2x1 / 2+1 autoweg: 100 ; 2x2 autoweg: 120 ; autostrady: 140
5) Polen werkt veel met snelheidslimieten op een punt (bijv invoegen van 2 naar 1: vaak 70) -- zodra je het punt voorbij bent EN er staat geen ander bord: reguliere V-max geld (90 km/h bij 2x1)
Dank je voor de tips vooral van die maximum snelheden. Ik heb in 2019 door Polen gereden tussen Katowice - Krakau en Zakopane. Met Belgische rijstijl kom je al een heel eind kwam ik achter (minus het niet-voorrang verlenen deel) :lol: De tol van de A4 viel wel mee vond ik. Zag trouwens dat de PLN nu 4,5 doet, maar factor 4 is inderdaad een mooie vuistregel.
duikgek89 schreef: di 24 aug 2021, 19:10Overnachten is misschien wel leuk bij Helmstedt Marienborn in de buurt. Tegen die tijd is het waarschijnlijk niet triviaal om nog veel licht te hebben na aankomst maar met een beetje mazzel kun je nog een ommetje maken bij de oude grens ofzo.
Dat zou een mogelijkheid zijn als we in de regio Hannover een overnachting doen. Even kijken hoe het uitkomt.
duikgek89 schreef: di 24 aug 2021, 19:10Een andere overweging, als je net als ik een relatief zware voet hebt zou ik in september niks vooraf boeken, op booking.com vind je altijd wel wat.
Om een lang verhaal tot een einde te brengen: Ik zou gewoon aanrijden en zien hoever ik zou komen. Indien het tegen zit gewoon langs de A2 iets zoeken op booking.com (nouja, daar heb je een bijrijder voor) en indien het mee zit zou ik even wat langer doortrekken en het tot de oostkant van Berlijn uitzingen. Aan de A10 bij Rangsdorf zit de bekende vogel, die eind september waarschijnlijk wel plek zal hebben, bij Schönefeld zit ook het een en ander waaronder een Holiday Inn.
Jeff schreef: di 24 aug 2021, 21:21 Op mijn ritten richting de Baltische Staten heb ik, qua Duitsland, meestal de voorkeur om in Berlijn te overnachten. Echt alles is in die stad daarop ingericht.
Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar men doet niet moeilijk over zo een last-minute booking.com boeking? De bijrijder moest in ieder geval lachen om je opmerking :lol: We zullen zien of we Berlijn kunnen halen, aangezien er twee personen zijn die het als ideaal punt aangeven. Het scheelt voor de rit op donderdag toch ook weer wat tijd.
duikgek89 schreef: di 24 aug 2021, 22:12 Als het stukje net voor Bydgoszcz een probleem is kun je de route vanaf de S5 bij Znin en de DW251 - DW253 - DW254 (volgens mij 90km/h bubeko door het bos en tussen de velden) proberen.
duikgek89 schreef: di 24 aug 2021, 22:12 Verder kun je nog zien of je dan via de DK5 de rest naar de A1 gaat, of dat je eventueel bij drukte de DK wegen wilt mijden door bij Bydgoszcz de Vistula te kruisen en iets als DW551 Unislaw dan naar Chelmo en bij Grudziadz de A1 op.
Ik moest even zoeken op de kaart, maar bij deze route moet je dwars door Bydgoszcz heen, klinkt niet heel aantrekkelijk ten opzichte van een alternatief over Torun via de DK(?)10/S10.In het geval van verstoringen zou die andere route ten zuiden van Bydgoszcz wel mooi in de richting van de 10 gaan.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 26 aug 2021, 12:54

IQ[] schreef: do 26 aug 2021, 12:20 Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar men doet niet moeilijk over zo een last-minute booking.com boeking?
Als je nu op booking kijkt met zoekdatum vandaag op morgen, zie je dat er echt nog tientallen hotels beschikbaar zijn. Je zou zelfs kunnen proberen om gewoon naar een hotel naar keuze te gaan en om een kamer vragen. Kun je kijken welke prijs ze aanbieden. Mocht die genoemde prijs hoger zijn, kun je altijd aangeven dat je 'm via booking goedkoper kunt krijgen en dat ze als hotel dan ook nog de commissiekosten aan booking moeten betalen... :idea:

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 26 aug 2021, 14:16

IQ[] schreef: do 26 aug 2021, 12:20 Ik zie op google maps op dit moment ook diverse afsluitingen staan, is de weg er ook echt dicht, of gaat het hier over tijdelijke bypasses?
Beiden waren vorige week gewoon open.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 26 aug 2021, 17:34

Seat Ibiza schreef: do 26 aug 2021, 12:54
IQ[] schreef: do 26 aug 2021, 12:20 Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar men doet niet moeilijk over zo een last-minute booking.com boeking?
Als je nu op booking kijkt met zoekdatum vandaag op morgen, zie je dat er echt nog tientallen hotels beschikbaar zijn. Je zou zelfs kunnen proberen om gewoon naar een hotel naar keuze te gaan en om een kamer vragen. Kun je kijken welke prijs ze aanbieden. Mocht die genoemde prijs hoger zijn, kun je altijd aangeven dat je 'm via booking goedkoper kunt krijgen en dat ze als hotel dan ook nog de commissiekosten aan booking moeten betalen... :idea:
Als ik naar de Alpen ga om bergpassen te rijden reis ik meestal op de bonnefooi en boek ik wat via booking.com op de dag zelf. Soms stond ik een half uur na boeking al bij het hotel. Nooit een probleem mee gehad.

En je kunt natuurlijk ook altijd kijken voor een hotel ergens langs de A2 of A10. Bij bv. Magdeburg-Kannenstieg (A2) zit een NH, bij Magdeburg-Zentrum (A2) zit vlakbij de afrit een Ibis Budget, bij Braunschweig (A2 en dan een kort stukje A391) zit een B&B Hotel, bij Genshagen (A10) zitten een B&B Hotel en een Ibis Budget, bij Helmstedt zit een Best Western (volgens mij niet meer vanaf de Raststätte bereikbaar, dus nu een paar minuten van de snelweg).

Bij zo'n ketenhotel zal het normaliter wel lukken om een kamer te krijgen, en maakt aankomsttijdstip vaak ook niet zoveel uit.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 26 aug 2021, 18:42

IQ[] schreef: do 26 aug 2021, 12:20
Jeff schreef: di 24 aug 2021, 21:21 Zowel de A2 als de A1 zijn tolwegen, door bij Poznan de S5 te kiezen kan je ongeveer 15 euro aan tol (enkele reis) besparen -- maar het betekend wel dat je voor ongeveer 25km 2x1 baustelle hebt die de nodige files kunnen opleveren (stilstaan en 1 uur verliezen zijn geen uitzondering).
Ik zie op google maps op dit moment ook diverse afsluitingen staan, is de weg er ook echt dicht, of gaat het hier over tijdelijke bypasses?
duikgek89 schreef: di 24 aug 2021, 22:12 Als het stukje net voor Bydgoszcz een probleem is kun je de route vanaf de S5 bij Znin en de DW251 - DW253 - DW254 (volgens mij 90km/h bubeko door het bos en tussen de velden) proberen.
duikgek89 schreef: di 24 aug 2021, 22:12 Verder kun je nog zien of je dan via de DK5 de rest naar de A1 gaat, of dat je eventueel bij drukte de DK wegen wilt mijden door bij Bydgoszcz de Vistula te kruisen en iets als DW551 Unislaw dan naar Chelmo en bij Grudziadz de A1 op.
Ik moest even zoeken op de kaart, maar bij deze route moet je dwars door Bydgoszcz heen, klinkt niet heel aantrekkelijk ten opzichte van een alternatief over Torun via de DK(?)10/S10.In het geval van verstoringen zou die andere route ten zuiden van Bydgoszcz wel mooi in de richting van de 10 gaan.
Het trace van de DK5 wordt omgebouwd naar S5, waardoor je het eigenlijke trace niet kan gebruiken.
GDDKiA stelt ook als eis dat Tranzyt / TIR altijd door moet kunnen. Dat betekend: als er maar iets ligt waar een vrachtwagen overheen kan is, is het goed.

Voor de DK5 (ten zuiden van Bydgoszcz) is de parallelweg zo goed als af, waardoor deze gebruik wordt. Wel kan het zijn dat je omgeleid wordt over een route die door een aantal droppen in de omgeving gaat.

Route door de stad Bydgoszcz: De DK25 en (voormalige) DK5 zijn goed tot zeer goed uitgebouwd. Alleen het stukje door het centrum kan moeizaam lopen.
* De DK25 is als 2x2 Klasse S aangelegd (vmax 90 / 100) met de rol van zuidelijke inprikker
* De (voormalige) DK5 is ook als Klasse S aangelegd (vmax 100) met de rol van noordelijke inprikker, maar kent nog wel 2 bebouwende kommen voor je weer op de S5 zit.

Beide wegen hebben momenteel de status van Klasse GP 2x2 'freeflow'.

De DK5 ten noorden van Bydgoszcz is wel toegankelijk, maar 1 grote bouwput. Het kan zijn dat de borden een vmax van 50 km/h laten zien, maar uit ervaring weet ik dat men meer rond de 80km/h ziet.

Aanvulling -- Dashcam van een deel van je DK5 route:
Link

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 26 aug 2021, 20:37

Chris schreef: di 24 aug 2021, 22:17 Via de A2-A1 is inderdaad 200 kilometer langer dan via de S5 over Bydgoszcz. Dat lijkt me het niet waard. Mocht het ten noorden van Bydgoszcz in de werkzaamheden enorm vastlopen dan kan je altijd nog de DK10 via Toruń nemen. Dat is 45 kilometer langer en gaat niet echt door bebouwde kommen. Maar ook dan moet het op de DK5/S5 ombouw wel enorm vast staan voordat dat lonend is.
Zou de DK15 (Gniezno - Inowroclaw - Torun (S10)), inclusief de gloednieuwe bypass van Inowroclaw dan nog interessant kunnen zijn? Of bedoel je dat juist?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 27 aug 2021, 0:42

Heb ik nooit gezeur over gehad. Wel één keer dat ze nog niet alles klaar hadden.
Bij rustig verkeer zijn die kleinere wegen niet de voorkeursroutes, maar vrij vaak kun je daar best aardig doorrijden met flinke stukken 90km/h waar je op de soms overvolle DK wege soms ook maar nauwelijks aan komt. Naar Torun is het grotendeels enkelbaans DK10. Dan rij je veel kilometers extra maar met bijna dezelfde gemiddelde snelheid, lost dus weinig op.

Dat je door de stad moet klopt, maar Bydgoszcz is geen Warschau.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 aug 2021, 1:13

^^ De rondweg om Bydgoszcz (S10/S5) is toch al klaar en geopend? Dat zijn weliswaar 15 extra kilometers ten opzichte van de route door de stad heen, maar zelfs op dit tijdstip zitten die routes qua tijd erg dicht bij elkaar. Overdag zal het via de S10/S5 vermoedelijk net iets sneller zijn, en comfortabeler rijden.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 31 aug 2021, 21:35

Edit

Ten Noorden van Bydgoszcz is nog vervelend. Als je dan bij Bydgoszcz het water over wilt moet je door de stad.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 15 sep 2021, 17:16

Ik zie al twee dagen op rij een grote puinhoop op de A2 bij Helmstedt. Is dit veroorzaakt door wegwerkzaamheden, of door ongevallen of beide?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 sep 2021, 17:26

Er zijn werkzaamheden daar: er is 10 dagen een 4+0 systeem: https://www.ndr.de/ndr1niedersachsen/A2 ... n3080.html

Echter gezien de relatief lage intensiteiten daar zou je niet verwachten dat dit zo'n grote chaos zou geven.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 22 sep 2021, 22:27

Eerste etappe naar Berlijn gehad. Zes uur over gedaan, inclusief twee benenstrek- en plaspauzes.

Het eerste stuk Duitsland was erg druk, we zijn via de A40-A57-A42 naar de A3 gereden. Eigenlijk was het al op de A40 aan het vastlopen en tot aan Oberhausen met recht stop-en-go gereden. De A2 reed wel door, maar eigenlijk alleen op de linker rijstrook, met continu twee rijen vrachtwagens rechts. Aangenaam rijden is anders ;)

Morgen de tweede etappe naar Gdańsk, via de S5. Zag dat de TomTom ook nog een suggestie gaf als alternatief via de DK15 van Poznan naar Torun via Inowroclaw (werd hier boven ook al een keer vermeld) . De TomTom komt met deze suggestie, omdat de S5 in aanbouw met tijdelijke wegen niet goed ingetekend staat en daardoor als route geblokkeerd is. Tenminste, dat hoop ik :lol:

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 23 sep 2021, 11:13

De doorgaande route is open, maar ik kom nu uit op ongeveer 20 - 30 mins vertraging (stop & go); hoofdzakelijk veroorzaakt door 4 tijdelijke rotondes.
(Begin bypass Swiecie - aansluiting met de A1)

Ik wil adviseren om een break in te plannen rondom Poznan (bijv MOP Czerlejno - Langs/aan de S5 ; vrij nieuw, schoon, broodjes & dranken aanwezig inc gratis wc bij consumptie)

Vanaf dat punt is het dus de vraag hoeveel zin je nog hebt in werkzaamheden op de route.
A) Kom op maar: Gewoon de S5 / DK5 blijven volgen
B) Mag het een baustelle minder: S5 / DK5 blijven volgen tot Bydgoszcz Błonie; Daarna Torun aanhouden (DK10 + enkelbaans S10)
C) Baustelle? ga weg! : S5 blijven volgen tot de aansluiting met de DK15. Daarna de DK15 blijven volgen tot aan Torun (incl de 2x2 freeflow bypass van Inowroclaw)

Goede reis ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 23 sep 2021, 11:46

Ha, dank je. Precies op tijd, sta nu op een parkeerplaats bij Poznan. We gaan denk ik de 5 afrijden, we gaan het zien. Op de kaart lijkt het nog mee te vallen met de vertraging. Voorlopig zijn we nog mooi op tijd, dus wat vertraging kan wel. Mocht het te vermoeiend zijn, heb ik nog een bijrijdster mee :lol:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 23 sep 2021, 15:58

Ondertussen gearriveerd in Gdańsk. Er was eigenlijk geen sprake van vertraging op de S/DK 5 route. Het reed wel dicht op elkaar, maar eigenlijk overal 20km/u harder dan toegelaten. TomTom heeft de tijdelijke wegen op het werkzaamhedenstuk er gedeeltelijk niet in zitten, waardoor de route hier niet langs gepland kan worden.

Ben zeer te spreken over de kwaliteit van de Poolse snelwegen. Heerlijk (door) gereden en wat is Duitsland armzalig qua infra eigenlijk. Hoe dan ook.. Nu even genieten van de regen en ander nat :biertjes:

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 23 sep 2021, 16:56

Men houdt van Doorrijden (met hoofdletter D). Verder is het netwerk relatief nieuw, dus niet gek dat het soepel rijdt.

Goed weekend ;)