Utrecht - Wasserburg am Inn - Ljubljana

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Ger81
verkeersader

Utrecht - Wasserburg am Inn - Ljubljana

Bericht door Ger81 » di 24 aug 2021, 14:37

Hallo forummers,

Op dinsdag 14 september vertrekken we richting Ljubljana, met een overnachting in Wasserburg am Inn.
Gezien de afsluiting van de A61 loopt de voor de hand liggende route via de A3 naar Neurenberg en de A9 naar München. Ik ben alleen niet zo happig op de A3, want daar heb ik volgens mij nog nooit zonder aanzienlijk oponthoud gereden.

Bij het zoeken naar alternatieven stuitte ik op de A45 Dortmund-Frankfurt. Die route is in totaal maar 18 km langer, ontwijkt de A3 van Oberhausen tot Frankfurt, en de A2 door het Ruhrgebied is goed te doen.
De A45 is voor mij echter een grote onbekende. Is dit een aantrekkelijk alternatief? Zijn er veel of ernstig belemmerende Baustellen, en hoe zit het met de filegevoeligheid van deze route?

Vanaf het Gambacher Kreuz zou ik ipv de A45 af te rijden ook nog de A5 naar Karlsruhe kunnen pakken (al dan niet i.c.m. de A67 en de A6) en vervolgens de A8 naar München. Zou graag van jullie lezen welke route Baustellengewijs aan te raden is.

Dag 2 is een stuk overzichtelijker; dat wordt 'gewoon' de Oostenrijkse A10 en A11. Tenzij iemand iets beters weet ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Utrecht - Wasserburg am Inn - Ljubljana

Bericht door Pino » di 24 aug 2021, 15:12

Het probleem van A45 rijden, is dat er nog steeds een redelijk stuk A3 in je route zal zitten, namelijk dat tussen Aschaffenburg en Nürnberg. De kans op aanzienlijk oponthoud op de A3 bestaat nog steeds dus, in het bijzonder ook op het stuk Würzburg-Nürnberg waar flink gewerkt wordt aan de verbreding. Maar met de A45 vermijd je natuurlijk wel de regio's Oberhausen-Köln en Frankfurt, waar je goed in de drukte terecht kunt komen. Met name die eerste loopt door de afsluiting van de A1 en A61 flink vol.

Een route over de A45 is maar 16 kilometer langer dan een route waarbij je tot aan Nürnberg de A3 afrijdt. Aardige route om eens te nemen voor de afwisseling en hij is tot Gießen landschappelijk leuk (daarna tot Aschaffenburg saai). Weet dat er veel werkzaamheden zijn tussen Dortmund en Olpe, maar ik zou daar op dinsdagochtend niet zo snel files van verwachten. Voornaamste risico is dat er ergens rond zo'n Baustelle een keer een ongeluk ontstaat waardoor de hele rijbaan geblokkeerd of zwaar gehinderd wordt. Dan kan het ineens wel op gaan lopen daar. Als je voor de A45 kiest, zie ik niet zoveel lol in de route Gambacher Kreuz - Frankfurt - Aschaffenburg, als tegengesteld aan gewoon de A45 afrijden. Is 17 kilometer extra en je zoekt alleen maar de drukte van de regio Frankfurt op, waar de A45 daar eerder langs scheert. Kan natuurlijk wel een alternatief worden bij calamiteiten.

Alternatieven over Stuttgart zou ik niet aan beginnen. Te grote omweg (zeker als je vanaf de A45 komt) en je bent bepaald niet van werkzaamheden bevrijd. Krijg je er feitelijk alleen maar bij, bijvoorbeeld rond Darmstadt. Wat je op de A3 tussen Würzburg en Nürnberg hebt aan werkzaamheden, krijg je er op de A8 ook tussen Stuttgart en Ulm bij...

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 24 aug 2021, 15:29

^^
Toevoeging van mijn kant:
Kom ook niet in de verleiding om vanaf Würzburg de A7 naar Ulm te nemen, want ook dat is een en al Baustellen.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 24 aug 2021, 15:40

T-hijs schreef: di 24 aug 2021, 15:29 Kom ook niet in de verleiding om vanaf Würzburg de A7 naar Ulm te nemen, want ook dat is een en al Baustellen.
Die gedachte popte bij mij wel op bij het lezen van Pino's opmerking over Wurzburg-Neurenberg, dus goeie toevoeging :lol:

Het wordt dus de A45. Dank beiden!
Zal na de reis hier even mijn ervaringen delen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 24 aug 2021, 15:42

^^
Veel info over files en werkzaamheden vind je ook op www.verkehrsinfo.de.

Overigens: ook op de A45 veel Baustellen, maar die zijn een stuk beter te berijden dan die op het genoemde stuk A7.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 aug 2021, 15:53

Nu het A7-woord gevallen is: er is nog één alternatief richting München en dat is vanaf Dortmund A44-A7-A70-A73 rijden naar Nürnberg. Is 25 kilometer extra ten opzichte van A45. Zou normaal gesproken niet mijn voorkeur hebben, maar kan alternatief zijn als op het laatste moment blijkt dat de A45 ergens totale ellende heeft én om de A3 Würzburg-Nürnberg te vermijden.

Ik wil hem maar genoemd hebben. Weinig werkzaamheden, dat wel.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 24 aug 2021, 16:26

^^
Dank! :top:

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 01 okt 2021, 14:45

De nabeschouwing: het is de A45 geworden, en dat beviel best goed.

De Baustellen zitten vooral in het eerste deel en leidden nergens tot oponthoud (afgezien van de snelheidsbeperkingen), ze waren inderdaad van het slag 'beter te berijden'.
Verder is het landschappelijk een aardige route, met name het gedeelte tot Giessen.
Na het Gambacher Kreuz was de weg uitgesproken rustig, en Baustellenvrij tot aan de A3.

Zeker voor wie graag eens een andere route dan normaal rijdt is de A45 het overwegen waard.